Förlåt men jag förstår inte vad du undrar över. Kan du försöka förklara igen?
göra egen ställning
Kollaps
X
-
-
skall försöka igen då:
den ena långe på 150 cm fäster jag dem som är på korta sidan då.
har en framför en bak den som är i mitten den undra hur fäster med skruvar och lim med de två kortsidorna 51 cm
kan man stabilsera de kortlingar (mellan varje ben par)ha en skiva där som kan ha typ foder dylikt
vad för skruvar 80 mm trä skruv behöver jag plattjärn eller det räcker träskruvar och lim dåKommentar
-
Kommentar
-
Varför tre par ben? Jag tycker det är svårare att få karet i våg när man har tre. Det är svårt att undvika att mittenbenet antingen inte tar något alls eller att det bär för mycket av vikten på sig och man "spetsar" karet. Jag har börjat ha ben i kanterna istället enbart på de flesta ställningar.
Jag gjorde en ställning nyss till vårt nya 560 liters akvarium som jag blev nöjd med. Den kosta mig 292 kr byggd med fina reglar från Beijer :-)
Jag har några renderingar av den här.
Jag byggde den med mycket mindre virke än jag använt på mina tidigare ställningar. Grundprincipen var att den skulle stå upp utan skruvar. Vilket iofs inte stämmer på en bit som är där men den bär inte utan är bara där för att staga upp.
Hemligheten som transformera den från en kraftig bänk som var otroligt svag mot sidokrafter till en orubblig bänk är skivbitarna på baksidan. Man kan ännu hellre klä hela baksidan med någon billig byggskiva men jag skulle ha den i en lokal och då akvariet är 70 cm djupt var det otympligt att ha eluttag monterade på skivan i bak så jag nöjde mig med en triangel i vardera av de övre hörnen. Skulle man kosta på sig att klä kortsidorna också så kan man sova hur gott som helst om natten.
Jag är väldigt nöjd med den men den fick en del kompromisser som jag inte var helt förtjust i då jag byggde den med nästan enbart 95x45 reglar. Bara botten som sumpen står på är i 45x45.Kommentar
-
Imponerande Du har helt rätt angående mitten benen det är lite meckigt att få kontakt på alla benen. Man får lägga distanser av något om det glappar.Kommentar
-
fundera ha skiva mellan de som håller benparen en plywood kanske ha något på baksidan och på där karet skall stå, eller göra så har 4 st benpar också istället för 3 st som det är nu måste väl bli stabilt med 4 st benpar välKommentar
-
Du behöver absolut inte ha 4 par med ben. Bara om du tycker det är snyggt men 3st håller mer än väl. Du behöver inte ha en skiva under karet. Skiva som rygg kan ju vara bra om man vill ha det som ett skåp.Kommentar
-
får se vad gör, ha skiva under för ha småsaker typ foder tro kan bli bra plus det stärker upp benen, sitter ritar upp med 3 ben iafKommentar
-
Kommentar
-
Den där var överdimensionerad så det räcker och blir överKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Inget fel på den alls, stabilt är braKommentar
-
jo letade förrgår efter den på FB du visade den i tråd jag föjlde var lätt rita av tagen från bra vinkel.
hoppas det gick bra la upp den här.
gillade ditt bygge iaf
Kommentar
-
En fråga om den bilden igen kollar på mitten de långa då ser två skruvar har du en kort mellan de långa i mitten.
vilken skruv använde du 5x80 var på optimera här jag bor pratade med en trevlig säjlare han rek mig 5x90 .Kommentar
Kommentar