Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Skall du ha fiskar som blir uppemot 30 cm och därutöver så blir det svårt att ha mer än ett par till slut. Det gäller för de flesta arter.

Problemet kommer när de leker, då vill de flesta ha större revir.
    Sen är det individberoende också, mitt jagga par som var förhållandevis stort nöjde sig med drygt 1 m revir. De flyttade inte omkring ynglen så mycket utan höll dem på samma plats hela tiden. Ser man sedan på FI:s jaggor så tar de 1,5 m och han kan knappt ha en fisk till i karet.
    En sak att tänka på också är att ju mer öppna utrymmen som det finns i karet desto större blir reviren.

Nu är det ju inte så att de leker hela tiden, så kan man stå ut med dessa perioder så ....

Sen är Dovii lite speciell också, personligen så har jag överseende med deras negativa sidor då de har så många positiva.
    Negativt:
    -Det är en rovfisk, man måste tänka sig för innan man stoppar i en ny fisk, är den tillräckligt stor.
    -De tar stora revir när de leker. Är väldigt aggressiva just då.

Positivt:
    -Det är ingen fisk som står framför mathålet hela tiden, vid matning är de faktiskt lite tillbakadragna. De äter inte speciellt mycket heller. Andra fiskar verkar man ibland kunna mata hur mycket som helst.
    -Parsammanhållningen verkar vara mycket god, av de par som jag fått fram så är det ytterst sällan som jag sett några riktigt svåra aggressioner dem emellan. Hanarna har alltid varit riktiga gentlemän.
    - Sedan har vi det här med storleken, jag gillar stora fiskar och den här blir stor, mycket stor om den får gott om utrymme (varför tror ni jag skaffade ett 3m kar
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

FI: ser kanon ut! mycke bättre än med sån heeeeemsk engelsk sjösten. kul att han spottar allt rätt in i filtret hehehe

walle_1: precis ett par hundra meter från globen shoppingområdet i det så kallade slaktus-området ligger GlobeFish, den butiken borde du ha besökt för den e supertrevlig.

jag ville till maiden jag med men jag var för sent ute med biljetter.
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Första bilden sedan grumlet har försvunnit, det kommer fler och bättre bilder senare, jag hällde ner lite mer sand nu ikväll så det har tyvärr blivit lite grumligt nu igen...

Håll med om att jaggorna fick lite trevligare färger, jag tror att ljuset reflekteras på sanden och studsar uppåt mot fiskarnas buk och detta gör sedan att de får en ljusare och i mitt tycke finare färg. De är fortfarande gula men den gulaktiga färgen i kombination med sanden blev riktigt fin om jag själv får säga. Sanden var helt klart ett större lyft än jag hade kunnat tänka mig. Nästa projekt bli att fixa sand i de andra karen också.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

En bild på karet i sin helhet.

Det är väldigt sparsmakad inredning just nu, jag har tänkt blanda ut sanden med lite rådasand 0,8-1,2 så fort de får in i akvariebutiken för att få lite mer liv i sanden, så jag vill inte stoppa ner alltför mycket prylar än så länge.

Och en till bild på jaggorna.

Och en bild på största gibbicepsen.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI vad hande med alla vaxter? Ser fint ut - jag gillar din bakgrund och belysningen ser valdigt bra ut men det ser lite sparsammt inrett nu.
            Hur stor ar gibbicepcen? Det ser ut som om dom har fatt fatt pa honom pa svansen.

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

FI: Kollade på din film om jaggorna. Trots att han slänger in det i pumpinsuget så är han ju ändå rätt väluppfostrad. I princip alla grävmaskiner som jag har haft har alltid envisats med att lägga all grus upp mot frontglaset. Det är därför som jag alltid, numera, försöker ha så grov grus som möjligt. Min förhoppning har varit att de skulle gräva lite mindre då. Tyvärr så har de inte tyckt likadant.
              När jag såg filmen så funderade jag också starkt på att bara ha dovii i mitt 3 m kar. Då hade man fått storlek på dem!
              I alla fall så skall det rensas ut lite fisk nu. Får sätta upp en annons på köp & sälj på de fiskar som jag vill bli av med, och som vanligt så blir det till klart överkomliga priser.

Nu lät jag som rena försäljaren
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• INXS

A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!

Kolla in den har Dovii - undrar vems den kan vara??

Fin firre och bild!!!!!

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

INXS: Jag kommer alldeles säkert att stoppa ner lite mer saker i karet senare men växter kan nog få det svårt att klara sig i den här tätt packade sanden. Möjligtvis så kan man ha växter som man fäster på rötter och stenar men de är tyvärr inte så vanliga i butikerna här uppe.

Appropå gibbicepsen så får den sig mycket riktigt något nyp lite då och då och den brukar tyvärr nästan aldrig ha helt kompletta fenor, annars så är det en väldigt vacker och ståtlig fisk då den spänner upp sig ordentligt. Den är nu uppskattningsvis 17cm och den tredje största fisken i karet och därmed även jaggornas största irritationsmoment, men det är ingen större fara.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

jinnarparen: Kul att höra, ett fungerande 3-meters-kar med dovii lär vara en svårslagen kombination.
                    Själv upplever jag det som att jaggorna kommer mer till sin rätt om det inte är så många andra arter i karet, de är t.ex mycket mer livliga och simmar runt på större ytor när de inte känner att de måste vakta reviret hela tiden, det är också kul om man får leken att fungera då ynglena klarar sig betydligt längre. Trots den smått våldsamma omstruktureringen i mitt kar så hittar jag fortfarande några små yngel simmandes omkring på väl utvalda gömställen, detta trots att föräldrarna nu helt och hållet har släppt yngelvården och nu fokuserar all sin energi på att göra klart lekplatsen till nästa lek istället. Då jag har haft andra ciklider i karet så har ynglena i regel bara klarat sig i en till två veckor.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

FI: Är det bara vanlig sand från en strand eller är den köpt?
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

robin: Den är köpt, 25kg för 150 spänn, jag körde ner ca 50kg totalt men jag hade en del sedan tidigare så det blev inte så farligt dyrt.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

oki, tack...minns du vad den hade för spec namn? =/
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

robin: Namnet lade jag tyvärr aldrig på minnet men påsen var genomskinlig och hade en grön logga och det var ett vitt handtag högst upp som kändes lite ostadigt men som visade sig vara väldigt stadigt, sanden var även ångkokad eller nåt sånt och man skulle inte behöva tvätta den, kornstorleken var 0,4-0,8 mm. Du får leka detektiv och klura ut vad sanden heter baserat på den där informationen.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Orm: Ok, det var nog inte den jag var in på. Den jag var in på låg i shoppinghuset liksom. Det var en liten butik som iofs inte hade något intressant för tillfället.

Vad har hänt med jaguartråden? Ska den läggas ner eller? Iofs går det väl lika bra att skriva här också men det blir ju mycket som man inte orkar läsa igenom för det är så många olika arter.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

walle: Det började pratas lite om jaggor i parachromistråden så jag hakade på eftersom det är fler som skriver här... Men nog kan vi dra igång jaguartråden igen om det finns intresse för det, mitt intresse för firrarna har i alla fall inte rubbats på något sätt, jaggorna är fortfarande den ultimata cikliden i mina ögon.

Mvh Fredrik IsSaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...