Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Om lagen träder i kraft skulle jag vara tvingad att avgå från styrelsen. Sluta jobba med hemsidan och hemlighålla min akvarieverksamhet. Att ha akvarium enbart som prydnad och inte för att odla tar bort halva nöjet. Det skulle innebära att jag var olaglig eller att jag lade ner akvariehobbyn till förmån för någon annan hobby.

Kjell har helt rätt i att vi på något sätt måste agera. Litar helt på att ett bra svar på remissen kommer in från NCS. Vad vi behöver är publicitet om frågan, antar att vi skickar ut ett pressmeddelande. Har någon av er kontakter kan det vara bra att berätta om problematiken.

Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

En fråga man ställer sig är hur SARF's odlingskampanj kan fungera under en sådan lag? Kan de göra sig skyldiga till lagbrott genom att uppmuntra odling av akvariefisk? I förlängningen, gör sig akvarieföreningar skyldiga till lagbrott genom att uppmuntra odling och genom att arrangera auktioner? "Anstiftan till..." [xx(]

Då lär nog en o annan föreningsordförande lämna in handduken en gång för alla...[]

/Hasse

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Man får väl vända på SARFs odlinskampnaj - guld får dom som håller fisken under så dåliga förhållanden att de inte leker alls, silver de som visserligen har fisk som leker men som äter upp sin egen avkomma, brons de som får fram yngel men avlivar dem. Och de som lyckas odla och få fram yngel och vägrar att avliva dom - får varken guld, silver eller brons utan böter som belöning.
        Nej skämt åsido det är fortfarande helt OK att odla, men inte att sälja fisken!!!!!!!
        Ciklidhäslningar
        Kjell

Kommentar

• Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

Ja, odla är ju fortfarande ok. Men auktioner uppmuntrar ju till att sälja (...) därmed skulle väl föreningen behöva tvinga av alla säljare en namnteckning på ett intyg som deklarerar att man tidigare under året inte har sålt mer än vad som är tillåtet för att själva kunna friskriva sig från allt ansvar...

Äh, långsökta spekulationer så här på söndagskvällen bara...

Hursomhelst kommer en sådan här dolkstöt i ryggen på hobbyn att ta luften ur många föreningar, det är jag övertygad om. Jag hoppas NCS o SARF m.fl. remissinstanser kan mobilisera kraft till att avstyra hotet.

/Hasse

Kommentar

• Fisherman
            Användare
            • April 2002
            • 53

Vad heter han som hittade på detta idiotiska lagförslaget?

citatet finns dock även krav på utbildning i andra EU-länder som t.ex. Tyskland där man t.o.m. måste vara lärling undser en period för att få öppna djuraffär.
            Det är ju ioförsig helt ok. Men de behöver inte gå nån dyr djurhållningskurs a lá svenska modellen,som ändå inte följs. Och i andra EU-länder kläms inte privatodlare åt på detta viset.
            Tjecker o polacker skrattar på sig pga svenskens dumhet.

Kjell, du har gjort en sammanfattning, du har säkert hela förslaget.
            Kan du inte lägga in en länk till förslaget, så att alla kan studera detta? För det är väl inte hemligt?

mvh
            Fisherman

Kommentar

• Fisherman
              Användare
              • April 2002
              • 53

citat:Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

Kjell har helt rätt i att vi på något sätt måste agera. Litar helt på att ett bra svar på remissen kommer in från NCS. Vad vi behöver är publicitet om frågan, antar att vi skickar ut ett pressmeddelande. Har någon av er kontakter kan det vara bra att berätta om problematiken.
              Det är väl bara att ringa till Expressen!!
              Dom gillar knäppgökarna på jordbruksverket.
              mvh
              Fisherman

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citat:Kan du inte lägga in en länk till förslaget, så att alla kan studera detta?
                Det är på rätt många sidor och jag har skrivit av det som rör oss som akvarieorganisation. Övrigt gäller hund, katt, häst etc. samt Jordbruksverkets egen konsekvensanalys som bara är trams och talar om hur bra allting är. Jag har alltså enbart texten i pappersform.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• Fisherman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 53

Okidoki!
                  Finns detta trams att läsa på jorbruksverkets hemsida??
                  Det måste väl diariföras?

Försökte hitta nåt på jordbruksverkets hemsida, men hittade inget av detta spörsmålet.

Men här finns lite i allafall om skötsel av akvarier och vad affärerna har att rätta sig efter.

mvh
                  Fisherman

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jag tror att det är denna som menas:

Kommentar

• Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

Jag har meddelat sydsvenska dagbladet om detta & dom läser igenom lagförslaget. Skickade även länk till detta forum. Så får vi se vad dom tycker om det nya lagförslaget.
                      www.discusklubben.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Basen i detta är ju Djurskyddslagstiftningen som Tricella länkar till, sedan har ju Jordbruksverket rätt att bevilja undantag från lagen som ni kan läsa i den PDF som länkas till i mitt första inlägg.
                        Det är dessa undantag som är det intressanta och de finns också angivna på samma PDF.
                        Detta är inte med på någon av de länkar Fishermen och Tricella länkar till och anledningen är väl helt enkelt att de inte är beslutade ännu och att vi därmed förhoppningsvis har en chans att påverka.
                        Vore kul om Sydsvenka Dagbladet hörde av sig Jonne - senare kommer vi självklart som organisation att gå ut med info till pressen om detta.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ingen som har ytterligare synpunkter - vi i NCS styrelse vill t.ex. gärna ha in ytterligare synpunkter på hur vi skall agera.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Vi måste skriva ett exempel på hur det kommer att förstöra hobbyn och ett exempel på att de inte kommer att tjäna på detta lagförslag. vi måste även peka ut aspekterna på hur fiskarna kommer att drabbas, inte bara i sina akvarium men även i sin naturliga miljö.

Antingen kommer det att skapa en exploatering i deras naturliga miljö på vf fiskar eftersom odlat kommer bli dålig kvalité om man bara får firrar från få stor-odlare eller så kommer de redan inavlade stammarna blir ännu mer inavlade p.g.a. att ingen har lust att köpa in vf-fiskar om man inte får sälja deras yngel.

vi måste fixa detta så att hobbyn fortfaranbde kan utövas.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Hasse_H
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1081

En gemensam aktion med övriga akvarie-Sverige tycker jag skulle vara bra i detta läget. Dags att visa en gemensam front mot det gemensamma hotet.
                              /Hasse

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Tack för tipsen Fjärilscikliden.

Hasses inlägg:
                                citat:En gemensam aktion med övriga akvarie-Sverige tycker jag skulle vara bra i detta läget. Dags att visa en gemensam front mot det gemensamma hotet.
                                Fick imorse ett mail från Katharina (Akvarieguiden) om att de skulle dra igång en "e-mail-kampanj". Pratade med Ola Åhlander om detta och vi tyckte bägge att det var en mycket bra idé och jag hoppas att alla de tre stora hemsidorna ciklid.se, akvarieguiden.nu och zoopet.com kan samordna en sådan kampanj.
                                När jag pratade med Ola så bestämde vi också att SARF återigen skulle kontakta övriga stora akvarieorganisationer i Sverige (guppy-sällskapet, killi-sällskapet, Guardians of Catfish etc) för att få dessa att reagera som organisationer för att få en bredare uppslutning.
                                Vid remisstidens slut så kommer vi (NCS och SARF som bägge är remissinstanser) att gå ut med info till pressen - självklart kommer vi också att svara på ett så bra sätt som möjligt på remissen.
                                Jag ser gärna fram emot fler tips på hur vi kan agera.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...