Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

orm: Ok Mye fin fisk du å skal bestille, er nok litt misunnelig på dere begge, hehe Håper jeg får høre hvordan det gikk med fiskene under frakta og se de på bilder

Jinnarparen: Det var bra at du har fått et Dovii par som holder ganske godt sammen
    Jeg har jo 8 F1 Friedrichsthali og skal beholde 2 par, men hittil har jeg jo bare fått til et par, det er de dere har sett på bilder. Det virker som om det er 2 andre også som holder på å danne par i et annet akvarium, hannen er nesten 15cm og hunnen 13cm, men de dere har sett på bilder er mye større, hannen -20cm no og hunnen nesten 15cm Får håpe at de parene kommer til å være stabile også og snille mot hverandre! Hvor store er det nye paret med Dovii? Ønsker meg Dovii jeg også, og nå har jeg mye bedre plass nå enn får 1 måned siden, og de hadde ikke Festaene og Proteusene jeg bestilte på lista når bestillingen kom fram, sikkert utsolgt Skal til Trondheim på auksjon og da skal jeg ta med meg noen fisk og selge der også og da blir det enda bedre plass og så skal jeg kjøpe enda et akvarium. Det nye akvariet skal ikke være større enn 180L, men der kan jo mitt Nandopsis salvini par være og kanskje mitt Cryptoheros myrnae par, som forresten går med yngel nå Hvordan går det med dine Petenia splendida?
    Preben

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

INXS: jag har planerat att ge dem en köldperiod någon månad eller två per år. typ ett kar på balkongen på våren eller nån liknande lösning.
      fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

motaguensis: Vad det gäller splendidan så flyttades de tillbaka till 600 l karet. Det går betydligt bättre för dem där. Men det är en väldigt fredlig och tillbakadragen fisk. Kanske inte vad mången jaguarälskare skulle önska men jag tycker bra om dem i alla fall. Det skall bli spännande att följa deras fortsatta tillväxt.
        På tal om Salvini så har jag ju haft små sådana sedan en tid tillbaka och nu ser det faktiskt ut som om det skulle vara ett par på gång, jag har ju varit övertygad om att alla var honor. köpte en liten Salvini för en tre månader sedan och det är denna som vuxit i raketfart med Salvinins mått mätt och blivit en hane. Jag håller tummarna.

Synd att du inte bor närmre för i så fall kunde fått mina "överblivna" för en billig penning. Det går kanske att ordna förresten, jag skall ju skicka orms fiskar med buss upp till Stockholm när han fått ordning på sina kar, kanske kan man göra något liknande till Norge???
        Jag tror inte att det är någon härnere som är intresserade av dovii så det blir nog problem att bli av med dem, tyvärr.
        Det nya paret är ca 20+18 cm det som lekte först är ca 20+15 cm.
        Skall se om jag kan får bra bilder på respektive djur så får jag se om ni tycker som jag om vilket par jag skall behålla.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
          Användare
          • June 2003
          • 250

Jinnarparen: Bra at det går bra med dine Splendida og at du endelig har fått en Salvini hann Men følg med de, par kan bli utrolig aggresive etterhvert, i hvertfall etter min erfaring.

Jeg vil gjerne ha noen Dovii hvis det går an å ordne? Da kan jo du også kanskje få noe fisk av meg, hvis du vil?? Hvor mye tror du det vil koste å sende dem til Norge?
          Preben

Kommentar

• Motaguensis
            Användare
            • June 2003
            • 250

orm og jinnarparen: Har dere sett den nye lista til jeff?
            kan dere si hvor mange og hva dere skal bestille fra Jeff? Hadde vært interesant å høre
            Ser at han har Motaguense "Red tiger", skulle ønske jeg kunne ha bestilt Det er den cichliden jeg ønsker med mest av alle
            Preben

Kommentar

• INXS

Bilderna fran showen i Norwalk - Mojo och Cichlidscene hade firrar dar och rensade upp ganska bra med 6 forsta plats, 2 tvaar och en trea. Det var kul att se hur det gick att packa ner shown efterat sa man har en ide om hur mycket jobb det ar - dom berattade att det tog dom bare ett par timmar att satta upp allt men ca en vecka att forbereda.
              Jag funderar nu pa att satta in nagot i nasta ars show.

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

motaguensis:
                Min beställning (som den ser ut nu)
                10 N Tetracanthus
                8-10 P Motaguense "Red tiger"
                6-8 V Synspilus
                6-8 V Regani

sen funderar jag på N Grammodes och/eller C Umbriferus.
                Umbriferusen är en stor och grym rackare, men de bilder jag sett på utvuxna hanar är fina. Det är en stor chansning om jag plockar hem den.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

motaguensis:
                  Hadde jag haft plats hadde jag beställt red tigers.

känns som att om ja lyckas få plats för tetracanthus och red tiger kan ja kanske ta jinnarparens överblivna djur om nått år eller nått

då jeff inte hadde några VF balzani eller V. Argentea kvar så blev min lista såhär:

5x A. citrinellus - barred
                  3x A. trimaculatum
                  6x P. managuense
                  5x H. carpintis 'Escondido'
                  5x A. Festae

och fisk jag skulle vilja beställa men inte har plats för är
                  Tetracanthus
                  motaguense red tiger
                  grammodes
                  fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Ja, då är det beställt!!
                    För min del blev det;
                    10 N Tetracanthus
                    8 P Motaguense "Red tiger"
                    6 V Fenestratus
                    8 V Regani
                    8 V Synspilus
                    10 C Umbriferus

Synspilus och Fenestratus har jag haft för många år sedan. Fenestratusen fick jag till och med yngel ifrån.

