Skicka i mer fisk, åtminstone 20 st. När han har passerat 20 cm så kan du nog börja plocka bort de andra.
Parachromis
Kollaps
X
-
-
Eller också så låter du jaguaren plocka bort de andra fiskarna helt själv, välj fiskar som klarar sig just nu men som jaguaren så småningom växer ifrån och börjar se som mat. Små sebraciklider kanske?
Hur som helst så är det ingen mening att dalta med honom, var inte onormalt försiktiga vid karet, då blir han bara livrädd så fort ni rör er lite hastigare, det är bättre om han sakta men säkert lär sig att han inte kan skadas även om ni beter er helt normalt eller t.o.m. lite hotfullt.
Mvh FredrikFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Finns ett gäng mindre texas ciklider hos rolles. De är i storleken 5 - 9 cm ungefär. Går det att köra på sånna? eller ett gäng zebror. Hur många tycker ni jag bör skaffa i sådana fall?720liter Malawi
Mvh /Christian
http://www.akvaristforeningnord.orgKommentar
-
chrillo: Kör med sebror i så fall, de är billiga och det är lätt att få tag på fler om de börjar försvinna för snabbt. Texasciklider är ju rätt ovanliga här uppe så jag tycker det är lite onödigt att stoppa ner dem till den betydligt större jaguaren.
Guldfisken har ett par lite större elfenbensciklider nere i källaren, hanar, runt en decimeter med pannpuckel och allt. Kanske kan fungera.
Själv hade jag nog kört med foderfisk, jättedanior eller sorgmanteltetra, 20-30 individer.
BildarkivetKommentar
-
OK! eftersom jag inte besitter några enorma summor pengar så undrar jag vad jag egentligen ska sattsa på. Zebror eller Danios? frågan är hur länge daniosen klarar sig. Vi köpte in 10st åt gången förut till vårat jaggpar och de försvann efter 2 dagar. Om jag sattsar på zebror hur många ska jag köpa in och ska jag ta bort malawisen?720liter Malawi
Mvh /Christian
-
Du kanske skulle prova med både och. Sebror och jättadanior. Jag vet inte hur många, ett tiotal av båda kanske? I så fall så visar du för jaggan att det är ofarligt att vara både på öppet vatten och uppe vid ytan eftersom småfiskarna klarar sig.
Simmar malawin runt på öppet vatten så tycker jag du ska ha kvar den, gömmer den sig däremot så bör du plocka bort den eftersom jaggan kan ta efter det beteendet och bli ännu skyggare. Det du vill ha är fiskar som varken gömmer sig eller upplevs som ett hot mot jaggan.
Ett stort stim småfisk kanske kan upplevas som hotfullt beroende på vad jaggan har varit med om tidigare så du kan ju ta det lugnt med daniorna till att börja med. Är jaggan van att få "maten" på detta sätt så är det nog lugnt men om han är van att bara få några per gång så kan det säkert skrämma honom då det dimper ner värsta fetstimmet.
Men prova dig fram, testa med lite allt möjligt till du ser någon förbättring. Jag tror inte jaggan var skygg hos Daniel så det är nog bara en övergångsperiod, flytten var alldeles säkert otäck, självkänslan måste komma tillbaka.
BildarkivetKommentar
-
OK! har varit förbi Guldfisken och rolles nu. Rolle har zebror fast de är ganska små. 3cm - 5cm typ. Guldfisken hade några stora elfenbens ciklider på kring 11cm. Nu till frågan vad ska jag ta? små zebror eller elfenbenen och isåfall hur många? klarar jaggan av de stora elfenbenen?720liter Malawi
Mvh /Christian
-
I dag gikk jeg ut i en time, og like før jeg gikk ut så jeg at den motaguense hunnen som ikke har dannet par med hannen sloss med en like stor "red breast" salvini hann (12cm), når jeg kom inn ijen så hadde motaguense hunnen drept salvini hannen og revet han opp overalt. Tror hun var alt for kjapp og hadde for kraftige kjever til å gå med like store salvini enda salvini er av de tøffeste artene man kan få.
Denne arten er sinnsykt aggresiv etter min erfaring selv om jeg bare har hatt den i 4 uker. Tror nok en motaguense hann på 30cm kan hanskes med de fleste artene utenom voksne dovii, umbriferum og kanskje ikke festae.PrebenKommentar
-
OK nu har jag satt i 2 zebror och 1 elfenben. Får se hur det hela utvecklar sig nu. Jaggan blev dock direkt mer modig och är framme hela tiden nu. Jagar iväg dem ibland osv. Är dock lite rädd för att han ska stressa dem för mycket så vitaprick bryter ut.720liter Malawi
Mvh /Christian
-
citatenne arten er sinnsykt aggresiv etter min erfaring selv om jeg bare har hatt den i 4 uker. Tror nok en motaguense hann på 30cm kan hanskes med de fleste artene utenom voksne dovii, umbriferum og kanskje ikke festae.
Mitt par börjar vålla mig stora problem. De går i mitt 3m kar och har redan tagit halva karet som sitt revir. De jobbar också ständigt med att försöka utöka det. De är betydligt ettrigare än vad mina dovii har varit. De är inte stora heller 17 och 14 cm.
Vad skall det bli när de börja närma sig 30.
De verkar också ta god tid på sig innan lek för det har än så länge inte hänt något. De första doviilekarna fick jag när de var i samma storlek.
Förmodligen kommer jag att ge dem ett 2m kar i framtiden så att det blir lite lugn och ro i det stora.
