Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

FI: De få jaguaryngel som jag drog upp växte också långsamt. Vid något tillfälle både dovii yngel och jaguar yngel i samma 165 l kar. Doviina växte betydligt fortare, men det var jaguarerna som var först framme vid maten.

mrgreed: Jämförde din kamera med den jag har. Det var inte någon större skillnad, det fanns lite mer manuella möjligheter på den jag har men det är också allt. Hur är det med ljuset till akvariet. Jag har 4 rör parallellt över karet. Provade innan då jag bara hade 2 över mitt 600 l, men det var hopplöst.
    Bilder med blixt bör du väl kunna ta, prova FI:s idé med att stå en bit från karet och använda zoom.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• INXS

FI,
      jag tror att du har sannt, jaguaryngel vaxer inte snabbt i borjan. Basta resultatet jag har haft ar nar en massa akte ner i sumpen och vaxte till sig i samma vatten som foraldrarna. Annars verkar dom vaxa langsamt i borjan, aven om jag matar levande artemia och vattenloppor.

Jag har ocksa markt samma sak som Fredrik sager med intresset av yngelvard. Det langsta jag har sett dom ta hand om yngel ar 3-4 veckor. Den gangen var det en som klarade sig undan i flera manader och vaxte upp till ca 5cm i karet pa 3 manader men till slut maste dom ha fatt tag pa honom. Over sommaren lekte dom oftare - typ 3-4 veckor och det verkar som om intresset for yngelvard gick ner.

Senaste 2 lekarna har hanen varit valdigt aggressiv sa jag tror att jag skall prova ommoblera lite.

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

FI: Jeg syns også at det er litt merkelig at dine jaguar yngel/unger vokser så sakte! For øyblikket har jeg bare et jaguar par, men de klarer vanlighvis ikke å holde på frittsvømmende yngel i en uke og da har de jo ikke vokst så mye, dette paret er ikke så gamle ennå tror jeg, hannen er 25-26cm og hunnen 17.5cm.
        For bare en liten stund siden hadde jeg jo et mye større par, om ble solgt til en venn. Når de hadde yngel så klarte de å holde på dem i opptil 3 uker og da var yngelen ca.1.5cm, men de klarte bare å holde på yngelen i tre uker en gang, for det var andre cichlider i akvariet som gjerne spiste yngelen.
        I løpet av et år tror at en jaguar hann normalt er 15-17cm og hunnen 10-12cm. Er jo ikke helt sikker men

Jeg har hørt at managuense skal vokse litt raskere enn friedrichsthali, loisellei og motaguense, men mine friedrichsthali ble født i september 2002 og den minste er nå 12cm og den leder hannen som går sammen med hunnen sitt i et annet akvarium enn de andre friedrichsthaliene er 20cm, og de andre jeg har er 13-16cm.
        Så de har vokst ganske fort på et år, og de som har dannet pr dannet par når de var 10 og en halv måned, men de andre har enda ikke dannet par. De fleste managuense jeg har hatt fra de var små, har i vokst 1.5-2.5cm i måneden, men jeg har jo aldri fått yngelen til mine til å leve mer enn i 3 uker. Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg tviler på at de vokser så sakte fordi de er søsken
        Lykke til med å få de til å vokse i hvertfall
        Preben

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Föräldrarna till ynglena växte väldigt snabbt då de var små, åtminstone 2cm per månad det första halvåret och sedan började de sakta ner. Nu idag växer de däremot väldigt sakta men de börjar ju vara ganska stora också så det har väl sin naturliga förklaring, de har även lekt varje månad sedan november-december 2002 och jag har hört att leken ska påverkar deras tillväxttakt en del.