Umbriferusen är som tidigare nämnt en stor chansning, det är mycket möjligt att det blir kaos i hela karet när dessa har vuxit till sig. Efter alla historier man läst om den på de amerikanska sajterna så verkar den vara alla andra fiskars mardröm. Men som jag brukar resonera så beror det på individerna också. Jag väljer 10 st och hoppas att det bland dessa också skall finnas fredliga lugna individer. Den blir mycket vacker som vuxen så det är värt en chansning. Nu kommer det dock att ta ett par år innan de blir tillräckligt stora för att ställa till med problem.

Tetracanthusen ser jag också fram emot att få dra upp till stora exemplar. De bilder som man sett på dessa är helt makalösa enligt min smak.
                    Kolla in denna http://www.tangledupincichlids.com/images/tetracan.jpg

Tittar man på denna så förstår ni säkert varför jag inte valde de svartvita jaguarerna som också fanns till salu. Formen är det heller inget fel på.

V Regani är för mig en helt nu bekantskap. Har bara sett den på bild. Dessa bilder har visat upp metallicgröna exemplar med svarta markeringar på ryggen.

P Motaguense "Red tiger". En länge efterlängtad dröm som går i uppfyllelse. Nu hoppas jag bara att de är så röda att det var värt att plocka hem dem.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Mye fin fisk dere bestilte
                      Skulle ønske jeg kunne fått tak i en god del av de artene der jeg å.
                      Kan dere fortelle meg hvor mye det koster å få fiskene til Norge/Sverige fra Jeff? Lurer veldig på om jeg skal bestille selv i løpet av nærmeste framtid Kan dere gi meg litt fakta om sendingen og hva det koster og alt det der?
                      Tusen takk, hvis dere gjør det Når får dere fiskene?
                      Preben

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

jinnarparen: Jag kikade just på din sida och snubblade som vanligt in och kikade på dina gamla jaggor. Kommer du ihåg vad du hade för grus då du hade jaggorna? Det ser ju ut att vara ganska mörkt, jag är själv ute efter att fixa ett mörkare grus för att få fram färgerna lite bättre på fiskarna men jag vet inte vad jag ska köpa för nåt.
                        Kommer du även ihåg vad du hade för lysrör? Är det normala rör eller rör som framhäver vissa färger?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Grusen är vanlig akvariegrus, engelsk sjösten eller vad det nu heter.
                          Lysrören är Sylvania Aquastar, eventuellt var det någon Grolux också inblandad.
                          Att det är mörkt beror nog på den dåliga fotografen, dvs jag.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Var inne och kollade bilderna. Det enda som syns är faktiskt lavasten och mangroverötter som är täckta med mörka alger. Det är därför det är så mörkt.
                            Lavasten tycker jag för övrigt är ett mycket bra inredningsmaterial. Vill man forma till dem lite så är det bara och plocka fram vinkelslipen så får man dem som man vill ha dem. Oftast har det då handlat om att få en platt botten så att de ligger stabilt. Att ha mycket grus i karet är egentligen inte någon större ide, de envisas bara med att lägga upp den i framkanten så att man knappt ser in, bättre då med många platta lavastenar som får bilda botten. En bra ide är då att limma fast frigolitskivor i bottnen för att ha som underlag och skydda glaset.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Lavasten har jag faktiskt aldrig haft, de är väl ganska vassa, kan inte fiskarna skära sig om de bråkar och simmar in i dem i flykten? Det känns farligt på något sätt...

Men jag fick en idé då jag hörde din beskrivning om nedsågade lavastenar på botten. Ett lager skifferplattor som ligger huller om buller på botten, det vore väl inte helt fel, eller?
                              Jag tänkte först byta till svart grus men det kanske är bättre att bara slänga ner lite mer sten, man skulle bl.a kunna ösa ner lite mer kolstenar eller kanske lavasten om de nu är mindre farliga än jag tänker mig. Tack för tipsen.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Vad det gäller lavasten så stämmer det att vissa av de kan vara rätt så vassa. En risk för skada finns ju alltid. Men jag tror fiskarna lär sig efterhand var de skall simma och inte simma.
                                Fiskarna tål också mer än vad du kanske tror. Kolla bara när de skall klia sig. Det är rätt så rejäla smällar mot stenarna ibland och detta bara för att klia sig!
                                Skiffersten på bottnen, blir inte det väldigt platt?
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...