Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:Vilka steg har tagits till dags dato för att väcka dessa (idiotiska) lagskrivare?
    En liten bakgrund till vad som skett innan i denna fråga:
    NCS och SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) ihop med andra hobbyföreningar i djursektorn (tyvärr inte fler akvarieorganisationer, de andra verkar inte vara intresserade av vad som händer) var i maj i år inbjudna till ett möte med JOrdbruksverket i Jönköping och där diskuterade de olika organisationerna var gränsen skulle sättas för när det skulle krävas tillstånd resp. utbildning för resp. djurslag och vi fick sedan efter mötet alla skicka in egna förslag.
    Det var allstå redan beslutat om att det skulle krävas tillstånd etc. - frågan gällde alltså enbart var gränsen skulle sättas.
    Utan att ha sett de andra föreningarnas förslag på gräns så kan jag utan tvekan slå fast att Jordbruksverket körde över samtliga föreningar totalt och att mötet i Jönköping och detta att vi fick skicka in egna förslag bara var en demokratisk kuliss. De sket fullständigt i våra åsikter.
    Nu har deras eget förslag gått ut på remiss och NCS, SARF etc. har fram t.o.m. den 12/9 på sig att yttra sig om remissen.
    Självklart kommer vi att yttra oss och göra det i mycket kritiska ordalag, men med all säkerhet kör de över föreningarna fullständigt återigen.
    Smart taming för övrigt från Jordbruksverket att allt skall beslutas nu i början av September när tidningarna har annat att skriva om som friidrotts-VM och framförallt EMU-val.

citatet där med moms för föreningar fattade jag inte riktigt, kan du förklara det närmre
    En undran bara du nämner ett förslag att inför moms för ideella föreningar, vad innebär detta i praktiken?
    Jag känner inte till mer om detta än vad som stått att läsa i tidningarna och jag har sett att t.ex. idrottsföreningarna har protesterat kraftigt mot förslaget.
    Tidigare har ju inte ideella föreningar varit momspliktiga, men de som omsätter mer än 90.000 kronor per år skall tydligen bli det nu. Vilket innebär högre kostnader samt mer administrativt arbete (hur kul är det).

citat:Göta bio som jag hoppas du stöder Kjell jag stöder ju din förening
    [] - jag lovar på heder och samvete att bättra mig.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

ok.

det verkar som om denna lagen är gjord för att de stora grossisterna skall kunna få sålt mer fisk och slippa konkurrensen från hobby-odlarna. det betyder ju sämre utbud av ciklider, troligtvis mindre storlek på fiskarna, högre priser och att så fort man själv får yngel är man tvungen att mata firrarna med dom eftersom man själv inte har råd att gå en utbildning och att ha inspektion varje år.

Jag tycker detta är skandal och lagstiftarna verkar inte veta ett dugg om hur hobbyn fungerar.

Får man sina fiskar att trivas så måste man ju skaffa minst två st av varje art, helst fler. då kan man ju inte bara skaffa två hannar för då blir det fajting och ingen firre trivs. skaffar man bara honor så trivs de inte heller. Man måste ju ha av båda könen för att de ska trivas. trivs firrarna så kommer man nästan aldrig undan att de leker och man får en bunte med yngel. Dessa yngel ska man då (enligt lagförlaget) bara mata sina firrar med/döda på annat vis om man redan sålt fisk till 9 olika personer/affärer. Detta fungerar ju inte i verkligheten, det tycker man att de borde förstå.

hoppas att lagförslaget inte går igenom.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:Jag tycker detta är skandal och lagstiftarna verkar inte veta ett dugg om hur hobbyn fungerar.
        Jag håller med dig.

citat:det verkar som om denna lagen är gjord för att de stora grossisterna skall kunna få sålt mer fisk och slippa konkurrensen från hobby-odlarna.
        Både de affärersinnehavare och grossister jag pratat med om denna lag tycker att den är fullkomligt vansinnig - de och även vi i NCS tycker naturligtvis att storodlare skall ha krav på sig. I övrigt är de fullt medvetna om att en lag som denna innebär färre hobbyister vilket i förlängningen innebär en mindre marknad vilket även de förlorar på.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

ok, skönt att veta grossisterna inte heller gillar lagen. Annars så hade man satt igång med "Staten o kapitalet" med ebba grön =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

men om folk hobbysäljer/byter med varann får ju inte grossiter och butiker in några pengar. Plus att kvaliten sjunker rejält. Ökad införsel av vildfångst som sägs vara en konsekvens är ju underbart!

Jag har nog aldrig vart med om en snålare hobby än akvaristiken, det enda jag hör på forumen är gnäll på priser etc. Tvärtom är allt för billigt , speciellt fisk, men istället låg kvalitet. Nu har jag druckit ett gäng öl så ja kanske misstolkade Kjells lilla PDF totalt men jag stödjer nog förslaget.

