Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Har tagit lite nya bilder. Länk finns på min sida längst ner under "Bilder 20031107".

Lite kommentarer till föregående inlägg.
    Doviin blir stor, mycket stor. Men jag är övertygad om att alla inte blir 72 cm. Precis som att alla jaggor inte blir 55 cm.
    Jag skulle nog tippa att de flesta blir mellan 40-60 cm.
    Men ändå, jag hade föräldrarna till de jag har nu i 3 år, hanen var runt 30 cm, det hade nog tagit minst 3 år till innan han varit 40 cm. Sen vet jag inte om han hade vuxit något mer.
    De jag hade (och har) verkar trivas bra med de förhållanden som jag kan erbjuda dem. Det är väl en av orsakerna till att jag fortsätter rekommendera dem.
    Det är mycket sällan jag sett någon uttalad aggression mellan könen. Vad det gällde föräldrarna så var det honan som attackerade hanen, vilket han inte brydde sig så mycket om. Den hane som jag har kvar verkar också vara av den lugna typen.
    Hur stort revir de sedan tar i karet beror också på vilken "planlösning" man har i det. Öppen planlösning medför stora revir.

Men man måste ändå räkna med minst ett 2 m kar, och då kommer det att sluta med att det bara finns dovii kvar.

Som mrgreed också skriver så är de mycket snabba och honorna är väldigt ettriga när de väl har ett revir.

Dovii och jaggor går inte, det har jag erfarenhet av.

mrgreed: Det är väl snart dags för lite frisimmande yngel. Hos mig är det väldigt lugnt just nu. Förmodligen är en hona på gång inne i en hörna, för hanen är där väldigt ofta. Ser inte så mycket då det är växter och rötter i vägen.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
      Användare
      • July 2002
      • 494

Ja det är helt klart på gång..ynglena har kommit till det stadiet att man ser dem lyfta upp och ner i krukan:-)
      Tror att dem kommer kunna simma väldigt snart.

Skall bli kul att se om den andra honan kommer se dem som mat eller om helt enkelt inte kommer tillåtas att röra dem.
      Förövrigt sitter jag och hoppas på att hanen ska leka med henne också snart.
      Än så länge glider han mest omkring och spänner för båda och biter malen.
      När honorna bråkar ställer han sig och tittar och ibland går han faktist in och bryter bråket.
      <b>Är det nånting du sett Jinnarparen?</b>
      Jag vet att en gång blev han indragen och bet fel hona (den han lagt ägg med) mitt på huvudet.
      Det här beteendet känns överhuvudtaget lite olikt centraler som brukar hålla ihop parvis.
      Men kul är det:-)

Mvh
      Danne

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

jinnarparen: Snygga bilder och fiskar!
        Hur stor är nicaraguensen och den maffiga sebracikliden med pannpuckel?

Kul att se zonatumen för övrigt, jag tror att din är en bra bit större än den jag hade, min var nog bara 12-13cm eller nåt sånt. Har du både hanar och honor?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

Man skulle kanske passa på och prova Dovii nu när dom finns att köpa och jag har ett kar ledigt (som iallafall nästan kan rymma dom)....
          Jaggor och Påfåglar är ju lättare att få tag på så skulle det inte funka med Dovii kan jag ju byta, men på andra hållet blir kanske svårare...
          Mvh
          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Mattias: en titt på mitt kar skall vi väl kunna ordna. Jag bor i Genarp, 3 mil utanför Malmö.
            En sak som skall betonas med dovii. Vill du ha mer än en art så skall du inte köpa dem, såvida du inte har ett jättekar på gång.

FI: Nicaraguensen är väl runt 15 cm, Sebracikliden är inte större än 9 cm. Det är tidigt att få en puckel nu men det beror på att jag har två par.
            Vad det gäller Zonatumen så är den på bild som din dvs 12-13 cm. Den största som jag har är runt 14 cm, totalt har jag 5 st. Jag tror att den största är en hane, vad de övriga är för något vet jag inte.

mrgreed: När honorna ryker ihop hos mig så händer det ibland att hanen hjälper den hona han är hos för tillfället. Men det är nog mest för att det hela skall sluta. Någon minut senare så kan han vara hos den andra honan och hjälpa henne istället. Som det ser ut nu så har jag svårt att tro att de skall bli sådana bestar som vänder upp och ner på alla andra i karet. Dvs när de inte försvarar ägg och yngel. För tillfället är de väldigt tillbakadragna. De är ändå störst, sånär som på P Loisseleihanen (fast han är å andra sidan ännu mer tillbakadragen).
            De som lever mest rövare i karet nu är mina Geophagus sp. "Bahia Red". Nicaraguensehanen är inte dålig den heller. De skall bara jaga andra hela tiden. Trist!
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

jinnarparen: trevliga bilder! jag visste inte att P. Loisselei-honor var så lika motaguense! har aldrig sett några bilder där de ser ut så förut, förutom i aqualogen och då trodde jag de satt fel text på fel bild hon var väldigt fin.

