Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

motaguensis: Halden ligger vid den sydligaste delen av Norska gränsen mot Sverige, ca 1 mil från svenska gränsen. Vad det gäller Carpinte så är det mycket riktigt han som styr. Dock så har han de senaste dagarna fått "problem". Mitt Crenicichla Menezesi par har lagt ägg under en rot och denna hane är otroligt aggressiv runt sitt revir. Då de är så snabba också så har de flesta fiskar lärt sig att hålla sig undan. I andra halvan av karet så har 5 doviihonor tagit revir. När dessa tar revir så blir de otroligt aggressiva. En av hanarna simmar omkring till alla honor och ser till att "allting går bra". Hanarna är inte speciellt aggressiva, inte ens mot varandra, dessa håller inte något revir. Dock så hjälper hanen till med försvaret när han är inne hos en hona. Han kan då hjälpa till att jag bort grannhonan för att en halv minut senare vara hos den bortjagade och sedan jaga bort den han precis var hos innan. Det blir väldigt rörigt alltsammans så jag funderar på att plocka bort åtminstone 4 dovii (1 hane och 3 honor). Då har jag kvar 2 hanar och 4 honor. Senare får jag plocka bort 2 av dessa honor när parbanden blivit mer etablerade.

FI: Dina Carpinte visar gott gry. Precis på samma sätt gör min största också när någon attackerar. Den spänner ut gälarna och bara står stilla precis som en mur. Viker sig inte en millimeter. Motståndaren vet oftast inte riktigt vad den skall göra och simmar bara därifrån.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

Jinnarparen: Kan du si fra neste gang du skal til Halden, kansje jeg klarer å komme meg nedover dit, hvis du har lyst til å bytte litt fisk? Er jo ikke sikkert at jeg klarer å komme meg nedover dit da!

5 Dovii hoe som holder revir, det hørtes intersant ut Sikkert arti å se på. Har Crenicichla menezi paret egg?
      Preben

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

motaguensis: Crenicichla paret hade ägg i 3 dygn. Men när det är tid för kläckning försvann de. Det är likadant varenda gång. Undrar om hanen är helt frisk eller om det beror på vattnet.
        Vad det gäller dovii så stämmer det att 5 honor håller revir. Hane 2 har nu också börjat tuffa till sig och det förekommer nu en del bråk dem emellan.

Det som kan störa dem nu är att jag fick tag på ett Parachromis Loisellei par igår. Det är av den större storleken. Hanen ca 27 cm och honan ca 18 cm. Det har några år på nacken för de är rätt så bulliga. Bilder finns längst ner på sidan http://medlem.spary.se/jinnarparen/p...omis_loisselei , sen jag tog bilderna så har hanen blivit ljusare i färgen och ser faktiskt bättre ut. Än så länge är det mest honan som är ute och rör på sig. Hanen är klart störd av de mindre fiskarna. Han hinner inte med riktigt. Doviina var tillbakadragna när jag släppte i de nya igår men nu börjar de faktiskt köra bort både hanen och honan från sina revir. Vi får se var det slutar.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• chrillo
          Användare
          • February 2003
          • 180

Damn... loisellei är en vacker firre. Skulle vilja få tag på en loisellei hane och en dovii hane =) hade vart nice.
          720liter Malawi

Mvh /Christian
          http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Grymt granna loisellei jinnarparen! Den är en av mina absoluta favoriter utseendemässigt när det gäller parachromisarterna. =)
            Du får lova att berätta mycket om dess beteende när de har funnit sig tillrätta lite bättre i karet, de håller sig ju på en lite mer behaglig nivå storleksmässigt jämfört med jaguarcikliden, det vore kul att höra hur dess beteende är, om de jagar som jaguarerna osv.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Jinnarparen: Gratulerer! Hunnen var ganske fin og hannen var også fin, men synes han ikke viste seg fram på en måte. Han viser liksom ikke finnene, men han er jo sikkert gammel og ny i akvariet og den hadde nå greie farger Håper du kan informere oss mere om de? Vil gjerne vite litt om adferden deres, så kan jo jeg fortelle dere litt om adferden til mine Parachromis friedrichsthali, som jeg i dag fikk vite at var F1 Snakket med han jeg fikk de av og han hadde fått vite at hans par (foreldrene) var VF. Ble ganske lykkelig når jeg fikk vite dette Du er heldig som fikk tak i Loisellei, hvor fikk du tak i dem forresten? Det var fine fisk. Her er litt nye bilder av mine og andres Amerikanske cichlider, blant mine F1 Friedrichsthali med egg.

