Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Jag tog de sista 25 yngel som fanns kvar, dessa är då de absolut starkaste/smartaste i hela kullen. De har ju klarat sig bäst. Honan blev minst sagt sur och det gick ut över hanen som inte fick komma i närheten. Men dagen efter så var det bra igen.
    Hanen är nog pigg på att bli förälder igen för han simmar runt och spänner sig för honan flera gånger om dagen. Hos mig har honorna alltid tagit god tid på sig mellan lekarna, så det lär nog dröja innan det blir dags igen. Vilket är bra för då hinner hon äta upp sig ordentligt innan det är dags. Speciellt honorna äter väldigt lite under den tid de vaktar ägg och yngel. Denna hane åt också väldigt lite då han deltog väldigt mycket i yngelvården, det var inte bara det yttre försvaret han tog hand om. Lika ofta så var rollerna ombytta, en exemplarisk fader!

För de som har ett, minimum, 2 m kar över och inte vill ha så mycket fisk så kan jag återigen rekommendera Parachromis Dovii.

Har jag nämnt förut att denna är min favorit
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

Min ena hona över den andras en veckas mindre yngel.
      Jag tog efter ett tag över 40 st yngel till ett annat akvarium.

Mvh
      Danne

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

En liten reflektion bara.

Vi kanske skulle döpa om denna tråd till dovii-tråden. Det verkar vara det enda som händer på Parachromisfronten just nu.
        Eller så har alla andra skrivkramp alternativt dåligt självförtroende, då vi skriver så fina inlägg

Så kom igen ni andra som bara läser, forumet kan användas till mer än frågor. Bara det att man skriver vad som händer i karet ger svar på många frågor.
        För visst vill ni, liksom jag, att fler skall upptäcka dessa härliga fiskar i Parachromis släktet.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

jag tog upp yngel från kull 1 när jag ändå skulle fiska upp en massa yngel som hamnat i min BTN modul, inte så konstigt kanske insuget sitter på undersidan av modulen, i öppningen av grottan de höll till i, upptäckte typ 20-30 yngel däri, svårt att mata där så jag tog upp dom. Men hur som helst, det verkar inte gå åt särskillt många yngel i mitt kar, kull 2 är nog lite större än den första kullen. Ur kull 2 ska jag inte spara några yngel, förmodligen plockar jag bort dom med tiden. För tillfället är det dock ganska lugnt, trots att kull 2 verkar simma runt lite mer än den första kullen.
          Mvh
          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

mattias: Varför inte vänta tills du ser att de börjar tappa intresset, på det sättet så får du de bästa ynglena.
            Föräldrarna är så pass kapabla att försvara de små att de kan bli rätt så stora innan det är dags att ta upp dem.
            De djur som du, jag och mrgreed har gick tillsammans med sina föräldrar under en lång period, de var 2-3 cm stora då jag tog upp dem.
            Min erfarenhet av dessa är att det är enklare att låta de små gå kvar än att flytta dem till ett mindre kar.
            Som det är nu så har du plockat ett antal yngel, men du vet inte om de är de bästa. Lite predikan här, men det är i all välmening. Vi vill ju sprida denna art över hela Sverige och då skall vi sprida det bästa.

I naturen lyckas varje föräldrapar, i snitt, bara få fram två yngel under hela deras livstid.

Skulle för övrigt vara kul att se dina fiskar någon gång, jag jobbar ju rätt nära där du bor.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

>Jinnarparen
              Det blir även en relativt effektiv gallring i yngelakvariumet.
              Dem starka största äter upp dem mindre svagare fiskarna.
              Det är sällan jag brukar kunna dra upp mer än 15-20 fiskar i hyfsad storlek.

Mvh
              Danne

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

jag var tvungen att plcka upp alla småttingarna från filtret så då var det lika bra att plocka ner dom i eget kar. Men tänkte mest för att hålla lugnet i karet plocka bort kull 2, gallringen i mitt kar går väldigt långsamt, försvinner inte många yngel, åtminstone inte än så länge. sen är de ju betydligt enklare att mata i ett mindre kar. Fast visst har du en poäng i att ta de sista i kullen
                Jinnarparen: Jag tänkte oxå det började bli dax för ett återbesök
                Jag har börjat plugga, så jag har mer normala tider nu, du kan ju komma inom efter jobb nån dag!
                Mvh
                Mattias

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Jo det brukar bli så. Ser bara på de 25 jag tog upp för ett tag sedan. Det är väl max 15 kvar nu. Igår så låg jag på golvet och tittade på dem en stund.
                  Trots att det bara är några mm skillnad i storlek så är de större ynglen på de mindre ordentligt. Flera gånger såg jag vilda jakter på mindre yngel.
                  Undrar om det inte är nu som de är jävligast mot andra fiskar. Tur att de lugnar ner sig för i annat fall hade väl hanen helt enkelt ätit upp honan.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

nu har det blivit liv i mitt kar!!!!!! Har varit borta typ en timme och när jag kommer hem står den ena honan (den största, tidigare starkaste) vid ytan ganska illa tilltuffsad, medans hanen och den andra honan står och småbråkar. Mellan bråken med andra honan passar hanen på att ge den första ganska rejäla smällar. Märkte innan jag gick att den största honan inte höll sig riktigt så mycket i sin sida som vanligt, men det var inga allvarliga bråk. Dock så kom hon (den skadade, hona1) lite väl nära hona2s yngel emellanåt och då smällde det. Fattar inte riktigt, hanen har varit väldigt reko mot honorna tidigare och om det varit bråk med den andra honan borde hona1 vunnit.
                    Det verkar lite som om hanen har gett hona 1 på huvudet, men samtidigt så lämnar han henne ifred om hon återgår till sitt revir, kan kanske varit så att hanen försvarat sina yngel som han har med hona2? fast borde då inte hona1 gett sig iväg när han börjat få på skallen?
                    Nu verkar hona1 dock dragit sig till baka till sina grotta, för tillfället bråkar hanen med hona2 istället......
                    hm vansinnigt så fort det kan gå!!!!
                    Nåja inte mycket att göra för tillfället, är väl bara att avvakta och se vad som händer
                    Mvh
                    Mattias

