Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

mattias: Nja, jag funderar inte på ett större kar utan mer som en damm. Såg att Aquamojo(.com) har en damm.
    Det som jag funderar på är att bygga en "låda" som jag sedan kan ha en duk som man har när man bygger utedammar. Det jag hoppas på då är att duken är konstruerad för att hålla tätt. Den får inte ens läcka lite.
    För att man sedan inte bara skall kunna se ryggen på fiskarna hade jag med hjälp lite speglar tänkt bygga ett periskop runt 1,5 m brett.
    Detta för att kunna titta ner i dammen och se fiskarna från sidan istället.

Det största problemet just nu är att få med frun på denna idé.
    Det är till och med så att hon funderar på att skriva ett inlägg för att dementera mina idéer.
    Än så länge är det mest funderingar, men det skulle kunna gå och kostnaden tror jag inte heller borde bli så hög. Vi får se vad det blir av det hela.

Att doviin inte tar så stor del av karet än så länge är inget ovanligt. Problemen börjar när ynglen är frisimmande och vill ha större svängrum. Jag har fortfarande ett 50 tal kvar och det blir ibland väldigt trångt när de vill över i andra halvan av karet. De andra fiskarna har ju ingen chans att kunna ta sig över till den andra halvan då de kommer för nära. De gånger jag ser detta är jag snabb med att hälla i mat i den halvan där ynglen skall vara.
    Det är snart dags att ta upp de sista småttingarna för vidare uppväxt!
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

Hej var ett tag sedan..
      Jag har frisimmande doviiyngel från båda honorna nu men hanen försvarar endast ynglena till den lilla honan.
      Jag har försökt tagit lite bilder men det blir bara skit:-(
      Jag tror det beror på för dålig belysning.Trist är det då jag skulle velat visa lite bilder...
      Man får se hur länge det är frid och fröjd i akvariumet för den minsta honans yngel börjar närma sig den större honans 2 veckor mindre yngel.
      Hanen tar den lilla honans parti och har varit i bråk men den större Doviihonan många ggr.,.
      >Mattias
      När ynglena blir frisimmande blir det fart på Doviiföräldrarna...tills dess är dem mer noga med att hålla reviret.När ynglena blir frisimmande kommer dem nog att försöka ta över hela akvariumet.Är då hanen tillräckligt stor lär dem lyckas.

Mvh
      Danne

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Hej var ett tag sedan..
        Jag har frisimmande doviiyngel från båda honorna nu men hanen försvarar endast ynglena till den lilla honan.
        Jag har försökt tagit lite bilder men det blir bara skit:-(
        Jag tror det beror på för dålig belysning.Trist är det då jag skulle velat visa lite bilder...
        Man får se hur länge det är frid och fröjd i akvariumet för den minsta honans yngel börjar närma sig den större honans 2 veckor mindre yngel.
        Hanen tar den lilla honans parti och har varit i bråk men den större Doviihonan många ggr.,.
        >Mattias
        När ynglena blir frisimmande blir det fart på Doviiföräldrarna...tills dess är dem mer noga med att hålla reviret.När ynglena blir frisimmande kommer dem nog att försöka ta över hela akvariumet.Är då hanen tillräckligt stor lär dem lyckas.

Mvh
        Danne

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

Moga: ja, jag har ingen användning för småväxta underlägsna fiskar, förutom som foderfisk till min Trimac. Men troligen får han växa lite till så lämnar jag honom till en butik samtidigt som jag lämnar bort lite annan fisk som blivit över av ungdjuren.

FI: ja, åtminstonde en av jaguarerna har attackerat ynglena, det blev ett himla liv i karet efter det Jaggan stog lodrätt i ytan å spanade på ynglena å sajicorna som höll sig på botten, sen exploderade han ner i bottnen, bara för att möta Sajicahonans vrede
          fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

Moga: ja, jag har ingen användning för småväxta underlägsna fiskar, förutom som foderfisk till min Trimac. Men troligen får han växa lite till så lämnar jag honom till en butik samtidigt som jag lämnar bort lite annan fisk som blivit över av ungdjuren.

