Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

"Eller är det på varje sight?"
    Nej, uppropet arrangeras gemensamt av Akvarieguiden, Zoopet samt NCS och rösterna räknas också gemensamt.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

Jag skulle vilja skicka en länk till ciklid.se till en vän som är intresserad av akvariehobbyn, men som jag inte tror följer debatten eller deltar i något webbforum. Då upptäckte jag att om man klickar på länken om uppropet på startsidan, så får man faktiskt ingen information om vad lagförslaget går ut på, utan bara protestens formulering. Har jag missat något, eller har organisatörerna missat att ta med själva lagförslaget? Jag kan inte begära att andra, som inte följt debatten här, ska skriva under en protest mot något de aldrig har läst.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Det börjar ta sig - 675 personer har nu protesterat och det kommer hela tiden in nya underskrifter.
        Men visst håller jag med om att det borde vara ännu fler eftersom det rör sig om tusentals som kommer att drabbas. Varför är det då än så länge inte fler? Några ideer.
        1/ Även om de olika hemsidorna har många medlemmar så säger ju det inget om hur ofta de går in på sidan. Det är alltså troligt att de allra flesta ännu inte sett uppropet. Allt efterhand som de ser uppropet så kommer de att skriva under.
        2/ Diskussionen i denna tråd har ofta gått ut på - Idiotisk och omöjlig lag som ändå inte kan kontrolleras, så varför bry sig.
        Naturligtvis en felaktig inställning eftersom vi inte stillatigande skall accepetera att vi nu blir lagbrytare och även om mycket få åker fast så räcker det ju med några stycken för att det skall bli en mycket negativ "reklam" för hobbyn. Nu har vi ju i alla fall möjlighet att påverka om opinionen är tillräckligt stark. Det blir svårare när allt beslutas i Bryssel.
        3/ Jag känner nog själv namnen på åtminstone 200 personer som odlar i en liten skala och som är klart över gränsen på 10 försäljningstillfällen. Högst 3-4 av dessa är aktiva på någon hemsida, de övriga skriver aldrig där (vilket jag tycker är tråkigt, men det är inte så mycket att göra åt). De som skriver i forum etc. på de olika hemsidorna är oftast sådana som inte odlar fisk utan är mer intresserade av att prata om fisk och det är ju än så länge inte olagligt. Gjorde också en liten helt ovetenskaplig test och kollade igenom 20 profiler i vilka man kunde se ungefär hur många akvarier de hade. De som hade flera akvarier hade alla skrivit under protesten (jag har en namnlista på vilka som skrivit under), medan de som "bara" hade 1-2 akvarier väldigt sällan hade skrivit under.

Det viktiga är därför att poängtera att alla kommer att drabbas (även de som inte odlar) av detta lagförslag eftersom förslaget i längden kommer att leda till sämre kvalitet på fisk (mer importer) och högre priser (sämre konkurrens). Därför är det viktigt att alla protesterar även de som själva inte direkt drabbas.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Svar till Fredrik:
          Jag skickar dem dels länken till uppropet, dels den länk som jag anger i mitt första inlägg i denna tråd http://www.ciklid.se/djurskyddslag.pdf
          och dels länken till denna diskussionstråd.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

Kommentar

• fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

Ok. Jag skickar det också, men vill fortfarande påpeka att det borde finnas tydligt länkat från protestsidan om man vill ha maximal respons, eftersom få lär protestera mot något de inte sett. Folk kan ju gå in på t ex ciklid.se av andra skäl (t ex för att söka fakta om någon art), se protestlänken och klicka på den, men inte vilja delta när de inte vet hur lagförslaget är utformat.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• robber
              Användare
              • September 2002
              • 87

Eftersom det är enregelrätt namninsamling så antar jag att det är "okej" att även bekanta och vänner skriver under, även om dom inte är akvarister?

Annars får ni nog ta bort typ 10 röster som jag "bett folk skriva på"

MvH Simon
              http://simon.holmbring.se

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

Man skriver på av vilka skäl man vill. Kanske funderar man på att skaffa akvarium, kanske vill man att ungarna ska kunna skaffa akvarium om och när de vill det, och att de det då ska finnas ett brett utbud av fisk och en levande hobbykultur kring akvaristiken. Kanske vill man bara protestera mot en galen lag. Kanske är man intresserad av andra husdjur - det här lagförslaget slår ju brett och får konsekvenser under lång tid framöver.

