Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

Daniel: Skulle gjerne sett den videoen Var den meget interisant?

Det var et godt spørsmål! hmm... Vi vet jo at Dovii spiser nematopus i naturen og at den er en såkalt "openwater predator", og at dovii er for stor til å komme til blant stenene langs bunnen for å fange en liten nematopus som lett kan gjemme seg under små steiner. Vi vet også at Dovii ikke smyger seg inn på bytet.
    Men Dovii lever også i nærheten av klippeområdene selv om den for det meste lever i åpent vann utenom når den skal formere seg.

Min konklusjon er at de jakter på nematopus som har forvillet seg ut i litt åpenere vann, for de er jo ikke konstant nede på bunnen og jeg regner med dovii har en eller annen form for jaktteknikk for å jage de ut i litt åpenere vann
    Preben

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

Vil anbefale dere å se på denne siden og denne tråden som jeg har linken til her http://www.cichlidsoutheast.co.uk/ph...er=asc&start=0
      Preben

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Her er en del fine bilder, liker spesielt dovii paret som det er bilde av http://perso.club-internet.fr/burnel/galerieAMC.htm
        Preben

Kommentar

• Moga_
          Användare
          • September 2003
          • 98

Dovii spiser nokså sikkert mye levendefødere og andre småfisk den kommer over. Mindre guapoter er også på menyen og de er nokså sikkert lettere å fange enn små neetropluser og cryptoheroser som er meget raske! Neetroplus nematopus er en skvetten fisk med raske bevegelser. de holder seg aldri langt unna klipper/bunnen så dovii`n har helt sikkert en fordel hvis den greier å jage dem ut i åpent vann som du sier Preben!

Kommentar

• Motaguensis
            Användare
            • June 2003
            • 250

Dovii spiser nok det den kommer over og klarer og få inn i munnen, som du sier Ole Og siden den lever i åpent vann, og i følge proffene for det meste lever av nematopus, så har den sikkert en eller annen måte å jage de ut i åpent vann på
            Preben

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

mina Dovii lekt för någon vecka, ynglena har varit frisimmande knappt två veckor tror jag, men de verkar inte riktigt klara av min nya chokladmal. Nu efter knappt två veckor har de bara enstaka yngel kvar, det måste vara chokladmalen som mumsar i sig på nätterna, tidigare har de knappt försvunnit några yngel alls.... Fast det är ganska bra eftersom de leker så ofta och blir så aggresiva när de har yngel, jag är dock lite förvånad att de inte klarar hålla stånd bättre.
              Javiist ja mina Labiatum har plötsligt parat ihop sig, hanen gjorde en helomvänding över en natt och är helt plötsligt hur vänlig som helst mot honan som tidigare jagats så fort hon visat sig. Inte Parachromis, men jag orkar inte leta fram Ampilhous-tråden (om det ens finns nån?)
              Mvh
              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Motaguensis
                Användare
                • June 2003
                • 250

Hey
                Syns vi burde fått litt fart på denne tråden igjen, virker som det er bare jeg og mattias som prøver å gjøre noe ut av tråden for tiden.

I dag dannet Motaguense hannen og en av hunnene par, tusen takk for de flotte motaguensene jinnarparen
                Min favorittfisk, som jeg har letet etter i 3 år, dannet par 4 dager etter at jeg fikk den. Det er noe å være glad for
                De viser seg fram for hvernadre hele tiden og holder sammen. Hannen jageer den andre hunnen nesten hele tiden, så hun må flyttes. Har allerede begynt å merke hvor aggresiv motaguense er. Skal ta bilder av de snart, men venter til jeg er ferdig med neste rengjøring av akvariet, som sikkert blir i helga.

Håper dere andre som har Parachromis arter, skriver litt i denne tråden framover, for artigere og penere fisk en parachromis artene fins ikke
                Preben

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

Jinnarparen: Min VF Festae hun drepte desverre en av de citrinellumene jeg fikk fra deg, men det var nok litt på grunn av at den var så sliten etter den lange turen og ikke ville spise etterpå
                  Preben

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

jag håller med Motaguensis, fart på tråden igen!
                    Hos mig är det ganska lugnt, idag finns det nog bara två yngel kvar och Doviina vaktar dom knappt längre. Chokladmalen verkar gjort processen kort! Men det positiva är att leken därför inte alls tagit särskillt hårt på mina Maculicador, som faktiskt är ganska fina! Labiatumen har fortfarande inte kommit till skott, men hanen tolerar honan, de håller ihop bra.
                    Däremot har mina tre kvarvarnde Dovii yngel visat att de minsann är ganska aggressiva redan vid 6-7cm. Jag köpte ett 140l kar för ett tag sedan, det följde med några ganska fula scalarer som fick gå kvar. Scalarerna är betydligt större än Doviina, men den största av yngelen verkar bita ihjäl dom när han inte får mat.... Brukar ge dom två gånger/dag, förra gången de inte fick på morgon/middag blev en scalare ihjälbiten, idag fick de inte heller när jag kom hem levde de tre scalarerna, två timmar senare släppar den "store" Doviina runt en död scalare i karet.... Det går så attans fort!
                    Visst jagar han dom ändå även normalt, men det verkar precis som han bestämmer sig för att nu får det vara slut!!!! Och så har han ihjäl en..
                    Mvh
                    Mattias

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Hej Motaguensis.
                      Det var trevligt att träffas. Ingen är lyckligare än jag nu när vi har friedrichsthalli i Skåne igen (det var 10 år sen sist). Det är helt klart den häftigaste av alla centralare. Nu väntar jag bara på att det ska bli yngel. Mitt managuensis-par har sen 2 dagar tillbaka frisimmande yngel (2.a kullen). Ynglen från den första kullen är nog en dryga 4 cm nu och växer fort.
                      Lycka till med dina motaguensis och hälsa dina föräldrar.

