Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Usch vad tråkigt!
    Jag tittade alldeles nyss på de kvarvarande småttingarna från samma kull i akvariebutiken och några av dem hade fina och utspända fenor, men samtliga de jag har har givetvis samma defekt som den på bilden jag postade tidigare... Typiskt.
    Först så trodde jag att de höll ihop fenorna pga att de kände sig stressade, lilljaggan dominerade ju rätt hårt i karet i början, men då de ser likadana ut efter att de har tagit ihjäl jaguaren och nu dominerar karet totalt så blir man ju lite fundersam...

Men finns det inte en chans att de får tillbaka styrseln över fenan då de blir större? ...en minimal chans kanske?
    Eller är det kört för alltid, är det någon del av muskulaturen som är felaktig eller nåt sånt?

Nåja i värsta fall så får man väl ha de här krabaterna som "försökskaniner" så att man lär sig mer om arten innan man börjar försöka sig på att odla dem på allvar. Att de inte ser helt okej ut just nu är inget större problem, de här arterna tar ju ändå nästan ett år på sig innan de ser ut som nåt...
    Men tråkigt är det helt klart, den största har riktigt skön personlighet och det kommer säkert att bli svårt att byta ut den mot småttingar bara för att den inte passar fullt ut som avelsdjur.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

citat:Men finns det inte en chans att de får tillbaka styrseln över fenan då de blir större? ...en minimal chans kanske?
      Eller är det kört för alltid, är det någon del av muskulaturen som är felaktig eller nåt sånt?
      Nu har ju du något mellanting. Det brukar normalt se mycket värre ut och ibland finns bara "rester" av fenstrålarna som ligger klistrade mpt ryggen (dvs. inget mellan dem). Sedan ser den första fenstrålen på din fisk ut att vara ofullständig. Jag tror att fenstrålarna/fenorna är ofullständiga dvs. att det är omöjligt att spänna ut dem, men det kan jag förstås inte veta endast utifrån en bild. Jag tror personligen att det här orsakats av dålig skötsel av ynglen hos odlaren (dåligt med plats och för lite mat eller låg kvalitet på maten). Inte av dåliga gener eller inavel. Fast det kan jag förstås inte veta heller. Symptomen är klassiska för både dålig mat (i exempel fiskodlingar) eller inavel (i naturen).
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Lustiga fiskar Dovii!
        Jag har ju 2 honor och en hane.Hanen har lekt en gång med stora honan och dem var nu på väg att leka igen dem höll på och grävde som grävskopor.
        Men så hände något konstigt hanen åkte omkring och spände för stora Doviihonan som helt plötsligt attackerar Doviihanen och biter honom i halsen (rakt över gällocken)och håller sedan kvar greppet i ett par sekunder.Det såg RIKTIGT obehagligt och illa ut.Efter det blev han avvisad av den stora Doviihonan?

Vad gör han då?Jo han går direkt över till den lilla honan och dem har nu lagt ägg.Ett snabbt litet sendsprång verkar det vara för nu är han tillbaka och limmar på den stora honan igen och dem ser ut att leka inom kort.
        E

Kommentar

• mrgreed
          Användare
          • July 2002
          • 494

Råkade skicka innan jag var klar:-)
          Det som nu börjar bli ett problem är att jag knappt kan titta på akvariumet längre utan att Doviihanen står och dunkar sitt huvud mot akvarierutan.Han simmar nervöst fram och tillbaka och vill attackera mig när jag vill titta på mina egna fiskar?

Närmar jag mig glaset ännu mer blir det ännu värre och han tokdunkar och försöker hota mig hela tiden jobbigt värre faktist.Han verkar inte gilla mig alls faktist.

Mvh
          Danne

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Haha, han brås på sin fader!
            Fadern till din hane attackerade väl inte mig speciellt mycket, men när katten kom i närheten av akvariet. Då small det i rutan, det vill jag lova. Han ville på fullt allvar komma igenom rutan för att ge katten ett tjuvnyp.
            Mina dovii har ju yngel nu (de ligger gömda någonstans) men föräldrarna kommer bara fram och tittar på mig när jag är i närheten av deras hörna.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

Sådär liten uppdatering på Doviifronten.
              Nu har jag på ena sidan akvariumet en hona med yngel och på den andra sidan en hona med ägg:-)
              Sedan har jag en vakthund som följer minsta rörelse som händer utanför akvariumet.
              När jag går in i rummet där akvariumet står hör man ett "dunk" i akvarierutan.Om jag sedan går längs med akvariumet följer han efter mycket ilsket och det går inte vara i närheten av akvariumet.

Mvh
              Danne

Kommentar

• mrgreed
                Användare
                • July 2002
                • 494

Sådär liten uppdatering på Doviifronten.
                Nu har jag på ena sidan akvariumet en hona med yngel och på den andra sidan en hona med ägg:-)
                Sedan har jag en vakthund som följer minsta rörelse som händer utanför akvariumet.
                När jag går in i rummet där akvariumet står hör man ett "dunk" i akvarierutan.Om jag sedan går längs med akvariumet följer han efter mycket ilsket och det går inte vara i närheten av akvariumet.