Kommentar

• Lars-Olof Arvids
                  Användare
                  • July 2002
                  • 14

Flera jag har pratat med som varken har mailadress eller dator har varit intresserade av att få med sitt namn på listan när de har hört om galenskaperna. Får man skriva andra namn än sitt eget? Eller betraktas det som oseriöst (risk för påhittade namn)?

Olle

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

citat:Flera jag har pratat med som varken har mailadress eller dator har varit intresserade av att få med sitt namn på listan när de har hört om galenskaperna. Får man skriva andra namn än sitt eget?
                    Hade det funnits tid så hade vi självklart gått ut med ett upprop i Ciklidbladet skickat brev till zooaffärer (kan se att flera zooaffärsinnehavare redan har skrivit på listan) och bett dem att sätta upp listor i affärerna etc.. Detta hade med all säkerhet gett ett betydligt bättre resultat.
                    Men dessvärre ganns det inte tid till detta eftersom remissen skall vara inne redan nu på fredag och därför fick vi i brist på annat nöja oss med en insamling via internet. För att det hela skall vara seriöst och vi inte skall anklagas för fejkade listor är det viktigt att man personligen skriver på och att man dessutom har en egen e-post adress. Tyvärr innebär detta att en del inte har möjlighet att skriva på, men som det nu är kan vi inte göra något åt detta.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Naturligtvis kan man protestera utan mail-adress. Kom ihåg Postens egen slogan: Ett brev betyder så mycket. Skriv några rader till jordbruksverket och framför synpunkter. Det "biter" nog lika mycket som mail-adresserna.

Kommentar

• Monrep

Det verkar som....Jag menar det är så att staten letar efter alla små bäckar som kan bilda en å. Och resultatet blir ett fiasko, där alla som inte vill, blir drabbade.
                        Ett exempel av alla är gasoldrivna taxibilar i början av åttiotalet. Det var jättebilligt och miljövänligt att använda gasol. Då kom storebror och hårdbeskattade gasolen. Alla slutade att använda gasol.
                        Nu vill de få in en slant på några ciklider. Det kommer de också att få. Men många kommer säkert att sälja så många som möjligt vid varje försäljningstillfälle. Därför tror jag att det kommer att vara väldigt dålig kvalité på de små fiskarna. Idag gallrar man bort de sämsta exemplaren. Men det säkert att bli en stor risk att även de dåliga åker med vid en försäljning.
                        Alltså det stämmer. Staten kommer att få in mera skatt av renhållningsverket. För där kommer det att bli flera arbetstillfällen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Det senaste dygnet har hela 226 stycken skrivit under uppropet och totalt är vi nu uppe i 902. Kul.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Läste detta roliga inlägg skrivet av Lars Hasvoll Bakke på norska Nettakvariet som en kommentar till lagförslaget
                            "Himmel og hav... Denne loven bør kjapt kvalifisere seg til en plass på www.dumblaws.com ved siden av den engelske loven som sier at man kan skyte skotter fra bymuren i York, så lenge man bruker armbrøst..."
                            Så nu har Norge ännu en Sverige-historia att tillfoga till sitt kartotek.
                            Ha de
                            kjell

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

Visst är det roligt att fler än 900 personer har skrivit under protesten, men jag är ändå grymt besviken. Är vi då inte fler?
                              Nog hade jag räknat med några tusen akvarister ändå, som hade ställt upp.
                              Det vore bra att även få reda på hur nej-sägare resonerar, för det måste det ju finnas i skaran av besökare på denna sida också.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Det finns många akvarister i detta land, men inte så många som kanske surfar på nätet på de sidor som har detta upprop. Ett alternativ hade varit att sätta in ett inlägg där det finns större forum...

Att ca 1000 personer skrivit under på denna korta tid ser jag ändå som ett godkänt resultat då det knappt varit någon tid för att bearbeta konsumenter och hobbyister med detta.

Kommentar

Arbetssätt...