Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

Litt oppdateringer:
    Motaguense paret som fortsatt går i en 325L for seg selv sammen med en L-196a, har fått enda et yngel kull med 500-600 yngel. De ble frittsvømmende i dag. Det lever fortsatt 10-20 yngel fra det forrige kullet, og de ynglene angriper nå de nye og prøver å spise de. Men det virker som foreldrene holder de gamle ynglene på avstand fra de nye, for de gamle angrpier aldri de nye hvis ikke en av de svømmer ut i fra flokken og bort fra foreldrene. Motaguense paret har vokst litt og har fått utrolig flotte farger, hannen er nå 15cm+ og hunnen 13cm+. Hvis jeg får opp yngelen til voksen størrelse så skal den ekstra hunnen få en hann også.

Jeg har en del bilder på kameraet, men får desverre ikke lagt de ut på grunn av at jeg har mista ledningen som man kobler kameraet til dataen med

I de andre akvariene er det ganske rolig, utenom noen slosskamper mellom to citrinellum "barred" hanner på 16-17cm, de sloss ganske jevnt, men det blir skjelden skader på de.

En dag kom jeg hjem å så at F1 friedrichsthalii hunnen haddee munnkamp med den ekstra motaguense hunnen. Vanskelig å si hvem som vant, for begge trekte seg tilbake uten skader og de har ikke kranglet siden. De er nesten på samme størrelse, motaguense hunnen er vel 13+cm og freddie hunnen 16cm, men freddiene er høyere og kraftigere i kroppen, men s motaguesene er mere aggresive og kjappere.

Jinnarparen: Mye spennende som har skjedd i dine akvarier ser jeg, hvordan går det nå etter at du flyttet så mye fisk?
    Preben

Kommentar

• chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

Tog precis några nya kort på jaggan som blev mycket bättre

720liter Malawi

Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

Jag och sambon blev sugna på att döpa jaggan =). Dock väldigt svårt att komma på nått passande. Tänkte be om hjälp med det här =). Kanske jaggans importör orm själv har nått passande namn? =)
        720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Motaguensiset har väl inte gått så bra efter all flytt av fisk. Doviiparet fick återvända till sitt 600 l. När de sedan slog ihjäl en Texashona också så delade jag av karet och då jag var mäkta förgrymmad på dem så fick de bara en tredjedel av karet. Jag hade till och med satt upp dem till försäljning här på forumet. Men jag kände efter någon dag att jag inte kunde göra mig av med dem trots all deras aggressivitet (som i ärlighetens namn är mitt fel, när de går för sig själva så är de hur lugna som helst).
          De trivs också alldeles utmärkt i den lilla hörnan som de har nu. Tydliga förberedelser till lek.
          När jag har hittat plats för övriga innevånare i karet så skall de ha hela 600 karet för sig själva.
          Ditt gamla Friedrichstahlii par har flyttat över till mitt stora kar och där stormtrivs de verkligen. De var rätt tröga och skygga av sig förut. Men nu är de verkligen på hugget. Då de är rätt lika motaguensena och dominerar över dessa så kommer det att dröja innan jag får någon motaguenselek. Detta trots att hanen nog är 20 cm nu och honan ca 16 cm. Freidrichstahliina visar dock tecken att det kan bli något snart. Det grävs och det putsas på stenar. De obligatoriska huvudskakningarna ser man också mycket av.
          Maten som var ett problem i början är inget problem nu längre. Jag gjorde en räkmix enlig Lundensis recept och denna är alla fiskar absoluta favorit. Jag rekommenderar er alla att prova detta recept. Fiskarna växer rätt fort på denna mix också. Mina Umbrifera, som annars vuxit väldigt långsamt, har fått fart nu. Men här verkar det som om jag har mestadels hanar. 2 säkra honor som inte växer något är vad jag har att hoppas på. Övriga 6 st är nog tyvärr hanar.
          Hur jag skall få ihop ett par av dessa återstår att se. Jag får nog använda mig av någon form av avdelare för att få det hela att fungera. 5 st går i det stora karet och det räcker inte riktigt till för dessa. Den största är väl runt 13 cm nu. Tyvärr är det fullt slagsmål nästan hela tiden så de har väl inte hittat rätt i rangordningen än.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

chrillo: alla amerikaner kallar sina jaggor för "jagger"
            fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Jinnarparen: Bra at Friedrichsthaliiene trives, håper du får yngel på de. Er det freddie paret som er kongene i akvariet eller?
              Jeg skal prøve å få opp freddie yngel igjen, hunnen har ikke gått sammen med hannen på 3 måneder etter at hannen skadet henne, skal snart sette de sammen igjen. Men nå skal begge gå i 900L siden motaguense paret går med 600 yngel i sitt eget 325L (freddiene sitt gamle akvarie). Nå virker det som freddiene dine oppfører seg som de gjorde hos meg Da var de også meget aktive, ikke sky og var veldig gla i mat.
              Hva skal du gjøre med de andre umbriferumene hvis du får et par?
              Preben

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

min räkmix har varit slut ett tag, tänkte göra ny snart, hur lyder Lundensis recept?
                Här är annars ganska lugnt, men jag måste göra mig av med mina tre Dovii yngel nu, karet ska ställas ner.... Det tar emot lite eftersom åtminstone en ser ut att kunna bli riktigt fin, men jag har inte plats mer, dessutom är karet de går i (140l) nu i minsta laget för att de ska fortsätta utvecklas. Jag kanske provar med att släppa ner han i det stora karet om jag inte hittar nån köpare snart, han är nog lite för stor för att bli mat åt sin pappa, hoppas jag....
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• chrillo
                  Användare
                  • February 2003
                  • 180

