Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

gjorde jag igår, skrev en halv uppsats till det också......nu har de att läsa där på "verket" =)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

Tack för svaret Kjell, mot den bakgrunden verkar det rätt. Jag skriver upp mig direkt.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • November 2002
        • 157

Hej!
        Att röra akvariehobbyn är att slå sönder en tillvaro för många människor. Så jag tycker vi gör ett upprop mot dom styrande, denna hobby har gjort mycket gott för många människor. mvh Ann-Mari

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Att haka upp sig på antal säljtillfällen eller antal kronor känns väl lite halvseriöst. Det borde väl snarare vara vinsten man gör på sin hobby. Jag tror säkert att det finns någon som lyckas få större inkomst än utgift på sina firrar, men det måste väl vara ett ytterst fåtal.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Jag håller med dig Tony, att det inte är så många hobbyister som får speciellt mycket över när ynglen sålts och avdragen gjorts.

Risken och faran är att akvaristiken/hobbyn hämmas på grund av denna lag. Detta kan medföra ökade kostnader för odlare som i sin tur speglas av genom de priser som hålls i zooaffärer. Det är då den "lilla odlaren" tar stryk.

Detta är min spekulation om hur det kan slå mot mig...som en vanlig liten hobbyodlare...

Kommentar

• Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

Det är ju vansinne att man inte ska få sälja mer är tio tillfällen, det rör sig ju inte om några eg. summor.
              vi har redan fått en ny idiotregel som rör ersätting till funktionärer i föreningar, jag tillhör själv dom drabbade genom brukhundklubben där domare måste betala skatt på reseersättning vid uppdrag.
              detta ställer till det enormt för klubbar som inte har egna domare och funktionärer.

Nu kommer vi akvarister kanske att drabbas av en massa besvär om detta vansinnesförslag går igenom.
              det gäller att alla skriver på protesten och NCS verkar ju vara på G med info, lobbying, protester mm.
              Det är ju det NCS är till för, bevaka våra intressen.

Kommentar

• Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

ang. vinst på yngel, jag har Tropheusar och dom är väl bland dom dyrare firrarna men än så har jag bara minskat utgifterna lite med yngelförsäljning.
                visserligen har jag inga mängder yngel, långt där ifrån, men jag skall nog sälja en hel del innan jag gått jämt upp med inköp av fisk, har just nu tre grupper med Kachese, Mpulungu, Nkonde =inte gratis.
                sedan så har jag fn. 6 st akvarium med alla tbh. elräkning, mat, div annat.
                jag skulle på ett sätt gärna se att dom gjorde en granskning på en hobbyodlare, man kanske kan göra förlustavdrag?

det är som jag nämde tidigare, det har hänt att folk anmält Kennlar för skattebrott (den svenska avundsjukan ni vet...) och det är ingen mig veterligen som har uppvisat en vinst på verksamheten i slutändan.
                och då finns det uppfödare som drar in hundratusentals kronor per år brutto, men efter alla faktiska kostnader så är det rena förlusten ändå, men det skänker stor glädje för många.
                men någon pengahög i valplådan, glöm det.
                Mina stackars få Troffeyngel jag får fram kan säkert göra många glada, men dom gör mig inte rik ( på annat än många trevliga våta upplevelser)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

390 personer har nu skrivit under uppropet.
                  Skriv under du också.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Jag säljer visserligen inga yngel, men köper gärna. Därför har jag också skrivit på uppropet. När det kommer tillräckligt enfaldiga förslag, måste man som akvarist reagera. Jag hoppas, att vi får en 100%-ig uppslutning i detta fall bland medlemmarna i NCS.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

470 personer har nu skrivit under uppropet.
                      Skriv under du också.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Nu är det hög tid för dig att göra din röst hörd genom att skriva under protesten mot en "lag" som gör de flesta akvarister till lagbrytare om de inte är beredda att betala flera tusen kronor varje år för att få fortsätta med sin hobby.
                        Fram tills nu har 575 personer skrivit under uppropet.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Var är ni alla akvarister?
                          Färre än 600 har skrivit på listan och bara NCS är ju fler än 1000. Om detta går igenom kommer möjligheterna att inskränkas påtagligt, att komma över arter och varianter, som man vill ha. Jag har inte bara intresse i ciklider, utan lika mycket i levandefödande tandkarpar. Skärpning alla akvarister;se till att få tummen ur och skriv på!

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Även om alla medlemmar inte har skrivit under så tycker jag att NCS skall påtala i protesten att de är en förening med 1000 medlemmar...och dessa som står bakom föreningens ställningstagande i denna fråga. Måste alla skriva under för att det skall gälla eller??

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

"Färre än 600 har skrivit på listan och bara NCS är ju fler än 1000"
                              "Skärpning alla akvarister;se till att få tummen ur och skriv på!"
                              Jag håller med, det är bedrövligt. Ett par tusen underskrifter borde väl inte vara några problem att skrapa ihop med tanke på hur många som kommer att drabbas.

"Om detta går igenom kommer möjligheterna att inskränkas påtagligt, att komma över arter och varianter, som man vill ha."
                              Precis...Alla inom hobbyn kommer att drabbas, därför är det viktigt att säga ifrån nu när vi fortfarande har en chans att påverka.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Bilbo
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 1159

Ni har möjligen inte tänkt på att flera personer är medlemmar på både Zoopet och NCS, och kanske har protesterat där istället Eller på AG för den delen, texten anger ju att det bara fungerar 1 gång/mailadress. Eller är det på varje sight?
                                // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...