Röstning: Bilder i forumets inlägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Röstning: Bilder i forumets inlägg

    Så här fördelade sig rösterna på förslaget om vi skall inför direkt bildvisning i forumet:

    58 % Ja, absolut
    26 % Nej, en länk till bilden är bättre
    19 % Spelar ingen roll

    Majoriteten vill ha bilder i inläggen och skulle vi kunna lösa det genom att man i sin profil kan välja om man vill visa bild eller länk skulle alla bli nöjda.

    Skall tillägga att detta var en "all-time-low" vad det gäller röstdeltagande, endast 116 röstand mot normalt kring 300.
    David
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    []

    jag har faktist inte alls uppmärksammat att vi haft omröstning. kanske skulle skrivit nåt om det i forumet. eller så är jag bara helt blind.

    kanske skulle byta plats på kartan. jag har inte märkt det ser jag nu för att det syns inte dirket på sidan utan man "måste" scrolla ner. o då har jag inte tänkt på att det är omröstningar där.

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

      #3
      Jag märkte inte heller av omröstningen. Jag är ofta inne på ciklid.se, men kollar
      nästan alltid bara de senaste annonsrubrikerna samt de aktiva ämnena i forumet,
      om jag inte är på jakt efter någon särskild information.

      De giltiga alternativen verkar vara:

      1) Javisst
      2) Ja, om man varje användare kan välja att bilder ska visas som länkar
      3) Nej, länk till bilden är bättre
      4) Spelar ingen roll

      /Fredrik
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Märkligt, jag har nog inte missar någon röstning tidigare, men denna hade jag inte en aning om.

        Kan det vara möjligt att köra den igen?

        Tony Englund

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • April 2002
          • 581

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

          Jag märkte inte heller av omröstningen. Jag är ofta inne på ciklid.se, men kollar
          nästan alltid bara de senaste annonsrubrikerna samt de aktiva ämnena i forumet,
          om jag inte är på jakt efter någon särskild information.

          De giltiga alternativen verkar vara:

          1) Javisst
          2) Ja, om man varje användare kan välja att bilder ska visas som länkar
          3) Nej, länk till bilden är bättre
          4) Spelar ingen roll

          /Fredrik
          Men innebörden är ju att alternativ 2 i din lista är en summa av alla de andra?

          Annars blir det:
          1) Ja, jag vill ha bild och det skall inte vara möjligt att ställa in.
          2) Man får välja själv om man vill ha bild eller länk
          3) Nej det skall alltid vara en länk och inte möjligt att ställa in
          4) Spelar ingen roll

          David

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tony

            Märkligt, jag har nog inte missar någon röstning tidigare, men denna hade jag inte en aning om.

            Kan det vara möjligt att köra den igen?

            Det verkar som om anledningen till det låga röstdeltagande alltså inte beror på ointresse utan att röstningen skett i det dolda. Det var i allafall närmare 116 som lade märke till den, men 3 här som inte gjorde det.

            Nu börjar jag se ett samband, ni vill också alla ha bilder i forumet. Kanske större typsnitt också
            David

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • April 2002
              • 581

              #7
              Skämt och sido, vi får titta på att göra röstningarna mer synliga.
              David

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                eller bifoga en kikare med nästa ciklidblad

                skulle man inte kunda meddela på forumet när det är "viktiga" omröstningar som påvekar forum osv.?

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  jag är ju här 10ggr per dag och såg inte omröstningen :-/
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Just in case - DET LIGGER EN NY OMRÖSTNING JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Problemet är att röstningen ligger alldeles för långt ner på startsidan. Jag kör själv 1280x1024 vilket är högre än genomsnittet, och inte ens i den upplösningen ser jag rutan utan att scrolla.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Juanito
                        Användare
                        • May 2002
                        • 180

                        #12
                        Jag har en upplösning på 1600x1400 på jobbet, iofs ser jag största delen av sidan (nästan hela röstningsrutan). Men jag får oxå scrolla för att se allt.

                        Det är iofs. inget större problem att scrolla. Men som ett tips så det som anses ha någon form av vikt bör vara placerade så att de ses utan att scrolla även på en skärm med låg upplösning.

                        I dator sammanhan i mitten på 80 talet när Apple utveklade sitt grafiska användar gränssnitt. Satte dom stora pengar på att forska i hur ett användar gränsnitt bör vara. På den tiden kom man fram till att det absolut viktigaste skall vara placerad uppe i vänstra hörnet och det minst viktiga i nere i högra hörnet, med andra ord "skräpkorgen". Och man följde ett vänster till höger tänke sätt på hur saker skulle vara placerade. Idag har tyvärr apple frångått detta lysande tankemönster. Och man finner sig flytta musen upp och ner ständigt. Inte undra på att man får musarm. Kort sagt man gör en massa onödiga rörelser med pekdonet. I windows (åtminstone XP) kan man ju faktist flytta "taskbaren" upp på skärmen och windows blir mycket trevligare använda så.

                        Detta tycker jag också att man bör beakta när man designar t.ex. hemsidor.

                        Så enligt detta takemönster hamnar ju faktist röstnings rutan i pappers korgen. Inte konstigt att folk då inte alltid lägger märke till röstnings rutan.

                        Jag vill absolut inte klaga på designen på hemsidan jag tycker att den är mycket väl gjord. Men man kan ju ha detta i åtanke. Det finns en del böcker i detta ämne som man som designer mer än väl kan ta en titt i.


                        Tack för en mycket bra hemsida.
                        juanito

                        Kommentar

                        • David Johansson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 581

                          #13
                          Tack för synpunkterna, vi skall definitivt hitta en bättre plats för röstningen.
                          David

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            Problemet är väl bara att allt på sidan kan inte ligga högst upp, något måste hamna en bit ner vare sig man vill eller inte.
                            Tyvärr är ju de allra flesta skärmar "felkonstruerade" dvs bredare än de är höga och det som man jobbar med på datorn är nästan alltid högre än det är bredare.
                            Det finns dock skärmar som inte är "felkonstruerade" och själv har jag skaffat en sådan eftersom jag tröttnade på att hela tiden missa en massa saker.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #15
                              en enkel lösning är väl att flytta ner kartan o upp med röst. kartan ser man ändå om man scrollar ner o ska se vilka butiker som finns var.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...