Ah ok Daniel. Får ta och komma på nått bra. Btw så har jag goda nyheter. Jaggan kommre få flytta in i ett splitter nytt 720liters kar om dryga månaden =). Tror jag säkert han kommer uppskatta.
                  720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Motaguensis: Det stämmer att Freddien tagit över karet, utom Maculicauda hörnan, den är det ingen som tar sig in i. Inte ens doviin klarade detta!
                    De är också väldigt aktiva och inte ett dugg skygga mer. Glada i mat har de också blivit. Det är de och motan som äter mest. Skall försöka ta några bilder på dem också för de har ändrat färg också sen de kommit över i det stora karet. Ibland lyser det så mycket om dem så att jag funderat på om de inte har en inbyggd lampa. Honan blir klargul och hanen är också väldigt gul men i en lite mörkare nyans. Det skall bli riktigt spännande och se vilken lyster det kommer att vara på dem när de väl leker. När jag ser dem nu har jag mycket svårt att förstå varför de inte är vanligare på marknaden än vad de hitills har varit (0 och ingenting).
                    Jag håller tummarna för att det blir något snart så att de inte bara fjantar omkring en massa.
                    Även detta par fungerar alldeles utmärkt, hanen blir ibland lite väl upphetsad och får riktiga tuppjuck, oftast i samband med bråk med maculicaudan. Då far han runt i karet och jagar runt allt han får tag på, även honan. Hon brukar då ta skydd, men efter en halv minut är det som vanligt igen. Dvs bra!
                    Fishbase anger 28 cm som maxlängd för dessa så det är ingen stor fisk. Den kommer att fungera bra även i ett 1,5 m kar. Men då får det vara ett enkelt par.

Vad det gäller umbriferan så skall jag, precis som med de andra arterna från USA, få ut ett par. Resten får andra intresserade ta hand om. Är du intresserad? I så fall så kan jag börja dra upp lite doviiyngel igen så att jag har några tillsammans med umbriferan.
                    Då umbriferahonorna är små så dröjer det nog åtminstone 4-5 månader innan det kan bli något av dessa.
                    När hanarna slåss så blir de rent svarta om nosen så de går under namnet svartnos hemma hos oss.
                    Än så länge så är det inte så mycket färg på dem. Det syns lite blå iriserande fjäll på huvudet, det är allt. Men det lär väl komma så småningom, de är ju inte så stora...än. Nu vågar de ta för sig av maten ordentligt och inte som förr ta småsmulor. Detta har gjort att de växer betydligt fortare nu, faktum är att de växer nog fortast av alla fiskar i karet för tillfället.

Kul att läsa att du fått lek av motan. Då hanen var hackkycklingen hos mig så trodde jag aldrig att han skulle få till det. Tydligen var det rätt honor som du fick till honom. Med 600 yngel så har du väl säkrat motabeståndet i Norge en tid framöver i alla fall. Detta är också en art som jag inte förstår varför det inte finns fler av i handeln. De blir ju bara finare och finare ju äldre och större de blir.

Ett långt svar! (kan tyda på att sommaren är över och intresset börjar komma upp på topp igen )
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• chrillo
                      Användare
                      • February 2003
                      • 180

Håller som sagt på att planerar ett inköp av ett nytt 720liters till jaggan nu. Funderar faktist på att stoppa i en hona åt han och kanske dra upp några yngel. Vill dock ha en fin hona isåfall. Jinnerparen hade inte du en jaguarhona som kommer från Jeff Rapps? I annat fall lär jag låta han gå ensam och stoppar ner en Dempsey hane tillsammans med honom. Så får de gå ensamma i karet istället.
                      720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

chrillo: Jo det stämmer till viss del, den är från Jeff men om det är en hona?
                        När jag fick syn på bilden av din hane blev jag lite tveksam.
                        Jaggan är än så länge inte speciellt stor (ca 15 cm). Har inte haft så mycket koll på den de senaste veckorna, men jag kan väl ta mig en titt på den ikväll så får vi se vad det är för något.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• chrillo
                          Användare
                          • February 2003
                          • 180

Jinnarparen: ah ok. Är det en hona så är vi intresserad iallafall =).

2 nya bilder på jaggan

720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Nu har Freddin slutat och tramsa. Här är bildbeviset http://medlem.spray.se/jinnarparen/D...filtered_1.jpg.
                            Mitt under Ara Abrahamians OS-final så satte de igång.
                            Äggkakan är runt 15 cm i diameter. Nu håller jag tummarna för att hanen har gjort sitt jobb och att de håller sams och försvarar sitt område. För säkerhets skull så skall jag ha en liten lampa tänd fram tills dess att äggen har kläckts. Jag har ju en del malar och annat som rör sig på natten också.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

jinnarparen: Jätteskoj!!! Det här borgar för en finfin artikel i CB

chrillo: Jaggan ser riktigt fin ut, skarp kontrast på mönstret. De där bilderna ser ut att vara tagna med blixt, hur ser han ut i "verkligheten", är det stor skillnad färgmässigt från jaggorna ni hade tidigare?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                                Användare
                                • February 2003
                                • 180

Gå in på våran hemsida och kika i galleriet där finns bilder tagna på han utan blixt. Där finns även alla bilder på det gammla jaguarparet också om du vill jämföra.

URL: http://hem.bredband.net/b224266/
                                720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

Arbetssätt...