Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Remissen är i alla fall underskriven med
    Nils-Åke Fag, biträdande enhetschef.
    Formellt är det väl i så fall generalldirektören på Jordbruksverket som är högste ansvarig.
    Någon politisk nämnd finns knappast.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

Kommentar

• Oskar S.
      Användare
      • August 2002
      • 15

Jaha... borde man inte kunna ta kontakt med en riksdagsledamot i rätt utskott o få denne att lägga fram en motion mot lagen?
      Annars får alla helt enkelt börja hålla L-malar o Altum så är problemet i stort ur världen.
      Oskar S.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Har väl själv haft funderingar på att protestera inte bara till Jordbruksverket utan också till miljödepartementet och de olika riksdagspartierna. Jordbruksverket är dock smarta som drar igenom det hela under den period då alla är upptagna med valet och inte har tid att bry sig om några hobbymänniskor.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• Therese
          Användare
          • April 2002
          • 196

Skulle man inte kunna be att få ha ett möte med jordbruksverket, välja ut de bästa talarna bland oss och försöka övertala dem att de har fel?

Jag vet att det är få människor som är berädda att se sina brister men om man pratar med dem på ett snyggt sätt kan man kanske få dem att inse att de har fel?
          mvh Therese

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ett stort antal föreningar inom sällskapsdjurshobbyn var ju faktiskt på ett möte med jordbruksverket i maj och lade där fram våra synpunkter - jordbruksverkets representanter lyssnade mycket intresserat på oss när vi alla lade fram våra synpunkter och struntade sedan totalt i vad vi hade sagt och skrivit i våra väl underbyggda svar till dom.
            Remissvaren måste ju vara inne före den 12 september och den som är ansvarig på Jordbruksdepartemenetet i denna fråga är dessutom bortrest på semester och inte anträffbar.
            Med andra ord inte så lätt att få tillstånd något möte innan den 12.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Inte var det puckat inte, men lite otydligt kanske så att det var lätt att missförstå, så kom gärna igen i diskussionen so.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

om det nu ska bli krav på utbildning av akvarister, kan man inte bedriva utbildningen på lokal nivå av godkända personer utsedda av jordbruksverket?
                det borde ju gå att lösa tycker jag.
                För att återvända till mina skotrar jag nämnde tidigare, där blev det krav på förarbevis och det löstes genom att man gick en studiecirkel i lokalklubbarna.

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Ante, skojar du?
                  Inte skulle jag släppa in någon i mitt hem från hälsovårdsnämnden för att kolla om jag har ett akvarium.

Kommentar

• Fisherman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 53

Jag frågade en kompis i Tyskland om de hade lika dana knäppa lagar.

Die dummen Schweden var hans svar, dags att du utvandrar.

Antal försäljningstillfällen finns inte , men väl en övre gräns (antal kr) för hobbyutövare. Och där är det ingen som orkar kolla.

F.ö. kan inte den där knäppskallen på jordbruksverket ersättas av Nisse? Så det blir lite ordning på detta verk!!

Tror fortfarande att detta är emot EU´s regelverk.
                    Du Forman och dina polare som var på det där mötet kan väl kolla detta?

mvh
                    Fisherman

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2002
                      • 405

Jaaa vad f-n ska man säga ???
                      Typiskt Sverige.
                      Om det hade börjat gälla en lag från 1/12 att alla skulle bära en blå och en gul strumpa så skulle alla göra det.
                      Ingen protest alls men hos Siwert Öholm skulle det debatteras om färgblinda kan få dispens och hur man i så fall ansöker om detta till vilken myndighet också vidare.......
                      Vad f-n gör man?

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Sverige Sverige friskt humör? .. Ptja, med tanke på att det mesta vi får stå ut med så är väl detta bara en ytterligare idé som någon med titel måste hitta på för att få sin astronomiska månadslön utbetald..

(Undertecknad nyligen hemkommen från den andra lördagen av speedway GP. Den första totalförstördes av Svemo, också en Svensk myndighetsliknade instans av gamla stofiler. Tackar för övrigt Ryan Sullivan i egenskap av Kapare för en fin seger.)

Nåväl, om detta lagförslag går igenom kommer åtminstone jag att fortsätta ha mina akvarier igång och ge mina små yngel sina bästa förutsättningar. Om någon önskar att ge mig bannor för det är jag faktiskt, för en gångs skull, beredd att ta konsekvenserna för det. Hela förslaget faller ju på sin egen sa%¤ans dumdristighet. Hade verket ställt upp med en kostnadsfri utbildning så vore jag tacksam då man aldrig kan få för mycket kunskap, men att kasta ut mängder med pengar och tid på något som inte gynnar någon (inte ens fiskarna) känns mer än en aning överambitiöst.

Tony Englund

Kommentar

• Fisherman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 53

Har fått några mail nu och det finns inte ens lag på utbildning för akvarieaffärsidkare i EU länder(D) såsom det är lag på i Sverige.
                          Det känns som om det vore en hund begraven. Är det några lobbyister, som har varit i farten, och som vill kränga utbildning och tjäna grova pengar??
                          mvh
                          Fisherman

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

citat:Har fått några mail nu och det finns inte ens lag på utbildning för akvarieaffärsidkare i EU länder(D) såsom det är lag på i Sverige.
                            Det gäller olika i olika länder och det finns alltså ingen gemensam lag för hela EU. Det finns dock även krav på utbildning i andra EU-länder som t.ex. Tyskland där man t.o.m. måste vara lärling undser en period för att få öppna djuraffär.
                            När detta blev krav i Sverige så sa en del affärsinnehavare att de kommer att strunta i det hela efetrsom det bryter mot EU-lagen. Dessa har dock nu fått krypa till korset och antingen gå utbildningen, eller slå igen butiken eller sluta sälja djur.
                            Jag måste dock säga att jag tycker att det är bra att affärsinnehvare och storodlare skall gå en utbildning och ser inget negativt i detta.

