Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robber
    Användare
    • September 2002
    • 87

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag bett nära o kära att skriva under protesten också, då jag anser att lagförslaget drabbar alla som har, eller har haft intresse av djurhållning på något sätt, inte bara akvarister.

Och man får väll hoppas att övriga föreningar har varit lika uppmärksamma på lagen och även dom tagit upp det med sina medlemmar och dom i sin tur med sina nära o kära, bara för att dom inte just skriver under "vår" namninsamling betyder inte att dom inte gör sin röst hörd på annat sätt.

1000 röster tycker jag inte alls är att förackta, med tanke på att sidan inte legat ute speciellt länge, och som sades tidigare, det är inte alla akvarister som sitter klistrad framför datorn hela dagarna.

MvH Simon
    http://simon.holmbring.se

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Visst, visst drygt 900 röster är inte att förakta. Men trots detta känner jag mig bedrövad in i märgen att vi inte är fler, som tycker att det tänkta förslaget är en makalös enfaldighet.
      Vi ska nog inte skönmåla uppslutningen till uppropet hittills, utan inse, att de svenska akvaristerna fullkomligt struntar i framtida möjligheter, att få tag på de varianter av fisk, vi idag tycker vara självklara.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:Vi ska nog inte skönmåla uppslutningen till uppropet hittills, utan inse, att de svenska akvaristerna fullkomligt struntar i framtida möjligheter
        Kanske är det så att vi istället inte skall skönmåla uppslutningen på internet, i själva verket är det nog betydligt färre än vi tror som besöker hemsidor.
        Exempel är ju om man gör en gallup på ciklid så svarar bara några få hundra, på zoopet kanske 1.000 och då ligger gallupen ändå uppe ca. en månad. Protestuppropet har ändå samlat nära tusen personer på knappt en vecka och här krävs det en betydligt mer aktiv insats än att kryssa för ett alternativ i en gallup.
        Om detta protestuppprop ligger kvar i en månad så är jag övertygad om att vi kommer att ha några tusen underskrifter.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Låtom oss hoppas att du har rätt Kjell. Trots allt är det skillnad på digniteten mellan olika enkäter och i detta fall har jag förstått att engagemanget har varit större än i sedvanliga diton.

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Kunde man inte varit tidigare ute???
            Rykten florerade redan i våras och detta var den största anledningarna till att bl.a jag tog kursen, men även på kursen pratades det om att något var på G.
            Inte för att gnälla för mycket, men kika på SARFs hemsida. Där har inte mycket har hänt sedan 2002. Ingen aktuell info om detta nya lagförslag finns fortfarande tillgänglig. Och som jag ser det är det inte någon vits med en hemsida som inte kan vara hyfsat "upp to date".
            För mig är chansen till att påverkan bättre, ju tidigare man kan stämma i bäcken. Nu har vi har fått denna info med alldeles för lite tid för att samla Sveriges akvarister. Att på två veckor samla de aktiva "nätakvaristerna" är lätt, men resten???
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

citat:Kunde man inte varit tidigare ute???
              Vi i NCS reagerade i alla fall omedelbart när vi fick remissen. Vi (och SARF) har också varit med hela vägen med möten på Jordbruksverket och skrivelser när de ville ha in våra synpunkter. Svårt att protestera innan man vet vad man skall protestera mot.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• Monrep

Det verka som en del tror att det blir bättre kvalitet på fiskar som säljs, bara för att man måste gå en kurs?
                Det ända jag får ut av det här lagförslaget är att man vill få in lite extra pengar. Det är inte frågan om lämplighet att sälja fiskar. Det är frågan om en dold beskattning.
                Om lagförslaget går igenom kommer många att tumma både på kvalitet och laglydighet. Vad innebär det i långa loppet? Jo, det blir dyra rättegångar och missnöjda kunder. Och de som vill följa lagen blir tvunga att spola ner fullt friska fiskar.
                Är det verkligen ett humant sätt att ta hand om sina familjemedlemmar?
                Faktum är det att även fiskar är individer för en sann akvarist.

