Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

21,65 tum.

Det är ganska stort.
    fish r friend

Kommentar

• INXS

Ola ,
      det skulle vara omkring 22 tum men om fisken var 22 tum borde den vara mycket tyngre. En oring pa 55cm borde vaga 1.5 - 2 KG sa en jaguar med sin mycket kraftigare kropp borde vaga 2-4 ganger sa mycket. Vad jag forsoker saga ar att antingen har dom gjort ett misstag med vikten eller langden tror jag.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Det kan förstås vara en felidentifikation också. Bara för att det är samma ref. så behöver det inte vara samma fisk dessutom dvs. Firren på 55 kanske inte vägdes (och var kanske en doovi). Motsvarande förhållande där är 72.0 cm TL och 6,800 g (samma förhållande ger ca 3.5 kg på förra dvs. (72*tredjeroten ur 1,5kg)/55) upphöjt till 3) så du har helt rätt (om jag tänkte helt rätt).
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

En jaguar på 55 centimeter borde väga 3.2 kg om Vargciklidsuppgifterna stämmer (och att en 55 jaguar är en exakt kopia av en 72 varg samt att längd volymförhållandet beter sig som en perfekt matematsik kropp).

En 1.6kg jagga borde vara 44 cm om doovin stämmer osv osv.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Eftersom 44-centimeters jaggor inte verkar finnas i akvariehobbyn så antar jag att en sådan är ganska gammal, och då kommer jag osökt in på jaggornas ålder...
            Hur gammal kan egentligen en jaguarciklid bli?
            Och jag läste någonstans att kontinuerlig lek kunde påverka både storlek och ålder på fiskarna, men hur mycket kan leken egentligen påverka?
            Om påverkan är stor, kan man då göra något för att fiskarna inte ska leka utan att sära på dem? Mina har nu lekt varenda månad i ett helt år och det kanske borde vara dags för en liten paus, speciellt om detta kanske kan få igång deras tillväxt igen...

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

1. En ensam jaggahane ensam i en damm gissar jag kan bli 55cm (minst). Jag har sett en ensam blåciklidhane på 35 och en bekant till mig fick en ensam blåciklidhane att bi 20cm (mättes).
              2. Att få dem att inte leka utan att de ser varandra är svårt eller snarare omöjligt. De leker även med glasruta. Att sänka temperaturen är det enda som går. Själv har jag slutat med värmare av den orsaken. Fiskarna lekr men inte så ofta.
              3. När de blir äldre så krävs det triggning för att få dem att leka (vattenbyte, ändrad temp, ändrat foder etc) men då växer de inte lika fort även om de fortsätter att leka tills de dör.
              4. Jämna förhållanden (breddavlopp med kontinuerlig vattentillförsel eller extremt täta vattenbyten + aldrig ändra födosammansättningen) funkar också även om jag aldrig gjort alla rätt på den punkten.
              5. Gissningsvis så blir en jagga runt 15. Däremot tror jag att en ensam hane under perfekta förhållanden lätt blir över 30 men då ör den "ekologiskt död". Jänför med ålen Putte som blev 99år men som aldrig kunde vandra till Sargossohavet utan väntade och väntade (tills han frös ihjäl när Sjöfartsmuseet byggdes om och det blev strömavbrott i lagerlokalen).
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Oj blir de så gamla!
                Då förstår jag att de kan dra iväg på längden om man bara ger dem rätt förutsättningar. Att de sällan blir så stora i akvarium, eller rättare sagt att man sällan träffar på så stora akvariehållna exemplar, kanske har att göra med att ingen har dem så värst länge?...
                Stan från The Predatory Cichlid Tank som jag citerade tidigare hade odlat jaggor i över 16 år men han sa ju aldrig att han hade en 16 år gammal jaguarhane direkt... Han sa bara att han aldrig hade sett eller hört talas om en jagga i storlekarna som står i faktaböckerna.
                Det kanske är detta som man missar då man tycker att det står fel i faktaböckerna? Att faktaböckerna menar maxlängd under en hel livstid medan akvarister ofta inte tänker mer än kanske 5år framåt i tiden? Lätt generalisering givetvis...

Tack för infon angående leken, att plocka bort doppvärmaren är ju lätt gjort och temperaturen sjunker aldrig under 21 grader i min lägenhet, inte ens under kallaste vintern, så om en sådan sak kan fungera så åker doppvärmaren ur karet på stört.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

Har funderat mer på det här med sällskap i karen, hur är det med silverhajar? Skulle de kunna funka som "targetfish" med Dovii, Jaggor el. likanande? Förmodligen blir det så att jag skaffar Dovii till 660l karet och Jaggor eller Påfåglar till 450l, kanske provar med Texas och/eller Maculicada i något av karen, men blir det bara en art i varje skulle kanske Silverhajar funka som distraktion, åtminstone hos Doviina. Till 450l karet kommer jag nog skaffa små ex. av firrarna, så där behövs förmodligen inte någon "targetfish" till en början.
                  Med lite tur börjar jag sätta upp karen nästa vecka!!!
                  Fler nattfunderingar.....
                  Mvh
                  Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• INXS

