Ciklid ihop med Geophagus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanO
    Användare
    • August 2003
    • 32

    Ciklid ihop med Geophagus?

    Hejsan!

    Är en relativt nybliven akvarist som fastnat för de sydamerikanska cikliderna. Jag undrar om ni har något bra förslag på vad jag kan stoppa i mitt kommande 540-kar, där jag tänkte hålla:

    5st Geophagus Altifons (Såldes som Altifons, men jag har börjat fundera på om de egentligen kan vara Surinamensis, 5-10 cm)
    5 st Leatecara dorsiger
    2 st Gibbiceps (10-15 cm långa)
    ...samt ev. ett stim med 6 st Kongotetra (sannolikt inte, då jag helst vill hålla det biotopriktigt)

    Jag skulle vilja komplettera den här listan med någon ciklid som utseende/beteende-mässigt blir en bra kontrast mot Geophagusarnas, men ändå skulle fungera bra med ovan nämda fiskar. Jag kommer att inreda akvariet efter jordätarnas önskemål med 1mm-grus...All hjälp mottages tacksamt ! ;o)

    mvh Johan
    Besök gärna vår fisksida!
  • JohanO
    Användare
    • August 2003
    • 32

    #2
    ... Glömde nämna vår Black Ghost på mellan 10-15 cm, samt 2 st långsträckta pansarmalar på ca 10 cm som också var tänkta att få vara med!

    mvh Johan
    Besök gärna vår fisksida!

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Möjligen skulle du kunna ha 3-4 vuxna scalare, har själv den kombinationen med mina Geophagus och det går bra. Har dock ingen aning om hur en Black Ghost skulle fungera ihop med resten...är inte de lite svåra på maten? Skulle misstänka att de kan få svårt att klara konkurrensen om mat, men nu gissar jag bara...

      /Hasse

      Kommentar

      • JohanO
        Användare
        • August 2003
        • 32

        #4
        Hej!

        Vår Black Ghost kanske är ett undantag, men jag tycker att den äter som en häst och inte har några som helst problem att ta för sig när det är matdax!

        Scalarer skulle väl kunna vara ett alternativ, men finns det ingen större ciklid, typ Hantelcikliden eller något sådant som skulle kunna fungera? Eller skulle det kanske bli för trångt?

        mvh Johan
        Besök gärna vår fisksida!

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #5
          Jag hade ett par fullvuxna hantlar med mina geophagus i mitt 540 kar under ett halvår eller så, men sålde sedan hantlarna just pga att mina geophagusar tyckte det var för trångt. Hantlarna är dessutom riktigt glupska och de hann att rensa rent på mat innan de långsamätande geophagusarna hade fått i sig tillräckligt.

          /Hasse

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Mitt förslag är hantelciklider, lite ovanligare än scalarer men lika ytorienterade. De är ju oxå snäppet biffigare än scalarer utan att för den delen vara stora.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #7
              Min erfarenhet är att hantlar rör sig i hela akvariet. De tar glupskt maten där den finns, även på botten. Eftersom jordätarna tar betydligt längre tid på sig att äta så blir därför hantlarna direkta konkurrenter om maten till jordätarna. Det var den direkta orsaken till varför mina hantlar fick flytta.

              Men man gör ju naturligtvis som man själv vill.

              /Hasse

              Kommentar

              • JohanO
                Användare
                • August 2003
                • 32

                #8
                Tack för era åsikter!

                Hantelcikliden plockar alltså mat även på botten? ..Skulle ju kunna bli problem för såväl Geophagusarna som för Black Ghosten förstås, men kanske vore det idè att göra ett försök!? Något ytterligare förslag på någon firre i Hantelciklidens division som inte är lika fullt glupsk?

                mvh Johan
                Besök gärna vår fisksida!

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag har "Flaggciklider" Mesonauta insignis med mina Geophagus.

                  Det fungerar väldigt bra tycker jag.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • JohanO
                    Användare
                    • August 2003
                    • 32

                    #10
                    Vet inte hur Flaggcikliden är till sättet, men det kan säkert vara ett alternativ... Någon som har något ytterligare förslag?

                    Mvh Johan
                    Besök gärna vår fisksida!

                    Kommentar

                    • towel

                      #11
                      Tjenare!
                      Jag har Guianacara owroewefi med mina red heads, en jättesnäll ciklid som tom är snäll vid yngelvård, iaf mina. Bilden här är lite tråkig,( http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=533 ) mina skimrar fint i gröngult på sidorna och har skarpare band över kroppen. En fisk helt klart värd en extra titt.
                      Lycka till

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • April 2002
                        • 516

                        #12
                        Med mina G altifrons har jag Acarichthys heckelii

                        och det fungera och har även lekt några gånger.
                        Ang Black ghosten så har jag haft den med fullvuxna hantlar och tuppkam ciklider utan problem.
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

                          #13
                          hej, chokladciklider är väldans ytorienterade när det gäller mat. de är väldigt lugna och snälla och vill gärna ha en grotta att hänga i.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          Arbetssätt...