Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Orm, kul att dom fortfarande vill handmatas - det tog ett litet tag att fa dom att lita pa mig vid matdags men nar dom val gjorde det sa var det bara att hugga pa. Mina sista 4 fran den kullen ar val uppemot 10-12cm jag har en kvar fran forrforra kullen som ar valdigt randig - ska bli interessant att se hur han kommer att se ut. Det blir nog inget av forra veckans kull for det bor nu 3 jack dempsey, 3 bla jack dempsey och 2 'Escondido' i sumpen nu.

Fredrik - det ar konstigt hur firrar har smak pa olika mat. Mina jaggor alskar mask - som spaghetti - det ar honan som kommer upp och tar det ur fingrarna och hanen hanger bakom och tar det som tappas. Dom gillar Aquadine flakes , tyvarr tilverkas dom inte sarskilt stora, jag kan fa dom att ata krill ibland daremot tar dom inte rakor. Guldfisk, guppy, zebraciklider och annan fisk gillar dom mycket tyvarr ar dom ganska krasna med mycket annan fryst mat.

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Fredrik - testade du med fina fiskens mysis eller? Personligen tycker jag att det är det sämsta skiten jag någonsin har köpt. Det var ungefär som söndermalda mysisar som låg i is. När klumpen smälte i karet så blev vattnet alldeles vitt. Däremot hade jag mysis från en annan leverantör förr. Kommer inte ihåg vad de hette men där var det hela små räkor som inte skitade ner nästan något.

Själv har jag fastnat i räkmixträsket, jag vet inte hur det fungerar att köra med något annat nu.

Hur som helst så rekommenderar jag att prova med oskalade räkor. Klarar dom inte av att svälja så kan du skära räkorna "längs med" så att det blir smalare bitar.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Vad det gäller matning så fodrar jag mina stora fiskar med; finhackad sejfile (alla älskar detta, bitarna är i storlek som tärningspotatis i en pytt i panna), oskalade räkor, räkmix ibland (det smular så mycket för hälften åker ut genom gällocken när de äter), hikari pellets, tetra sticks. Funderar på att slänga ner gröna ärtor också till Vieja arterna, men har inte blivit färdig till det ännu.

orm: Tråkigt att höra att du har problem med jaggorna. Jag har liknande problem med en del tetracanthus, motaguense och en synspilus. Igår så var jag och inhandlade medicin. Furapond hette den. Den verksamma ingrediensen är Nifurpirinol.
        Hjälper mot invärtes bakterieinfektioner. Att något inte stod rätt till såg jag på att de inte åt, sytrådslik avföring samt att de "hostade" med jämna mellanrum.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

walle: Jepp, det var Fina Fiskens mysis jag testade, och precis som du sa... Vitt vatten.
          Har du testat Fina Fiskens Röda mygglarver? Det luktar as! Jag testade ett annat märke en gång i tiden och det luktade knappt något alls. Men fiskarna älskade det.
          Fina Fiskens mat kanske inte är fullt så "fin" som de vill få oss att tro... ?

Tillbaka till det där med valet av mat. Oskalde Räkor, skalade räkor och fiskbitar alltså? Plus någon foderfisk då och då förstås.
          Tror ni att firrarna får i sig allt de behöver då? Eller bör man tillsätta vitaminer i så fall?
          De kan eventuellt få någon pellets också, men högst en gång i veckan i så fall.
          Verkar det ok?

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Prova tärnad sej- eller torskfilé, framför allt doviina älskar detta och jaguarer och dovii har ju en del gemensamt vad det gäller foderval i naturen (fisk).
            Angående röda mygglarver, varför inte prova vita istället. fiskarna verkar vara mer förtjusta i dessa (utom mina motaguense, de äter inget annat än röda...än så länge).
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

Var i S.Sandby igår och såg de 3 Dovii som går där, det var väl Jinnarparens? Verkligen häftiga firrar!!! Men de är väl för våldsamma för ett par Jaggor i ett 660l? I längden funkar det väl inte, men det kanske skulle gå ett tag, sen får man byta in det paret man blivit minst fäst vid, fast ett 660l är kanske för litet även för ett ensamt Dovii par?
              Usch jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha i karet, nu börjar det snart bli dax, nästa helg försvinner mitt saltkar och sen ska det ny sättas upp!
              Mvh
              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Hade du köpt doviina så tror jag nog att du senare hade gjort dig av med jaggorna. 2 m kar är ett gränsläge även för ett ensamt par. De blir väl en bit över 30 cm men sen blir det nog inte mer. Fast jaggan är också en fisk som blir stor. I valet mellan dessa så hade jag valt dovii. Fast nu är jag mycket part i målet.
                Då jag haft både jagga och dovii i 30 cm klassen så upplevde jag ändå doviina som piggare och mer alerta. Jaggorna blev rätt så tröga med tiden, utom vid lek förstås.
                Vad det gäller eventuell yngelförsäljning så är det nog lite lättare att bli av med jaggor än dovii, men det är ändå svårt nog ändå.

Tänk också på att de fiskar som gick i Sandby var de minsta av de jag hade, de kanske inte blir så stora. De andra hanarna som jag hade var 5 cm längre.

