If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Orm: det är faktiskt 21 svar på varje sida inte 15. Varför man valt just 21 begriper jag mig inte på.
FI: Var inte orolig jag tänker inte håva upp han, skämtade. Angående storleken i akvarium och utanför så måste fisken mätas precis när den står mot rutan. Jag tror inte att den förminskas i karet. Isåfall skulle ju alla saker förminskas och karet skulle se mindre ut inuti än utanpå. Vet inte om ni förstår. När jag mätte min jagga som var sjuk för i karet så var han 12 cm. När jag håvade upp honom för medicinering så mätte han också 12 cm. Ett knep man kan använda är att klippa till en pappersremsa som man lägger längs fiskens sida. Sedan klipper man av lite i taget tills pappersbiten är lite lång som fisken, sedan är det bara att mäta.
Jo jag vet att jag måste acceptera grävningen, men man måste ju klaga lite också =)
Jahopp då har jaggornas ägg kläckts då, knappt ett 30-tal ägg ligger kvar vita eller håriga på skifferstenen, resten har kläckts och ynglena ligger nu och sprattlar för glatta livet i en sandgrop. Sanden verkar vålla mindre problem än gruset då det gäller att hålla koll på ynglena, jag har sett tidigare att ynglena kan klämmas under gruset ibland men nu ligger de snällt kvar på ytan av den kompakta sanden. Ännu en positiv sak med sand.
Det negativa är helt klart att gibbicepsarnas långa "korvar" är lite väl synliga mot den ljusa sanden... Man skulle behöva skaffa några små malar som rör om lite på botten så man slipper dra fram slamsugen. orm, vad har du för bottenfiskar i dina sandkar?
jag har funderat lite på hur det är att hålla sand ren? Tänkte blanda finkornig engelsk sjösten (2-3mm) med lite av biltemas blästergrus, men det blir kanske rent omöjligt att hålla rent?
Håller just på att ställa i ordning karen, innan helgen ska de vara fyllda!!! Sen ska det bara skaffas fisk
Mattias: Vet du vad det är för kornstorlek på blästersanden? Om det är stor skillnad så kommer sjöstenen att ligga överst som ett lock ovanpå sanden... Inte snyggt. Är det däremot liten skillnad så kommer de att blandas med varandra och du kommer att få ett fint och "levande" bottenmaterial. Jag ska hälla i ungefär en hink av rådasand 0,8-1,2mm i min okända 0,4-0,8mm sand, den kombinationen hade de i ett av karen i butiken och det såg grymt fint ut.
Appropå att hålla rent sanden så är det lika lätt som med grus, jag använder Seras Sandtvätt, en slamsug som är ca 40cm lång, håller man den i ca 80 graders lutning mot sandens yta så vänder sanden vid toppen av röret istället för att åka ut i slangen.
Fördelen med sand är annars att skiten ligger utanpå sanden vilket gör att man inte ens behöver sticka ner slamsugen i sanden utan bara kan hovra ovanför sanden medan skiten dras upp i slamsugen.
Men observera att jag bara har några få fiskar i karet, har man mycket fisk så blir det mer skit och då kan det säkert se ganska skitigt ut eftersom all skit ligger uppe på sandlagret istället för nere i sandlagret som om man har grus.
Hvis det er noen av dere som har interisert i et voksent VF Parachromis friedrichsthalii par, så er det et til salgs på nettakvariet nå. I Oslo. De er foreldrene til mine Friedrichsthalii par og de er sinnsykt fine. Har vært å sett de
hmm kanske inte så bra ide att blanda... Blästersanden ligger på 0,2-1mm och grusen på 2-3mm, risken är kanske att all sand hamnar underst??
Var och bokade Doviina idag, ska ta hem dom nästa vecka!
Alla yngel är borta och båda honorna stöter bort hanen?
Det är rejäla slagsmål mellan den ena honan (den största) och hanen emmelanåt.
Det såg ut som det skulle bli lek med henne men jag antar att hon inte är redo än?
Eller vad tror ni,jag vet att sebraciklider leker konstant men hur lång tid brukar centraler av den här sorten ha mellan lekarna.
Mina jaggor leker var fjärde vecka, plus/minus någon enstaka dag, jag vet däremot inte om det är samma sak med dovii. Hur länge sedan var det doviina lekte?
