Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

mattias, prova att mata med hackad torsk- eller sejfile. Det tyckte om hemma hos mig.

motaguensis, vad jag vet så hade inte Texascikliden och doviin varit i luven på varandra. Det enda jag såg var att han plötsligt började undvika dem när de kom förbi han. Men det kan ju bero på att han hade egna problem. Generellt så blev han väldigt lugn och tillbakadragen.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

tog lite räkor, det gick åt som smär i solen!
      Har precis bytat lite vatten, nu är det ett jäkla bråkande mellan Dovii hanen och den största honan! Dom står flera minuter i sträck i "munlock", det är ganska jämt! Väldigt intressant att se!
      Mvh
      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Jinnarparen: Det var dumt at den døde i hvertfall.

Mattias: Du må passe på at de ikke skader hverandre for mye, det er i hvertfall lurt å følge med
        Preben

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Nu har doviin lekt igen och denna gången ser det bättre ut, jag upptäckte äggen igår. men det är möjligt att de redan lade dem i förrgår. Än så länge är endast ett ägg vitt. Klart bättre resultat än senast. Det är den hona som hanen oftast är tillsammans med som laggt äggen. Hanen har däremot börjat upptäcka den tredje honan som håller till i andra änden av karet. Han är där allt som oftast och hjälper till med inredningen. Börjar fundera på om det inte är en reinkarnerad grävskopa istället för fisk, han är ju helt hopplös på å gräva.

Sedan har jag äntligen fått lek av Salvini igen. Det är nog 15 år sedan sist. Det paret, som lekte då, finns för övrigt på bild på min hemsida under fliken "Gamla bilder". Bilden visar vad det paret sysslade med allt som oftast, slåss!
          30 cm från Salvinins lekplats så går ett Sebraciklidpar med nyss frisimmande yngel. Det är läge för konflikter under de följande veckorna.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

kul hoppas det går bättre för Doviina denna gång, kul att Salvinina oxå lekt!! Hur går det med "småttingarna" i andra delen av det karet?
            Min hane verkar oxå ha svårt att välja hona, han är ganska kärvänlig mot båda. Fast det är bara den större av dom som bjuder upp till kamp mot han, men efter att de bråkat ganska mycket verkar det lugnat sig, nu nästan kelar dom istället. Ingen av dom har dock tagit revir än, de har sina favorit ställe, men inga direkta revir. Och fortfarande visar ingen av dom aggressioner mot nån av dom andra firrarna i karet.
            Verkligen kul att se hur det utvecklar sig!!!

Mvh
            Mattias
            Mvh
            Mattias

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Har precis varit nere och titta till äggkakan hos doviin. Tre st vita ägg, det är ett bra resultat. Totalt är det väl en 200-300 ägg. De lägger inte alls lika många ägg som jaguarerna. Äggen är dessutom markant större också. En 40 cm hona lägger ju förstås många ägg
              För småttingarnas del så växer de på hyfsat bra. På motaguensen kan jag nog ta hane och hona på en del redan nu. Dessa ser ut att bli riktigt fina som vuxna. När jag räknade tetracanthusen igår så fanns det bara 5 st kvar. Det är några eftersläntrare som tydligen blivit uppätna. Oturligt nog så är en av de fem en missbildad fisk. Främre halvan av ryggfenan sitter som fastklistrad på ryggen. Synspilusen, Reganin och Fenestratusen växer på bra. Synspilusen börjar bli mörkt vinröda på framkroppen, det ser lovande ut. Två st fenestratus börjar också få starkare blå färger på kroppen, möjliga hanar kanske. Av de fem vieja arter som jag har så verkar Fenestratusen vara den mest aggressiva av dem. Trodde en del på Maculicaudan, men de verkar vara rätt så harmlösa av sig.
              Sedan har vi umbriferusen kvar, jag har sagt det förut och säger det igen. De tycker verkligen inte om varandra. Hur jag eventuellt skall kunna få ett par av dessa vet jag inte. Inte med det humör som de visar upp nu. Annars så har en del av dessa också börjat växa till sig nu, dessa var ju inte mer än 2,5 cm när jag fick dem.
              Det är snart dags att ta bort avdelaren i 600 l karet så de får utnyttja hela karets längd. Salvinins lek gör att jag får vänta med detta någon vecka till.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Oturligt nog så är en av de fem en missbildad fisk. Främre halvan av ryggfenan sitter som fastklistrad på ryggen.
                Mina små citrinellumciklider verkar lida av någon liknande åkomma, de verkar inte ha någon kontroll över ryggfenans 3 främsta fenstrålar, när restan av ryggfenan står rakt upp så hänger den främre delen på ett märkligt sätt. Jag hoppas dock att det ska gå till sig då de blir större men vi får väl se vad som händer.
                En bild som förklarar vad jag pratar om.

