Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

Jo det stämmer i.o.f in på min hane han var ju med båda tills han en dag helt plötsligt fick nog utav den ena honan som jag fick flytta bort.
    I naturen hade hon ju bara kunnat simma iväg....
    Men han var ändå alltid mer intresserad av den ena honan den minsta av dem 2 den andra verkade han mer se som ett snedsprång

Mvh
    Danne

Kommentar

• Gäst

Okej då kanske det är bättre att vänta tills man har bättre förutsättningar men det borde väl ta minst ett år innan de blir 20 ? Jaja får tänka över situationen igen och igen och igen....

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Kim Dahl: Regner med at det tar ca. 15-20 måneder før hannene når 20cm fra de blir født, og 20-24 måneder før hunnene når denne størrelsen, men det er litt vanskelig å si. Kommer an på mating, helst meget variert mating.

Min Red breast Salvini hunne døde for noen måneder siden, på grunn av aggresivitet fra Festae hannen. No har jeg fått et nytt Red breast par, hannen er 8cm og hunnen 6cm Og en Red brest hunne til til den store hannen, men hun er bare 5cm og han er 18cm, så hun må nok vokse litt først.
        Preben

Kommentar

• Motaguensis
          Användare
          • June 2003
          • 250

Salvini "Red breast" hannen og hunnen har dannet par, hannen på 8cm og hunnen 6cm. Fikk også tilsendt 9 Dovii samtidig når jeg kjøpte Salviniene, men de var nok Managuense desverre To av dem har blitt drept av Salvini hannen, hadde bitt av halve kroppen på begge to. Han er bare 8cm og de var 4-5cm. Ganske sjukt egentlig at han prøvde å spise dem, når de ikke var så mye mindre, så det ene angrepet. Han holdte halve Managuensen i munnen i et par minutt, men de andre Managuensene sto rundt og tygde ut øynene på Managuensen som var i gapet på Salvinien mens den enda levde Så ble halve kroppen bitt av og den døde Trist med slik aggresivitet.
          Preben

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

inte aggresivitet, rovgirighet!

hur går det med dina freddy-yngel mota?
            fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Hehe... ja, blir nok rovgirighet
              De forrige Freddy ynglene ble spist, men nytt kull og den som spiste det forrige kullet (Festae hunn) er tatt ut av akvariet, sånn at hun ikke spiser disse. Freddy paret er utrolig harmonisk, før var de ikke fult så harmoniske, men nå har de vært meget harmoniske i 4-5 måneder

Preben

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

jag har lite då och då matat mina Dovii med ett gäng Sebrafiskar, 10-12st brukar gå ut på max 20-30min.... Idag skaffade jag 5 Jättedanior i hyfsad storlek, det var lite roligare!
                Doviina har ganska stora bekymmer att få tag i dom, dom är ju betydligt snabbare än Sebrafiskar (det trodde jag inte) Det är mest hanen som försöker, då honan vaktar sina nyalagda ägg, men även honan har gjort några försök. Labiatumen och Maculicadorna, som gärna tar någon liten Sebrafisk, bryr sig inte om dom alls, så det är bara Doviina som jagar. Fortfarande efter 6 timmar, finns det 3 Danior kvar

Jag har några Doviiyngel kvar, har ett som nu går ensamt här hemma i ett 69l kar och två st som går i min fars 200l sällskaps kar, intressant är att de i 200l karet har vuxit betydligt snabbare än det jag har hemma. Detta trots att de två i sällskapskaret huvudsakligen (eller bara) får flingfoder en gång om dagen, ynglet här hemma matas oftare och med mer varierad kost (pellets, torsk, räkor, räkmix, krill, artemia m.m). Jag tycker detta är ganska intressant, det borde betyda att platsen har ganska stor betydelse för tillväxten, det trodde inte jag, iallfall inte när de är så små, de var typ ett par cm när de flyttades till 200l karet.
                Visserligen är det möjligt att de i sällskapskaret har drygat ut kosten lite med nån liten tetra, men det borde inte spela så stor roll, det kan bara rör sig om någon enstaka under 1,5-2månader.
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