Nu lät jag som en riktig säljare...
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 467

Ja verkligen, vilken säljare. Nåja det dröjer någon vecka till innan mitt kar är uppe..... Men Dovii verkar trots allt ganska intressant. Vad finns där mer att berätta om dom?
                  Bor i Malmö, kanske kan komma förbi och på ditt kar?

Mvh
                  Mattias
                  Mvh
                  Mattias

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Dovii blir 72 cm enligt FishBase: http://artedi.nrm.se/Summary/Species...ciesname=dovii
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

jinnarparen får rätta mig om jag har fel...
                      Dovii blir större, aggressivare och behöver i slutändan ett STORT kar även om de går helt själva i karet.
                      Managuense blir lite mindre, inte fullt lika aggressiv och skulle eventuellt kunna klara sig i ditt 660liters livet ut om du har dem helt själva i karet.

Så det du bör fråga dig är väl hur snabbt du kan tänka dig att byta kar, båda arterna växer snabbt och dominerar lätt ett kar så att andra ciklider får det svårt att klara sig om karet inte är tillräckligt stort.

Läs de här sidorna.

Läs också min kommentar om jaguarcikliden på Zoopets sida.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Nilsson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 467

Att de är stora och stygga vet jag, men där hamnar ju jaggorna oxå....
                        I dagsläget är jag inne på antingen jaggor och påfåglar (svår kombo, jag vet..) eller kanske jaggor och Dovii (kanske dumt med tanke på framtida storlek och aggresivitet på Dovii) eller Jaggor tillsammans med några av Texas, Jack Dempsy, Salvini ( det är denna kombo jag "känner" minst för, men är kanske den vettigaste)
                        Men som sagt, några veckor tills karet är uppe....
                        Mvh
                        Mattias

Kommentar

• mrgreed
                          Användare
                          • July 2002
                          • 494

Dovii är nummer ett i agressivitet på dem flesta internetsidor jag tittat på.
                          Jag börjar förstå varför...
                          Dem är inte bara agressiva dem är hypersnabba också.
                          Nu har jag dock en perfekt balans när jag har mina 2 honor och en hane i ett akvarium.Det var Jinnarparen som tyckte att jag skulle köpa det antalet och det var nog klokt.Nu har Doviihanen hela tiden fullt upp att läckra sig för sina damer och bråka med min plectostomus.
                          Kan tänka mig att han hade blivit agressiv mot honan om hon varit ensam.
                          Honorna slåss ideligen och hanen tar ingens parti så det funkar perfekt.
                          Testade dock vid ett tillfälle att flytta över Zebrahanen till Doviina p.g.a. att han bråkade alldeles för mycket i det lilla akvariumet.Han höll på att stressa ihjäl mina Festae!!
                          Det höll på att bli hans död.Det var det värsta jag sett i mitt akvarieliv.
                          Dovii hanen var på honom på ett sådant brutalt och hårt sätt och när dem dessutom har tänder i munnen blir resultatet förödande.
                          Som tur var fick jag upp stackarn efter 2 minuter och kunde efter ett par dar lämna honom till affären istället.
                          Ska man ha Dovii med någon annan fisk måste akvariumet nog vara såpass stort att Doviina får minst 1-1,5 meter akvarium för sig själva om det ens räcker.

Mvh
                          Danne

Kommentar

• Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

Hur stort kar har du dom mrgreed? Och går dom själv där?
                            Tror nog de är lite för tuffa för mig, men samtidigt är de väldigt tilltalande....
                            Mvh
                            Mattias

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

I naturen kan Parachromis dovii hanner bli 75cm lange, men disse er da veldig gamle eller lever i noen av de store sjøene som Nicaragua-sjøen. Fisk som lever i elver blir ofte ikke like store som de som lever i elvene, hvis det er samme art. De som lever i innsjøene er også fote høyere i kroppen. Jeg har sett bilder av doviier som nesten er 80cm, men tror ikke siden eksisterer lengere. Men i et akvarium blir Dovii hanner sjeldnt større enn 60cm, men dette tar ofte veldig mange år. Hunnene blir jo ikke store, kanskje 35cm. Hvis Doviiene som er til salgs på butikken er rundt 15-20cm, så tror jeg du kan ha de i en 660L til hannen blir 40cm, men da bør han få et litt større akvarium. Og de bør selvfølgelig få akvariet for seg selv
                              Det vil sikkert ta 2år for Doviier på 15-20cm å nå en størrelse på 40cm (hannene), og da har man god tid til å planlegge et større akvarium. Er ikke Doviiene som du leverte til butikken rundt 15cm, Jinnarparen?

Mattias Nilsson: Jeg anbefaler deg å satse på å kjøpe de Doviiene og selge managuensene, men du får ta valget av hva du vil gjøre selv
                              Preben

Kommentar

• mrgreed
                                Användare
                                • July 2002
                                • 494

Det är 150 cm långt och 500 liter tror jag sammanlagt.
                                Dem går där tillsammans med en plectostomusmal.

Mvh
                                Danne

Kommentar

Arbetssätt...