Nu har vi hämtat våra Dovii, 1+2 honorna gillar verkligen inte varandra! Båda honorna hade blivit illa tilltygade i affären, dom sa att det var hanen, men det var nog dom som slogs med varandra.
Ett jäkla stohej i karet, för tillfället går där 4 Maculicada och en Synspilum hane (han går där provosoriskt för att hans hona skulle vila upp sig, men hon dog precis....) Doviina verkar vända upp och ner på karet, det märks att dom är tuffa och inte backar trots att dom är mindre än två av Maculicadorna och Synspilumen.
Får se hur det går, kan flytta dom andra om det krisar, men för tillfället hoppas jag mest att båda honorna ska komma överrens så båda klarar sig
>F1
Ursäkta det sena svaret!Det är nu ungefär en månad sedan sista ynglet försvann och ja dem är på gång igen.Vad som har hänt är att hanen blev mobbad av båda honorna och ett tag såg det nästan ut att gå illa. Men efter ett tag så började han ge tillbaka och då höll det på att gå illa för ena honan istället (den största).Det är förövrigt den han verkar vilja leka med igen.Det kommer nog en ny lek inom kort:-)
>Mattias
Problemet är att man oftast inte hinner flytta dem.Det går ofta blixtsnabbt.När väl Doviina tagit kommandot över akvariumet(för det kommer dem att göra med det sällskapet av fiskar)så kommer dem andra fiskarna råka illa ut.Något som är bra i sammanhanget är att du väl köpte den hanen som var minst av Jinnarparen?
Han kanske inte är lika dominant och aggresiv som min är?
Jag trodde jag hade det under kontroll när mina Sebraciklider lekte och var i samma kar som Doviina.Sebraciklidrerna klarade sig bra i början p.g.a att dem hade ett suveränt teamwork vilket Doviina för tillfället då inte hade.
Men en dag när jag kom hem efter jobbet var dem väldigt illa tilltygade och dem var nästan döda simmandes på sidan uppe i ena hörnet.Hoppas det går bra...
Jag som var övertygad om att de skulle ta det lugnt nu i början, man lär sig ständigt nya saker när det gäller dovii.
För egen del så lekte en hona med hanen i förra veckan. Men det blev inget med det. Som jag ser det så var det ett klockrent vänsterprassel från hanens sida för efter leken gick han tillbaka till sin "gamla" hona och hjälpte henne med att göra livet surt för den äggvårdande honan, hon fick knappt en chans att fläkta friskt vatten över äggen så majoriteten var mögliga efter tre dagar.
En bidragande orsak kan också ha varit att min största Texasciklid hade legat död i karet under ett antal dagar. Han hade simmat in och gömt sig bakom några stenar och hade sedan dött där också. När jag lyfte upp han ur karet så stank det värre än f-n. Lukten satt kvar i rummet i en halv timme fastän jag gick omkring och sprejade med en luftrenare. Det sista jag såg av Texascikliden var att den hade en skada på överläppen så att hela överkäken hängde ut en bit men det var också allt. 50% vattenbyte gjorde jag i Tisdags, får göra ett ikväll också så att det mesta av det dåliga vattnet är borta sedan. Nu har jag två Texas kvar, en säker hona och en som är rädd för sin egen skugga, var får man tag på en hane runt 20 cm?
Honorna har lugnat sig och bråkar knappt, däremot får de en omgång av hanen med jämna mellanrum, speciellt tuff är han mot den mindre av honorna. Övriga fiskar bryr sig inte nån av dom om nått namnvärt, Synspilumen som är klart störst i karet går inte hanen på alls, han backar oftast istället, det händer oxå att Synspilumen går emellan när hanen jagar nån av honorna, ser intressant ut. Hanen är mest sysselsatt med att ge sig på frontrutan, ofta utan att det står framför karet.... Mat är de inte så jätteintresserade av, fast det är det knappt nån av firrarna i karet som är än, lite märkligt? Har mest gett dom Tetras "Cichlids sticks" som ju flyter, har gjort räkmix idag tror det blir mer populärt.
Jinnarparen: Stora texas har jag inte sett i nån butik här nere på väldigt länge, Stoby hade en hane på c:a12-13cm men den hade två konstiga "Knölar" på kroppen..... Men det är allt jag sett.
Kommentar