Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moga_
    Användare
    • September 2003
    • 98

Flott managuensis hann du har der Jinnarparen! Gleder meg til å få se bilder av den når den blir større. Har du noen nye bilder av hele akvariet ditt? Hadde vært kult å fått sett hele akvariet.
    Hos meg har det skjedd litt, men ikke for mye. Festaene har enda ca.30 yngel igjen av sitt første kull som de fikk for en måned siden. De er blitt litt over en cent nå og vokser bra! Stripene kan skimtes nå Friedrichsthaliiene fikk et nytt kull nå mens jeg har vært borte på ferie og de er blitt frittsvømmende. Det er vell sikkert rundt 400 stykk der. Guttulatusene har lenge planlagt lek nå! De har drevet på i nesten to uker nå så nå må det vell skje noe snart...?
    Kjøpte et par med C.nanoluteus og en trio med T.ellioti her om dagen og de var virkelig flotte! Elliotiene ser ut til å ha funnet seg til rette sammen med L mallene i en 190 liter. Hannen kjekker seg hele tiden for hunnene og passer iherdig på sitt område.
    Fikk også tak i en L273 hann samtidig. Noe jeg lenge har vært på utkikk etter Den var ganske tafs, men det ser ut til at han kommer seg!

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

mycket trevlig "progress report" där rickard. gud vad managuensen är vacker, helt kanon. jag har sagt det förut å säger det igen, din samling är verkligen guld.
      fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Nu har doviiparet satt igång med förberedelser för lek. Det yttrar sig i att de har börjat gräva. De är troligtvis reinkarnerade grävskopor för de skyfflar iväg allt grus som de får syn på, och det slutar med att de lägger upp det mot framsidan. Men denna gången så accepterar jag inte det, någon ordning får det minsann vara! Så jag skyfflar tillbaka det.
        Motaguenseparet som hamnade lite på undantag förut har nu tagit en del av managuensehanens revir. Märkligt egentligen, doviin som är större rår inte på managuensen men motaguensen som är mindre har helt enkelt plockat åt sig en del av hans revir.
        Maculicaudan håller fortfarande också på med förberedelser för lek.
        Det lär bli kaos i karet när och om alla har yngel samtidigt. Managuensen lär i och för sig inte få något i första taget. Jag är fortfarande väldigt osäker på vad den lilla är för någon, hona eller hane?
        Den är för det mesta väldigt mörk, nästan svart. Men när den blir lite ljusare så har jag noterat att kindstrecket är väldigt brett och tydligt på denna, i motsats till hanen. Alla övriga parachromishonor som jag har visar också ett tydligt brett kindstreck, hanarnas är mycket mindre och mer otydligt.
        Förmodligen får jag snart släppa i mina C Umbrifera här också för de behöver större svängrum än de 540 l kar som de går i för tillfället. De är alla riktiga enstöringar och gillar inte alls att ha någon annan på närmare avstånd än en halv meter, och med 8 st i ett 1,5 m kar så blir det lite trångt. De är fortfarande ändå så pass små att de inte utgör något direkt hot mot övriga i det stora karet så de får nog gå där utan några större problem.
        Escondidon och Fenestratan skall som tidigare nämnts över i 600 l karet för de har verkligen ingenting att säga till om nu och det är synd på så vackra fiskar.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Razer
          Användare
          • December 2003
          • 48

Halloj alla glada ciklidägare!, jag införskaffade åtta st jaguarer o sex st salviniciklider för ca 2 månader sedan, fiskarna är alla runt 3-6 cm långa,har dom just nu i ett 550 liters kar.
          Grejen är att jag tror att alla åtta jaguarerna är hanar,
          jag har för mig att hanarna har fläckar på bakre bukfenan som honan saknar och att hanarna äver skiftar lite i lila på sidorna vilket inte honorna gör, alla mina jaguarer ser ut på detta sett.
          Är det nån som kan säga att det finns hopp om att jag inte sitter med 8 st jaguarhanar,och att mina påståénden inte stämmer vore väldigt tacksam för, hejhej!
          Hej!alla glada människor

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Hej.
            Så små individer av managuensis kan vara svåra att könsbestämma. Jag har själv yngel i den storleken och kan inte avgöra könet på dem. För ett tag sen hade jag två hanar och jag trodde ganska länge att den subdominante hanen var en hona pga att den inte färgade ut.

