motaguensis: Halden ligger vid den sydligaste delen av Norska gränsen mot Sverige, ca 1 mil från svenska gränsen. Vad det gäller Carpinte så är det mycket riktigt han som styr. Dock så har han de senaste dagarna fått "problem". Mitt Crenicichla Menezesi par har lagt ägg under en rot och denna hane är otroligt aggressiv runt sitt revir. Då de är så snabba också så har de flesta fiskar lärt sig att hålla sig undan. I andra halvan av karet så har 5 doviihonor tagit revir. När dessa tar revir så blir de otroligt aggressiva. En av hanarna simmar omkring till alla honor och ser till att "allting går bra". Hanarna är inte speciellt aggressiva, inte ens mot varandra, dessa håller inte något revir. Dock så hjälper hanen till med försvaret när han är inne hos en hona. Han kan då hjälpa till att jag bort grannhonan för att en halv minut senare vara hos den bortjagade och sedan jaga bort den han precis var hos innan. Det blir väldigt rörigt alltsammans så jag funderar på att plocka bort åtminstone 4 dovii (1 hane och 3 honor). Då har jag kvar 2 hanar och 4 honor. Senare får jag plocka bort 2 av dessa honor när parbanden blivit mer etablerade.
FI: Dina Carpinte visar gott gry. Precis på samma sätt gör min största också när någon attackerar. Den spänner ut gälarna och bara står stilla precis som en mur. Viker sig inte en millimeter. Motståndaren vet oftast inte riktigt vad den skall göra och simmar bara därifrån.
FI: Dina Carpinte visar gott gry. Precis på samma sätt gör min största också när någon attackerar. Den spänner ut gälarna och bara står stilla precis som en mur. Viker sig inte en millimeter. Motståndaren vet oftast inte riktigt vad den skall göra och simmar bara därifrån.
Kommentar