Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • April 2002
    • 467

nu har jag frisimmande Dovii-yngel! Men fortfarande är föräldrarna ganska lugna, än så länge har ynglena hållt sig i en grotta, men de tillåter andra fiskar att komma inom en dm från ynglen inom de reagerar. De har visserligen inte "vallat" runt dom något än, men de verkar väldigt stillsamma för att vara Dovii. Hanen är och hjälper till lite mer nu, men fortfarande inte så mycket, och han sköter inte direkt nått "yttre försvar". Ska nog försöka spara några om det går.

Mvh
    Mattias
    Mvh
    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

vad funkar att mata småttingarna med? Har smulat lite räkmix till dom, men är inte säker på om dom äter. Pulver eller liknande är nog svårt att få ner till dom, kanske artemia men än så länge är dom nog för små för det.

Mvh
      Mattias
      Mvh
      Mattias

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

>mattias

Jag matar mina med söndersmulat torrfoder och räkmix.
        Det funkar utmärkt förutom att det ser skitfånigt ut när dem vuxna fiskarna försöker äta torrfodret:-)

Mvh
        Danne

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Det verkar som om alla doviiägare i landet har yngel samtidigt. Mina lade äggen den 5 December. Idag så finns det runt 30 st kvar. Jag fodrar dem med TetraMikromin och då gör jag på följande sätt; i en liten plastburk med vatten rör jag runt fodret så att det inte ligger och flyter på ytan. Sedan så riktar jag in en slang mot ynglena och häller i blandningen så att den kommer i mitt bland de små.
          Har för övrigt plockat bort de andra 2 honorna då hanen var pigg på vänsterprassel igen. Tycker att han fungerar så bra med den hona han har nu så det räcker med henne. När han lekt med de andra så har det inte blivit något utan han har hela tiden gått tillbaka till nuvarande hona.
          Men varför skall en del fiskar tillbringa natten borta hos doviina, fick syn på detta då jag fångade upp de 2 honorna. Zonatan som för övrigt fått rejält på nöten innan har lagt sig tillrätta mitt i "boet"... och vad händer när jag tänder upp igen. Jo 2 st blir rejält fjällade då de inte har vett att ta sig därifrån. Nu står de på huvudet i andra änden av karet och försöker hämta sig från chocken. Som tur är så är det inga som rör dem. Skadorna kommer väl att läkas ut rätt snart igen.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
            Användare
            • July 2002
            • 494

Aj aj aj....
            Den minsta Doviihonan med ynglena har fått ett riktigt bett rakt över ögat:-/
            Det ser inte alls bra ut...ögat sitter kvar men det sticker ut lite
            Finns det något man kan göra?
            Det måste ha hänt precis nyligen för jag såg det inte förut när jag kom hem...

Mvh
            Danne

Kommentar

• mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

Det ser fortfarande inget vidare ut på ögat.Hoppas hon inte blir blind:-/
              Detta hände ju naturligtvis precis när jag bestämt mig vilken hona jag skulle lämna in till affären.Naturligtvis den andra större honan.
              Det verkar som om den lilla honan har bättre koll på sina yngel dessutom verkar hanen gilla henne mer.

Först lekte ju hanen med den lilla honan sedan med den andra..Jag hade frisimmande doviiyngel från båda honorna nu men hanen försvararde endast ynglena till den lilla honan.
              Men jag tror? att dem tog över ynglena från den stora honan också för hon har inga kvar.Samtidigt som jag mig tyckte att paret försvarade några fler yngel.
              Kan det vara möjligt?
              Husomhelst tror jag inte det är lämpligt att hålla 2 honor med en hane längre i mitt akvarium.Jag ska avvakta och kolla hur det går med ögat och sedan lämna in en av dem..

