hm har sett en sån runt 10-15cm i en affär här nere, den skulle man kanske lägga vantarna på.... Käkar de alger eller bara matrester o dylikt?
Parachromis
Kollaps
X
-
-
dom har bebis-chokladmalar på lagret. brukar ha lite större på kista arken zoo.
mattias: de äter inte alger.fish r friendKommentar
-
Ok då blir det till att ge sig av norr om stan i helgen:-)
Börjar med Kista ,en liten chokladmal vet jag inte om det är lönt att satsa på?
Mvh
DanneKommentar
-
En annan bra kompis till Doviin skulle mycket väl kunna vara Praktbotian. Har själv 2 st i mitt kar, inte ens en riven fena på dem!
Övriga ciklider som varit i karet har jag fått plocka ut för att de över huvudtaget skall kunna överleva. De små Ancistrusmalarna har det också svårt, men gömmer sig nu under skifferstenarna där Doviin inte kommer åt dem. Men som sagt Praktbotiorna är felfria, de blir lite jagade ibland men det är allt.
Funderar på om det har något med deras starka färger att göra.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
eller taggarna under ögonen, de används flitigt vid matdags hos mina praktbotior när centralarna kommer för att stjäla maten.fish r friendKommentar
-
Jo, taggarna är också respektingivande. Men de skyddar ju inte hela kroppen. Doviin har inte ens försökt att "smaka" på dem. De är ju annars i whopperstorlek för doviin.Åter till CA
-
Sebraciklider jag hade i mitt 450l kar stressade ihjäl 4st ptaktbotior för mig.... Köpte 5st men bara en har överlevt, de andra fyra såg jag aldrig röken av, så fort en botia visade sig i karet fick Sebrahanen spel och jagade den konstant tills den gömde sig igen... Men om jag inte minns fel är de väl ganska känslig för stress och får lätt vita prick om de blir stressade? Nåja fyra har iallfall försvunnit, men eftersom jag inte har kvar sebrorna så tänkte jag nog komplettera med några till i oscar/jordätar karet.Kommentar
-
Jinnarparen: är det dina honor som går i Sandby? Den större av dom såg väldigt fin ut, lite större än min. Men det är väl dumt att ge sig på att försöka byta hona.... Får se till att de här hemma växer iställetKommentar
-
kolla in Doviin i den tråden!!!!! Enligt ägare 22inches!!!!!!!!!
Kommentar
-
Nu har jag bestämmt mig och jag vill komplettera mitt akvarium med Dovii och det verkade smartast att försöka få tag på några här. Dom finns juh inte i någon affär
Jag bor i Örebro men att ta mig en bra bit i Sverige är inga problem.
Men jag skulle vilja ta reda på lite mer fakta först. Just nu går det 1 jagga på ungefär 5-6 cm samt 5 synspilum mellan 5-9 cm i karet som är på 540 liter. Hur läng tid tid tar det ungefär innan detta blir ihållbart om jag skulle fixa 2-6 Dovii ? Det är en art jag väldigt gärna vill ha och som sagt jag åker gärna långt för att få tag på dessa.
Kim Dahl
kim-dahl@lodab.seKommentar
-
När doviin närmar sig 20 cm så börjar du få problem, det är nämligen då de börjar bli könsmogna. De tar förhållandevis stora revir så hela karet kommer att gå åt. Faktum är att jag skulle rekommendera dig att skaffa ett kar på minimum 2 m längd för att hålla dovii i, och då är det bara för att ha ett enskilt par.
Har själv ett par (23+19 cm) i ett 600 l kar, de går nu själv med ca 150 yngel, samt 2 Ancistrusmalar som har lyckats gömma sig.
De letar ständigt efter malarna för att undanröja dessa också och det är här jag tycker doviin skiljer sig från andra fiskar. Vad kan några 9 cm malar utgöra för hot mot en dovii?
Parsammanhållningen och yngelvården är den bästa jag sett hos någon fisk. Har haft dovii sen 1999, totalt 4 par, och aldrig sett något större bråk mellan hona och hane. Är det något så är det oftast honan som är på hanen för att han inte gör det han ska. Speciellt modern till de jag har nu var på fadern, men då han var betydligt större så brydde han sig inte så mycket.
Förra veckan flyttade jag mitt 600 l kar, fiskarna fick då gå i en spann under några timmar. När jag sedan släppte i dem igen i karet så fortsatte de att ta hand om yngeln som om ingenting hade hänt. Är övertygad om att en hel del ciklidpar inte hade brytt sig så mycket om ynglen efter en sådan flytt.
1 lekpar med yngel + 10 st yngel 4.5-5.5 cm (4 månader gamla)Åter till CA
-
det är intresant att de har så bra parsammanhållning i akvarium då de är haremlekare i naturen.fish r friendKommentar
-
Haremlekare i naturen; när jag hade 3 hanar och 7 honor i 3m karet, så lekte en av hanarna(den jag har nu) med 2 honor samtidigt. Den dominanta hanen höll sig till sin lilla hona!
Första leken (detta hände i 600 l karet) blev med 2 honor inom loppet av 2 veckor. Jag har en film på när en av honorna lägger äggen på samma sten som föregående hona lagt sina på. Hon vaktar sina yngel 3 dm därifrån.
Tyvärr var detta precis när jag fick mitt 3m kar så jag fick aldrig se hur det slutade.
Åter till CA
-
Är Dovii alltid haremlekare i naturen?
Jag instämmer också i att hanen är snäll mot min hona och det är ibland honan som attackerar hanen men han ger sällan tillbaka.
Parsammanhållningen är superb.
Jag har haft lek och frisimmande yngel nu ett tag och när nu mina Dovii lekte igen käkade dem större ynglena upp dem mindre innan dem kunde simma utan att föräldrarna gjorde något åt det.Det trodde jag inte skulle hända jag trodde att dem äldsta ynglena skulle ses som fiender men så var det inte.Skumt va?
Tanken på andra fiskar i mitt Dovii kar har jag gett upp efter en test med en fullvuxen Auratus som inte levde mer än en halvtimme.
Dem får helt enkelt gå själva i burken.
Mvh
DanneKommentar
-
Alltid å alltid, säkerligen förekommer undantag. Men som regel håller honorna revir och hanarna patrulerar ett gäng honors revir.fish r friendKommentar
Kommentar