Mvh
                Danne

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

..och mina som är så försiktiga så..
                  De närmaste dagarna skall väl ynglen bli frisimmande, annars så gömmer alla sig väldigt väl nu, även de vuxna. Man ser en grå blixt komma farande ibland när någon annan fisk kommer för nära. De andra börjar lära sig var gränsen går nu. Drygt en meter av karet är rensat på fisk än så länge, det lär väl bli mer när ynglen börjar röra på sig.
                  Har dina vuxit något sedan jag såg dem sist?
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

..och mina som är så försiktiga så..
                    De närmaste dagarna skall väl ynglen bli frisimmande, annars så gömmer alla sig väldigt väl nu, även de vuxna. Man ser en grå blixt komma farande ibland när någon annan fisk kommer för nära. De andra börjar lära sig var gränsen går nu. Drygt en meter av karet är rensat på fisk än så länge, det lär väl bli mer när ynglen börjar röra på sig.
                    Har dina vuxit något sedan jag såg dem sist?
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
                      Användare
                      • July 2002
                      • 494

Ja hanen och den största honan har vuxit och dem äter också betydigt glupskare nu än förut.Jag ger dem räkmix som jag handlar från zooaffären och det gillar dem skarpt.

Jag ska försöka mig på att ta en filmsnutt som jag ska lägga ut så ni får se vakthunden faktum är att han påminner om en vakthund mer än en fisk för tillfället.Kvaliten på filmen kommer vara dålig men det kan vara kul att se ändå:-)

Mvh
                      Danne

Kommentar

• mrgreed
                        Användare
                        • July 2002
                        • 494

Ja hanen och den största honan har vuxit och dem äter också betydigt glupskare nu än förut.Jag ger dem räkmix som jag handlar från zooaffären och det gillar dem skarpt.

Jag ska försöka mig på att ta en filmsnutt som jag ska lägga ut så ni får se vakthunden faktum är att han påminner om en vakthund mer än en fisk för tillfället.Kvaliten på filmen kommer vara dålig men det kan vara kul att se ändå:-)

Mvh
                        Danne

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Mina dovii har nu sedan några dagar tillbaka visat fram sina yngel. Det blev väl runt 200 st denna gången. Föräldrarna har tagit drygt halva karet och rensar rejält så fort en fisk kommer för nära.
                          Och nu kommer det tråkiga med Doviin, de har nästan slagit ihjäl 2 st V Zonata. Detta måste ha hänt på natten eller tidigt på morgonen för jag har inte sett något då jag tittat till dem på kvällarna. Troligtvis så har Zonatan letat sig bort till Doviins halva för att sova när ljuset släckts. De har då upptäckts på morgonen av Doviin som givetvis försökt jaga bort dem, och detta ser jag inget fel i.
                          Men ligger man inklämd mellan några stenar och har en fisk som biter på en så får man panik. Bägge Zonatan har rejäla bit och rivsår på sidorna. Jag har de fortfarande kvar i samma kar för det är ingen av de andra fiskarna som rör dem, förhoppningsvis så har de lärt sig att man inte skall simma omkring i sömnen.
                          Ynglen har också för varje dag blivit rörligare och vandrar runt över större och större delar av karet. Föräldrarna följer med och försvarar dem men ibland blir det för mycket. Igår kväll försökte hela gruppen ta sig över till andra halvan av karet. Jag fick då rycka in som extrapappa och fylla på med yngelfoder i den halva av karet där de gör bäst i att hålla sig.
                          Det blev lite för trångt för de andra fiskarna när de helt plötsligt bara hade en halv meter att röra sig på.
                          Det är nu som Doviin börja ställa kvar på lite utrymme, när ynglen ger sig iväg på vandringståg!
                          Föräldrarna bara följer med och försvarar dem.

Det är likadant nu som när jag hade Dovii och Managuense i ett 600 l kar. Efter ett tag så var det yngel i hela karet och två stora Managuense i varsin hörna som försökte ta sig ur med jämna mellanrum.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Mina dovii har nu sedan några dagar tillbaka visat fram sina yngel. Det blev väl runt 200 st denna gången. Föräldrarna har tagit drygt halva karet och rensar rejält så fort en fisk kommer för nära.
                            Och nu kommer det tråkiga med Doviin, de har nästan slagit ihjäl 2 st V Zonata. Detta måste ha hänt på natten eller tidigt på morgonen för jag har inte sett något då jag tittat till dem på kvällarna. Troligtvis så har Zonatan letat sig bort till Doviins halva för att sova när ljuset släckts. De har då upptäckts på morgonen av Doviin som givetvis försökt jaga bort dem, och detta ser jag inget fel i.
                            Men ligger man inklämd mellan några stenar och har en fisk som biter på en så får man panik. Bägge Zonatan har rejäla bit och rivsår på sidorna. Jag har de fortfarande kvar i samma kar för det är ingen av de andra fiskarna som rör dem, förhoppningsvis så har de lärt sig att man inte skall simma omkring i sömnen.
                            Ynglen har också för varje dag blivit rörligare och vandrar runt över större och större delar av karet. Föräldrarna följer med och försvarar dem men ibland blir det för mycket. Igår kväll försökte hela gruppen ta sig över till andra halvan av karet. Jag fick då rycka in som extrapappa och fylla på med yngelfoder i den halva av karet där de gör bäst i att hålla sig.
                            Det blev lite för trångt för de andra fiskarna när de helt plötsligt bara hade en halv meter att röra sig på.
                            Det är nu som Doviin börja ställa kvar på lite utrymme, när ynglen ger sig iväg på vandringståg!
                            Föräldrarna bara följer med och försvarar dem.

Det är likadant nu som när jag hade Dovii och Managuense i ett 600 l kar. Efter ett tag så var det yngel i hela karet och två stora Managuense i varsin hörna som försökte ta sig ur med jämna mellanrum.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

jo ... lekande ciklider .... jobbigt jobbigt!

ja vill se bilder på alla ungdjur från Jeff. Vill veta om vi har samma tillväxt-takt på fiskarna.
                              fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

jo ... lekande ciklider .... jobbigt jobbigt!

ja vill se bilder på alla ungdjur från Jeff. Vill veta om vi har samma tillväxt-takt på fiskarna.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...