Vänta tills de är ca 10-12 cm. Könsmognaden brukar inträffa då.

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

citat:hanarna har fläckar på bakre bukfenan som honan saknar
              Analfenan??

Detta är ingenting som du vid denna storlek kan gå efter. De är fortfarande alltför små för att du skall kunna ta någon könsskillnad på dessa. Honorna kan dessutom, beroende på vilken variant det är, visa större eller mindre fläckar på de opariga fenorna. Jag har sett honor utan fläckar på fenorna och honor med mycket tydliga fläckar.
              Sen är ju sannolikheten inte så stor att du skulle få 8 hanar, mindre än en halv %. Så hav tålamod och låt dem växa upp.
              Du har gjort helt rätt som skaffat dig så pass många fiskar av dem. På detta sätt så är chanserna större att du kan få ett haremoniskt par.
              Men var beredd på att vänta tills att de passerat 15 cm innan det börja hända saker.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Razer
                Användare
                • December 2003
                • 48

Ååhh så skönt, gick ett tag och undrade och blev till slut tvungen att rådfråga nån men jag oroade väl mig i onödan.
                Har föressten fått ett par på dom rödbukade salvinisarna,
                honan är ca 5cm och hanen 6,5cm.
                Rätt fräckt har dock inte hänt mer än att dom tagit en kruka som sin egen, några tecken på lek har jag inte sett till.
                Oj skrev jag bakre bukfenan menade ananlfenan...
                tackar för råden!
                Hej!alla glada människor

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Men vad jag inte räknade med var att managuensehanen (ca 21 cm, orm: Jag sa att han nog skulle vara över 20 cm till sommaren, det höll!) skulle blanda sig i leken. Så fort doviin visade sig utanför hålan så jagade han in dem igen, och detta var inte ens på hans eget revir. Han jagar fortfarande iväg dem så fort de närmar sig hans revir. Den helt klart mest aggressiva managuensehane jag sett.
                  Här är en nytagen bild http://medlem.spray.se/jinnarparen/D...5_filtered.jpg
                  Mycket intressant, speciellt då den inte ingår i något lekpar, det kanske är så att de amerikanska jaggorna är aggressivare trots allt.
                  Jagar jaguaren iväg fiskarna eller skrämmer han iväg dem på det vanliga sättet, dvs gapar stort och spänner ut gällocken?

Det syns i alla fall att den där jaggan har helt andra gener än jaggorna jag hade, mina hade ju en beige eller gyllenbrun basfärg men den där verkar gå mer mot lila och vitt precis som jaggorna man ser på amerikanska forum. Ett kanonfint exemplar!

Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

Hey

Jeg har vært på ferie i Caribien i noen uker, så har ikke vært på dette forumet på en stund, men ser at det har skjedd en del. Hvordan går det i akvariet ditt nå Jinnarparen? Managuense som sloss mot en større dovii tror ikke jeg er så vanlig.

Naboen matet fiskene mine mens jeg var i Caribien og alt gikk bra utenom i et akvarie, der det både var positive og negative ting som hadde skjedd! Det positive var at motaguense paret hadde yngel og fortsatt har, men de hadde drept alle doviiene som gikk der på 36 timer, for det var sist gang naboen var å matet de og da var motaguense yngelen enda ikke drittsvømmende, men på de 36 timene hadde de blitt det og motaguense paret hadde drept alle doviiene til jeg hadde kommet hjem Det tror jeg er et av de største tapene og tabbene jeg har hatt i hobbyen, det var dumt av meg å la doviiene gå i samme akvarium som motaguensene når jeg viste at de kanskje kom til å få yngel mens jeg var borte. Nå vet jeg i hvertfall at det ikke lønner seg å holde motaguense par sammen med andre fisk når de yngler, som også Vinnod Kutty fant ut the hard way. Men på den positive siden har jeg nå 400 frittsvømmende motaguense yngel og et vakkert motaguense par som oppfører seg bra mot hverandre

