Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

Om Dovii ynglena får växa och börja sprida sig kommer dina Dovii ta död på dina andra fiskar och det går fort som attan..behåll chokladmalen!
    Dem kommer förmodligen ta över hela karet ändå förr eller senare...

Mvh
    Danne

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

mattias:
      Låter intressant det där med labiatum och maculicauda tillsammans med doviin.
      Förra gången jag försökte ha något tillsammans med doviin gick det inte så bra (det var mina gamla jaguarer).
      Då speciellt labiatumen är snabbare än jaggorna kan det gå under en tid.
      Tror själv att jag skall prova det. Men måste skaffa mer rötter och annan inredning då det är väldigt öppet just nu i karet.
      En chokladmal skulle man kanske också skaffa sig, det är ju när ynglen börjar sprida sig som det annars blir problem. Var får man tag på en sådan mal i sydvästra Skåne?
      Ett problem som kommer att uppstå är när hanen tröttnar på honan. Jag har ine sett det hända hos någon av de doviipar jag haft men både maculicaudan och tidigare labiatumpar har hållt på med sådant. Då kommer honan att var illa utsatt då hela karet i princip är indelat i revirområden.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

Labiatumen har klarat sig helt utan skador genom alla Doviilekarna i karet, men Maculicadorna har som sagt fått lite stryk från och till....
        Men även om Labiatumen är lika stor (eller rättare sagt lika lång, Labiatumen är betydligt kraftigare och högra) som Doviihanen, så märks det att han helst inte vill slåss. Ofta när de står och spänner sig mot varandra så kommer Doviihonan och far rakt in och ger sig på Labiatumen eller Maculicadan, hon står minsann inte och spänner sig, pang på rödbetan bara!!!
        Mvh
        Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Motaguensis
          Användare
          • June 2003
          • 250

Artig at det begynner å bli litt mere interesse for denne tråden igjen. Jeg haer litt problemer med mitt Aquastabil 900L, det er lekkasje i det. Så i morgen skal jeg og noen andre ta ut alt vannet og tette lekasjen med akvarie silikon.
          Håper det går bra, har aldri silikonert et akvarium før.

For øyblikket har jeg et disse artene fra Parachromis-slekten:
          Parachromis motaguensis par og en hunn til hann 12+cm og hunnene 12+cm
          9 dovii yngel på 5-9cm+ en del på 2-3cm (vet ikke akkurat hvor mange det er)
          5 Parachromis managuense som skal selges 5-10cm
          F1 Parachromis friedrichsthalii par hann 22cm og hunn 16cm
          Doviiene og motagunsene fikk jeg fra jinnarparen og jeg er meget fornøyd med de

Lundensis: Det var koselig å møte deg og Jinnarparen Håper det går bra med din jack dempsey og managuense ynglene.

Jinnarparen: Ja, vi får se hvem som først får yngel på motagunsene
          Hos meg var friedrichsthalii paret ganske mye fremme og ikke ksye og de var ganske aggresive, men de trenger vel litt tid på seg før de blir så vant til omgivelsene. De er kanskje ikke så utrloig aggresive da heller, men ganske territoriale, alt som kommer inn på deres revir blir jaget ut, sånn var det i hvertfall her.

Mattias: Jeg har opplevd labiatum som en tøffing som overlver nesten alt selv Så det er nok den rette arten til å holde sammen med dovii, i hvertfall til doviiene begynner åp blir større, mnen da bør de nok flyttes. Den tøffeste arten jeg har hatt til nå er festae (tøffere arter tror jeg nesten ikke det fins når det gjelder aggresivitet og styrke), men motaguense paret må jeg nesten si at nærmer seg i aggresivitet og styrke i forskjell til størrelsen.
          Får håpe at det går bra å ha maculicaudaene og labiatumene sammen med doviiene en stund til da Og for de andre artene sitt beste er det jo lurt å beholde choklad mallen

Preben

Kommentar

• chrillo
            Användare
            • February 2003
            • 180

Tja!

Får väll gå med i Parachromis tråden jag med då =). Igår anlände ORM:s jaguar till oss som vi köpt av han. Dvs den usa importerade jaggan och vi var hyffsat nervösa på morgonen då vi skulle fara och hämta den på bussgods. Har den överlevt? gick runt i våra huvuden. Väll framme på bussgods så vägrade nån hjälpa mig att hitta paketet tidigt utan jag fick vänta tills allt var uppe. När jag väll fått paketet vågade jag inte öppna det föräns vi var hemma. Väll hemma var det dags för att öppna det och oj så glad vi blev då vi såg att den var vid liv. vi koppa in den i cirka 30min innan vi lät den simma ut i akvariet och oj vilken tuffing till jagga. Inte for han direk till en håla och tryckte som fiskar brukar då de kommer till en ny miljö. Nejdå han for direkt runt och studerade sitt nya hem samtidigt som han färgade ut rejält och blev riktigt vacker. Som första mål mat gav vi han några guppys nån timme senare. Jag trodde i min enfald att jag skulle hinna filma lite av jakten men det sa bara plask så hade han satt i sig alla vi stoppa ner. Det var riktig fart i honom .

Håller nu på och funderar på vad för hane av nån ciklid art vi ska ha tillsammans med honom. Det jag helst vill ha är en Guldsöms hane men den måste ju som sagt vara i samma storlek ungefär som jaggan. Annars är arter jag funderat på jack dempsey eller texas.

