Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

MrGreed,
    jag menade att zebraciklider ar bra att anvanda som 'targetfish' och 'ditherfish' eftersom dom ar billigar an manga arter, parar sig hela tiden sa man kan ha ett kar med ett avelspar och om det finns lite gomstallen i karet tycker jag dom klarar sig battre an manga andra fiskar man kan anvande till detta. Du har helt ratt i att med dovii eller fullvuxna jaggor blir slutresultatet detsamma.

FI,
    jag har markt att hanens upvaktnings danser har blivit mer valdsamma och han puffar upp sig mer nufortiden det har ocksa blivit mer och mer fargandring vid lekarna.

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

å jeeeklar vad med rom!

gåre å äta jaguar-rom tror ni?
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

INXS: Hur går det med dina jaggor, leker de fortfarande lika regelbundet?

orm: Att själv sätta sig och käka upp rommen verkar ju lite onödigt, då är det bättre att använda ynglena som foder åt andra fiskar om man tycker att de får för mycket yngel. Jag gjorde så då jag födde upp lilljaggan och hans syskon, det var rätt kul att se att de större ynglena redan som små jagade genom att smyga sig på bytena.
        Genom att ge fiskarna sådant levande foder så vet man ju också att fiskarna som äter fodret inte blir sjuka som en del envisas med att påstå att de kan bli om man matar med annat levande foder.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Vackert walle, Vackert!! =D
            Snyggt att han har fått så pass mycket lila/rosa på sidorna, på min så kan man bara ana detta i vissa typer av ljus, din räkmix verkar ha gett utdelning för färgerna.
            Han ser ju ut att vara lika stor som min nästan, hur stor är han egentligen?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Agg klacktes igar - jo, helt regelbundet var 4de vecka verkar det som.

Sista kullen forsvann otroligt snabbt och hanen ville forstass satta igang igen direkt sa honan fick ganska mycket stryk men denna gangen har jag matat upp henne ordentligt sa romkakan blev stor - jag tror att dom far pyssla med yngel lite langre nu.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:nar man fiska ser man hur kroppsbyggnaden andras pa aldre och storre fiskar - dvs ju langre fisken blir desto mer vager varje extra centimeter.
                Till att börja med så redovisade jag ett räkneexempel som gick ut på att kroppsformen inte ändrades (vilket den ju gör). Varje centimeter ger fler extra gram även där, det är inte fråga om proportioner utan att längden har en dimension medan vikten har tre (volym). Jag sa inte mot dig på något vis utan höll med om att det var orimligt om man utgick från doovin som dessutom är slankare. Sedan har du ju rätt i att kroppsbyggnaden ändras och att gamla fiskar blir högre vilket ökar på det hela ytterligare. Men, förhållandet längd volym är viktigast.

I mitt förra inlägg skrev jag fel. Det ska stå att fiskar växer tills de dör, inte att de leker tills de dör.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

FI:
                  Tackar! Nej lika stor som din är han inte men ligger väl runt 23-24 cm. Ganska skaplig bit med andra ord. Tycker även aggressionen mot mig har ökat den senaste tiden. Finns inte en chans att jag kan stoppa näven nära hans revir nu för då smäller det. När jag försökte placera en sten nära hans "lekgrop" så högg han gång på gång i stenen innan jag till slut fick den på rätt ställe.

Det som irriterar mig något otroligt är grävandet och att han roar sig med att slita upp växterna som jag febrilt planterar om var varje dag. Nu har jag flyttat rothögen, vilken han håller revir under, längre ifrån växterna så förhoppningsvis ska han inte gräva upp dom nu.

MVH Martin
                  MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Vilken tragedi!...
                    Jag kom precis hem och finner jaggornas äldsta yngel ihjälbiten, han blev 1 år gammal och 10,5cm. Sedan citrinellumcikliderna har börjat färga om så har det varit en del aggressioner i karet och jag såg att lilljaggan inte riktigt kunde hävda sig längre men jag trodde aldrig att det skulle sluta med dödsfall...
                    Mycket tragiskt i alla fall.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

walle: Det där med grävandet är nog något man får lära sig leva med då det gäller substratlekande ciklider, det blir dessutom värre ju större de blir... Men det jag har gjort för att få mina att gräva lite mindre är att lägga ner skifferplattor på botten och även många kolstenar, man slipper ju inte allt grävande men har de inte så stor fri yta där de kan gräva så slipper man i alla fall se stora berg av grus eller sand.

Då jag hade växter i karet så placerade jag kalkstenar i en ring runt hela basen på plantorna, det verkade göra så att de höll sig kvar lite längre.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Ola,
                        jag forsokte inte tillrattavisa dig pa nagat satt. Det var nagan som skrev att det forekommer mycket fakta/rekommendationer pa natet som ar helt fel - ibland av misstag och ibland inte. Det tycker jag ar ett helt ratt pastaende och om nagat som redovisas som fakta inte verkar ratt sa tycker jag det ar bra att man har nagan teori som man tillrattavisar det med.Och detta har alla ju hjalpt till med sa det ar bra.