Moms på ideiella föreningar suger iofs.
            fish r friend

Kommentar

• mariaa
              Användare
              • May 2002
              • 97

Hej!
              Orm: Tycker du verkligen att om du vill sälja några yngel som dina fiskar fått så måste du betala massor av pengar till inspektioner mm? Jag kan tycka att förslaget kan vara en riktigt bra ide om man sätter en gräns på hur mycket pengar man säljer fisk för och inte hur många gånger man säljer fisk.
              Mvh Maria

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Orm:

Ökad införsel av VF är inte att föredra då det kan ta hårt på vissa arters vilda bestånd. Med intag av VF så kommer priset på dessa att slå i höjden då det kan komma att finnas ytterst lite odlat. Som jag ser det så håller just det odlade ner priserna på VF på grund av att potentiella köpare ser F1 och SO som fullgoda avelsprodukter till de VF som importeras.

citat:Jag har nog aldrig vart med om en snålare hobby än akvaristiken, det enda jag hör på forumen är gnäll på priser etc. Tvärtom är allt för billigt , speciellt fisk, men istället låg kvalitet.
                Provocerande...men men...en del har den uppfattningen och det är inte bra för den stora mängden utövare.

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

inte provocerande. jag har _ingen_ anledning att provocera någon. däremot har jag rätt att ha en åsikt även om den inte är politiskt korrekt.

mariaa: massa pengar till inspektioner ... mjae kanske att ta i. men det går inte att komma ifrån att det är många sköna skatteslantar som inte kommer in till farbror staten när hobbyodlare säljer svart.
                  fish r friend

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

...eller när folk tjyvar i deklarationen varje år. Men det är ju så vanligt nu så det är nästan lag på att göra det.

Jag skrev att ditt uttalande var provocerande...och jag sa att det drabbar den stora mängden hobbyutövare som vill hålla sig inom lagens ramar och som har små tillgångar för sin hobby.
                    Givetvis får du ha din ståndpunkt...men den står inte jag bakom.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citat:Annars så hade man satt igång med "Staten o kapitalet"med ebba grön
                      Staten och kapitalet framträdde väl tillsammans häromdan när de slog blå dunster i oss om EMU[:p].

Jag avstår från att svara på orm efersom jag inte begriper vad han menar egentligen - har väl inte druckit tillräckligt med öl för att förstå det[]

Sedan vad gäller Tricellas inlägg så tror jag inte att det blir vildfångat som i första hand kommer att ersätta den svenskodlade utan Asien-odlat. Miljömässigt är inte det bättre genom en massa extra energikrävande transporter (kanske är Jordbruksverket sponsrat av flygbolagen och oljeföretagen - så det där med Staten och Kapitalet var kanske ändå inte helt fel Maria[:0]) samt att kvalitén sjunker (främst genom att de långa transporterna klart påverkar fisken i klart negativ riktning).
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

äääh ja läser om allt imorrn när ja e nykter.

i (hjärta) euro :-P
                        fish r friend

Kommentar

• GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

lagen känns som många andra svenska lagar som är till för att kunna sätta dit vissa oseriösa personer INTE för att djävlas med alla små handlare. Någon "akvariepolis" kommer aldrig att existera hela tanken är rätt svindlande.

Personligen tror jag itne detta kommer att påverka varken privatpersoner eller föreningar eller auktioner. Lagen känns som ett rent försök att komma åt vissa oseriösa "element" inom djurhållningen / försäjlingen. Att någon ens kommer att komma på tanken att låta denna lag "drabba" privatpersoner tror jag är obefintligt.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Lagarna i Sverige har ofta en god grundtanke, men en bitter eftersmak...för alla UTOM de som skall sättas åt...

Detta är Sverige...men trots detta är jag en glad och stolt Svensk...vi har det FRUKTANSVÄRT BRA om man tar det i ett större perspektiv. (Kanske var det detta som Ormen menade...*s*...här får du linan...)

Orm: Det är fler än du som tagit en...hm...stor klunk av det goda...(men säg inget).

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

hähäh jag är bara bitter för att jag inte får tag i det jag vill inom hobbyn men det är en annan historia.

Aftonbladet imorgon:

DRÅPSLAGET!
                              CHOCK-lagen som LAMSLÅR svensk akvaristik.

Kjell talar ut om papparazzi-förföljerserna och CHOCK-skäggbilderna.
                              fish r friend

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ditt "nick" talar för sig själv...nykter...en timid snok...en bärs och du blir en kobra...*asg*

Det är bäst att man ser upp här...

Över till huvudämnet...det ska bli intressant att följa detta och förhoppningsvis så blir det inte så stort i slutändan. Det vore bra om NCS höll sina medlemmar ajour (vilket Kjell nu gjort) med kontinuerlig info om detta. Det är ju en lag som rör alla inom denna hobby och många andra...

Kommentar

Arbetssätt...