Aquaponics

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Aquaponics

Ja nu har trenden, om man nu kan kalla det så, aquaponics kommit hit. kort går det om jag fattat rätt ut på att kombinera fiskodling/akvarium med odling av ätbara växter inomhus. Meningen är att fisken producerar näringen, Ljuset skall vara röda/blå Led och helst skall systemet vara high Tech datorstyrd
    och i princip slutet. Ja lite ideer ger det i vart fall..........

Hittade en länk på en variant

en annan

• mikoto
    NCS Medlem
    • March 2014
    • 314

Ja, det där är tuffa grejer. Har varit lite sugen på att försöka hitta på något liknande själv i liten skala. Odla någon liten planta i en sump eller liknande kopplad till akvariet.

Kommentar

• mrazster
      Användare
      • September 2014
      • 428

Tycker egentligen det är märkligt att det inte slagit igenom i större utsträckning inom akvaristiken. Hydro/Aquaponicstekniken har funnits länge både inom odling av matfisk eller fisk för stödutsättning i diverse olika vattendrag och odling av grönsaker/växter. Under min studietid/utbildningstid till Limnolog så diskuterade vi och använde tekniken ofta i syfte att hitta nya och hållbara sätt till avel och odling både i I och U-länder.

Under dom åren då jag själv drev en akvariefiskodling(främst Malawi) så hade jag en mindre aquaponicsanläggning. Syftet med den var att förutom att få ner främst nitrat och amonium i karen, även odla fram grönsaker till mitt eget användande och även de grönsaker jag använde till räkmix. Problemet på den tiden av energikostnaderna för belysningen var ganska hög...vi hade ju varken t5 lysrör eller LED. Så kostnaderna för att driva aquaponicsdelen blev inte särskilt mycket kostnadseffektivare jämfört med utan. Men det var en kul grej och man hade färska grönsaker när man behövde !

Jag har en liten idé/plan att lägga till en liten fristående del till sumpen jag bygger nu, där jag tänkt ha växter som hjälp att hålla nitrat nivån nere. Där finns ett par olika sorter som är riktigt bra på att plocka bort nitrater som t.e.x Epipremnum Aureum(Gullranka) och Philodendron Scandens (Kan inte handelsnamnet på denna). Hade tänkt plantera dom i nätkrukor med lite akvariegrus i och sedan sänka ner krukan så bara rötterna sticker ner i vattnet. Sedan får hitta på en anordning där man kan sätta en eller flera rader med krukor...eller hur mycket man kan tänkas vilja ha/behöva. Hade tänkta ha mitt i bänken under karet så det får även bli någon form av belysning där också.

Men jag får se, det ligger en bit fram i tiden...bygget behöver bli klart först.
      Kul dock att fler får upp ögonen för detta !
      Hade varit kul att se bilder om det finns någon här i forumet som byggt något liknande tidigare.
      1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

• dpzOnline
        Användare
        • September 2016
        • 162

På teknikus i härnösand har de en chiliplanta som får sin näring från närliggande akvarium.

Växten till vänster med grov stam är en chilli.
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

Kommentar

• Kawasa
          Användare
          • September 2012
          • 840

Ursprungligen postat av HåkanM
          Ja nu har trenden, om man nu kan kalla det så, aquaponics kommit hit. kort går det om jag fattat rätt ut på att kombinera fiskodling/akvarium med odling av ätbara växter inomhus. Meningen är att fisken producerar näringen, Ljuset skall vara röda/blå Led och helst skall systemet vara high Tech datorstyrd
          och i princip slutet. Ja lite ideer ger det i vart fall..........

Hittade en länk på en variant

en annan

http://www.e-magin.se/paper/0s2k42v9/paper/1
          Tjena Håkan, var du en av deltagarna på detta för två år sen? Se länk

FishBase Symposium 2015: Fängslande Fiskar! De senaste åren har stora framsteg gjorts vad gäller hållning, odling och uppfödning av fiskar i recirkulerande system. Idag kan även mycket krävande arter hållas i slutna system, och med minimal miljöpåverkan. Detta har redan fått betydelse inom bevarandebiologin, och skapar också
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Ursprungligen postat av Kawasa
            Tjena Håkan, var du en av deltagarna på detta för två år sen? Se länk

https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72110
            Tyvärr inte, när jag läser länken så önskar man att man varit där, verkar ju ha varit en kanonföreläsning, ämnet är ju hyperintressant

Kommentar

Arbetssätt...