Preben

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Vad det gäller Loisellei så är det inte en lika extrem rovfisk som jaguar och dovii. Den är nog mer åt insektsätarhållet. Det ser man om inte annars på munnen. Den är inte alls lika stor som den är hos de andra. Paret som jag har fick jag via annons här på ciklid.se. Det var en vänlig själ uppe i Varberg som skänkte bort dem. När jag väl hämtade dem i Lördags var de glada att det var någon som ville ha dem så att de slapp att göra av med dem "på annat sätt". Att köra 40 mil för att få ett par av en art som man har letat efter ett bra tag såg jag inte som ett större hinder.
                Efter 2 dagar i karet så börjar jag faktiskt fundera på om de kommer att kunna ta en plats där. Det är inte så att de blir jagade eller så men mina dovii tar för sig allt mer och mer. I början hade de väldig respekt för de nya. Hanen är ju trots allt nästan decimetern längre och åtminstone dubbelt så hög. Honan är i storlek med de största doviina men kraftigare. Så när loisellei paret kom simmande så undvek doviina dem, men nu blir de bortkörda utan några större problem (hanen ser faktiskt mest förvånad ut när de attackerar honom så han bara simmar därifrån. Än så länge har jag inte sett han spänna upp sig mot dem).
                Men jag får ge dem ett par månader till, det brukar ta lite tid för nya att vänja sig. De hade dessutom gått ensamma en längre tid i karet i Varberg.

Att ha 5 doviihonor som har revir är nog ingen bra lösning. Jag får nog plocka bort ett par av dem om någon annan också skall komma till. Det är bara Carpintehanen som också håller en hörna.
                Fast å andra sidan har jag inte sett något liknande det som jag nu upplever med 5 honor och 2 hanar som också håller på att dela upp karet. Det liknar lite dvärgciklid av det hela med polygama hanar som har honor i sina revir.
                TV:n är det knappt jag tittar på längre. Det händer mycket mer intressanta saker i karet.
                Vad det gäller Loiselleiparet så får de kanske gå i mitt 600 l kar istället. Där går bara lite malawi samt 12 st Citrinellum (eller ännu mer troligt Labiatum, ju större de blir desto mer övertygad är jag att det är Labiatum jag fått tag på. De är trots allt köpta som Citrinellum, så jag håller kvar vid detta än så länge).
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

motaguensis: Såg bilderna på dina Friedrichstahli. Härliga varmgula färger på dem och fina fenor. Sådan måste jag också få tag på.
                  Sedan är det bara motaguense och jaguar också att få tag på. Efter det så har man alla guapotearterna.
                  Vad det gäller jaguar så är det en viss sort från USA som är intressant. Vit grundfärg med svarta markeringar, någon som har hört talas om dessa

En art som också vore intressant är Nandopsis Tetracanthus. Någon som vet var man hittar dessa?
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

det är möjligt att jeff har/får tetracanthus innan vi beställer. släng iväg ett mail till honom nu att du är intreserad.
                    fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Jinnarparen: Ja, du har nok rett i at Loisellei er den minst "piscivore" Parachromis arten. I naturen lever den for det meste av små vanninsekter, diverse andre krypdyr og fisk. Skal du prøve å få yngel på Loisellei paret? Hadde de hatt yngel før? Jeg skal prøve å få tak i Motaguense og Dovii no, men hvis jeg kommer over Loisellei så skal jeg ha de å. Heretter skal det nesten bare være Guapoter, Festae og noen få andre arter i mine akvarium og når jeg har fått Dovii og hannen begynner å komme opp i størrelsen 40cm, skal jeg ha et som er over 1000L. Helst 2500L Jeg tror Jeff har sånne Managuense no!

orm: Skal du bestille fra Jeff?
                      Preben

Kommentar

• pleco
                        Användare
                        • April 2002
                        • 516

Har Jeff nån hem sida?
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

motaguensis: Jag skall försöka få ut någon kull från Loisellei paret. Enligt förre ägaren så hade de lekt förut men han hade inte haft plats att ta hand om yngel från dem. Ikväll så åt de för första gången skalade räkor, de verkar använda samma teknik som Splendida, de suger in dem i munnen. Doviina, och även Managuensena på sin tid bet mer över räkan. Så det är lite olika ättekniker de använder. Små detaljer som jag tycker det är kul att upptäcka!

Akvarium på 2500 l, det blir tungt att få in det i huset. Bäst är nog att bygga det på plats.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Moga_
                            Användare
                            • September 2003
                            • 98

Tropical fish Importer / exporter that specializes in Central & South American cichlids, as well as Characins, catfish, pleco, and other rare or unusual species from around the world.

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

motaguensis: japp, jag och jinnarparen skall beställa om ca 1½ månad. Jag kommer ta emot fisken på arlanda flygplats troligen.
                              fish r friend

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

orm:

Vad får man räkna med för kostnad i frakt vid en sådan beställning?

För övrigt vill jag säga att det är härligt att läsa om ert intresse för dessa fiskar och man blir sådär "lagom" inspirerad...
                                Har ni foton på era akvarium med dessa fiskar (helbild)?

Kommentar

Arbetssätt...