citat:Vilka steg har tagits till dags dato för att väcka dessa (idiotiska) lagskrivare?
NCS och SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) ihop med andra hobbyföreningar i djursektorn (tyvärr inte fler akvarieorganisationer, de andra verkar inte vara intresserade av vad som händer) var i maj i år inbjudna till ett möte med JOrdbruksverket i Jönköping och där diskuterade de olika organisationerna var gränsen skulle sättas för när det skulle krävas tillstånd resp. utbildning för resp. djurslag och vi fick sedan efter mötet alla skicka in egna förslag.
Det var allstå redan beslutat om att det skulle krävas tillstånd etc. - frågan gällde alltså enbart var gränsen skulle sättas.
Utan att ha sett de andra föreningarnas förslag på gräns så kan jag utan tvekan slå fast att Jordbruksverket körde över samtliga föreningar totalt och att mötet i Jönköping och detta att vi fick skicka in egna förslag bara var en demokratisk kuliss. De sket fullständigt i våra åsikter.
Nu har deras eget förslag gått ut på remiss och NCS, SARF etc. har fram t.o.m. den 12/9 på sig att yttra sig om remissen.
Självklart kommer vi att yttra oss och göra det i mycket kritiska ordalag, men med all säkerhet kör de över föreningarna fullständigt återigen.
Smart taming för övrigt från Jordbruksverket att allt skall beslutas nu i början av September när tidningarna har annat att skriva om som friidrotts-VM och framförallt EMU-val.
citatet där med moms för föreningar fattade jag inte riktigt, kan du förklara det närmre
En undran bara du nämner ett förslag att inför moms för ideella föreningar, vad innebär detta i praktiken?
En undran bara du nämner ett förslag att inför moms för ideella föreningar, vad innebär detta i praktiken?
Tidigare har ju inte ideella föreningar varit momspliktiga, men de som omsätter mer än 90.000 kronor per år skall tydligen bli det nu. Vilket innebär högre kostnader samt mer administrativt arbete (hur kul är det).
citat:Göta bio som jag hoppas du stöder Kjell jag stöder ju din förening
Ciklidhälsningar
Kjell
Kommentar