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Det er ganske viktig at yngelen får gå lenge sammen med foreldrene, for den tiden de går sammen med foreldrene lærer de en del hvordan de skal oppføre seg når de skal ha yngel og hvis de får gå med foreldrene til de er lei av å passe på, så er det stor sjangs for at de blir bedre foreldre enn de som blir flyttet med en gang
                      Det er også viktig for hunnen, for hannen vil gjerne ha yngel med en gang igjen og hunnen bruker å være sliten av å passe på yngel og vil vente litt, da blir hannen ofte aggresiv mot henne for de hun ikke vil leke igjen og dette fører ofte til at hunnene blir drept!!!

Jinnarparen: Har sendt deg mail (det er noen dager siden men)

Syns vi bør ha en tråd som heter bare Parachromis for disse artene, for vi ser jo at det gjerne er snakk om andre arter enn dovii og managuensis her også
                      Jeg har jo to F1 Parachromis friedrichsthalii par og det har moga også, mange har managuensis, og jinnarparen har loisellei, dovii og motaguensis (også andre som har dovii), men kan jo gjerne lage tråder utenom, sånn som managuensis trådene Dette er bare min mening
                      Preben

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Så kom igen ni andra som bara läser, forumet kan användas till mer än frågor. Bara det att man skriver vad som händer i karet ger svar på många frågor.
                        Det händer inte så mycket i mitt kar för tillfället, det kraftiga slagsmålet som jag råkade utför för ett par dagar sedan är över och det är ganska lugnt för tillfället. Alla malawiciklider som jag stoppade ner finns fortfarande kvar i karet och jaguarerna jagar dem inte ens längre, malawisarna har t.o.m börjar instifta revir sinsemellan, det är som att de har sin egen lilla hirearki medan jaguarerna har en annan, väldigt märkligt.

Jag flyttade lite rötter härom dagen och plockade upp plastväxterna, det blev helt okej utseendemässigt och jag tror faktiskt att jag har fixat så att de inte längre kan spotta sand på insuget till ytterfiltret. Nu när plastväxterna är borta så slår det mig att det skulle vara skoj med lite grönt i karet... Alla färger går i brunt nu, även fiskarna...

Om ni har missat bilderna jag postade i jaguartråden så kommer de bästa här nedan. De blev tyvärr lite för gula men blev ändå lite speciella eftersom vi använde extern blixt för en gång skull.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

det verkar som den lilla honan (hona2, med yngst yngel) ilsknat till rejält på hanen, han får nu inte komma i närheten! Det är hon som hela tiden biter sig fast i honom när de bråkar (och hon som startar bråken oxå), hanen verkar mest vilja komma därifrån, han har munnen öppen, medan honan verkligen biter sig fast i hans över eller underläpp.
                          Hona1 verkar de båda dock inte bry sig om (åtminstone inte om hon håller sig på "sin" sida), men hon har fått bit och rivmärke över hela kroppen....Och hon verkar nu ha slutat vakta de 20-tal yngel yngel som fanns kvar från hennes kull, de simmar omkring över hela karet på egen hand.
                          Mvh
                          Mattias

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Lite nytt på min lilla hemsida.
                            Jag har börjat uppdatera artbeskrivningarna nu. Hade tänkt ha ett bildgalleri samt en form av dagbok som man kan titta in i, för varje art.
                            Jag tror ingen blir förvånad när jag skriver att det är Dovii sidan som jag börjat uppdatera. Den sidan når ni under länken Centralamerika - Paracromis Dovii. Först så står det lite allmän info om dessa, längst ner är länkarna till bildgalleriet och dagboken(som inte är igång ännu).
                            Skriv en kommentar så jag vet vad ni tycker.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 467

skulle det gå att stoppa i en Royal pleco (L27) i karet med Doviina? Har idag en stor gibbi och en ancistrus, såg väldigt snygga och ganska stora Royal pleco härrom dagen, blev väldigt sugen....
                              I karet finns snart 3Dovii, 4 Maculicada(inte vuxna) och 6 Labiatum, det är ju dock bara på 660l. Med tiden kommer jag nog bara ha ett par av Doviina och par av de andra sorterna så länge det funkar. Gibbin verkar dock klara sig bra, lite trasig stjärtfena, men fin och pigg.
                              Mvh
                              Mattias

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Jag har själv en del malar i mina kar.
                                Mina dovii ser inte malarna som lika stort hot som andra ciklider. Den stora cepsen är till och med inne och simmar mitt i "hålan" med jämna mellanrum.
                                Även när de har yngel så tar de lättare på intrång från just cepsen. Synodontisen (eupterus) blir emelleritd bortjagad. Kanske känner de på sig vilka som äter yngel eller inte.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...