Positivt är att de har en fantastisk sammanhållning, det är därför de är så framgångsrika i sitt försvar av reviret i karet.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Jeg er enig med deg at parene har god sammenholdning og er meget aggresive. Mitt par har tatt hele 325L som sitt territorie. Doviiene må flyttes før motaguensene får yngel, for jeg har lest litt om deres aggresivitet når de er yngel og jeg syns de er aggresive nok allerede nå, og paret er bare 13 og 12,5cm. Hannen har faktisk vokst seg litt større enn hunnene, blitt mye kraftigere og tennerne begynner å vises ganske godt. Jeg kan ikke forstå at det går an å ha et fullvoksent par i et 200L som Vinod Kutty gjorde, han skriver om det i denne artikkelen:
Men motaguense har også vært min favoritt art i mange år før jeg fikk de av deg jinnarparen, og de er fortsatt det. De fine fargene, aggresiviteten, par sammenholdningen, personligheten og formen på fisken, alt stemmer med hvordan jeg så for meg denne arten Det eneste negative er at de kanskje er litt mer aggresive enn hva jeg hadde trodd, jeg syns faktisk de begynner å nærme seg aggresiviteten til festae enda de er en go del mindre ennå (spesielt den enslige hunnen er meget aggresiv) :/PrebenKommentar
-
Börjar arta sig nu. Då jag stoppa ner 2 zebror och en elfenben blev jaggan på alerten och visar inte alls upp samma rädda beteende längre. Här är lite nya bilder och en film på han.
FILM
7.4MB stor720liter Malawi
Mvh /Christian
-
Lite bilder
Motaguense
Labiatum
Escondido
Åter till CA
-
Nydelige fisk og bilder, Richard. Gleder meg til å se flere bilder
Escondidoen og motaguenseparet er meget fargerike, og labiatumen har fått større kul på hodet hvis jeg ikke tar feil?!
Jeg drar på ferie i to uker i morgen, så er ikke sikkert jeg kommer til å svare eller skrive inn noe på forumet før jeg kommer hjem.PrebenKommentar
-
Lite nyheter om vad som händer i Genarp.
Igår så flyttade doviiparet tillbaka till det stora karet. Tanken var att de skulle "sätta motaguensena på plats".
Motaguenseparet har på senare tid utökat sitt revir mer och mer för varje dag. Nu hade de drygt halva karet som sitt revir.
Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Kanske var det för att jag släppte ner doviina i fel ände av karet. Men i alla fall de simmade in i motaguensenas håla, det var ju den som låg närmast. Det blev givetvis slagsmål om detta. Men doviin är ju större (passade på att på ett enkelt sätt mäta dem när jag höll dem i handen, hanen 24 cm och honan 20 cm) så ganska snabbt förpassades motaguensa ut ur hålan. Motaguensehanen uppskattar jag nu til att vara runt 18-19 cm och honan ca 14 cm.
Men vad jag inte räknade med var att managuensehanen (ca 21 cm, orm: Jag sa att han nog skulle vara över 20 cm till sommaren, det höll!) skulle blanda sig i leken. Så fort doviin visade sig utanför hålan så jagade han in dem igen, och detta var inte ens på hans eget revir. Han jagar fortfarande iväg dem så fort de närmar sig hans revir. Den helt klart mest aggressiva managuensehane jag sett.
Här är en nytagen bild http://medlem.spray.se/jinnarparen/D...5_filtered.jpg
Maculicaudaparet hade också en del att säga i denna fråga och då maculicaudahanen (bild http://medlem.spray.se/jinnarparen/D...2_filtered.jpg , honan http://medlem.spray.se/jinnarparen/D...7_filtered.jpg ) är nästan lika lång som doviihanen så ser det rätt imponerande ut då de blåser upp sig mot varandra. De är på gång att leka igen så det är klart att de är lite upphetsade nu.
Ni undrar kanske hur det har gått med motaguenseparet (http://medlem.spray.se/jinnarparen/DSCN3740_1.jpg), de håller på att etablera ett nytt revir precis i kanten av det gamla.
Det är fortfarande obalans i karet, men nu har jag fått ett 600 l kar där jag kan stoppa i fiskar som inte hävdar sig så bra i det stora.
I 600 l karet går det ett nybildat labiatumpar och tanken är att de skall få sällskap av Escondidon och Fenestratan.
Övriga fiskar i det stora (V Regani och labiatum) får bli strykfiskar så länge. Reganin för att de är så små så ingen bryr sig och labiatumen för att det inte verkar bli något av dessa. Labiatum paret i 600 l karet var för övrigt 2 av de 4 som jag hade en annons inne på för några veckor sedan. Det visade sig att det blev ett par från dessa istället, tänk sån tur man kan ha ibland.
Det var tur att intresset för CA inte är så stort för då hade de kanske varit sålda vid det här laget.
För övrigt så har mina C Umbrifera äntligen börjat växa nu, de största är väl runt 11-12 cm. De skall bli spännande att se vad det blir av dessa. Att de är väldigt aggressiva mot varandra har jag sett länge, men nu börjar de uppträda aggressivt mot andra fiskar också.
Sedan så har jag införskaffat ett P Friedrichstahlii par också, dessa har varit lite kräsna med maten. men efter att ha gjort en ny räkmixblandning med extra frukt i så har de kommit igång på allvar nu. Det skall bli spännande och se vad det blir av dessa. Hanen är väl runt 22 cm och honan några cm mindre så de är i sin bästa ålder.Åter till CA
Kommentar