Jinnarparen: Fine bilder, spesielt Dovii og Splendida. Det er ikke Citrinellum du har, det er Labiatum. Ser det på leppene og hvis du ser ovenfra ser du at de er mye spisere, mens Citrinellum er ganske avrundet i munnen. Er ganske sikker, men det kan jo hende at jeg tar feil! Skulle ønske jeg kunne kjøpt noen Dovii av dei, men du bor jo så langt borte Hvis du skal til Norge snart og har lyst på noen Friedrichsthali må du si fra Så kunne vi byttet.
Parachromis
Kollaps
X
-
-
Hey!
Her er noen ganske bra sider: http://www.home.zonnet.nl/cichlidenu...s/Specials.htm http://members.tripod.com/BigGuapote/
Her kommer foreldrene til mine Friedrichsthali fra, fra den butikken.
PrebenKommentar
-
motaguensis: http://www.zentrale-du.de/hobbyzoo-tillmann/index.htm verkar mycket trevliga, levererar de till sverige/norge eller var du där och handlade?
De har ju allt inne som jag vill hafish r friendKommentar
-
jinnarparen: Carpinten är bara för vacker! Vill... Ha... Nu! =)
Jag såg ett gäng i en av butikerna här i Luleå men jag tordes inte köpa dem eftersom det redan är ganska fullt i karet... men nu blir jag ju sugen att se till att "göra plats" åt dem.
Är din carpinte väldigt aggressiv? Och hur stor är den?
Tror du man kan köra ner ett par ungfiskar(4cm) av carpinte med ett gäng multispinosor(5-6cm), nicaraguense(7-9cm) och en liten jagga på ca 6cm?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
orm: Det var ikke jeg som kjøpte foreldrene. Fikk ungene av en venn av meg. Det er han som har foreldrene og de ble kjøpt der, vet ikke om det var han som kjøpte de der men! Jeg har hørt at de sender hvis du spør dem på mail og bestiller litt fisk, men er ikke sikker. Har alle artene jeg også vil ha Du kan jo spørre dem på mail!? Det er jo ikke så langt unna så det blir sikkert ikke så dyrt, som det blir å bestille fra Jeff. Jeg planlegger også bestille fra en av de plassenePrebenKommentar
-
motaguense: Jag misstänker detsamma som du att det inte är citrinellum. När jag köpte dem så var de inte mer än 2-3 cm. Så jag fick lita på vad affärsinnehavaren sa till mig. Jag brukar åka till Norge 2-3 gånger om året. Men då kommer jag bara till Halden så det är inte så långt in i Norge.
Vad det gäller Splendida och Dovii så blev 2 Splendida uppätna igår. På morgonen simmade den ena Doviihanen omkring och tuggade på något. Efter en stunds räknande av fiskar så kunde jag konstatera att det var en Splendida. På kvällen fick jag tyvärr se ett nytt anfall med dödlig utgång. Det gick så snabbt både för mig och Splendidan att ingen av oss hann att reagera. Doviin simmade helt planlöst omkring i akvariet i rätt hög fart och plötsligt när han var nära en Splendida så högg han till. Här verkar det inte vara tal om någon smygjakt som vi har fått höra att jaguarerna håller på med. Doviin utnyttjar farten och griper tillfället i flykten.
Jag skall flytta Splendidan ikväll. Jag köpte dem ju inte för att fodra andra fiskar med.
FI: Vad det gäller Carpinte så har fisken på bilden mer eller mindre varit kung i karet sedan de släpptes i det nya karet. De är tuffa och kan vara riktiga slagskämpar men jag upplever dem inte som aggressiva i den mån att de simmar omkring och jagar andra fiskar hela tiden. Då är Nicaraguensen mer irriterande då detta verkar vara en specialite för dessa. Den jagar alla som den rår på, och det är rätt många (i och för sig så har han lugnat ner sig nu sedan min Geophagushane tröttnade på han och visade var skåpet skall stå. Geophagusen är mindre än Nicarugensen.). Det här med att jaga fiskar gäller även de andra gångerna jag provat på Nicaraguense (3 tillfällen förut).
