var och kollade på Doviina i S.Sandby idag, och båda honorna var rejält tilltuffsade, en hade ett stort köttsår på ena sidan den andra var fenorna rejält trasade på, alla tre gick nu i separata kar. Men frågan är väl om det var hanen som gett sig på dom eller om dom bråkat sinnsemellan, karet dom gick i fån början var riktigt litet, typ 40-50l. Om dom nu repar sig (vilket dom förmodligen gör) och man släpper ner dom tillsammans i ett större finns det chans att de accepterar varann då eller kommer de slå ihjäl varann? Svårt att sia om kanske, men borde det inte funka när dom får plats att dra sig undan? De har ju tidigare gått i samma kar...
Parachromis
Kollaps
X
-
-
Nu har jag fyllt på senast bildsidan (Bilder 20031114) med två bilder till.
Den ena bilden visar det senaste tillskottet, en Vieja Maculicauda hane som verkligen är något extra, färgerna på bilden ljuger inte. Den är nästan självlysande. Bilden är tagen endast 15 minuter efter det att han kom i karet.
Märkligt att fisken har fått gå i affären i åtminstone 3 veckor!
Mattias: Du känner väl igen maculicaudan.
Såg också att doviin är kvar. Om du fortfarande skall ha dovii så kan du köpa en hona av mig, priset blir lägre och så är den inte allvarligt skadad. Blev faktiskt lite bedrövad när jag såg dem.
Att stoppa så pass stora fiskar i ett 40-50 l kar slutar i princip alltid med att de svagare dör, sen kvittar det vilken art det är. Utrymmet blir så pass trångt att fiskens mer primitiva drifter blir företrädande, nämligen att slåss för sin överlevnad.
motaguensis: Mitt kar gick på 13', sen tillkommer lysramp och pumpar, men det ordnade jag på annat håll. Frakten ingick i priset.
Synd att du inte kan ha längre kar, det är nog mer längden än höjden som avgör hur många par man kan ha i ett kar. Jag har redan börjat drömma om ett 4,5 - 5 m kar :-).
Värt att notera är också att ju högre karet är desto dyrare kommer det att bli. Karet som mätte 270*90*90 kommer att bli dyrare än karet med måtten 270*100*80 då du kommer att behöva tjockare glas.
Tänk också på att det blir problem att hålla ordning i ett kar när det blir för brett. Mitt är 75 cm brett och 60 högt och det är på gränsen att jag kan hålla ordning längst bak (och då är jag ändå 196 cm lång med tillhörande armar).
Vad det gäller doviihanen så är han väl egentligen inte starkare, men loisseleihanen hinner helt enkelt inte med.
mrgreed: Din doviihane har inte ändrat beteende, när han lekte här och ynglen blev frisimmande så koncentrerade han sig på att vaktade dem, när de sedan försvann så började han ägna sin uppmärksamhet mot andra honor igen. Men han var ändå en gentleman och besökte honan med jämna mellanrum.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
jinnarparen AKA mister photoshop!
nä det är ju bara att gratulera, en macilacauda som ser ut sådär ... helt otrolig.fish r friendKommentar
-
*skriver ner Vieja Maculicauda på måste-ha-listan* =)
Var fisken lika vacker och färggrann i butiken?
I så fall så är det nästan skrämmande att ingen har plockat upp den, är verkligen centralamerikanare så opopulära att man inte ens bryr sig om deras utseende?
Det är ju en sak att många tittar åt ett annat håll då de ser gråa ungfiskar men hyffsat stora fiskar som dessutom är jättevackra tycker man borde försvinna direkt.
Nåja, det blir ju bara mer till oss andra.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
fast Maculicauda brukar inte se ut sådär ... jag har iallafall aldrig sett nått liknande.fish r friendKommentar
-
Instämmer Maculicauda är en vacker fisk!
Aquarium africa i Norrköping har en grupp på 8 stycken som jag intresserat kikar på varje gång jag är inne, några av dom ser precis ut sådär, supervackra.
Dom här är 20 + cm allihopa och säljs i grupp, hade jag baljan så vore dom mina ; }
Mvh JariKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av orm
fast Maculicauda brukar inte se ut sådär ... jag har iallafall aldrig sett nått liknande.
BildarkivetKommentar
-
jinnarparen: Vi kunde ge oss katten på att det var du som hade köpt honom! Vi saknade honom idag när vi var där...