Mvh
              Danne

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

Nu har även min hane lekt med hona2. Men hanen har senaste dagarna annars hjälpt till mer med ynglena hos hona1, som de nu börjat valla runt lite och även om de släpper andra ganska nära så märks det att Dovii är en väldigt tuff art, de drar sig inte för att ge sig i slagsmål trots att motståndaren (Synspilum hane) är minst dubbelt så lång och tre gånger så hög. Så förrutom "snedsteget" idag eller igåg natt så har hanen börjat hjälpa hona1 mer, frågan är väl vad som händer när även hona2 får frisimmande yngel? Kanske som hos mrgreed att han "väljer" nån av dom? I längden funkar det kanske bästa att bara ha en hona, men jag väntar nog lite innan jag bestämmer vilken i såfall
                Nåja väldigt intressant art är det iallafall!!
                Mvh
                Mattias

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

mrgreed: Angående skadan på ögat, vänta och se. De har bra läkkött så det bör ordna upp sig. det viktiga är att det inte blir värre. Någon form av medicinering mot svampangrepp är inte helt, i förebyggande syfte.

Sedan så har jag noterat att bägge hanarna har börjat skaffa sig en favorit bland honorna. Så även hos mig. Jag har plockat bort överblivna honor nu.
                  Jag ser detta som ett bra exempel på att man inte skall ha för bråttom att plocka bort överblivna fiskar så fort ett par har lekt. Min hane lekte först med en av de "överblivna" men det visade sig inte fungera. Nu fungerar det bättre. De går fortfarande och vaktar yngel. Yngel som börjar bli rätt så stora nu, de börjar se ut som fiskar nu (ca 15 mm). Jag skulle kunna ta dem vilken dag som helst men samtidigt så fungerar det rätt så bra i karet i alla fall så jag låter de gå kvar.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Nu är framtiden för dovii säkrad åtminstone lite till. Har nu plockat upp 25 st yngel för vidare uppväxt.
                    Att döma av honans beteende så var det nog alla. De flesta här väl hört talas om att hanarna kan bli lite aggressiva efter avslutad lek. Här blev det precis tvärtom, honan blev vansinnig och släppte inte hanen i närheten. Detta gjorde hanen lite stressad så han körde rundor med övriga fiskar som kom i närheten.
                    Annars så var det inget aggressivt beteende när jag skulle håva upp de små. Föräldrarna såg väl att de inte hade någon chans när 107 kg jinnarpare skulle håva yngel .
                    Allt detta hände igår kväll. Idag så är paret tillsammans igen och håller mestadels till i sin hörna av akvariet.
                    De har en helt underbar sammanhållning.
                    Det är såhär jag vill att det skall gå till i karet, inget långvarigt bråk mellan hane och hona efter avslutad lek.
                    Dovii må ha många dåliga egenskaper (fast jag kan inte peka på någon) men hanarna är gentlemän mot sina fruar.
                    En idealisk fisk för de som inte vill ha så många i det lite större akvariet.

Jag tror att ni förstår att jag gillar dem helskarpt!!
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

jinnarparen: Kul att höra att det fungerar bra med dina dovii och att du nu även har satt snöbollen i rullning för generation tre.
                      Någon gång i framtiden kanske jag också måste prova på dovii, de verkar ju vara mindre problematiska under leken än jaggorna och det är främst dessa lekrelaterade problem som gör att jag inte alltid avgudar jaggornas beteende. Att fiskarna blir stooora är ju bara kul.
                      Hur stort anser du att karet bör vara för att ett lekpar av dovii ska komma till sin rätt? Är det 2+ meter som gäller?

En liten fråga angående dina gamla jaggor...
                      Jag minns att du sa att dina jaggor lekte mindre ofta då de blev äldre, kommer du ihåg hur gamla de var då och ungefär vilken temperatur du hade i karet?
                      Jag plockade bort doppvärmaren för ca 2 månader sedan och mina jaggor har inte lekt sedan dess. Hanen var som ett frustande vilddjur då leken egentligen borde ha ägt rum så han ville definitivt leka trots den lägre temperaturen(23 grader), honan verkade däremot måttligt intresserad och sysselsatte sig större delen av dagarna att veja undan för hanens attacker... Nu idag så är hanen lugnare och aggressionerna mot honan har mer eller mindre försvunnit, honan har även blivit rejält rund om magen(pga äggen) och man tycker att hon snart borde släppa till så att säga... Hon kan ju inte bära på alla de där äggen i all evighet...
                      Nu börjar jag pladdra igen... Vad jag undrar är egentligen, då dina jaggor lekte mer sällan, blev honan då betydligt rundare om magen än tidigare och hände det ibland att hon dumpade äggen bara för att bli iväg med dem eller behöll hon dem ända till nästa lek trots att det dröjde mellan lekarna?
                      Hur länge gick det som längst mellan lekarna?