citat:”…det här blir en lag som så många andra, som inte kommer följas upp eller kontrolleras. Jag är övertygad om att myndigheter inte kommer sitta och läsa annonser på internet, det har de inte tid med, tro mig!
                            Jag tror inte att de små odlarna behöver oroa sig nämnvärt. Även om någon skulle få en anmälan på sig, vilken prioritet skulle akvariefiskar få bland oseriösa hundkennlar, katt- och råttuppfödare?”
                            Många av er resonerar tydligen på detta sätt. Och visst stämmer det till största delen, men ändå måste jag kraftigt protestera.
                            I likhet med de flesta av er så är jag helt övertygad om att kommunerna inte kommer att bedriva något spaningsarbete. Däremot är de skyldiga att ta itu med de anmälningar som kommer in – gör de inte det kan de själva bli straffade och av med jobbet. Anmälningar är alltså något som har högsta prioritet oavsett om det rör sig om petitesser.
                            Kommer folk att bli anmälda – självklart är det så. Ovänner finns alltid, konkurrens existerar, bokstavstrogna lagföljare existerar osv
                            Utan några jämförelser i övrigt kan man kanske jämföra med ”husbehovshembränning”. Inte bedriver här polisen något som helst spaningsarbete för att få fast de som pysslar med sådant, ändå åtalas tämligen många för detta varje år. Anledning –jo självklart anmälningar från allmänheten

Om lagen genomdrivs med de undantag enligt förslaget så måste självklart föreningarna ändra sitt sätt att arbeta på.
                            Att ha levande djur på ”Köp & Sälj” blir omöjligt det är att inbjuda till anmälningar.
                            Auktioner i föreningar blir svåra att genomföra.
                            Artiklar som ”Hemma Hos” i Ciklidbladet kommer att försvinna.

En annan konsekvens är att det blir svårt att värva styrelsemedlemmar. Om någon i en styrelse skulle åka fast (dessa är de som är mest påpassade och riskerar att dra på sig anmälningar) så innebär detta oerhört negativ publicitet för hobbyn och föreningen. Dessa måste alltså följa lagen även om den är korkad. I NCS styrelse skulle idag de flesta omfattas av lagen. Själv klarar jag mig eftersom jag inte säljer fisk då jag inte odlar längre och för övrigt har jag t.o.m. gått utbildningen. Å andra sidan avgår jag vid nästa årsmöte så det spelar ingen roll.

Om sedan folk börjar åka fast så leder det till negativ publicitet för hobbyn och risken är då stor att lagen kommer att skärpas ytterligare.
                            Tidningarna gillar ju att blåsa upp pseudohändelser – för en tid sedan var det stora rubriker i Göteborgs Posten (liknande även på andra håll) – ”Zooaffär säljer utrotningshotade djur”. Låter naturligtvis allvarligt men bakgrunden var att en affär sålde ODLADE rödörade vattensköldpaddor. Dessa odlas i miljontals på farmer, men finns med på CITES-listan. För alla CITES-listade djur behövs tillstånd (ytterligare ett tillstånd som kostar pengar och som många odlare kommer att behöva) även om de är odlade, ja t.o.m. om det rör sig om avelsformer som inte existerar i naturen. Flera affärer har i Sverige redan fällts för detta, dvs att de saknar tillstånd, inte för att de säljer utrotningshotade djur. Bötesbeloppet har varierat mellan 6.000 och 10.000 kr.

En annan allvarlig aspekt att t.ex. NCS i framtiden får svårt att agera i djurskyddsrättsliga frågor – hur skall NCS kunna åtnjuta något som helst trovärdighet gentemot myndigheter och media om de flesta av våra medlemmar bryter mot lagen.

Och frågan är hur kan du acceptera att bli klassad som en brottsling i framtiden bara pga att du vill ha några akvarier och odla fisk.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

Kloka ord, Kjell.
                              Ännu är ju inte sista ordet sagt. Politiker av alla kulörer är ju känsliga mot att inte bli omvalda, varför lobbyverksamhet från allas vår sida behövs, om det tänkta förslaget blir verklighet.

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

jag hoppas att de kommer att lyssna på oss och att vi slipper denna lagen. Annars så blir det ett rent hel..vete att ha fiskar och ännu värrre om man vill sälja lie yngel. Den enda möjlightetna man har i sådana fall är att sälja alla yngel man har hemma till djuraffären på samma dag .problemet är väl i sådana fall att djuraffären inte vill ha alla yngel som man har, och då får man mata de andra firrarna med resten.

Nä, denna gången har de tagit sig vatten över huvudet, ska vi drabbas av en sådan här lag så skall väl frimärkssamlarna också göra det, t.ex. att de inte får ha fler frimärken än 500 eller ngt =)

vi måste sääta ihop ett riktigt starkt meddelande där vi påpekar felen i lagebn och hur den kommer att drabba hobbyn och desss utövare. säkerligen kommer fiskarna också att drabbas i längden och det skulle ju vara hemskt om en lag förhindrade en att t.ex. införa en vf-grupp tropheus som skulle ge nytt blod till stammen. Man köper ju inte en grupp för 4-5000kr om man vet att man inte får lov att sälja ynglen.

/Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...