If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vad det gäller Maculicaudan så var inte färgerna lika iriserande när han gick i butiken. Men formen och den ljusblå färgen fick mig att bestämma mig för att jag skulle ta den. När bilden togs så hade han varit i karet i en kvart. Nu ser han lite sämre ut, beroende på att den stora Texasen gav sig på honom rätt rejält, och jag var inte hemma så att jag såg det. Texasen blev flyttad till ett 60 l i går kväll.
I ärlighetens namn så skall jag väl också tillägga att jag har Aquastar lysrör i karet och de förstärker ju speciellt de blå färgerna. Kameran har en liten tendens att också förstärka färgerna, speciellt blå och röd, men det beror nog mycket på lysröret.
FI: De hål som du noterat är inget mindre än sinnesorgan för att registrera tryckförändringar i vattnet, med andra ord rörelser.
Om du någon gång får syn på en stor Aulonucara så titta noga på nederdelen av huvudet, där är dessa sensorer förstorade så att de syns tydligt. Fisken använder dessa vid jakt för att kunna spåra byten som rör sig i sanden.
Mattias: Har du köpt dovii nu?
Vad det gäller sällskap så fungerar onekligen mina Texas bäst just nu (åtminstone en av dem). Jack Dempsey är i och för sig tuffa, men jag upplever de som lite långsammare. Åtminstone de jag har.
Labiatum och Citrinellum kan nog också gå bra, men då gäller det att få tag på exemplar som håller samma storlek, vilket kan bli nog så svårt.
Det stora problemet som jag ser det med dovii är när de har ägg och yngel att försvara, det är då de vill ha stora revir. Honorna vill sedan gärna ha ett och samma revir hela tiden (det är dock inte så stort mellan lekarna) medan hanen tar det lugnare när det inte är lek på gång. Då är de faktiskt rätt så tillbakadragna.
Hur de blir när de blir riktigt stora (+35 cm) vet jag inte (inte än i alla fall), man kan ju läsa skräckhistorier om så stora ex. på amerikanska sidor, det är då speciellt hanar som beter sig lite asocialt.
Men varför de skulle ändra beteende från det de är 25-30 till de blir över 35 vet jag inte. Jag tar då därför dessa historier med en stor nypa salt.
Många håller nog dessutom sina som singeldjur, vilket jag inte alls förstår. Kanske har det något med saken att göra.
En sak som man kan fundera över är om det tvunget skall vara fler ciklider, kanske det går lika bra med någon mal eller annan stor fisk. På något underligt sätt så ser inte fiskarna dessa som en lika stor "fara" och reagerar därför inte lika starkt heller.
Jag har själv funderat på att stoppa ner någon paroonhaj eller dylikt i karet, men jag inte sett till någon i rätt storlek.
nä jag har inte handlat än, dröjer nog 1-2 veckor till innan jag fått upp karet... Lasse ville inte sälja honorna i det skick dom är nu, risken är väl att en av dom (minst) stryker med, då tar jag gärna en av dina honor istället. Jag pendlar lite mellan vad jag vill prova med, men för dagen lutar det åt Dempsy, de som finns på Fiske o Fiskar är ungeför i samma storlek som Doviihanen, och några av dom verkar ha potential att bli fina. Fast det är kanske lite väl optimistiskt att hoppas på fler firrar eftersom karet bara är på 660l...
Jag har oxå läst många skräckhistorier på amerikanska sidor, där finns säkerligen en del kunskap, men samtidigt verkar det lite som man överdriver våldsamheten i fiskarna, ju våldsammare fisk desto häftigare är den verkar amerikanerna tycka.... Fast visst finns där lärdom att hämta.
jinnarparen: Tack så jättemycket för förklaringen om de där små hålen, man lär sig något nytt varje dag. =)
Appropå det där med aggression och skräckhistorier så är det kul att höra att fler än jag inte riktigt litar på allt som skrivs, den dagen jag själv träffar på en tokaggressiv jaguarciklid så kommer jag att ta skräckhistorierna om jaggorna på större allvar, tills dess så är de bara historier och inget annat...
Precis som Mattias skriver så verkar historierna komma från personer som lyfter fram aggressionen som något positivt och som därför kryddar det hela till max.
Ja jag vet inte ,jag kan bara tala om min korta erfarenhet av Dovii och den är rolig men visst är dem extremt aggressiva det vet om inte annat mina Zebra ciklider.
Hanen har mot andra arter hela akvariumets längd som revir han är på min plectostomusmal han slaktade mina zebraciklider på ett brutalt sett.Akvariumet är 150 cm långt.Jag kan inte tänka mig att det skulle göra så väldigt stor skillnad med 50 cm till men det ska jag låta vara osagt.
Jag tror att det säkraste sättet att hålla Dovii på utan att han tar bort dem andra arterna är att antingen ha ett gigantiskt akvarium som Jinnarparen eller att helt enkelt överbefolka burken.Det sista alternativet är ju extremt tråkigt.
