Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Passar på att fråga er CA experter här : Är trimaculatum och Festae två helt olika arter eller?

Anledningen till min förvirring är bilden som "orm" lade in på medlemmars bilder, kategori Ciclasoma festae och filen är märkt Trimac.
    Ursäkta min dumma fråga, borde nästan kunna den ; }

Mvh Jari

Kommentar

• mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

Japp det är 2 helt skilda arter....
      Har ett stort moln med frisimmande Doviiyngel nu och både hanen och honan hjälper till.
      Faktum är att man knappt kan titta på akvariumet längre eftersom hanen är framme vid rutan och ska äta upp mig:-)

Mvh
      Danne

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Bilden du menar är en trimac ochingen Festae den måste ha kommit under fel fisk:-)

Mvh
        Danne

Kommentar

• Motaguensis
          Användare
          • June 2003
          • 250

Jinnarparen: Hvor fikk du tak i ditt 1350L? Lurer litt for i Norge er selger de ikke akvarier over 1125L, og jeg har tenkt å få tak i et på rundt 2000L til neste sommer
          Preben

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Nu har jag varit framme med kameran igen. Endast 3 bilder denna gången. bilderna finns på hemsidan under Bilder 20031114.

Har äntligen fått en bild på när min doviihane är upphetsad. När bilden tas är han på väg att smälla till Loisseleihanen ordentligt (det är därför stjärtfenan ser lite konstig ut). Detta trots att Loisseleihanen är 7 cm längre och mer än dubbelt så tung. När han lekte så var det vita kritvitt.
            Fick en Zonatum att vara stilla så länge så att det blev lite skärpa i bilden (med skärpan så kom också färgen), likadant med Regani (fisken är bara ca 5 cm). Dessa blir mer och mer mina absoluta favoriter.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

motaguensis: Mitt kar byggdes i Polen. Simontorp köper sina kar från samma ställe.
              2000 l, blir det 4 m långt?
              Misstänker att du inte bor i lägenhet

mrgreed: Går han verkligen till attack?, när de gick med yngel hos mig så kom han bara fram och tittade på mig.
              Annat var det med hans far, han anföll vår katt!
              Mig brydde han sig inte så mycket om, det var ju jag som kom med maten. Men katten gillade han inte, när de hade yngel och katten gick förbi karet så attackerade han med full kraft glasrutan för att försöka komma åt katten.

Håller bägge dina honor fortfarande varsin del av karet?
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

mmmm ja skrev klart å tydligt trimaculatum i min beskrivning av fisken. mailar till christian.
                fish r friend

Kommentar

• mrgreed
                  Användare
                  • July 2002
                  • 494

>Jinnarparen
                  Till attack är kanske att överdriva men han står och är märkbart irriterad över att jag tittar på dem.Han blir stressad och simmar hotfyllt mot glaset.
                  Den andra honan håller fortfarande sin kruka men hanen är mindre intresserad av henne nu.Det ser mer och mer ut som hon blir övergiven av hanen som är för tillfället i.a.f en duktig yngelvårdare.
                  Men hon håller sin kruka och hon och den andra honan smäller ihop riktigt ordentligt ibland.Det är då man ser hur snabba Dovii är, det går blixtsnabbt när dem attackerar och med styrka och tänder i angreppen kommer det kunna gå illa i längden.
                  Men får hoppas det går bra.

Mvh
                  Danne

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jättevackra bilder jinnarparen, suverän skärpa och naturliga färger.
                    Det är lite jobbigt att se zonatumen faktiskt... jag börjar ångra mig att jag inte gjorde en större ansträngning för att få det att fungera i mitt kar. Det är verkligen en jättevacker art.
                    Doviin ser rejält kraftig ut, hur stor är firren på senaste bilden?

mrgreed: Du bör nog bevaka bråket mellan honorna noga, jag misstänker att du ser samma typ av aggression i ditt kar som jag såg mellan mina jaggor innan hanen var riktigt nöjd med honan. Jag var livrädd för att hanen skulle döda honan, precis som du säger så går det SNABBT då de här arterna väl går så långt att de attackerar och jag misstänker att en enda fullträff kan få den angripna fisken att avlida, jag har faktiskt hört berättelser om detta. Så det det kan nog vara bra om du ser till att firrarna inte får möjlighet att attackera på det sätt som du beskriver om du vill ha alla honorna vid liv...
                    Better safe than sorry.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
                      Användare
                      • July 2002
                      • 494

Ja helt rätt Fredrik jag anar att samma kan hända som du gör.
                      Vill dock vänta ett tag och se att paret jag har nu är stabilt nog sedan lämnar jag nog in den överblivna honan.
                      En sak som jag har märkt med Dovii hanen är att mot fiskar av andra arter är han brutalt aggressiv och jag antar att han är likadan mot andra Dovii hanar men mot honorna visar han inte mycket aggressivitet alls.Han är rena drömdejten för en Dovii hona faktist.
                      Jag är inte rädd över att lämna honom ensam med en hona alls:-)

Mvh
                      Danne

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

"Mata inte mer än vad fiskarna äter upp på 2 minuter"

Gäller inte dessa arter.

PS. Säg till om ni har problem att få filmen att fungera, jag använde ett klippverktyg och jag vet inte om man är tvungen att ladda ner någon codec eller nåt för att få filmen att fungera.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

hehehe fan va skönt de ser ut när de kastar sig över pelletsena sådär, liksom det ligger lite kraft bakom det hela
                          fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                            Användare
                            • June 2003
                            • 250

Jinnarparen: Bor ikke i leilighet nei, hehe
                            Tenkte at akvariet skulle være 270X90x90cm, men er ikke helt sikker. Mulig at det skal være 270cm langt, 100cm bredde og 80cm høyt. Har ikke plass til dtørre der akvariet skal stå. Hvor mye kostet ditt akvrium med alt og frakter de til Norge?

mrgreed: Jeg er enig med FI, min gamle Festae hann prøvde alltid å få tak i mitt sebra par, og når han til slutt fikk tak i hannen, døde han av det et bitt (levde noen dager etterpå, men da lå han bare på en plass). Men tror ikke det skal være noen stort problem med 2 dovii hunner, som er av samme størrelse så lenge de ikke sloss konstant
                            Men hvis hannen bestemmer seg for ei hoe og prøver å ta livet av den andre så må du nok flytte den hoa som han ikke vil ha. Har du bilder av paret med yngelen? Hadde vært litt tøft å se
                            Preben

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

Jinnarparen: Veldig fine bilder og fisk Dovii hannen var sinnsykt fin, er den sterkere enn loisellei hannen allerede?
                              Preben

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

hehehe fan va skönt de ser ut när de kastar sig över pelletsena sådär, liksom det ligger lite kraft bakom det hela
                                Där var dom ju ganska lugna, speciellt hanen, när dom är som vildast så får man skura golvet... ;D

Men det jag ville visa var att det går rätt snabbt från att maten dimper ner till att de är klara, 2-minuters-regeln gäller inte för de här firrarna, på 2 minuter så hinner de förmodligen tömma hela matburken.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...