Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

FI: De som var på den butikken er sikkert fra samme leverandør som mine VF! Hvor store var de?
    Svårt att säga, gissningsvis 6-8cm. De var väldigt skygga men jag antar att det blir så då de är vildfångade, det måste ju vara en stor omställning för dem.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

FI: Da er de sikkert ikke fra samme leverandør, mine var 11 og 12cm når jeg fikk de for en måned siden Det at de var sky tror jeg ikke at har noe med at de er VF, men for at de går i for små akvarier i butikken
      Preben

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Nu har jag experimenterat lite med kameran igen. Provar nu att fota med känslighet 200 ASA och slutartid på 1/30 sekund.
        Bilderna finns på hemsidan under länken Bilder 20031108.
        Hoppas ni inte tröttnar på mig, det är trots allt samma fiskar hela tiden.
        Bilderna är mindre gryniga nu än vad de varit innan => bättre detaljåtergivning. Doviihonan och porträttet på malen är jag speciellt nöjd med.

motaguensis: Du undrade lite om hur motaguensena uppför sig.
        De är rätt framfusiga av sig, detta har jag inte sett hos doviina då de var små, ärligt talat så är de inte det nu heller.
        Motaguensena är först framme då det gäller mat, även de som har hoppat över min avdelare och nu befinner sig bland större fiskar.
        Annars är de som vanligt, de tycker INTE om varandra.
        6 st äter bra nu, fortfarande är det en som inte vill äta (samt en som aldrig åt). Skall börja fodra dem flera gånger om dagen nu (läste orms inlägg innan) för att snabbt få upp dem i storlek.

Vad det gäller Loisseleihonan så har jag hitills inte lyckats få en bild som ger henne rättvisa. Det lyser verkligen gult om henne.
        Jag hoppas verkligen att jag skall få de att trivas så pass bra att de leker. Skulle de leka så kommer jag att överväga att ta äggen direkt för att vara säker på att få några yngel. De är rätt så gamla så jag vet inte hur många gånger till de kommer att leka.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

Jag blir och mer sugen på Dovii....
          Men jag tror nog att jag vill ha någon firre till i karet, åtminstone till början med, så får jag plocka bort nån av arterna när de växt till sig lite. Skulle vilja ha Jaggor oxå, eller finns det nån annan art som passar bättre? En trippel Dovii och ett par jaggor skulle väl funka tills de blivit större?
          Jinnarparen passar ons för besök eller helgen funkar bättre? Maila eller ring gärna: mattiasnilssonis@home.se
          mobil 070-6736542

mvh
          Mattias
          Mvh
          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Men oj oj oj jinnarparen, snacka om fantastiska bilder!! =D
            Nu blir jag nyfiken, vad är det för kamera du har? Vad har du för belysning?

Doviina ser jättevackra ut, nu äntligen får man se bilder som gör dem lite mer rättvisa. Jättevackra och ståtliga fiskar!

Hur stor är gibbicepsen förresten?
            Slår den farsans gammelgibby på 40+ cm?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Jinarparen: Veldig fine bilder og fisk Det er bare bra at du legger ut bilder ofte, gjør jo ingenting om det er de samme fiskene, det er spennende å se andre sine fisk
              Takk for at du fortalte litt om hvordan motaguensenes adferd er.

Jeg ska legge ut bilder på hjemmesiden min med en gang jeg får nytt camera!
              Preben

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Här kommer lite nya bilder.
                Jag provade ställa mig ca 1 meter från karet och zooma in och sedan använda blixt, av någon anledning så blev färgerna bättre än om man står nära och använder blixt.
                Först två nicaraguensebilder.

Den mest dominanta citrinellumen, ca 5cm.

Och samma citrinellum som ovan i en liten (suddig) batalj med det äldsta ynglet från jaggorna. Undra hur detta ska sluta, firrarna är ca 5 och 8cm och redan ärkefiender...

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fina bilder!!
                  Hur stora ar nicaraguensen ?
                  Inte konstigt att dom inte gillar varandra, lilljaggan har val hort historierna faran sina foraldrar om 'mordar citronellum honan' som tog kal pa hans systrar och broder.