I de andre akvariene har festae paret begynt yngel planlegging, men de må nok flyttes før de kan ha yngel, hvis ikke kommer de til å drepe alle de andre fiskene i 900L, så de skal få et 530L alene så fort jeg klarer å få det til. De 3 Citrinellum "barred" jeg har, har jeg funnet ut at er 1 hunne og 2 hanner, og den ene hannen er 16-17cm og begynner å bli aggresivt mot alt i akvraiet, han har også fått en stor kul i pannen mens jeg var borte og finere farger. Han har laget et eget revir der han graver en del, og de eneste fiskene han frykter er festae paret og friedrichsthalii hannen. I 530L går Labiatum paret som skal selges med masse yngel på 1,5-2cm.
                    Fenestartusene har også vokst litt og fått finere farger og blitt mer aggresive enn før.

I dag så jeg på en film på animal planet som heter "Killer crocodiles of Costa Rica". Jeg har selv vært å sett den arten i en elv på stillehavskysten i Costa Rica så det var meget interisant. Programmet var om arten Crocodylus acutus, samme arten som jeg så en del av. Mitt i programmet fikk jeg se 2min med et Cryptoheros nigrofasciatum par som voktet yngel i naturen (meget interisant) og i 2min til fikk jeg se en dovii hann som spiste noen av ynglene når de nådde 2cm størrelsen. Dovii hannen tok de når de var opptatt av å jakte på mygglarver i vannet og ikke la merke til at han angrep. Dette var meget interisant. Så fikk jeg se en Crocodylus acutus spise en fullvoksen Petenia splendida. Jeg fikk lyst til å skaffe meg noen VF eller F1 Cryptoheros nigrofasciatum igjen når jeg så dette

Preben

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Motaguensis: Tyvärr så gick det inte så bra för managuensehanen. Vi var borta en dag och det räckte för att han skulle bli avlivad av de andra. Detta var i samband med att doviin lekte (de går fortfarande och vaktar, men jag har inte sett till några yngel). Samtidigt har det varit press från labiatumen, motaguenseparet och maculicaudaparet.
                      Förmodligen har det varit ett slagsmål varpå managuensehanen blivit försvagad. De andra har då sett sin chans och sen har den stora huggsexan varit igång. Sista dagen jag såg han då var han i absolut topptrim och satte doviihanen på plats vid ett par tillfällen när denna var utanför sitt revir. Maximal otur för mig då han verkligen var något extra, detta har gjort att jag tappat lite intresset för det som händer i det stora karet för tillfället.
                      Jag har emellertid fått ut ett par från labiatumen, det var från de fyra som jag skulle sälja för en billig penning här på forumet, tur att det inte var någon som nappade på detta!
                      De lade ägg i tisdags, men resultatet har inte blivit så bra. En hel del mögliga.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Jinnarparen: Det var dumt at managuense hannen ble drept
                        Var jo et meget vakkert eksemplar.

Her lever fortsatt Motaguense yngelen i beste velgående, og foreldrene vokter godt selv om det er første gang de yngler. Tror det blir Festae egg her snart også, festae paret er skikkelig harmoniske og graver og hviser seg for hverandre hele tiden. Håper også at citrinellumene danner par snart, for hvis jeg ikke tar feil har jeg 2 hanner og en hunn. Fenestratusene tror jeg det kan ta litt mere tid til. Men nå skal jeg snart sette friedrichsthalii hunnen sammen med hannen igjen, så får håpe at det blir noe yngel fra de å.
                        Preben

Kommentar

• Motaguensis
                          Användare
                          • June 2003
                          • 250

Hey
                          Motaguense paret har fortsatt yngel, vet ikke hvor mange yngel de har, men vil anslå antallet til 60-100 yngel. Foreldrene vokter fortsatt godt, men virker som de har begynt å interisere seg for ny lek. Foreldrene er meget harmoniske mot hverandre, så tror jeg har vært meget heldig med paret. Skal snart legge ut bilder av de på hjemmesiden min. Hjemmesiden min har blitt litt oppdatert på artsbeskrivelser av forskjellige arter, men ikke mye på bilder ennå, men har bildene innpå kameraet, så de kommer nok snart.