FI: ja, åtminstonde en av jaguarerna har attackerat ynglena, det blev ett himla liv i karet efter det Jaggan stog lodrätt i ytan å spanade på ynglena å sajicorna som höll sig på botten, sen exploderade han ner i bottnen, bara för att möta Sajicahonans vrede
            fish r friend

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

min hane verkar följa samma mönster som era, han har "lämnat" honan med äggen (som nog håller på att kläckas, hon har flyttat dom) och uppvaktar nu den lille honan i andra ändan av karet, de håller just på att gräva ut en grotta. Endast korta stunder som hanen är över och hjälper hona 1 med försvar av grottan, men honan kämpar på ensam. Dock retar sig nog de andra fiskarna mer på hanen för striderna har flyttat med hanen till andra sidan.
              Mvh
              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

min hane verkar följa samma mönster som era, han har "lämnat" honan med äggen (som nog håller på att kläckas, hon har flyttat dom) och uppvaktar nu den lille honan i andra ändan av karet, de håller just på att gräva ut en grotta. Endast korta stunder som hanen är över och hjälper hona 1 med försvar av grottan, men honan kämpar på ensam. Dock retar sig nog de andra fiskarna mer på hanen för striderna har flyttat med hanen till andra sidan.
                Mvh
                Mattias

Kommentar

• Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

Jinnarparen: låter ju kul, dammen MoJo har är ju ganska häftig, som du säger det borde inte bli så dyrt. Är väl mest tempen och fukten som kan bli lite besvärlig?
                  Mvh
                  Mattias

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

Jinnarparen: låter ju kul, dammen MoJo har är ju ganska häftig, som du säger det borde inte bli så dyrt. Är väl mest tempen och fukten som kan bli lite besvärlig?
                    Mvh
                    Mattias

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Jeg har lagt innpå litt nye bilder av mine Amerikanske cichlider på hjemmesiden min Hvis det er noen som har lyst til å se!http://www.freewebs.com/american_cichlids/index.htm

Jinnarparen: Vært tøft hvis du hadde laget deg en dam, sånn som mojo har Kommer det flere bilder snart?

Preben

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Jeg har lagt innpå litt nye bilder av mine Amerikanske cichlider på hjemmesiden min Hvis det er noen som har lyst til å se!http://www.freewebs.com/american_cichlids/index.htm

Jinnarparen: Vært tøft hvis du hadde laget deg en dam, sånn som mojo har Kommer det flere bilder snart?

Preben

Kommentar

• nashorn

Motaguensis: Jag måste gratulera till ett fantastiskt vackert salvini-par. Jag kan bara hoppas på att mina blir så eleganta när dom växer upp.

Kommentar

• nashorn

Motaguensis: Jag måste gratulera till ett fantastiskt vackert salvini-par. Jag kan bara hoppas på att mina blir så eleganta när dom växer upp.

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

nashorn: Tusen takk Hannen er en ganske stor tøffing på 16cm, som ikke har noen problemer med å holde unna mitt VF Maculicauda par på 31 og 25cm og mitt Astronotus occelatus par på 45 og 34cm. Men han sliter litt med Friedrichsthalii hannen på samme størrelse og Festae hannen Disse to er de mest aggresive salviniene jeg har hatt!
                              Preben

Kommentar

• Motaguensis
                                Användare
                                • June 2003
                                • 250

nashorn: Tusen takk Hannen er en ganske stor tøffing på 16cm, som ikke har noen problemer med å holde unna mitt VF Maculicauda par på 31 og 25cm og mitt Astronotus occelatus par på 45 og 34cm. Men han sliter litt med Friedrichsthalii hannen på samme størrelse og Festae hannen Disse to er de mest aggresive salviniene jeg har hatt!
                                Preben

Kommentar

Arbetssätt...