Doviina verkar inte så sugna på danior, fortfarande en kvar i karet, den bryr de sig inte om alls, den har visserligen en del märke på kroppen och Doviina är lite upptagna med att vakta sina ägg, men de äter vanlig mat. De jagar inte särskillt aktivt(åtminstone inte när jag tittar på), hanen tar en sväng ibland, men sällan bort till danoan som håller sig i andra sidan av karet eller så är den för stor för dom, det är nog den största kvar, men det borde den inte vara tycker jag...
                  Mvh
                  Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Provade också med Danior till mina dovii. De var svåra för dem att få tag på, men sedan när de väl kommit igång så tog de död på varenda en men åt inte upp dem.
                    Blå ciklider däremot verkar vara riktig favoritmat. Varenda en som jag släpper ner äts upp. Hanen fortsätter sedan att leta runt i karet en bra stund efter.
                    Här är det inte att tala om någon smygjakt som hos jaguaren (som andra redan har beskrivit). Det är mer förföljelsejakt, och det går riktigt fort.
                    Då de vårdar yngel också så blir honans reaktion väldigt kluven. Skall hon jaga fisk eller skall hon skydda sina egna, följden blir att hon går till våldsamt angrepp mot hanen istället...som inte försvarar sig. Omsorgen av de egna tar till slut överhanden så det blir hanen som får alla småfiskar som jag släpper i.
                    De har gått med yngel nu sedan i mitten på Mars och det är inte mycket som honan har ätit sedan dess.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Provade också med Danior till mina dovii. De var svåra för dem att få tag på, men sedan när de väl kommit igång så tog de död på varenda en men åt inte upp dem.
                      Blå ciklider däremot verkar vara riktig favoritmat. Varenda en som jag släpper ner äts upp. Hanen fortsätter sedan att leta runt i karet en bra stund efter.
                      Det där är ju hur intressant som helst. Jag har nämligen läst någonstans att dovii ska vara specialicerade ciklidätare så om det stämmer så kanske du precis har fått se dem visa upp sina naturliga instinkter då de hellre valde sin "naturliga" föda framför något för dem lite mindre naturligt. Tufft.

Mvh Fredrik
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Det dere beskriver er meget interisant syns jeg. Jaktteknikken til Dovii i naturen er jo å leve i åpent vann, og skyte fart gjennom vannet for å ta mindre fisk. Her er en side med ganske store Dovii http://www.nicaraguafishing.com/rainbow_bass.htm
                        Bare syns at så mange store Dovii blir fisket opp til mat eller bare for sportsfisking i stedet for å komme i store akvarium eller leve videre i naturen. Den har jo ingen fiender under vannet i dette miljøet, utenom kaimaner kanskje??!

Når mine Friedrichsthalii jakter, jakter de på samme måte som dovii virker det som. En gang slapp jeg nedi 30 skjørtetetra, dette var når Freddiene var 7-13cm, og enda ikke hadde dannet par. Det var 8 Friedrichsthalii i akvariet og de skjøt gjennom akvariet for å fange de 4-5cm store tetraene. De minste klarte ikke å svelge tetraene, så de tok bare å rev de i to, mens de største bare gulpet de i seg :0
                        De brukte 5 min på å fange alle, og mere spennende jakt har jeg aldri sett, men jeg kunne ikke la være å synessynd på de små tetranene
                        Har ikke matet med så mye fisk etter dette.

Friedrichsthalii paret går med ca 500 F2 yngel nå Og de vokter godt og holder sammen uten krangel, når de var mindre kranglet de en del. Nå er det bare de som er oppi 325L, så aggresiviteten går litt mot meg, spesielt fra hunnen. Hannen er 21-23cm og hunnen 15-16cm. Kan ikke si annet at dette og Festae er mine favoritter av de artene jeg har hatt Men av de jeg ikke har hatt så er det Dovii, istlanum og motaguensis.

Preben

Kommentar

• Motaguensis
                          Användare
                          • June 2003
                          • 250

FI: Jeg skreiv mitt innlegg samtidig som deg virker det som
                          Du har rett i det, Dovii lever for det meste av Neetroplus nematopus, men har hørt at de tar Cryptoheros nigrofasciatum og en god del andre fisk å
                          Preben

Kommentar

• Motaguensis
                            Användare
                            • June 2003
                            • 250

Her er noe jeg skrev inn på et annet forum, for en liten stund siden

It was K.R.McKay that discowered this.
                            At a period of 14-23 days, McKay saw 7 Dovii pairs with help from a Nicraguense to watch the fry from other species.
                            He thought the Nicaraguense was protecting the Dovii fry because the nematopus and the nigrofasciatum compete with the nicaraguense to get breeding territories. And nematopus often win the compete against the nicaraguense. Dovii eat nematopus and nigrofasciatum in the wild, so if it survives more dovii, will the dovii population eat more nematopus and nigrofasciatum and it will be esier for the nicaraguense to get a breeding territory. This is McKay's theory.

Preben

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Då det blev lite intresse efter mitt inlägg så skall jag försöka få tid till att videofilma alltsammans.
                              En sak som jag inte nämnde är vad som händer efter att fisken kommit in i munnen. Det verkar då som om doviin "raspar" i sönder matfisken.
                              Oftast så kommer den in med huvudet först och det blir ju problem sen med tanken på rygg och analfenor. När doviin spottar ut fisken för att vända på den så ser man att stjärt och halva bakkroppen är försvunna. Man hör förresten också ett tydligt raspande läte när doviin tuggar i sig sin mat.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

Motaguensis: Ken McKay visade film på det där när han föreläste på ciklidstämman, det var coolt.

Hur kan doovi vara en "öppet vatten-jägare" när den lever av neets som är bottenbundna?
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...