Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

Ok fortsätter väl här med uppdateringar om hur det går med mina Dovii eftersom tråden "orm" av nån anledning är stängd

Igår när jag kom hem från jobbet fick jag se 2 halvdöda Zebraciklider uppe i ena hörnet av akvariumet.
    Dovii paret har ju som bekant lagt ägg och passade då på att ta bort Zebrorna från sitt revir på köpet från sin kruka.Hanen gjorde kraftiga utfall mot dem hela tiden situationen var ohållbar.
    Flyttade över dem till det mindre akvariumet där dem verkat repa sig väldigt bra redan.
    Det som har hänt nu är att den lilla Dovii honan tagit revir på Zebrornas gamla plats så att nu står hon och den andra honan och muckar med varandra istället.Samtidigt simmar hanen mest runt och muckar med malarna och läckrar sig för båda honorna.Skulle inte förvåna mig alls om det kommer bli lek igen snart med den andra honan.

Jag har nu fått se lite av Doviinas ökända aggressivitet.Det kan aldrig vara möjligt att hålla någon annan art överhuvudtaget med mina Dovii.Dem har storleken men också snabbheten när dem går till attack.
    Det betyder att jag blir tvungen att inhandla ett akvarium till för mina Festae kommer växa ur det akvarium dem går i och nu är dessutom Zebraparet där

En fråga
    Akvariumet är på 150 liter där Festae och Zebrorna tillfälligt går.
    Hur länge kan Festae gå i ett 150 liters akvarium?
    Dem är nu båda under 10 cm och frågan är hur länge dem kan gå där utan att ta skada storleksmässigt.
    Nån som har ett bra svar på detta.

Mvh
    Danne

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Festaen kan nog inte gå där så länge till. När de har nått 10-11 cm så får du nog flytta dem om du skall få upp de i bra storlek senare.

Det blev som jag misstänke med dovii kontra Sebraciklider. Kul att den lilla honan också har fått en hörna nu.

Sålde för övrigt en trippel dovii till Sandby ciklidhobby (där det för övrigt går en massa jaguarciklider i bra storlek).

När nu 6 st dovii försvunnit ur karet så har mitt P Loisselei par börjat vädra morgonluft. Förut så har man knappt sett till dem, men nu har framför allt hanen börjat ta för sig mot de andra. Han har även börjat gräva lite här och var i karet (varför skall hanarna alltid gräva så fort de blir lite upphetsade). Vi får se om det inte kan bli en lek av dessa, skulle vara kul.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Du menar att du kan ha andra arter tillsammans med Dovii?
        Trodde inte det var möjligt eftersom maken till kraftciklid har jag inte sett.
        Hur lyckas du? har du ett gigantiskt stort akvarium?
        Jag tycker i.o.f inte det gör så mycket eftersom jag mer än gärna nöjer mig med att bara ha mina 3 fiskar + en mal i akvariumet.

Kan det vara möjligt att ha mina 3 Dovii + 2 Festae i samma burk om man har en burk på t.e.x 1000 liter?

Mvh
        Danne

Kommentar

• mrgreed
          Användare
          • July 2002
          • 494

Glöm frågan var inne och såg att du hade dem i ett akvarium som var 3 meter långt:-)

Mvh
          Danne

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Är det samma sak med dovii som med jaguarciklider att de är ganska lugna mellan lekarna men sedan blir väldigt aggressiva vid leken?
            Hur fungerade det hos dig jinnarparen då du hade det "mindre" karet? ...kunde du ha andra arter i karet då doviina lekte?
            Hur hade du i så fall inrett karet?

Jag har just nu enorma problem i 375an, jaggorna har nu ett hyffsat stort yngelmoln som bara breder ut sig mer och mer i karet och den stackars Vieja zonatum-honan som tidigare t.o.m bossade lite smått över jaguarhonan kämpar nu för sitt liv pga jaguarernas lek-aggressioner... Jag vill så gärna ha zonatumen kvar men hon klarar sig nog inte många dagar till som det ser ut i karet just nu, så alla tips angående smart(och snygg) inredning för att dämpa aggressioner är välkomna.
            Så här ser det ut i karet nu i skrivande stund.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

ta ut yngel + jaguarhonan å sluta avla på dom, spara bara din gris till hane
              fish r friend

Kommentar

• mrgreed
                Användare
                • July 2002
                • 494

"Är det samma sak med dovii som med jaguarciklider att de är ganska lugna mellan lekarna men sedan blir väldigt aggressiva vid leken?"