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

FI: Kameran är en Nikon Coolpix 885. Belysningen i karet är 6 st Aquastar och 2 st Daylightstar rör (varje rör 36 W). De sitter i 2 st 150 cm ramper.
                    Aquastar rören ger ett lite kallare ljus, men det framhäver fiskarnas färger bra. Daylightrören sitter längst bak i varje ramp. Detta ljus blir lite mer gulgrönt och framhäver inte färgerna så bra (snarare så ser fiskarna direkt tråkiga ut).
                    Men de funkar bra mot bakgrunden som annars antog en grisrosa nyans. Bakgrunden blev väldigt ljus. Färghandlaren sa att han inte kunde blanda en mörkare färg, jag litade på han då det var första gången. Men nästa gång...
                    Nå går jag och väntar på att det skall bli lite alger på bakgrunden så att det blir lite mer naturligt. Men malen är inte av samma åsikt. Den rensar bakgrunden för jämnan så det kommer att ta tid. Malen är förresten runt 26-28 cm och åtminstone 6 år gammal.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

INXS: Nicaraguahanen är ca 10cm och honan ca 7cm, hanen är fruktat jobbig och simmar runt och ställer till med oreda typ hela tiden. Jag gillar deras utseende väldigt mycket men inte deras beteende som det är just nu, det kan iofs vara kul med lite rörelse i karet men det får inte gå för långt heller...

Den lilla citrinellumen är en riktig tuffing, jag vet inte som det framgick från bilderna men citrinellumen lyckas faktiskt bossa över lilljaggan. Ändå är lilljaggan den dominerande fisken i karet om man räknar bort den livliga nicaraguahanen. Lilljaggan har å sin sida börjat jaga de minsta citrinellumarna, det är en MYCKET oroande utveckling. Han ställer sig med nosen uppåt och väntar på att de minsta firrarna ska simma ovanför honom och sedan attackerar han, jag såg samma typ av jakt då hans föräldrar började sätta i sig sajicacikliderna som gick med dem under deras uppväxt. Jaggan växer dock extremt sakta så jag hoppas att småttingarna ska hinna växa till sig innan jakttekniken börjar ge utdelning, än så länge har ingen försvunnit.

jinnarparen: Jag måste bara än en gång få säga att dina senaste bilder verkligen är klockrena, både till innehåll och kvalitet. Fortsätt för allt i världen att fota fiskarna, jag lessnar aldrig på vackra bilder på vackra fiskar, och ta gärna fler bilder på doviina, de förtjänar att få stå i rampljuset lite mer.

Jag ska prova skaffa en lysramp med 4 rör och se om det blir lättare att fota, sedan jag stoppade ner de svarta kolstenarna och skifferplattorna så har det tyvärr inte gått att använda min automatiserade kamera för att fota jaggorna, bilderna blir för mörka.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik,
                        Yngsta jaggan jag har ar ungefar 3cm stor nu och gick med 6 st guppys pa ca 2cm+ men nu ar det bara 2 guppy kvar.
                        Jag har inte sett den jakt tekniken hos dom fullvuxna jaggorna - dom jagar typ ner matningsfirrarna tills dom far fatt i dom.

Mellanjaggorna har bara fatt torrt foder och mask , sedan sa bor dom med ett gang zebra ciklider sa det ar mest smakivande fram och tillbaka och ingen kan sta stilla utan att bli trakkad av nagra andra.

Men minsta jaggan har ett utpraglat smyg och attack jaktsatt som ar kul att kolla in. Han hanger ofta i skuggan naganstans och flyter bara sakta mot dom inget anande guppyna , sedan nar han har lyckats glida in tillrackligt nara sa ar det en explosion och han kastar sig pa dom. Dom sista tva har ju blivit lite smarta sa dom har ju listat ut vad som ar pa gang men det ar mycket kul att kolla pa i alla fall.

