Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars-Olof Arvids
    Användare
    • July 2002
    • 14

    Jag satte upp ett informationsblad med hänvisning till protesten på killiutställningen i Köpenhamn nu i helgen. Det kan förhoppningsvis ha bidragit lite.

    Olle

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      1868 har nu skrivit under uppropet.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        1896 har nu skrivit under uppropet.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          1931 har nu skrivit under uppropet.
          Nu dröjer det en vecka tills nästa rapport eftersom jag åker till Tyskland ikväll och kommer hem nästa måndag. Skall besöka Zierfisch & Aquarium i Duisburg (kommer ett reportage i nästa Ciklidblad).
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            Namninsamlingen fortsätter - det är nu 2057 som skrivit under uppropet.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              det börjar bli många namnunderskrifter.......bra jobbat!

              Hoppas bara att vi kan fortsätta odla våra favorit-fiskar i framtiden och få tillbaka några procent av det man lagt ut på hobbyn.....
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

                Visst är det roligt att det nu är > än 2000 underskrifter på detta upprop.Det finns kanske fortfarande hopp om den svenska akvaristiken trots allt.

                Kommentar

                • Fisherman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 53

                  Det är väl klart nu??!!
                  Inga ändringar, bara att odla på !!
                  mvh
                  Fisherman

                  Kommentar

                  • ossism
                    Användare
                    • August 2003
                    • 108

                    varför bry sig?? jag kommer inte att sluta förrens dom stoppar mej i fängelse. "ossi kaistinen döms för odling av 3
                    guppy,,"
                    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

                      Ingen kommer stoppa någon i fängelse.... jag citerar ur ett mail från SARF tidigare idag:

                      ===================
                      Så kom då Jordbruksverkets föreskrift, se http://www.sjv.se/download/SJV/Forfa...3/2003-069.PDF.

                      Akvarister undantas i § 7 1:a stycket från det allmänna kravet på tillstånd enligt djurskyddslagen.

                      7 §, 2:a stycket begränsar endast den som som föder upp foderdjur (endast ryggradsdjur avsedda för köttätande djur) med huvudsyftet att sälja dessa. Annan uppfödning, t.ex. uppfödning av akvariefisk, begränsas ej. Med verkets definition på foderdjur berörs inte heller de foderdjur som vi akvarister normalt föder upp.

                      7 §, 4:e stycket om förvaring och utfodring omfattar inte heller hobbyakvaristen. Definitionerna i 2 § säger nämligen att förvaring och utfodring enbart avser omhändertagandet av andras djur och dessutom mot ersättning med tilläggskriterierna att det skall ske regelbundet och samtidigt (dvs. vid samtidighet gäller tillståndsplikt från och med 6 akvarier).

                      Någon gräns för antalet försäljningstillfällen per år har inte alls införts. Det var ju där som vi såg att både många akvarister och hobbyns utveckling skulle drabbas. Bara för att peka på en annan typ av kriterium hade ju vi i SARF anfört en kombination av antal akvarier och total vattenvolym, en möjlighet som vi såg som ett betydligt mindre ingrepp. Desto bättre att man inte ens beslutade om något sådant!

                      Resultatet blev alltså, tack och lov, mycket bra för oss i Akvariesverige, bättre än jag vågade hoppas på.

                      Det är bara att gratulera Sveriges alla akvarister! Vi kan också vara nöjda med att systemet har fungerat som det var tänkt: genom remissförfarandet fick jordbruksverket in synpunkter som man uppenbarligen hade förbisett och tog dessa till sig.
                      ===================

                      mvh
                      /Hasse

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        Jag vill gärna ta tillfället i akt att tacka alla som skrivit under uppropet i denna kampanj. Jag är övertygad om att alla namnunderskrifter i kombination med SARFs och NCS remissvar hae lett till att förslaget som sådant har stoppats.
                        Själv blev jag uppringd av den ansvarige för Jordbruksverket för några veckor sedan och han talade om för mig att de helt gått på vår linje och att därmed vi akvarister inte alls skulle komma att drabbas.
                        Han bad mig dock avvakta med att tillkännage detta offentligt tills det hela var satt på pränt (vilket är anledningen till att vi de sista veckorna inte pushat för namnuppropet), vilket det nu alltså är.

                        Denna gång har vi alltså vunnit en seger men det är ingen tvekan om att vi i framtiden kommer att ställas inför fler problem (t.ex. ligger det just nu en riksdagsmotion som i korthet helt vill stoppa exotiska djur och det har tillsatts internationella utredningar som vill stoppa odling av djur i andra länder än ursprungsländerna etc.
                        Framtiden är därför minst sagt osäker.
                        På Akvariets Dag samlades därför ett antal representanter för de akvarieorganisationer som finns i Sverige och vi enades om att inleda ett samarbete i dessa frågor för att stå bättre rustade i framtiden. Vi kommer också att uppvakta den nya djurskyddsmyndigheten som efter årsskiftet kommer att vara placerad i Skara.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        Arbetssätt...