Jag å andra sidan tycker det räcker att ha en art i taget och om jag mot all förmodan tröttnar på Dovii kan jag prova någon annan intressant art:-)
Hmm Ynglena blir bara färre och färre kan det vara plectostomusen som suger i sig dem på natten?
Någon som har erfarenheter av Plectostomusmalar?
Jag har svårt att tro att det är den andra honan som äter upp dem och då finns det bara hanen och plectostomusen kvar förutom honan som har yngel.Eller äter dem kanske upp varandra?`
Någon som har en teori?
Det kan helt enkelt bero på matbrist. Fast det beror ju i sin tur på om du fodrar dem speciellt eller inte.
När jag vill att de skall leva lite längre i karet så brukar jag hälla i lite Tetra Mikromin. Men jag blandar det först med vatten i ett litet glas, därefter så häller jag det rakt ner i yngelsvärmen.
Häller man bara i flingorna direkt så ligger de bara och flyter omkring på ytan och sprids sedan över hela karet.
Det kan också vara så att malen knaprar i sig dem på natten, Plecostomusen jagar dem inte aktivt men skulle den råkar komma över dem i sitt sökande efter mat så tackar den nog inte nej.
Jag har matat dem med söndersmulat torrfoder och räkmix och sett dem äta.
Frågan är om dem fått för lite mat.
Jag har smulat sönder så mycket det går för hand och sedan stoppar jag ner maten under ytan så det singlar ner mot botten dem har helt klart fått i sig det.
Det ser lite patetiskt ut när 18 cm Dovii tror att det är mat till honom:-)
Då är det kanske malen trots allt.
Annars vet jag att när jag födde upp föräldrarna till de vi har nu så var de väldigt känsliga för dåligt vatten de första 3-4 månaderna. Men då gick de i ett 60 l kar.
De som vi har nu gick tillsammans med sina föräldrar i ett 600 l kar i närmare 2 månader. De var väl runt 500 från början och 70 när jag flyttade dem. Det blev inte alltför många vattenbyte under denna tid. Jag ville inte störa dem för mycket.
2 saker som talar mot varandra alltså.
Hur är det egentligen med Maculicada, är inte det en av dem tuffare Vieja? kanske kan funka med ett par sånna i mitt kar tillsammans med ett Doviipar? Eller Guldsöm?
Med lite tur kan jag få upp karet i slutet av denna vecka eller början av nästa, har skaffat grus och rötter, ska fixa lite lavasten oxå, sen är det bara att sätta upp, hur kul som helst!!!
Dom har en del inne på Stoby akvarieaffär, bl.a Maculicada, Zonata och Texas(dock lite mindre), ska försöka ta mig dit i början av nästa vecka och kolla, kanske finns nått som passar!
Mattias: Jeg vil anbefale deg å ha doviiene alene, når de vokser seg større er det ikke mye fisk du kan ha sammen med dem. Hvis akvariet ditt er 2m langt er nesten umulig å ha noe sammen med dem. Vieja maculicauda er en ganske tøff Vieja, men det går ikke å ha den sammen med dovii, hvis du ikke har et veldig stort akvarium.
I jinnarparens akvarium går det nok, siden akvariet er så stort, men det er jo ikke sikkert det går der heller når de blir voksne! Aquidens rivulatus har ikke sjangs til å forsvare seg mot dovii på samme størrelse. Etter min mening er et akvarium 2m alt for lite til å ha andre fisk sammen med dovii, men det er jo ditt valg om du vil prøve
Nu har jag äntligen sand i jaguarkaret! =)
Vattnet är megagrumligt just nu men man kan ändå se att jaggorna blev jättevackra i skenet från den ljusa sanden jämfört med gruset, jag filmade litegrann så ni får se själva. Notera var hanen spottar ut sanden i slutret av filmen... Det där måste jag förhindra på något sätt.
Jaha så sitter man här på jobb mitt i natten och surfar runt på ciklid sidor igen... Funderar fram och tillbax på vilka arter man ska skaffa. Egentligen säger nog hjärnan att det bästa vore att satsa på Jaggor och två par av en annan art (Texas, Maculicada, Dempsy, osv.), men sen är det där med Dovii.... Förmodligen så provar jag med Dovii och någon art till(mot de flesta rekommendationer), fast förmodligen så slutar jag med bara Dovii. Men jag måste nog prova innan jag ger upp hoppet...
Bara lite sena funderingar (igen!), från en förrvirrad själ.
FI: Ja det där blev väl bra? Lite grumligt än bara, men det går ju över. Själv skulle jag nog ha satsat på mörkare botten om jag bytte.
Förresten vad dött det är i jaguartråden då? Är det meningen att Parachromis ska ersätta den eller?
Någon som var på Maiden i fredags? Det var ju helt sanslöst vilken show dom bjöd på. Synd att dom inte körde fler gamla klassiker bara. Jag var också in på ett zoo inne i globen-shopping-grejset, men det fanns inget intressant där.
Kommentar