Det ar val det du beskrev nagra hundra ar sedan i bojan pa den forsta Jaguartraden.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

INXS: Jepp, det var den där typen av jaktteknik som gjorde att jag fastnade för jaguarcikliden, jag gillar att dom använder lite hjärna. Utseendemässigt så finns det vackrare firrar och det finns säkert firrar som även är ännu lömskare då det gäller jakttekniker men jag tycker jaggorna har en perfekt kombination av intressant jaktbeteende, självsäkerhet, generellt beteende och utseende. Dessutom så gillar jag att de inte är så aggressiva, bortser man från leken så har jaggorna tveklöst varit de minst problemskapande cikliderna jag har haft, leken är dock lite jobbig som sagt men den har ju andra fördelar som väger upp problemen med aggressioner.

Just nu så har jaggorna kvar mellan 50 och 100st ca 3 veckor gamla yngel, trots att de har förhållandevis många yngel kvar så har jag sett hanen tugga i sig några stycken, jag trodde att de skulle sköta om dem längre om de hade fler kvar inför nästa lek men det verkar inte så. Möjligtvis så plockar de bort svaga yngel men jag misstänker att de gör som vanligt, käkar upp dem då de påbörjar nästa lek.
                          Hanen har i alla fall börjat gräva igen och det brukar vara första tecknet på att han börjar tappa intresset för yngelvården. Nåja, än finns det som sagt en del yngel kvar och jag har ganska mycket inredning i karet så jag hopppas att något yngel ska klara sig längre.

Jag har fortfarande inte kastat ner en enda pellets sedan 2 veckor tillbaka, hanen äter nu vita och röda mygglarver med stor apptit, honan är inte riktigt lika matglad men hon får i alla fall i sig lite mat varje dag så det ska nog gå bra. Fiskbitar och räkor rör de fortfarande inte, de verkar inte ens förstå att det är mat... Men trägen vinner och jag tänker inte ge upp än.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Är du säker på att hanen verkligen tuggar i sig ynglena. Är det inte så att han samlar in dem för att sedan spotta ut dem igen på ett annat ställe.
                            Honorna äter inte så mycket när de vårdar ägg och yngel.

Hanen är den som först kommer att överge familjen ibland dröjer det emellertid rätt så länge innan han överger dem. Förmodligen blir det väl lite bråk i karet då.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

jinnarparen: I vanliga fall så flyttar han dem precis som du säger men nu verkar han ha lessnat på dem och jag har vid ett flertal tillfällen sett att ynglena aldrig har hittat ut ur munnen igen, honan vårdar dock ynglena fortfarande.

Jag tycker att ynglena växer väldigt långsamt, de är bara ca 1 cm och har precis fått ryggfena, ändå är de som sagt ca 3 veckor gamla och de har fått bosmider och söndersmulade pellets 3ggr per dag.
                              Borde de inte växa snabbare än så?

Innan jaggorna så "odlade" jag sajicaciklider och deras yngel var 3cm efter 3 månader, jaggornas yngel växer ju olidligt sakta, jag har ett yngel på uppskattningsvis 4 månader i ett yngelkar som bara är 2 cm och lilljaggan som nu är nästan ett år är bara 8-9cm...
                              Jag köpte jaggorna som utgör lekparet från samma kar så det är väl inte otänkbart att de är syskon... Kan det vara någon genetisk inavelsdefekt som gör att deras yngel växer långsammare än vanligt?
                              Kommer du ihåg hur det var då du hade jaggor, hur snabbt växte deras yngel?

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
                                Användare
                                • July 2002
                                • 494

Nu simmar mina Dovii yngel omkring i ett litet moln i och utanför krukan.Än så länge är honan en bra moder.Hanen däremot bryr sig inte speciellt mycket om varken henne eller ynglena utan han verkar mer sugen på att leka med den andra honan.
                                Har tagit lite kort men alla kort blir för dåliga.
                                Vet inte vad felet är men jag har en Nikon Coolpix 2100.
                                Kan det vara så att kameran är för kass?

Kommentar

Arbetssätt...