Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Förmodligen så är karet för litet, jag har ju samma problem med mina jaguarciklider och de är ju också rätt storvuxna, jag misstänker att parachromisarterna och de centralamerikanska arterna rent generellt har rätt stora revir ute i naturen och att det är däreför de är så intoleranta mot andra fiskar speciellt runt lekarna. jinnarparen har ju ett större kar och verkar inte alls ha samma problem med aggression som vi andra. Jag tror att man helt enkelt får bita i det sura äpplet och inse att man får hålla fiskarna ensamma om man inte har ett kar på runt 1000 liter, eller också göra som orm och ha ett kar med ensamma hanar från olika arter.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

Jo så är det säkerligen.
      Men å andra sidan VILKA FISKAR:-)
      Mer personlighet och attityd får man leta länge efter.

Mvh
      Danne

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

Men å andra sidan VILKA FISKAR:-)
        Mer personlighet och attityd får man leta länge efter.
        Hehe jo jag håller med, så länge fiskarna som utgör paret inte slår ihjäl varandra så har jag svårt att hitta något direkt negativt med den här typen av fiskar. =)

Jaggorna lekte ju här tidigare och har nu kvar uppskattningsvis 300st yngel, jag matar ynglena 2-3 ggr per dag och överdriver matningen rätt rejält, jag tror faktiskt att de har vuxit snabbare och klarat sig bättre tackvare detta, de har knappt varit frisimmande i en vecka och har redan börjat utveckla rygg- och analfena.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
          Användare
          • June 2003
          • 250

På denne siden kan dere se bilder av mitt F1 Parachromis friedrichsthalii par med egg og frittsvømmende yngel. Også bilder av Vieja maculicauda paret. Friedrichsthaliiene vokter yngelen rå bra, men desverre liker ikke de 2 Festaene som går i samme akvarium det. Jeg tror jeg må flytte de, for de holder på å dø av alle bittene fra Friedrichsthaliiene. Det er ganske mange gjemmeplasser i akvariet, men likevel blir de alltid funnet av paret.

Preben

Kommentar

• Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

Länge sen det skrevs nått i den här tråden.
            De senaste 2 veckorna har det dött typ två Dovii yngel om dagen för mig, har inte blivit klok på varför. De blir lite slöa, ligger på bottnen och flämtar, sen bleknar dom och dör.... Har kollat nitrit, symptomen tyder väl på nitritförgiftning, men har ingen nitrit i karet. Har dragit ner på matningen, de senaste dagarna inte gett något alls och bytat vatten varannan dag, men några nya vid bottnen ändå. Har bara kvar 8-9st nu, hade strax över 20st för typ två veckor sen... De är c:a tre månader.
            I det stora karet lekte Doviina för några veckor sen, jag fiskade dock upp alla yngel efter en vecka för att ge de andra i karet lite lugn och ro. Denna gång vallade de runt yngelen betydligt mer än tidigare, de var också betydligt tuffare mot övriga invånare i karet.
            Mvh
            Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Jag hade samma problem med de första ynglena jag fick -99. Det som hjälpte mig var 25% vattenbyten varje dag. I detta fallet 1 spann. Till det nya vattnet använde jag vattenberedningsmedel (vilket jag normalt inte gör). Det hjälpte!
              Noterbart är att de fiskar som du och jag har gick i över 2 månader som nyfödda i ett skitigt 600 l kar utan vattenbyte. Men då var det inga märkbara förluster. Tvärtom så växte de mycket fort under den tiden.