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

FI: Vad det gäller storlek på ett doviikar så fungerade det utmärkt när jag hade föräldrarna, till de vuxna jag har nu, i mitt 600 l kar, detta beroende på den goda sammanhållningen. Så 2 meter räcker ett bra tag, men ju större desto bättre. De blir ju trots allt rätt så stora till slut, även om det kan ta tid. När de börjar närma sig 40 cm (och det tar några år) så kanske man skall fundera på att köpa ett större kar.
                        Det beror lite på hur aktiv fisken är också, lugna och sävliga fiskar klarar sig i ett mindre kar än de som är lite rörligare. De jag har nu är sällan utanför "sin" halva och det är bara under lekperioden som de rensar undan den. För tillfället är det bara i "hålan" som ingen annan får komma in.
                        Så för tillfället hade de kunnat gå i ett 1,5 m kar. Men de växer fortfarande...

För jaggornas del så var det väl det sista 1,5 året som det var sämre med reproduktionen. Det kunde gå ända upp till 4-5 månader mellan lekarna. Jag hade då haft dem i drygt 3 år så jag skulle tro att de var runt 4 år när de började ta det lite lugnare.
                        Den sista tiden var de mycket undanträngda på grund av doviins framfart i karet.
                        Temperaturen i karet ligger hela tiden mellan 24 och 26 grader.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Synd att man inte har obegränsat med pengar och utrymme, som det ser ut nu så kommer jag att ha 375an i ett par år till, men nästa kar kommer troligtvis att bli ett 720liters och då ska jag definitivt ta en funderare på dovii. Kolla in MoJo's doviihane på den här sidan.

Otroligt vacker fisk! Nu ser det iofs ut som att han har fotat med kamerablixten och då framhävs vissa färger lite mer men det är ändå en väldigt vacker och grann fisk, klart imponerande.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Malin J

Så trevligt, mer Dovii i affärerna
                            Mina är ganska lugna trots yngel, de släpper andra firrar väldigt nära, ibland blixtrar de dock till, främst Synspillan som de ger sig på, det verkar inte bekomma honom så mycket. Det märks ändå att de andra har lite respekt för Doviina, nu har hona2 ägg i andra sidan av karet så resten av firrarna håller sig mest i mitten av karet. Hanen har mest hållt sig hos hona1 (hon med frisimmande yngel) med korta besök hos hona2, blir intressant att se vad som händer när äggen kläcks och han har 2 familjer att hålla efter. Hona2 har under natten gömt äggen som nog har börjat kläckas, tyckte jag såg lite sprallande under en rot, så det dröjer nog ett tag till innan de blir simmande.
                            Jag tänkte oxå försöka spara några yngel, har skaffat ett 65l som första anhalt. Om de växer tillräckligt fort så tänkte jag sen släppa ner dom i mitt 450l med små Oskar, dock så växer ju Oskarna väldigt fort (är nog 7-10cm redan), så det tar nog ett tag innan de kan gå med dom. Köpte ett gäng pansarmalar till Oskar karet igår, tyckte de såg hyfsat stora i affären, men väl hemma var de inte så stora..... De går inte in i munnen på Oskarna så de kan inte äta upp dom (än) men de är väldigt nyfikna på dom och bitar gärna dom över ryggen.... Att det inte skulle funka i längden visste jag, men ett tag tänkte jag, nåja hoppas pansarmalarna oxå växer så lite så kanske de klarar sig ett tag. En parantes bara.

Kommentar

• Mattias Nilsson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 467

äh sambon som var inloggad...
                              Inlägget ovan är mitt!

Mvh
                              Mattias

Kommentar

• Motaguensis
                                Användare
                                • June 2003
                                • 250

Jinnarparen: Har fått mailen fra deg, skal snart sende tilbake
                                Preben

Kommentar

Arbetssätt...