Festaene la egg for 2 dager siden, men Maculicauda hannen spiste dem. De prøvde å jage han bort, men han var litt for stor (35cm), og de er bare 17-18 og 23-25cm! Men de skadet han litt desverre, men det var heldighvis ikke farlige skader. Når festae paret får et 530L for seg selv så blir det nok yngel Nå vet jeg i hvertfall at paret går godt sammen og har lyst å leke, så det blir nok lek igjen

Preben

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Motaguensis:
                            Här det stora flyttcirkusen på gång. Doviiparet fick återvända till 600 l karet tillsammans med de tre labiatumen. Labiatumparet i 600 l flyttades till det stora karet, även friedrichstahliin går numera där. Motaguensen och friedrichstahliin är väldigt lika och det märkte de nog själv också. Motaguensen gav sig nästan direkt då friedrichstahliin är något längre och framför allt mycket kraftigare, annat var det då doviin kom i. Då var det fullt slagsmål innan saken var avgjord. Så det dröjer innan det blir motaguenseyngel för min del.
                            Lite irriterande är det också att de stora labiatumhanen inte kan få ordning på det med en av de två honorna(?). Han börjar bli rätt så biffig nu. Det fungerande labiatumparet är betydligt slankare i kroppen. Att de tre övriga labiatumen alla är kraftigare kan ju i och för sig tyda på att de är hanar allesammans.
                            I 600 l karet går det en ensam motaguensehona, som doviihanen nu har börjat uppvakta. Doviiparet börjar bli riktigt jobbiga nu, är på och hackar på allt och alla. Börjar faktiskt fundera på att göra mig av med dem. Hade jag haft ett 2m kar till så hade det inte varit några problem. För de går väldigt bra tillsammans.
                            En del C Umbrifera har också flyttat över till det största karet (de största är nu runt 13 cm). Dessa blir nog också lite problematiska att ha längre fram. De är inte på andra fiskar så mycket, men de tycks resonera att en bra umbrifera är en bortplockad umbrifera (död eller illa skadad). De slåss jämnt och ständigt. För ett år sedan hade jag 10 dovii tillsammans i 600 l karet och det gick rätt så bra. 5 umbrifera går med nöd och näppe att ha tillsammans i 1350 l karet.
                            Mina V Synspila och V Regani går nu tillsammans i 540 l karet, tanken är att jag skall få ut par från dessa så att jag kan göra mig av med övriga 5 st/art. Fast det lär dröja det också, de får panik för minsta lilla och far omkring i karet som tokiga. Skall plocka bort all inredning ett tag så att de inte har något att gömma sig bakom. Hoppas att detta skall göra de lite lugnare.
                            Det var väl allt för denna gången, återkommer med lite "dagboksanteckningar" vid ett senare tillfälle.

En liten sak till, mina matfiskar (små blå ciklider) som jag införskaffade för att ha som mat til doviin har jag fått ut ett par av. Så trevligt var det i den matskålen. Det är trevligt när maten reproducerar sig. Jag får se vad jag skall göra med dessa, det ser ut att bli ett riktigt fint par.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

fan att jaguaren e död

hoppas chrillos jagga mår bra å växer på sig ordentligt
                              fish r friend

Kommentar

• chrillo
                                Användare
                                • February 2003
                                • 180

Här är 2 nya kort på jaggan.

Ska försöka få bättre bilder så småningom.

720liter Malawi

Mvh /Christian
                                http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

Arbetssätt...