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Hej Kjell
                  Jag vet detta och vill inte heller misskrediera någon.
                  Är också fullständigt medveten om att varken SARF, Ciklid.se;Akvarieguiden eller Zoopet kan föra en dyr lobbyverksamhet. Men alla de som på olika nivåer jobbar med sin akvaristik är inte nätaktiva. Har själv talat med flera i veckan o de är helt ovetande om vad som är på gång.
                  Detta måste ju ligga på organisationerna som kallas till mötet, att sprida info´t och använd oss medlemmar tidigare.(Vad jag förstår av alla inlägg jag läst finns mycket kompetens i forumen)
                  Jag menar kallar jbv till remissmöte så lägg ut deras förfrågan-dagordning redan då på nätet. Så vi alla kan ta del av den.
                  Lägg sedan ut ett referat av mötet och om hur ni som representater tolkade mötet och hur ni uppfattade deras intentioner. Då vinner vi tid o styrka.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

Någon dold beskattning är det inte frågan om, eftersom kommunens (som blir tillsynsmyndighet) kostnader vida kommer att överstiga det de får in på detta. Om vi leker med tanken att ett tillstånd kommer att kosta 2000.-, för att kolla upp denna tillståndshavare skulle det kosta kommunen, dels lön för tjänstemannen (ca 300.-/timma inkl.arbetsgivaravgifter, sociala avgifter mm), eventuell resa till tillståndsinnehavaren, utskrift av tillstånd mm, mm. Det enda resultatet av detta blir att kommunerna får dra in på något annat eller skita i att kolla upp akvaristerna.
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

En tung dag att vakna upp och inse hur bräckligt livet är ibland.
                      Insamlingen går i alla fall vidare eftersom vi självklart även i fortsättningen måste utnyttja de demokratiska rättigheter att protestera som vårt samhälle ger.
                      Insamlingen det senaste dygnet slog rekord och hela 321 skrev på och vi är nu uppe i totalt 1223 namn.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      PS. Svar till Kaj. Jag har faktiskt tidigare berättat om mötet, men strunt samma jag kan ändå inte förstå vad det skulle nytta till att dra igång en kampanj mot ett förslag innan vi känner till det. Vårt möte på Jordbruksverket skedde i positiv anda och vi som var där var nog helt övertygade om att de lyssnade på oss när vi lade fram våra förslag. OK vi blev blåsta och direkt när vi fick veta det så agererade vi också med full kraft.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Senaste dygnet har 247 personer skrivit under uppropet och vi är nu uppe i 1470.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Säkerligen kommer det fler underskrifter då vi nu är ett antal personer som lagt ut länkar och upprop på andra ställen än i just dessa engagerade forum och internetsajter.

Många akvarister och andra husdjurshobbyister loggar inte in sig på dessa sidor.

En sak som speglar detta med information om att föreningen finns och att den även har en internetsajt är det antal som skriver under uppropet. Jag tycker att NCS och Zoopet.com borde ha reklamaffisch hos de rabatterande zoohandlarna om att ni verkligen finns. Jag har inte sett något hos någon handlare som hänvisar till era internetsajter. En liten notis har jag sett hos en rabatterande handlare där storleken på "annonsen" var ca 4*4cm som upplysning om att de hade rabatt för medlemmar av denna förening (NCS).

Varför inte trycka upp affischer på hemsidornas framsidor som handlare kunde sätta upp i affären eller i akvarieavdelningarna??

Detta var ett litet "sidosprång", men ändå ganska aktuellt med tanke på en del medlemmars känsla av dålig uppslutning till detta upprop.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

citat:Varför inte trycka upp affischer på hemsidornas framsidor som handlare kunde sätta upp i affären eller i akvarieavdelningarna??
                            NCS kommer att ta fram en affisch att sätta upp i akvarieaffärer, så det är ju en bit på väg i alla fall.
                            Sedan får man kanske också inse att bara för att man är akvarieintresserad så behöver man inte vara intresserad av internet, det är t.ex. så att en mycket klar minoritet av NCS medlemmar är aktiva på internet och det beror knappast på att de inte känner till ciklid.se, eftersom det görs en hel del reklam i Ciklidbladet för hemsidan, utan är helt enkelt ointresse.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ytterligare 89 personer har nu skrivit under uppropet - totalt är vi nu uppe i 1559 personer.

NCS har nu också skickat in sitt remissvar till Jordbruksverket. Remissvaret kan du läsa på denna sida http://www.ciklid.se/remissvar.pdf
                              Ciklidhälsningar
                              KJell

Kommentar

• fredrikr
                                Användare
                                • October 2002
                                • 985

Ett bra remissvar! Jag applåderar.

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

Arbetssätt...