Dina midas ungdjur är på pricken lika mina från Jeff än så länge. Jag bara hopps att den där omfärgningen en av dina håller på att få inte händer mig. Hur stor är han som färger om? Min sörsta midas har nog mer än dubblerat sin kroppsmassa sen jag fick dem. Flera av mina fiskar håller på att växa om min "vuxna" sajica-hona redan. Det ger resultat att mata ungdjur flera ggr om dagen
              fish r friend

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

Finns det nån Crenichla som kan funka med Jaggor eller med Dovii tills de har växt till sig? Såg att jinnarpen har "Menezesi", fast det karet är ju oxå stort som en mindre pool....
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

orm: Labiatumen som färgar om är väl runt 9 cm. Nu när de blivit lite större så ser man på läpparna att det är mer troligt att det är labiatum än citrinellum. De blev köpta som citrinellum!
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

Jinnarparen: Veldig fine fisk og bilder Ble ganske fasinert av Menezesi paret ditt
                    Loisellei hunnen hadde veldig fine farger, hvor stor er hun? Jager fortsatt doviiene mye på loisellei hunnen? Dine labiatum er akkurat lik sånn som mine var når de var på samme størrelse, no har jeg to par og begge parene går med yngel. Det ene paret sine yngel er 3cm og det andre paret sine yngel er bare 0.8cm.

Det har ikke kommet flere bilder på hjemmesiden min no, for jeg må kjøpe nytt kamera først.
                    Preben

Kommentar

• Motaguensis
                      Användare
                      • June 2003
                      • 250

Jinnarparen: Kan du fortelle litt om hvordan du har opplevd Motaguensene til no, hvordan adferden deres har vært og sånn?
                      Preben

Kommentar

• Motaguensis
                        Användare
                        • June 2003
                        • 250

orm: Bestilte dere ikke noen F1 Nandopsis festae til din bror? Hvordan går det med dem?
                        Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

Motaguensis: jodå, han har 4 st i ett 54L kar med en jävla massa tetror. Det märks att de inte alls får samma tillgång till foder som mina fiskar, de växer inte alls i samma takt. De har bara laggt på sig lite hull men inte växt nämnvärt under samma period som mina fiskar i princip har dublerat sin kroppsmassa/storlek.

Jag har skällt lite på honom och nu håller han på att möblera om lite i fiskbestånden och skall snart låta sina F1 Festae få ett eget kar.
                          fish r friend

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Appropå ingenting, de hade vildfångade festae på Rolles Akvariecenter i Luleå nu i veckan, jag vet inte om de finns kvar nu idag men alla som är intresserade kan ringa 0920 - 211740 och fråga.

De hade även det vackraste Jack Dempsey paret jag någonsin har sett, det var ett gammalt lekpar och hanen bräcker det mesta jag har sett utseendemässigt faktiskt, kraftig kropp, helt otroliga färger och sanslöst snygga och långdragna fenor. Bilder på nätet och i böcker gör inte Jack Dempsey rättvisa, det står helt klart.
                            Honan såg däremot lite risig ut, de hade tydligen slagits en del, men det är ju en annan sak...
                            Alla som är intresserade av jaggor endast pga utseendet rekommenderas härmed att titta på Jack Dempsey istället, de är väldigt lika till kroppsformen men mycket snyggare.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

orm: ok, håper han får til et par av dem Jeg har en VF hann og hunn på 14 og 12cm og 3 andre som jeg ikke vet helt hvor kommer fra.

FI: De som var på den butikken er sikkert fra samme leverandør som mine VF! Hvor store var de?

Hvis noen har tenkt å kjøpe festaene som er til salgs på den butikken, bør de tenke på plassen festaene trenger! Etter min erfaring er de mere aggresive enn Labiatum og citrinellum, og de blir større. Hannen blir 35-40cm og hunnen 30cm.
                              Jeg hadde jo en VF hann før, når han var rundt 30cm regnet han hele mitt 900L akvarium som sitt, selv om det var mye annen fisk der, som han elsket å jage. Dette kan jo ha noen med at det var et sinnsykt aggresivt eksemplar jeg hadde eller fordi han ikke hadde noen som var like sterke som han! Men jeg tror det er ganske normalt for en festae hann å være aggresiv, siden disse artikkelene også sier at festae er sinnsykt aggresiv:

Jeg vil ikke skremme noen fra å kjøpe den vakreste fisken i verden, men ville bare si fra at de trenger stor plass hvis ikke aggresiviteten skal gå utover andre. Min mening er at et voksent par bør minimum ha et 500L for seg selv, der hunnen har mange hjemmesteder
                              Preben

Kommentar

• Motaguensis
                                Användare
                                • June 2003
                                • 250

Glemte av en artikkel om denne kule cichliden http://members.tripod.com/bigguapote...cleterror.html

Preben

Kommentar

Arbetssätt...