Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Jaa vem vet kanske beställer jag Friedrichstahli istället.
    Skickar snart en beställning till Jeff Rapps.

Vi får se.

Nu är det Tyskland som gäller. Åker i morgon tidigt för att springa Berlin Maraton på Söndag morgon. 1:a maran så vi får se hur det går.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

motaguense: alltid trevligt att se bilder på dina fiskar. du har verkligen en kanonfin samling av topfina ciklider.

jag håller med dig, din VF festae hane är helt otrolig.

PS. lycka till jinnarparen!
      fish r friend

Kommentar

• walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

citat:friedrichsthalin är ju helt sanslöst vacker! Vilka färger! :O
        Ser ju typ ut som en gul jaguar, jag trodde att du inte gillade det

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

e juh _rätt_ stor skillnad på freddins underbara gula färg å jaggornas halvdassiga smutsgula färg.
          fish r friend

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

citat:friedrichsthalin är ju helt sanslöst vacker! Vilka färger! :O
            Ser ju typ ut som en gul jaguar, jag trodde att du inte gillade det
            Jag gillar allt som liknar jaguarer och friedrichsthalin är verkligen jättevacker med sin knallgula färg, däremot så är det ju allmänt vedertaget att originalet alltid är bäst.
            Skämt åsido, det finns massor av fiskar som är vackrare än jaguarerna, speciellt när det gäller färgerna... men det är få fiskar som kombinerar utseende, kraftfull utstrålning och ett härligt och intressant beteende i en och samma fisk. För mig så är jaguaren den ultimata kombinationen av dessa egenskaper.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Takk
              Jinnarparen: Det vil jeg anbefale deg å gjøre, det er veldig intersante fisk
              Lykke til i Berlin

orm: Takk! Vil anbefale deg å bestille F1 Festae av Jeff, men det er jo selvfølgelig du som må ta valget av hvilke fisk du skal bestille fra Jeff Det er i hvertfall bra at du og Jinnarparen bestiller så kanskje andre prøver det samme senere Jeg tror faktisk at jeg og noen venner kanskje bestiller en gang også.
              Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

Motaguense: min bror kommer beställa F1 Festae.
                fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

orm: Det var bra
                  Preben

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

Jinnarparen: Hvordan går det med dine Parachromis loisellei?

Her er en av mine favorritter i Nandopsis, her er noen kule artikler om den: Nandopsis tetracanthus http://www.cichlidae.com/tanks/t036.html

Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

FYI så har vi tetracanthus i beställningen till jeff.
                      fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Motaguensis: Loisellei paret bara simmar omkring och gör inte så mycket väsen av sig. De är rätt så tröga av sig också, så jag tror inte att det kommer att bli någon lek av dessa. Inte där de går nu, funderar på att flytta över dem till mitt 600 l kar för att se om det händer något där. Jag vill gärna ha ut åtminstone 1 kull från dessa.
                        En av doviihonorna har lekt med den största hanen nu under helgen. Honan vaktar sina ägg medan hanen håller på och kurtiserar honan i reviret sidanom.
                        Den näst största hanen är också på gång med en hona, vi får se om det blir något där.
                        Även den minsta hanen kämpar febrilt för att tillskansa sig en hona. Han har blivit accepterad av en hona (som är större än vad han själv är). Men när hane1 kommer så blir han bortkörd (det är tråkigt att vara minst ibland ).
                        Helt klart är att det här inte kommer att hålla i längden. Jag kan ju inte bara ha dovii som leker i karet hela tiden. Som det är nu så har 6 honor revir, 1 carpinte (börjar funderar på om detta inte är en stor hona istället för en hane som jag hela tiden trott) samt Jack Dempsey paret (här är det hanen som håller reviret då honan är på tok för liten).
                        Hela tiden har jag velat vänta och se vilka dovii som parar ihop sig, men det verkar inte fungera här. De lever istället som ett stort harem där hanarna besöker honorna lite hur som helst.
                        I alla fall så skall åtminstone den lilla hanen plus några honor bort inom en snar framtid, i fall någon är intresserad!!!
                        Senare kommer jag även att plocka bort en av de andra hanarna plus honor så att jag bara har ett par kvar. Men detta får vänta till de andra fiskarna i karet är tillräckligt stora för att börja fundera på lek. Som det är nu så är det bara Jack Dempsey paret som skulle kunna leka. Mitt Nicaraguensepar har helt fallerat, ingen sammanhållning alls. Texascikliderna visar inget intresse, är den största en hona???.
                        Maculicaudan och zonatumen är fortfarande för små och Splendidan blir bara uppätna.
                        Det är inte helt lätt just nu, men, det är faktiskt ändå hur kul som helst att se doviins familjeliv. Jag har aldrig varit med om något liknande (möjligtvis när jag hade Prinsessan av Burundi under en tid för många år sedan).
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
                          Användare
                          • June 2003
                          • 250

orm: Skal dere bestille N.tetracanthus også? Da blir jeg nesten missunelig på dere på griunn av all den fine fisken derefår

Jinnarparen: ok! Høres ganske interesant ut akvariet ditt med Dovii harem Gratulerer med lek på 2 av Doviiene Lykke til med Loiselleiene
                          Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

Jag personligen har inte plats för N. Tetracanthus men jinnarparen har ... så jo vi båda har anledning att vara lite missunelig på honom

jag har äntligen bestämt mig för vilka fiskar jag tar hem:

V. Argentea
                            A. cintrinellum barred (pappan är cichlidscenes "big-head" - http://www.cichlidscene.com/img/stri...020720mid3.jpg)
                            A. trimaculatum
                            A. Festae F1 (min bror skall ha dem)
                            P. managuense svart/vita
                            H. carpinte "escondido"
                            G. balzani "rio uruguay" VF till mitt sydamerika-kar.

Om bara jinnarparen kunde komma hem från tyskland nångång!
                            fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Igår kväll så lekte ett par dovii till. Det var hane2 som kommit överens med en hona. Hane1 var där och störde emellanåt. Men glädjande för mig så höll paret ihop och körde iväg han. Som det har sett ut de senaste dagarna så är det hane2 och hans hona som jag kommer att spara på. Han verkar mycket mer trogen än vad hane1 är. Hane1 far runt mellan nästan alla honor och kråmar sig. Detta är inte bra för den fortsatta yngelvården då de behöver vara 2 st för att hålla ordning på ynglen.

Väntar en tid till, sedan gör jag mig av med alla dovii utom hane2 och den hona han lekt med. De verkar komma väldigt bra överens.
                              Det blir alltså 2 hanar och 6 honor som jag skall göra mig av med.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• INXS

Orm - kolla vilken temperatur Balzani skall hallas pa. Jag skaffade Gymnogeophagus meridionalis 'Norte' som ar soderifran och dom skall hallas vid 15 grader. Om dina Balzani ar soderifran (speciellt om dom ar vildfangade) kanske dom maste hallas vid lagre temperature ocksa.

Men det har du kanske planerat sa du kan skaffa ett akvarium till

Skall forsoka plata argentorna, escondidon och festae som jag fick in sist. Coola firrar - skulle rekomendera dom bla dempseyn igen, nar man ser dom "live" ar det helt otroligt.

Kommentar

Arbetssätt...