Här är lite nya bilder på jaggan.

http://hem.bredband.net/b224266/jaguar_040610.jpg :: Taget nån timme efter han anlänt till oss ::

720liter Malawi

Mvh /Christian
            http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Jag har hafft honom med en texas-hane, de slogs _hela_ dagarna. Å andra sidan så spöar samma texas ett helt gäng med labiatum hemma hos jinnarparen idag, så den texasen var exceptionellt tuff kanske?
              fish r friend

Kommentar

• mrgreed
                Användare
                • July 2002
                • 494

Snygg Jagga:-)

/Danne

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • August 2002
                  • 330

Jag har provat med guldsöm/jaguar,gick inte alls,iofs var jaggan något mindre,guldsömmen ca 20cm,även andra ciklider i liknade storlekar gick där i,men av nån anledning så såg guldsömmen rött så fort j visade sig,de andra sorterna brydde han sig inte nämnvärt i,kanske en extremt bråkig individ jag har men,jaggan hade inte en chans att stå imot,

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Brutalt vacker jagga, den kommer att bli en legend här på forumet, var så säker. =)

Appropå firrar som kan gå med den, jag tror att det är viktigt att jaguaren är störst i karet, han får då respekt enbart tackvare sin storlek och kan då köra sitt race med att fläka ut gälarna för att få de andra fiskarna att backa undan. Tappar de andra fiskarna respekten för honom så blir det närkamp och jaggor är inte kända för att vara bra på sånt...

Det bästa brukar vara att prova sig fram men om de andra fiskarna är mindre så tror jag att det kan fungera med carpinte, guldsöm eller dempsey eftersom de växer långsammare och inte blir lika stora, växer jaggan som den ska så borde det inte bli några problem förrän jaggan är riktigt stor. Annars kanske någon Vieja också kan fungera, synspilum t.ex. Daniel, du hade väl en synspilum med jaggan, hur gick det?
                    Sedan kanske även citrinellum kan fungera om den åtminstone är hälften så stor, men jag har själv dålig erfarenhet av citrinellum tillsammans med jaggor så jag hade nog valt något annat i första hand.

Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Chrillo: Veldig fin managunse, hvor stor er den? Den der kommer til å bli sinnsykt vakker når den blir fullvoksen

Etter min erfaring er urophthalmus, maculicauda og salvini arter som er bra å holde sammen med managuense. Salviniene har ingen problemer med å stå i mot 5cm+ større managuense. Utrolig tøffe.
                      Preben

Kommentar

• chrillo
                        Användare
                        • February 2003
                        • 180

Ojoj =). Jo vi håller just på och funderar på vad vi ska ha med han och det lär bli första bästa art som rolle har inne som är kring 10cm. Finns inte precis så man kan välja och vraka under sommaren. Ska försöka få han att växa lite nu. Matar förtillfället bara med räkor och räkmix men ska försöka få i han pellets också. Kommer hålle er uppdaterade med bilder på hur han växter var så säker =).
                        720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• chrillo
                          Användare
                          • February 2003
                          • 180

Har tänkt på en sak. Han är lite småfeg av sig nu har vi märkt. Håller för det mesta till i en grotta där även leopard-malen huserar. Han är framme då inte vi vistas i rummet eller då vi varit där ett tag och sedan varit helt stilla. Förmodligen är det väll för att han är ensam i karet. Ska jag ta bort grottan och tvinga han vara framme så att han vänjer sig eller är det bra att jag har grottan där han kan gömma sig. Vi kommer förmodligen skaffa sällskap till han i slutet av månaden.
                          720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

FI: jag hadde en extremt elak synspila i samma kar som jaggan. det gick bra, främst för att midasen var strykpojke och synspilan inte hadde tid å jaga fler fiskar typ.

chrillo: låt grottan vara kvar så han får känna sig trygg. han har hafft det kaotiskt i en månad nu. mycket fiskfångande och ommöblerande osv .. han behöver få det lugnt å lite stimfiskpolare.
                            fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

citat:Å andra sidan så spöar samma texas ett helt gäng med labiatum hemma hos jinnarparen idag, så den texasen var exceptionellt tuff kanske?
                              Men han spöar inte jaggan (brodern till chrillos). Där går han bet än så länge.
                              Jag har ju 2 st av dem. Den mindre av de 2 kan vara en hona. Det finns vissa tecken som tyder på det. Det vore maximal tur i så fall.
                              Jag håller i varje fall bägge tummar.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• chrillo
                                Användare
                                • February 2003
                                • 180

Har fortfarande lite problem med att jaggan är feg. Då man har varit i rummet ett tag och varit still kommer han fram som vanligt men då man kommer in i rummet blir han feg och gömmer sig direkt. Har inte hittat nått bra att ha han med än. Provade en 16cm blå ciklid som var ganska biffig! då var jaggan framme och spännde upp sig och de fläktade mot varandra. Vågade dock inte fortsätta med blå cikliden då jag var rädd för jaggan som ju är mindre. Nu har vi i en malawi på cirka 8cm som han jagar efter lite då och då men visar fortfarande upp samma rädda beteende. Hur ska jag få bort rädslan från han egentligen?
                                720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

Arbetssätt...