Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

    Ja dråpslaget har ännu inte trätt i kraft, men eftersom den börjar gälla fr.o.m. 1/12 i år så brinner det i knutarna.
    Visserligen kommer inte de verkliga problemen att träda i kraft förrän den 1/1 2005, men beslutet fattas nu så om vi skall protestera är det nu hög tid att börja agera.
    Jag har gjort en sammanfattning av vad som kommer att ske och konsekvenserna av det hela och det kan du läsa på denna sida http://www.ciklid.se/djurskyddslag.pdf

    Som du kan se är det inte bara akvariehobbyn som drabbas utan även de som odlar smådjur, fåglar, reptiler etc.
    Jag vill ha in synpunkter på
    1/ Vad ni tycker om lagen?
    2/ Vad vi kan göra för att få stopp på den?

    Ett lagförslag som detta i kombination med myndigheternas förslag om att införa moms för ideella föreningar är en ren katastrof för vår hobby. Man skull nog med fog kunna påstå att hela Nordiska Ciklidsällskapets (och många andra föreningars) existens är hotad
    Ciklidhälsningar
    Kjell
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    [:0]
    vet inte rikigt vad man ska säga. känns som ännu ett beslut är taget utan verklighets anknytning.

    Kommentar

    • jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

      #3
      Så här snabbt kan jag säga att lagen är så dum den kan vara.
      Än så länge har jag ingen ide om vad man kan göra för att motarbeta den. Att helt enkelt skita i den vore det enklaste, men tyvärr kanske inte det mest smarta.
      Som det står i dokumentet så är det ett dråpslag för hobbyodlarna. Jag säljer själv en del till affärerna, per år kommer jag väl upp i över 10 gånger, men inte mycket över. Varenda gång är det kanske 20-30 fiskar.
      Det jag funderar på också är om det räknas som försäljning om man vid ett tidigare tillfälle har köpt in fisken men sedan inte kan hålla den av en eller annan anledning. Skall man hårddra det så blir det mer för renhållningsverket att göra med alla nedspolade fiskar.

      Som vanligt har de inte tänkt längre än näsan räcker när de kommer på så tokiga förslag.

      Vad är det som egentligen inte fungerar nu som man måste reglera med denna lag?
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Så här definierar Jordbruksverket ordet "Försäljningstillfälle".
        "Försäljningstillfälle: försäljning av ett eller flera djur till samma person vid samma tillfälle.
        Praktiskt exempel: Du har en kull med fjärilsciklider som du darit upp. Du tar med dig 20 fiskar packade parvis i plastpåsar och säljer på auktionen i din akvarieförening och får in 10 kr fisken varav föreningen tar 20%. Du får 180 kr, men har nu överträtt gränsen och är skyldig att ha tillstånd för din verksamhet och att gå en utbildning (en kostnad på åtskilliga tusen kronor).
        Ciklidhälsningar
        KJell

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Lagen har säkert en fin tanke i grund och botten, men det verkar inte som om lagstiftarna vet hur det fungerar inom hobbyn. Det vore, som du antyder, bättre att sätta en maxsumma för hur mycket man får sälja för.
          Vad vi kan göra för att ändra lagen?
          Erfarenhetsmässigt, eftersom jag jobbar en hel del med miljölagstiftning, så är det svårt att få någon att stoppa en lag, men däremot kan man få in tillägg eller förändringar. Vid ett sådant här tillfälle skall NCS agera, och på något sätt sammanställa vad som anses vara felaktigt i lagen. Man skulle kunna bjuda in någon företrädare från jordbruksverket till en paneldebatt under ciklidstämman.
          Alternativt kan vi samlas i Jönköping och demonstrera , (jag utgår ifrån att det är från jordbruksverket detta kommer).
          Ett annat alternativ är att gå ut i exempelvis Aftonbladet, eller någon större tidning och försöka få med dem på noterna.
          Vid sådana här tillfällen är det bra att ha en riksomfattande förening i ryggen.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

            #6
            ja vad säger man? det är ju helt korkat att du och jag skall behöva ett tillstånd för att sälja lite yngel som vi inte kan/vill ha kvar.

            Att importen skulle öka pga. att ingen längre säljer yngel för att dom saknar tillstånd är en rent teoretisk möjlighet som kräver att alla följer lagen vilket jag tror att INGEN kommer att göra.

            Den kommer att ha samma slagkraft som när fartbegänsning infördes på snöskotrar, max 70 km/h, det finns ändå ingen kontroll och det har mig veterligen inte inträffat att någon fått fortkörningsböter på skoter, men det finns en lag om det ändå och den sysselsatte säkert många personer länge för att formuleras, till ingen nytta!