Nej jag kan inte påstå att dem var lugna innan lek heller Zebracikliderna lyckades nätt och jämnt hålla sin lilla kruka och då ska man veta att dem är allt utom lugna men dem är däremot inte så stora.
                Men innan lek satsade dem inte allt på att försöka ta zebrornas lilla revir,men som jinnarparen sa så var det nog bara en tidsfråga innan det skulle gå åt pipan lek eller ej.

Mvh
                Danne

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

mrgreed: Att stoppa ner någon ny fisk nu är nästintill omöjligt. Skall du ha fler fiskar i så måste doviina också upp ur karet. Sen ändrar du inredning totalt, efter detta kan du släppa i fiskarna igen.
                  Fast du skall nog ha åtminstone 2 m akvarielängd om det skall lyckas. Fast när doviina närmar sig 30 cm så kan du nog bara ha de kvar. Så var det för mig i alla fall. Det gick bra mellan lekarna men när de hade yngel så tryckte de upp kvarvarande fisk (ett stort par jaguarciklid) i en hörna. En annan lika tuff fisk hade kanske gått. En kort period när jag hade jaguarparet så hade jag också ett labiatumpar. Detta par, fastän de var betydligt mindre, körde också rätt rejält med jaguarerna när de lekte. Honan dog efter bara två lekar och den nya honan som jag sen skaffade föll aldrig hanen i smaken. Därför så hade jag inte dem så länge. Detta var före doviinas tid.
                  Dovii och labiatum hade kanske varit något. Jag stoppade för övrigt i 8 av mina små labiatum i det stora karet igår. De är än så länge gråtrista i färgen. Framtiden får utvisa vad det blir för färg på dessa.

FI: Om du hade dragit, den inredning du har till vänster i karet, en decimeter eller två till höger så blir det en liten hörna på vänstra sidan där zonatumhonan kan gå. Jag försöker så gott jag kan skapa "små rum" i karet med avdelare så att fiskarna inte ser varandra hela tiden.
                  Vad det gäller doviina så verkar hanarna vara lugnare mellan lekarna. Honorna verkar hålla sitt revir mest hela tiden. Några dagar efter det att sista ynglet har försvunnit är de också lugnare. Nu är det ju så också att honorna inte far runt i hela karet och jagar fisk utan de håller sig vid sin håla,sten eller liknande. Därför tror jag att mrgreed kommer att lyckas hålla två doviihonor i sitt kar en tid till om hanen inte börjar ta parti för någon hona. Då blir det kris.
                  Det som kan ställa till det senare är att de kommer att fortsätta växa. Ju större de blir desto mer utrymme vill de ha och då kommer de till slut att vara för nära varandra.

Jag fyllde på mitt stora kar med 20 kg lavasten igår kväll. Skall se om jag kan bli färdig till att ta någon bild på det ikväll.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

jinnarparen: Det där med små "rum" kanske skulle kunna fungera, i alla fall om det var större storleksskillnad mellan fiskarna. Problemet är att jaggorna flyttar runt ynglena hela tiden...

...och att jaguarhonan inte är större än zonatumen annat än på längden, det gör att hon hela tiden jagar fram zonatumen på öppet vatten och sedan attackerar henne. Så det ser definitivt inte ljust ut.