Har de blivit något av Labiatumen ännu?
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

ja det verkar bli bättre nu efter att jag bytat mer vatten, skulle förståss gjort det direkt de började dö, men å andra sidan är det kanske bra att inte försöka dra upp mer än några enstaka yngel....
                Nja inte nån lek än, hanen bossar ganska mycket över honan, är hon ute ur grottan åker hon ofta på en rundtur i karet, men i grottan är han hur kärvänlig som helst.... Han har iallafall grävt ut grottan ordentligt nu, möjligt nått är lite på gång
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Kärleksgrottan
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
                    Användare
                    • July 2002
                    • 494

Av dem Doviiyngel jag lyfte över till ett eget yngelkar är ca 30-35 kvar.
                    Där verkar det mest vara större bröder och syskon som är den stora dödsorsaken.
                    Mina yngel är väl nu ca: 1-1,5 cm stora..
                    Hamnar något yngel på efterkälken storleksmässigt blir han utsatt för en hetsjakt av en flock hungriga syskon.
                    Ser riktigt otäckt ut.
                    I stora karet har Doviina lekt igen och dödat min plectostomusmal så nu är dem helt ensamma i karet.
                    Finns det någon ännu tåligare mal man kan stoppa ner i karet?
                    Har nån något tips där?

Mvh
                    Danne

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

Doraider, med fördel en vuxen chokladmal på 20-25cm.

Såg vuxna till salu på en zoobutik i rotebro för ett halvår sen, kan vara värt att kolla upp.
                      fish r friend

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jag hade två vuxna chokladisar en gång i tiden, trots att doviina är stora och arga och hemska osv så tror jag att de får det tungt att ta ihjäl en sådan bjässe. Tyvärr så har jag ingen bra bild på någon av dem då det var innan jag började fotografera men ni skulle ha sett hullingarna på sidorna på dem! Ojojoj, det var riktigt otäcka saker! :O

Men vill man ha yngel så är chokladmal inget bra val, eftersom de är så robusta så gör de precis hur de vill, min lilla chokladmal på drygt 10cm brassade rakt in i jaguarernas lekgrop och glufsade i sig av deras yngel utan att de kunde göra så mycket åt saken... Det närmaste jaggorna kom då det gällde ett lyckat försvar var nog då hanen en gång bet tag i malen rakt över ryggen och simmade iväg med malen i gapet och släppte ner den på säkert avstånd... I övrigt så tyckte jag nästan bara att de gjorde saken värre eftersom de blev så ivriga varpå ynglena spreds ut på en större yta pga allt ståhej. Jag flyttade till slut malen för att jaggorna skulle få lite lugn och ro.

Men ett bra sätt för att få lite mindre rovgiriga malar att överleva är att inreda med mycket bråte, min största gibbiceps får en del stryk då jaggorna leker men jag har inrett så att det finns lite gömställen där jaggorna inte tar sig fram så malen har alltid ett litet krypin där den kan återhämta sig om det skulle bli riktigt allvarligt.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
                          Användare
                          • July 2002
                          • 494

Är det en sånhär
                          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=355 ?
                          Det låter ju i.s.f som ett alternativ.Finns det risk att Doviina skadar sig vid attackerna?

Mvh
                          Danne

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Jo fast här är en lite mer rättvisande bild.
                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Doviina kan helt klart skada sig, det är inte skönt att bita på en sprattlande kaktus... Men oftast så lär de sig att inte bita på just hullingarna och går då mot huvudet istället, det kan se riktigt otäckt ut då de biter till malen rakt över huvudet men jag tror att hela huvudet är en enda stor benbit och jag har faktiskt aldrig sett någon av mina chokladisar skadas. Det är nog bara buken som är mjuk men de här malarna stryker hela tiden efter botten så det är nog bara om cikliderna är smarta nog att vända malen upp och ned som den kan skadas fysiskt. Däremot så måste man ju inreda karet så att den inte stressas ihjäl. Många gömställen.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

min chokladmal jag hadde var ALLTID smällfet så det såg ut som han låg på en pingisboll ...
                              fish r friend

Kommentar

• mrgreed
                                Användare
                                • July 2002
                                • 494

Ok helt klart värt att testas gömställen finns det gott om i akvariumet och har alltid gjort.Min gamla plectostomus valde på slutet att gömma sig bakom pumpen vilket inte var något bra ställe.
                                Jag hittade honom död på rygg mitt i Doviinas revir.
                                Var finns chokladmalar.Ska börja jaga runt...
                                Tack för tipsen...

Mvh
                                Danne

Kommentar

Arbetssätt...