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • April 2002
              • 1321

              #7
              Ibland är jag faktiskt FÖR anarki!!
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                citat:Erfarenhetsmässigt, eftersom jag jobbar en hel del med miljölagstiftning, så är det svårt att få någon att stoppa en lag, men däremot kan man få in tillägg eller förändringar. Vid ett sådant här tillfälle skall NCS agera, och på något sätt sammanställa vad som anses vara felaktigt i lagen.
                NCS och SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) ihop med andra hobbyföreningar i djursektorn (tyvärr inte fler akvarieorganisationer, de andra verkar inte vara intresserade av vad som händer) var i maj i år inbjudna till ett möte med JOrdbruksverket i Jönköping och där diskuterade de olika organisationerna var gränsen skulle sättas för när det skulle krävas tillstånd resp. utbildning för resp. djurslag och vi fick sedan efter mötet alla skicka in egna förslag.
                Det var allstå redan beslutat om att det skulle krävas tillstånd etc. - frågan gällde alltså enbart var gränsen skulle sättas.
                Utan att ha sett de andra föreningarnas förslag på gräns så kan jag utan tvekan slå fast att Jordbruksverket körde över samtliga föreningar totalt och att mötet i Jönköping och detta att vi fick skicka in förslag bara var en demokratisk kuliss. De sket fullständigt i våra åsikter.
                Nu har deras eget förslag gått ut på remiss och NCS, SARF etc. har fram t.o.m. den 12/9 på sig att yttra sig om remissen.
                Självklart kommer vi att yttra oss och göra det i mycket kritiska ordalag, men med all säkerhet kör de över föreningarna fullständigt återigen.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #9
                  Ja, det kommer ju inte direkt underlätta för akvarieföreningar att få in objekt till auktioner.
                  Man kanske skulle åka förbi jordbruksverket och hälsa på...

                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

                    #10
                    Upp med plakatet Hasse!!!
                    Frågan är vad som definieras som försäljning, byta fiskar mot varor t.ex, det är ju byteshandel och ingen ren försäljning. Möjligheten till "kryphål" i denna lag är oändlig, detta sammantaget med svårigheterna med tillsynen kommer att göra lagen helt tandlös, och därmed overksam. Jag uppmanar inte folk till att bryta mot lagen, men frågan är om inte detta kommer att vara ett slag i luften.
                    Det är inte heller förbjudet att skänka saker till varandra, vare sig pengar eller fisk
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Verkar ju inte finnas mycket till rim och reson i detta lagförslag.
                      En undran bara du nämner ett förslag att inför moms för ideella föreningar, vad innebär detta i praktiken?

                      När jag var med och startade upp en biografförening i Jonsered (Göta bio som jag hoppas du stöder Kjell jag stöder ju din förening )så startades den som en ekonomiskförening. Detta trodde jag var för att slippa moms mm för den bedrivs ju som en ideell förening utan ekonomiska intressen. Kan ju fått detta om bakfoten då det är rätt längesedan detta begav sig.

                      //NJ

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        jag hoppas innerligen att det inte går igenom. Annars så får vi göra som magnus sade, de e väl fortfarande tillåtet att "skänka " saker till varandra ? =)

                        Det där med moms för föreningar fattade jag inte riktigt, kan du förklara det närmre eller skicka en länk till lagförslaget?

                        börja kämpa!!
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          1. Lagen är oacceptabel.
                          2. Kontakta samtliga föreningar inom husdjurskategorin för att gå samman och protestera.

                          Denna lag är en av de lagar som jag utan prut kommer att överträda om den är i den form som du skrivit och som alla andra beskrivit här.
                          En lag skall verkligen inte förstöra en verksamhet eller hobby såsom denna kan göra. Det förlorar precis alla på...t o m fisken!

                          Vilka steg har tagits till dags dato för att väcka dessa (idiotiska) lagskrivare?

                          Detta förefaller som om de jagar små hobbyguppys istället för att skapa lagar som förhindrar stora finanspirayor att roffa åt sig allt.
                          Patetisk lag utan verklighetsförankring och sunt förnuft!

                          Kommentar

                          • Spooky
                            Användare
                            • January 2003
                            • 37

                            #14
                            Urklippt;Triccela
                            Detta förefaller som om de jagar små hobbyguppys istället för att skapa lagar som förhindrar stora finanspirayor att roffa åt sig allt.
                            Patetisk lag utan verklighetsförankring och sunt förnuft!

                            vill bara säga att jag håller med fult o fast på detta.
                            Vill man jäklas med någon så är det alltid vi små hobby
                            gubbarna som drabbas . Att inte kunna avara sina yngel som
                            man fött upp är ju verkligen synd om hobbyn som sådan.

                            Tydligen är fusk det ända som gäller nu för tiden.
                            BLÄÄÄÄ för dessa lagar.

                            Kommentar

                            • hanna
                              Användare
                              • April 2002
                              • 118

                              #15
                              Den här lagen verkar inte bra på något sätt. Jag såg för ett tag sedan kommentarer om den på ett kattforum, men tyvärr hittar jag inte dit igen. Där verkade attityden till lagen vara tveksamt positiv. Man hoppades att den skulle leda till att det blir färre oplanerade bondkattskullar och med tiden färre hemlösa katter, men man tyckte också att det var för vagt och fel skrivet för att göra någon nytta ifall det var sådana mål man ville uppnå med den nya lagen.

                              Vad gäller akvariehobbyn tycker jag att den åtminstone borde omfattas av ett undantag från lagen, ett undantag av en helt annan omfattning än som det är skrivet nu. Det är faktiskt en ganska stor skillnad på att "okontrollerat producera" katter och att "okontrollerat producera" fiskar. Jag antar och hoppas då att anledningen till lagen överhuvudtaget finns på förslag är att man vill djurens bästa genom en ökad kontroll av de som tar hand om djuren? Vad som än är tanken bakom, så är det såpass felformulerat att den tänkta nyttan försvinner och fel människor kommer behöva tillstånd. Det kommer dessutom att vara alldeles för svårt att kontrollera att lagen följs.
                              Mvh Hanna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...