Sista utvägen-lösningen...
                    Hur länge kan man ha en 12cm stor zonatumciklid i ett 60liters kar? 2-3 veckor?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
                      Användare
                      • July 2002
                      • 494

Jo Labiatum är ju en annan riktig elaking så det kan kanske gå att ha dem 2 ihop.
                      Även om jag som sagt tror att jag inte kommer våga chansa på ett tag.
                      Vem vet får jag upp mina Festae i rätt storlek kanske dem kan gå tillsammans med mina Dovii i ett riktigt stort akvarium.
                      Festae är ju inte heller kända för att vara några duvungar direkt

Mvh
                      Danne

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

mrgreed:
                        Jeg har litt erfaring med Festae og for øyblikket har jeg en VF hunn og en VF hann (11 og 13cm), jeg har også tre små som ikke er VF(de er 5, 7.5, 8cm). I over et år hadde jeg en VF hann, som vokste fra 14-31cm på det året (2002-2003).
                        Her er noen bilder av hann:
                        Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

Han er den mest aggresive fisken jeg har hatt, og jeg har hatt/har labiatum, managuense, urophthalmus, friedrichsthali, citrinellum, maculicauda og mange andre aggresive arter. Så hvis det er en art som skal klare seg en liten stund med Dovii tror jeg det er den, men å holde tre Dovii sammen med 2 Festae i et 1000L tror jeg nok blir litt lite når de blir større.
                        Jeg har en teori om at store Crenicichla går bra sammen med Dovii, men det er jo ikke sikkert. Har jo ikke Dovii så det er jo vanskelig å si

FI: Det går nok bra å ha Zonatum hunnen i et 60L i noen uker, bare du rengjører ofte Men hun bør jo selvfølgelig ikke være i et så lite akvarium for lenge. Gratulerer med Managuense yngel.

Jinnarparen: Ser fram til å se bilder av akvariet

Preben

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Här är en sida där det står lite om dovii, jaguar, labiatum m.m, de flesta har säkert redan sett sidan men några kanske har missat den. Det här är i mitt tycke en av de bättre och mer seriösa privata webbsidorna om centralamerikanare som jag har hittat på nätet, all information som ges bygger på egna erfarenheter från en tillsynes väldigt erfarenhet akvarist.

Här är en annan jättebra sida både med fakta om arter och tips om akvarieskötsel.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Vad det gäller Crenicichla tillsammans med dovii skulle det nog gå. Jag har ju C Menezesi och det sägs ju vara en av de fredligare. Om detta är en av de fredligare så undrar jag hur det går med en av de mer aggressiva. För mina menezesi är tuffa så det både räcker och blir över.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
                              Användare
                              • July 2002
                              • 494

Just nu är det en bra balans i akvariumet och den andra honan och hanen kommer nog leka närsomhelst och det känns som det inte går att stoppa ner nån mer fisk så det kommer jag inte heller att göra.

Angående mina Festae så ser dem riktigt fina ut redan nu vid den ringa åldern så jag kan tänka mig att dem kommer att bli riktiga praktexemplar som större.
                              >Motaguensis
                              Din hane var nog den snyggaste jag har sett i Festaeväg,vilken firre!!

Rent spontant känns det som om Menezei är alldeles för vek för dovii och är inte dem mest aggressiva mot den egna arten?
                              Dovii däremot var mera aggressiva mot Zebracikliderna än vad dem var mot varandra.

Mvh
                              Danne

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Menezesi för vek? Mina har i varje fall inte visat något sådant. När dina dovii lekte hos mig så bestämde sig menezesina också för lek alldeles i närhten. De kämpade till sig en grotta och höll den framgångsrikt. Fast vid ett senare läge hade de nog inte gått, jag tror inte de blir så mycket större, vilket doviina blir och då är det ingen diskussion om vem som bestämmer.
                                Mitt menezesipar fungerar alldeles utmärkt, numera är det aldrig några aggresioner. Inte ens direkt efter avslutad lek. Jag har ett problem med dessa, de lägger ägg, vaktar dem i tre dygn, men vid kläckningsdags så försvinner alltsammans. Det händer varje gång. Funderar på om hanen är steril. Svårt att se något på äggen då de är helt vita även när de läggs. Doviiägg är t ex beiga och blir vita om de inte är befruktade eller om det är något annat fel.

Men det är som du skriver, fungerar det bra nu i karet så har du ingen anledning till att börja ändra på saker och ting.
                                Hur stort kar går de egentligen i ?
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...