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Lundensis: Jeg skal hilse tilbake Får håpe at jinnarparen får yngel på de, sånn at du får ha friedrichsthalii igjen da, og det gjør han sikkert. Var utrolig interisant å se bilder av dine gamle Parachromis arter, masse fine bilder. Hvor gamle er de største managuense ynglene? Lykke til med yngelen på managuense paret

mattias: Ja, dovii er nok litt for kjapp, sterk g aggresiv for scalarene, så de er nok ikke noen fisk å ha sammen med dovii uansett hvor mye større de er.
                        Går ditt dovii par sammen med labiatum par? Er de på samme størrelse og hvordan tolererer de hverandre?

Jeg håper at motaguense paret mitt skal ha yngel snart, det virker sånn. De er ganske aggresive, og når jeg kom hjem med de på søndag forrige uke var hannen den mindre dominerende enn motaguense hunene og på samme stlrrelse, allrede på en uke har han vokst litt og blitt litt større og er den dominerende fisken i akvariet
                        Preben

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Hej.
                          Ynglen från första kullen är från den 16/3, dvs. snart 3 månader gamla. Den senaste kullen blev uppäten nu i helgen. Ganska skönt faktiskt eftersom det blir så oroligt i akvariet när managuensen har yngel. En av mina J.D.-hanar såg ganska mörbultad ut idag. Misstänker att han varit inne och hälsat på i managuense-hanens gap.

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Status hos mina Parachromis är;
                            Dovii går med yngel sen någon gång i slutet på mars. Den senaste veckan har det varit lite bråk mellan dem. Som vanligt är det honan som ger sig på hanen. Orsaken är väl att jag delat av karet och det går 4 Labiatum på andra sidan som de inte kommer åt. Kanske är det detta som stressar honan, de andra är för nära helt enkelt.
                            Motaguenseparet håller en hörna i det stora karet. Det har de gjort i några månader nu. Men det har blivit mer tydligt sedan det försvann 16 fiskar för 2 veckor sedan. Än så länge har jag inte sett några förberedelser till lek. De bara kommer väldigt bra överens och jagar bort allt annat. Motaguensis; Vi får se vem som får lek först .
                            Friedrichstahlii, fick ett kanonfint par av motaguensis för 2 veckor sedan. Har egentligen aldrig varit så värst intresserad av denna art då jag har tyckt att andra arter varit finare. Men när jag fick detta paret så blev det ändring. De är fortfarande väldigt skygga och har inte börjat äta så mycket. Honan har klämt några silvertetror som jag fodrat med, det är allt.
                            Verkar också som om detta är otroligt lugna fiskar.
                            Managuense, dessa fick jag av Daniel O i slutet av januari så det är fiskar från USAimporten i höstas. Den svartvita varianten med andra ord. Hanen, som nu är runt 17-18 cm börjar se riktigt fin ut. Den mindre av de två, som är runt 12-13 cm, är för det mesta rent svart och inte så mycket att se på. Men efter borttagningen av fisk så har det börja hända saker. Jag har fått se mer av färgteckningen på denna och tror att det skulle kunna vara en hona. Maximal tur i så fall.
                            De är dock fortfarande för små än så länge för att ens fundera på parbildning.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

jinnarparen, det låter som att det är läge för en fotokväll, du har nu sjukt många fina arter, inte minst friedrichstahliin som jag såg ett smakprov på i en annan tråd. Så fram med kameran nu.

Mvh Fredrik
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Nilsson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 467

mitt Doviipar delar kar med ett Labiatum par och tre maculicador, varav två nyss bildat par. Labiatumen är väl ungefär lika stor som Doviin, den största Maculicadan är lite mindre än de två. Innan har Labiatumen inte tolererat sin hona, då tog han ofta hjälp av den store Maculicadan mot Doviina, nu när både Labiatumen och Maculicadorna parat ihop sig är det inte så mycket bråk dom emellan, mest bråk med Doviiparet. Doviihanen bråkar mycket med Maculicadorna, som har revir närmst Doviina, innan vek de ner sig direkt, men nu för söker de hålla emot, får se hur det går.... Labiatumen har klarat sig bra mot Doviina vid tidigare lekar, kanske mycket för att deras revir är i andra sidan av karet, Maculicadorna har däremot fått ganska mycket stryk....
                                Men min Chokladmal verkar avlasta de andra en del, då han kniper Doviinas yngel ganska fort, nu senaste leken verkar han också käkat en del av äggen. Doviina hinner då inte bli så tokaggressiva innan yngelen är borta.
                                Mvh
                                Mattias

Kommentar

Arbetssätt...