Den största har för övrigt färgat om nu.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

FI: Troligen kommer han se ut sådär hela livet. Min största jagga hade också sådär och han har det än idag.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

No har jeg fornyet min hjemmeside litt Litt nye bilder og litt fakta om Vieja maculicauda.

Jinnarparen: Hvordan går det med dovii eggene? Bra at fiskene fra USA vokser bra Hvor store er umbriferumene og motaguensene? Legger du inn nye bilder av dine cichlider snart, spennende å se bilder av fiskene dine
                    Preben

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Motaguensis : Otroligt vacker ciklid din Parachromis Friedrichstaali!!

Bland det snyggaste jag sett!

Mvh Jari

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Tusen takk, Jarinen For øyblikket har jeg to F1 par, de er nok mine favoritter
                        Preben

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Motaguensis: Äggen är kläckta och nu har kurragömmaleken startat igen. Jag har innan skrivit om hur föräldrarna gång på gång lurade mig att tro att det inte blev några yngel. Det är likadant här, både hona och hane låtsas som om ingenting är på gång när jag tittat till deras hörna. Honan är ute och simmar sina rundor i karet lite då och då. Det som emellertid avslöjar dem är deras blixtsnabba attacker mot de fiskar som kommer för nära.
                          När det är runt 30 yngel kvar så kommer jag att ta dessa för vidare uppfödning.
                          Vad det gäller motaguense så är de största runt 8 cm nu och växer på rätt bra. Sedan i början av Oktober har de vuxit runt 3 cm.
                          Umbriferusen växer också på bra de största är här runt 5 cm, de var dock inte mer ca 2 cm när jag fick dem.
                          Har försökt att ta bilder på de små, det är inte så lätt. De är nämligen inte stilla tillräckligt för att kameran skall hinna fokusera på dem.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

Mina Dovii verkar ha lite beslutångest, hanen verkar ha bestämmt sig för den större av honorna, däremot växlar de revirplats, de har grävt ut två grottor. Men det dröjer nog ett tag innan de är mogna för lek ändå, de försvarar inte reviret direkt, den stora Synspilumen jagar lätt bort dom(men han är oxå bra mycket större än Doviina), de bjuder knappt nått motstånd mot honom, även den största av Maculicadorna(lite större än hanen) besegrar Doviin.
                            Har bestämmt mig för att göra mig av med Synspilumen då jag tror han får svårt att passa in och får dåligt med plats i det andra karet som vi bestämmt oss skaffa oscar till istället.
                            Men nu äter Doviina ordentligt och jag tycker nog att honorna redan lagt på sig lite och blivit lite större! Funderar lite på om jag skulle skaffa lite levande mat till dom, typ guppy eller nått.
                            Hur som helst är det kul att vara igång igen!!!
                            Jag har beställt kamera oxå så jag kan få lite bilder, har dock ingen hemsida så det blir svårt att få upp dom här.....
                            Mvh
                            Mattias

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

Jinnarparen: Bra at de har vokst så fort Lgger du ut nye bilder snart? Er alltid spennende å se nye bilder av dine dovii og andre amerikanske cichlider Mine Parachromis friedrichsthalii er også ganske aggresive i sitt territorie, men når de er utenfor det er de ganske fredelige. Skal du prøve å få opp litt yngel fra doviiene?
                              Preben

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

citat: Oturligt nog så är en av de fem en missbildad fisk. Främre halvan av ryggfenan sitter som fastklistrad på ryggen
                                citat:de verkar inte ha någon kontroll över ryggfenans 3 främsta fenstrålar, när restan av ryggfenan står rakt upp så hänger den främre delen på ett märkligt sätt. Jag hoppas dock att det ska gå till sig då de blir större men vi får väl se vad som händer.
                                Det lär inte ordna sig. Jag håller med walle_1. Det är en "klassisk" missbildning som gissningsvis kan bero på genetik men garanterat kan orsakas av dålig skötsel. Kombinationen kan säkerligen också orsaka det. Läs min artikel om Aequidens i CB 3/2003 samt http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=680
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...