Carpinten bryr sig inte så mycket om de andra så länge de inte kommer för nära. Fisken på bilden är runt 16 cm. Jag har 2 till, 13 resp 10 cm.
Hur stort är karet där du tänkt ha Carpinte? Arten blir över 20 cm som vuxen (och ända upp till 30 cm om den växer riktigt bra).
Multispinosa blir inte mycket mer än 10 cm. Nicaraguense kan bli upp till 25 cm (för hanar) och jaguarer vet du ju själv hur stora de kan bli (dina är ju nästan redan lika stora som mina var en gång i tiden. Detta trots att mina gick i ett 2 m kar under större delen av sitt inneboende hos mig).
Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
jinnarparen: Karet är på 222liter, alltså 110*45*45cm, det går med andra ord inte att ha alla fiskarna i samma kar i längden... Detta är bara "fisksoppa"-karet där jag "testar" lite olika ciklidarter för att se om jag gillar dem eller ej.
Jag tänkte hur som helst att man kunde sortera ut de fiskar man fastnar för då de blir större eller eventuellt parar ut sig, jaguaren har nog blivit "stunted", den växer i alla fall ingenting alls och är snart minst i karet då multispinosorna börjar växa om honom... så jag tror inte att jag behöver oroa mig om att jaggan ska växa till sig och bli ett monster, det borde jag ha sett i så fall då han trots allt är ca 10 månader gammal...
Men nicaraguacikliderna och multispinosorna gillar jag skarpt och det är nog troligt att jag försöker spara åtminstone ett par av dem var om de skulle para ut sig någon gång i framtiden.
Det låter ju som att det går ganska bra att kombinera carpinten med andra ciklider utan att de slår ihjäl dem... men vissa arter verkar ju kräva smått otroliga storlekar på karen för att inte döda varandra vid parbildningen... Hur är det med carpinten? ...tror du att de kan para ut sig i ett 222-liters?
BildarkivetKommentar
-
FI: Svar ja, men försök att få lite storlek på dem först innan de leker 1:a gången. Risken är annars att honan inte blir så stor. De kan leka redan vid 8-10 cm.Åter till CA
-
jinnarparen: Menar du att man bör separera hanarna och honorna då de blir könsmogna och sedan sammanföra dem igen först då de är dryga decimetern eller nåt sånt? ...eller kan man få dem att låta bli att leka på något annat sätt då de fortfarande går i samma kar?
Jag känner för övrigt igen det där med nicaraguacikliderna och deras ständiga tjafsande... De dominerar totalt i karet just nu ställer till med en hel del oreda och obehag för de andra fiskarna, förhoppningsvis så håller de sig mer till varandra då de har parat ut. Vet du för övrigt hur man ser skillnad på hona och hane på nicaraguense och vid vilken storlek skillnaderna brukar börja synas?
Förlåt om jag nu sticker ifrån ämnet litegrann...
BildarkivetKommentar
-
Att separera dem är kanske inte så bra. Det är nog svårare att få ett bra par om man låter stora fiskar välja bland varandra än om de fått växa upp tillsammmans. Bättre att inte ha någon lämplig lekplats i karet. Det kan i och för sig bli svårt. Jag varit med om ciklider som fäst sina ägg direkt på glaset ibland. Att ha någon fisk som håller ordning på dem tills de vuxit upp en bit vore bättre. Det är ju så det är i naturen, det är bara de stora som leker. De små får vänta tills de blir större. Dina Nicaraguense skulle vara perfekta för detta. Senare kanske du skulle försöka introducera dem i det stora karet ett tag.