Jag forsokte bara utpeka (vilket du ocksa gjorde) att en 55cm jagga som vager 1500gram troligen ar ett feltryck pa antingen vikt, langd eller fisksort. Det verkar ha retts ut.
                        Jag tror att beslutet har var att jaggor skulle kunna bli 35-45cm , vikten beslot vi oss inte om tror jag men det spelar ingen roll eftersom det mest ar langden som galler nar man skall stoppa in den i akvariet.

FI, synd. Det var ju din forstfodda.
                        Sjalv har jag kvar 4 st fran den forsta lyckade kullen och dom ar ungefar 11-12cm men verkar inte vaxa lika snabbt som sina foraldrar.
                        Jag har en kvar fan en sensommarkull och han verkade vaxa snabbare an alla andra sa det blir interessant att se hur den kommar att se ut. Troligen har ju Orm nagra av mina jaggisbarn via Jeff Rapps.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Nog tror jag att det kan stämma att en jaguarciklid kan bli 50cm eller där omkring ute i naturen om den bara överlever tillräckligt länge, däremot så verkar det inte existera några sådana exemplar i akvariehobbyn och det gör att man egentligen borde göra som MoJo och några fler jaguarägare har gjort, att man skriver att de blir ca 35-40cm i längd och inte 50cm. Jag har kämpat hårt för att få jaguarcikliden att bli mer populär då jag gillar den så väldigt mycket och vill att andra ska upptäcka arten, att det då (kanske felaktigt) står att den blir 50cm och är extremt aggressiv på nästan varje akvariesida gör ju inte saken lättare... Många blir nog skrämda och avstår från att prova arten.

Det där med aggressionen har jag tjatat så mycket om och det vet ni redan att jag tycker är felaktigt, om det nu även är extremt ovanligt att de blir 50cm så tror jag att fler skulle våga prova arten om man ändrade aggressionsbenämningen till "extremt aggressiv vid lek, annars ganska lugn" och storleksbenämningen till "sällan större än 35-40cm i akvarium".

Det där med akvariestorleken kan däremot stå kvar eftersom den ofta syftar på att man ska kunna ha fler än 2st fiskar i karet... En ensammen jaguarciklid behöver givetvis inte ett 3-meters-kar och ett ensammet par behöver inte heller ett sånt kar men ska man ha lekande jaguarciklider i ett kar med andra ciklider så tror jag att 3-meters-karet kan vara nödvändigt om det ska fungera i längden.

En helt annan sak...
                          Då jag nu håvade upp lilljaggan så mätte jag honom och såg att han var 10,5cm, i akvariet så hade jag mätt upp honom till max 9cm... Var det bara jag som var dålig på att mäta eller är fiskarna alltid lite större "i verkligheten" än de ser ut att vara i akvariet?

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Håller helt med. Att jag sett en blåciklid på 35cm säger inte ett smack om hur stor den bli i akvarium. Om en ensam jagggahane i en damm blir tokgammal och tokstor så säger det inte heller ett smack om hur stora de blir i akvarier. Jämför t ex med rövarhistorierna om den gammla gäddhonan på 1.5 meter som gått ensam i årtionden i en abborrgöl.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Världens längsta man lär ha blivit 2,72 m. Men det innebär ju inte att vi alla blir det. En jämförelse så god som någon!
                              FI, din observation om storleken i karet och när fisken kommer ur det stämmer. Det har väl med glasets och vattnets brytningsindex att göra.
                              Tyvärr så har min C Menezesihane avlidit också nu i helgen. Har alltid uppskattat längden till 17-18 cm. När jag mätte den så var han 19,5 cm. Att ta upp fiskarna för att mäta dem är ju inte att rekommendera, men det jag har funderat på att göra är att lägga i ett föremål med en känd längd och därefter använda kameran. När fisken passerar föremålet så knäpper man bilden. Sedan är det bara att räkna pixlar i datorn.

Har också noterat att walle inte är förtjust med att jaggan gräver. Detta får du leva med, de vill gärna bestämma hur det ser ut i sin omgivning och är egentligen inget att hänga upp sig på.
                              Svärföräldrarna var på besök igår och de hade hemskt roligt när de såg hur min doviihane skyfflade grus till höger och vänster i karet. Han verkar äntligen ha bestämt sig för en hona nu. Det verkar som om lekförberedelserna är i full gång. Allteftersom de gräver ner till frigolitbottnen så lägger jag skiffersten på så att de skall få ett bättre underlag att fästa äggen på. Nu har de börjat putsa sten och simma med buken alldeles inpå stenen också.

En fundering till; var det inte fler sidor på denna tråd för någon dag sedan, eller är det någon inställning som ändrats. Har för mig att det var över 30 st, men nu får jag upp 20 st.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

citat:Världens längsta man lär ha blivit 2,72 m. Men det innebär ju inte att vi alla blir det. En jämförelse så god som någon!
                                Fiskar växer dessutom tills de där även om tillväxten avtar vid en viss storlek. De har ingen "determinerad" storlek som däggdjur har. Fast var det inte det felet 2.70 mannen hade dvs. att han inte slutade växa?
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...