Ola ,
                    nar man fiska ser man hur kroppsbyggnaden andras pa aldre och storre fiskar - dvs ju langre fisken blir desto mer vager varje extra centimeter.
                    Jag har fangat mycket striped bass (randig havsabbore som jag tror skulle likna abborar eller ciklider i kroppsform) den storst jag har fangar var 46"(tum) och vagde ca 17.5KG. Jag fangade en pa 44" (tum) som vagde ca 13 KG sa det skulle betyda att tva tum betyder 4.5 KG. Nagra 42" (tum) stripers jag fangade vagde ung. 11.5 KG (1.5KG/tum)och 40" tummarna vagde omkring 10.75 Kg och 36" 9-10 KG .
                    Med tanke pa detta kan man ju vaga sina jaggor och forsoka lista ut lite om storleken. Jag tror min hane ar ungefar 9-9.5 tum dvs ungefar 23 cm och jag skulle gissa att han gar pa halvkilot eller mer. Mojos jagga 'Jumbo' ar troligen 12" och vager troligen dubbelt sa mycket som min. En 14 tummare borde da vaga omkring 1.5-2 kilo och vara 35 cm. Jag tror att det maste vara antingen tryckfel eller missidentifikation. En jagga pa 16-18 tum eller 40-45cm later mer trolig och rimlig aven om det troligen inte ar nagat man traffar pa ofta.
                    Det finns manga grejor som gar in i en storleks equation - bra naring, mycket rum att simma i, stora vattenbyten mm. Man far ju tanka pa att om man sanker temperaturen sa fisken inte leker sanker man ocksa kroppens verksamhet och upptagning av naring och vaxt. Om man inte gor stora vattenbyten sa simmar fiskara omkring en hormoner dom utsondrar for att hamma tillvaxt pa fiskarna i omgivningen(natt jag har last) och slutligen maste man ju borja med en fisk som vaxer snabbare an sina syskon och har anlag att bli stor.

Mattias,
                    fixa zebraciklider - dom ar valdigt hardiga och klarar att halla sig med storre ciklider. Dom parar sig jammt och du far gratis levande foder. Och dom blir inte for stora och skadar dom fiskarna du vill ha.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Man får nog ställa in sig på att de inte blir så mycket mer än 35-40cm, men det är ju inte fy skam det heller och de kommer fortfarande att vara de största fiskarna jag själv har haft.
                      Men jag tror att man kommer att se stora förändringar på firrarna även om inte längden förändras så fasligt mycket, tittar man på jinnarparens gamla jaggor så ser man att mina knappt ens är "tonåringar". Kolla bara!

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

Hey

Hvis man ser i bøker som "Die buntbarche amerikas", som er skrevet av blandt annet Uwe Werner, så vil jeg påstå at de størrelsene de nevner på fiskene i boken er ganske realistiske. De har jo vært å fanget mange av disse artene i naturen og er noen av de flinkeste i verden på amerikanske cichlider, så hvis de sier at en managuense hann kan bli 50cm, så blir den nok det tror jeg i hvertfall. Men dette kommer jo mye ann på alder på fisken og størrelse på akvariet og diverse andre faktorer. Hvis et managuense par yngler tidlig og ofte, så er det stor sjangse for at de ikke blir så store som de ellers ville blitt, fordi det tar på kreftene for de å yngle og de får ikke brukt så mye av næringen på å vokse.
                        Det med at en managuense på 40cm skulle veid så lite, må være skrivefeil. Min managuense hann på 26cm er veier ca. 600-700gram og den jeg hadde for en liten stund siden på 33cm, tror jeg nok veide 1kg selv om den var ganske tynn.
                        PÅ internett er det mye feilinfo om fiskene og jeg tror at det er lurere å høre på bøkene som er skrevet av proffene

Her kan dere se en del store Cichla temensis og fakta om hvor mye de kan veie:

Preben

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

Jag tror inte att din jagga på 23 cm väger 5hg eller mer. Min är 23-24 och jag gissar på 3-4 hg. Fast iofs kan ju din vara mycket grövre. Men jag matar min ganska hårt så jag tror inte att det ska vara så stor skillnad. Jag funderar nästan på att håva han och väga =).

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• mrgreed
                            Användare
                            • July 2002
                            • 494

"Mattias,
                            fixa zebraciklider - dom ar valdigt hardiga och klarar att halla sig med storre ciklider. Dom parar sig jammt och du far gratis levande foder. Och dom blir inte for stora och skadar dom fiskarna du vill ha."

Zebraciklider går inte tillsammans med Dovii...mitt par jag hade klarade sig 3 dagar sedan blev brutalt tillrättavisade.

Mvh
                            Danne

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Jag funderar nästan på att håva han och väga =).
                              Håva inte upp honom i onödan, du riskerar bara att göra honom skygg eller rädd av sig, jag skrämde en kull sajicaciklidsyngel då de var små och de återhämtade sig aldrig, jag vet inte om det var otur men sedan dess så har jag sett till att inte håva upp fiskar jag inte vill riskera bli skygga. Jag har faktiskt aldrig rört mina jaggor med håven och de är inte alls rädda då håven kommer ner i karet, de har sett en massa andra fiskar försvinna men eftersom de aldrig själva har blivit upphåvade så står de bara lugna och sansade och tittar på som frågetecken då de andra fiskarna försvinner ur karet...
                              Jag håvade inte ens upp dem nu då jag bytte till sand utan slamsög bara botten ordentligt, skottade upp gruset och all inredning och hällde i sanden, allt medan jaggorna titta på och undrade vad som egentligen hände.
                              De har helt enkelt aldrig behövt känna sig hotade under hela deras liv i karet, det är givetvis svårt att veta säkert men jag gissar att detta kan vara en bidragande orsak till varför de är så självsäkra, det enda hotet de har utsatts för är citrinellumen men den såg de ju till att få förflyttad ganska snabbt.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Dagens glada nyhet är att jaggorna nu har lekt igen, om ni läste det jag skrev tidigare i veckan så vet ni att hanen har varit lite väl burdus vid uppvaktningen, men det gick alltså bra trots allt. Honan har blivit en tuff liten tös och även om hon inte ger tillbaka så vet hon i alla fall hur man bäst ska undvika hanens attacker, hon slinker bara undan som en smidig katt då hanen kommer ångandes som värsta pråmen och är allt annat än smidig...

En bild på lekplatsen.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...