Vi köper gärna en av dina honor, skulle du få ett maculicada-par över så tar vi gärna de oxå!Kommentar
-
Här är några nya bilder på jaggorna, några normala och blaskiga och några "photoshoppade" blixtbilder bara på skoj.
Normala...
"Photoshoppade"
Sedan lite allvar...
Jag tog några extrema närbilder och såg något konstigt, hanen har små "hål" lite överallt på huvudet...
- Ahhh! Hål-i-huvudet!
...tänkte jag. Sedan började jag bläddra runt bland äldre bilder och ser där att det ser likadant ut i bilder som är tagna för ett halvår sedan. Vad kan det vara för nåt?
Jag vet att jag hade lite sunkig vattenkvalitet tidigare och tvingades stoppa dit ett till ytterfilter, eventuellt så kanske det är början till hål-i-huvudet. Men varför har det inte läkt ihop på så lång tid?
Här är bilderna jag refererar till.
BildarkivetKommentar
-
Jinnarparen: Veldig vakker Vieja maculicauda, en av de vakreste jeg har sett Takk, for informasjonen. Jeg har tenkt litt på det med høyden, men problemet er bare at akvariet ikke kan være lengere enn maks 280cm tror jeg, muligens mer, skal måle opp senere. Men det kan være 1m i bredde og ganske høyt. De målene jeg har mest lyst til å ha er 3.5mx85x85cm.
Mitt 900L er også 75cm bredt og 60cm høyt, ganske vanskelig å komme til lengst bak i akvariet, så du har nok rett i at det kan bli litt vanskelig.
Men det nye akvariet skal ikke komme før mai 2004 Og i det akvariet skal jeg ha Parachromis dovii! Gleder meg noe sinnsykt.
FI: Fine bilder.
PrebenKommentar
-
vad tror ni om jack Dempsy som sällskap till Dovii? Har hittat Dempsy som är jämn stora eller lite större än de tilltänkta Doviina, eller skulle Texas funka bättre? Lite svårare att hitta i rätt storlek, men det kan ju gå
Mvh
MattiasKommentar
-
Jack Dempsey och texas är väl likvärdiga i aggressivitet och funkar säkert bättre ihop tillsammans än med Dovii.
Har man bara ett tillräckligt stort akvarium funkar det säkert att ha en till art tillsammans med Dovii.
Jinnarparen och hans Dovii är ju ett bevis på detta.
Men jag tror det är extremt svårt att hålla nånting tillsammans med Dovii i ett akvarium under 1000 liter.
Jag försökte och det gick i några dagar men sedan blev det i princip slakt.
Jag vet i.a.f att jag inte kommer våga prova något mer innan jag har en burk på minst 1000 liter och som är över 2 meter långt.
Men som jag ser det så är det en såpass intressant fisk att man kan ha den som jag har nu d.v.s en hane med 2 honor och en plectostomus.
Jag tror att dem aggressivaste arterna ifrån centralamerika Dovii,Trimac och labiatum/citrinellum ska man nog hålla i ett artakvarium och inte i ett sällskapsakvarium.
Mvh
Danne
Kommentar
-
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
mrgreed: Labiatum og citrinellum kan gå sammen med andre arter hvis akvariet er 2m langt og helst over 700L. Da blir de ikke så aggresive, og de får et ganske stort revir som de blir fornøyd med, i hvertfall etter min erfaring. Haitiensis, trimaculatum, dovii og beani bør nok ikke holdes med andre arter i et akvarium på mindre enn 1000L, men aggresionen varierer jo fra eksemplar til eksemplar så de finnes sikkert untak
Mattias: Å holde dempsey og carpinte/cyanoguttatum sammen med dovii i et akvarium på mindre enn 1000L, tror jeg er det samme som å skrive dødsdommen til dempseyene og texasene. Har aldri hatt dovii selv, men tror at de fleste andre fisk er for trige til å gå sammen med dovii, de vet ikke hva som skjer før de er bitt/døde.
Hvis jeg skulle hatt en art sammen med dovii i et akvarium på 2.5mx75x60, hadde jeg valgt festae, fordi de er veldig raske, aggresive og hardføre. Hvor stort er det akvariet du har tenkt til å ha dovii i?PrebenKommentar
-
Kommentar
Kommentar