Här är några färska bilder.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
            Användare
            • June 2003
            • 250

FI: Fine bilder og fisk Hvor store er paret ditt?
            Preben

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Motaguensis: Hanen är ca 27cm och honan ca 23cm, kroppsligt så har de inte vuxit så mycket de senaste månaderna men om ni tittar på fenorna så kan ni se att de nu är lite spetsiga, det är något jag har väntat på länge.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                Användare
                • June 2003
                • 250

FI: Takk for svar Begynner å bli ganske store!
                Preben

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Motaguensis: Jepp, det roliga är att jag har haft dem ända sedan de var pyttesmå(5cm) och det är verkligen jättekul att ha fått följa deras uppväxt. =)

Här är en bild då hanen var uppskattningsvis 10-12cm...

...och här är en bild från idag då han är ca 27cm.

Och honan före första leken, romstinn, här är hon ca 9-11cm...

...och här är en bild från idag då hon är ca 23cm.

Det har hänt en hel del...

Notera färgerna på hanens fenor.

Vackert!

Nu är det bara ca 40st yngel kvar och hanen har börjat uppvakta honan lite smått, hanen har helt och hållet släppt yngelvården och honan är på god väg att göra likadant, hon plockar upp något yngel då och då men bryr sig inte nämnvärt i var de tar vägen eller var potentiella hot håller till. Ynglena verkar dock klara sig bra och det är på håret att honan klarar att fånga upp dem, oftast slinker de bara förbi och simmar iväg och gömmer sig, jag har inte några planer på att plocka upp några yngel men det finns en hel del gömställen i karet så min förhoppning är att några starka individer ska klara sig ett bra tag till. Vi får se hur det går.

Jag hoppas att det inte gör något att jag skriver om jaggorna i den här tråden i stället för jaguartråden som verkar ha stagnerat en del.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

Efter att ha sett Dovii live i Jinnarparens gigantiska kar(som för övrigt innehöll massvis med häftig fisk!!!!) så har jag nog bestämmt mig för att trots allt satsa på Dovii (om de finns kvar i affären...) i mitt kommande kar. Troligtvis försöker jag få tag på Texas och ev. Jaggor i lagom storlek som sällskap till Doviina. Jag är medveten om att risken är överhängande att jag i slutändan kanske bara kan hålla Dovii i karet(2m 660l). Nån som har några råd på vägen?

Och Jinnarparen tack för en trevlig kväll, både jag och sambon var rent saliga när vi körde hem!!!!

Mvh
                    Mattias
                    Mvh
                    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

FI: Fine bilder og managuenser De har forandret seg mye og blitt mye finere. Gjør jo ikke noen om du skriver om dine Managuense her, tråden heter jo "Parachromis" og det er spennende å høre om andre sine fisk

Mattias: Bra at du har bestemt deg for å ha dovii
                      Preben

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Mattias: Ni är välkommna tillbaka när ni känner för det. Alltid kul att snacka fisk med någon som är intresserad.
                        Tipsade Johanna(äldsta tösen) om multifasciatus i ett litet kar. Nu har hon börjat tjata på mig att jag skall skaffa sådana.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Kolla in dessa bilder som jag har hittat på nätet.

Är det månne en bild av den gula varianten på dovii?

Här tror jag nog att photoshop eller något liknande varit framme

...och denna beställde jag inte från USA

Vieja Regani

Vieja Argentea

Regani och Argentea verkar vara rätt så lika.

Jagga? här har photoshop nog varit framme igen.

Regani igen, men återigen har photoshop förmodligen varit framme (fast jag håller tummarna på att så inte är fallet)

Tänk på att klicka på bilderna så kommer de upp i en egen (oftast större) bild.

Tänk vad man kan hitta när det är lite att göra på jobbet så här strax innan Fredagkvällen
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

manaconda = Managuense X nånting.

tuffa bilder
                            fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

ja ser på "köp å sälj" att Ola säljer sina jaggor, efter en månad typ ....
                              fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                                Användare
                                • June 2003
                                • 250

manaconda=managuense+festae tror jeg. Ser i hvertfall sånn ut. Jeg mener at det er idiotisk å selge fisk som er blanding mellom to arter.
                                Preben

Kommentar

Arbetssätt...