Vad det gäller könskillnader på Nicaraguense så brukar jag gå efter prickarna i rygg-, anal- och stjärtfenan. Hanen har sådana men inte honan. Honan är dessutom den som visar mest färg också. På de fiskar jag har sett så har det alltid varit honan som har varit mest blå i huvudet. Fast blir hon jagad så färgar hon inte så mycket. Så är det hemma hos mig just nu (och har varit så de sista 3 månaderna). Hanen är på honan för jämnan vilket lett till att hon tappat precis all färg. Byte av kar hjälpte inte.
Du bör kunna se skillnader då de är över 8 cm. Är de dessutom dominanta i karet kanske ännu tidigare. Trots deras irriterande jagande så är det ändå en ciklid som är värd att behålla för de blir väldigt vackra.Åter till CA
-
Jinnarparen: Det var dumt at 2 Splendida ble spist. Vet ikke helt hvor Halden ligger jeg? Er Herichthys carpinte hannen kongen i akvariet med Doviiene?
Jeg hadde en 22cm lang Carpinte hann for en stund siden og den var rå fin, men hadde den desverre bare i 12 timer på grunn av min VF Festae hann som jeg hadde da. Dette var i November 2002. Jeg fikk den fra en venn og satte den i 900L og Festae hannen var på samme størrelse som Carpinten. Festaen likte ikke Carpinten noe særlig og drepte den Jeg rakk ikke å gjøre noe, for jeg trode at han bare jaget han for at han var ny, for det brukte han å gjøre med alle nye fisk. Desverre måtte han ta livet av Carpinten som jeg hadde gledet meg til å få!
Unnskyld at jeg går litt utenfor emnet Parachromis! Mitt Astronotus occelatus par har yngel Og mitt F1 Parachromis managuense par skal til å legge no, og jeg tror at jeg kansje skal la ungene vokse opp denne gangenPrebenKommentar
-
Motaguensis: Vad kul att du fick yngel med påfåglarna, grattis! =) Vi hade två påfåglar i flera år i ett familjekar när jag var yngre men de lekte aldrig, de grävde som dårar under ett par perioder men några ägg såg vi tyvärr aldrig skymten av...
Blir påfåglarna aggressiva under leken eller är de lika lugna som vanligt?
Ska du plocka några yngel och driva upp i ett särskilt kar eller låter du naturen ha sin gång?
BildarkivetKommentar
-
jinnarparen: Tack för hjälpen. =)
Jag tittade in i akvariebutiken idag och det visade sig att de hade inne ett gäng carpinte i 3-4cm storleken... Jag gick därifrån med 4st småttingar... Allt har gått fint vid introduceringen i karet och även om jaggan först trodde de var mat och började jaga runt dem så insåg han ganska snabbt att så inte var fallet eftersom den största carpinten(4cm) gav honom ett nyp i stjärtfenan och stod på sig då jaggan spände ut gälarna. Tuffa små firrar.
Det enda jag oroar mig för är att fengäddorna ska bli lite FÖR närgångna... men jag får väl se till att mata dem ordentligt nu i början så att det inte sker någon olycka.
BildarkivetKommentar
-
FI: Takk De er litt mer aggresive enn vanlig, men de blir nok enda mer aggresiv når yngelen blir frittsvømmende! Jeg skal ta noen i et yngel kar ( 50% ) og la resten være sammen med foreldrene og la naturen gå sin egen gang Men kan jo bare gjøre dette hvis de overlever så lenge at de blir frittsvømmende. Hoa er VF, så jeg vil gjerne drive avl på dette paret, i hvertfall la unger leve opp en gang. Du nevnte at dine gravde veldig mye i perioder, det kan jo være fordi de hadde tenkt til å leke, men så ombestemte de seg av en eller anen grunn. Mine har ombestemt seg før. Men det er jo ikke sikkert at det var derfor de gravde?
Så at du hadde så lyst på Herichthys carpinte, ville bare si at det er en veldig fin og artig fisk å ha Lykke til!PrebenKommentar
Kommentar