If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
mrgreed: Jeg ser ikke bildene? Har du mulighet til å sende de på mail til meg? motaguens@hotmail.com
Jinnarparen: Veldig fint akvarie, skulle ønske at mitt 900L var en meter lengre Veldig mye fin fisk, likte spesielt motaguense, loisellei, fenestratus, menezesi, splendida, men også alle de andre fiskene
Loisellei hannen har blitt finere enn da du fikk den og dine splendida har vokst fort Hvordan er adferden til motaguensene?
Nå har jeg yngel på mitt Parachromis managuense par og mitt ene Amphilophus labiatum par i 530L. De går der alene sammen med en Gibbiceps på 25cm. De går helt perfect sammen og begge parene angriper hvis jeg tar hånden nedi i akvariet eller rører ruten. Labiatum hanne er 25-6cm og hunnen 16cm og managuense paret er akkurat like store og parene er ganske like i styrke og er fornøyd med halvparetn av akvariet av akvariet hver, så bedre sammensetning har jeg aldri hatt før I løpet av helga skal jeg legge ut nye bilder på hjemmesiden min av akvariene og fiskene
Svar på lite frågor som dök upp.
FIet simmar en Nicaraguense i burken. Tyvärr så kommer de inte speciellt bra överens, så honan har tappat alla sina fina färger.
Sebracikliden är ca 10 cm. Det här med prickaran har jag faktiskt inte funderat över. Jag har 2 par och bägge har sådana prickar. Hanen på bild är ljusare än vad den andra är, så här syns det tydligare.
INXS:Vad det gäller labiatumen så sa de i affären att de skulle bli orange. Hoppas de blir så, för de är rätt trista som de ser ut nu.
Har du någon bild på gamla Tetracanthus, så får vi se om jag gillar dem.
Splendidan är som du skriver väldigt veka. Jag får se hur de klarar sig i framtiden, eventuellt åker de tillbaka till 600 l karet igen när de små har vuxit till sig.
Vad det gäller Loisselei så har speciellt honan stora problem att hävda sig i karet mot doviihonorna. Så fort hon visar sig så anfaller de som galningar. På grund av detta så håller hon sig gömd i en grotta flera dagar i sträck innan hon kommer fram för att äta. Tråkigt!
Det verkar som om doviihanen valt ut en hona nu. Därför kommer de andra flyttas, till glädje för Loisseleihonan.
Motaguensis: Motaguensena är rätt så tuffa mot varandra, tyvärr så har en av de större dött. Den började aldrig äta. Men de andra ser ut att må bra. Fast de är kräsna, de vill bara ha röda mygglarver än så länge.
Läste någonstans att man inte bör släppa ihop dovii och motaguense då de är väldigt närbesläktade. Doviina visar redan nu att de inte gillar Loisselei något vidare då de är väldigt aggressiva mot dessa. Hanen klarar sig hyfsat på grund av att han är större, men honan...
Nu har äggen kläckts och det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan man får se simmande Doviiyngel:-)
Den andra mindre Doviihonan lyckas fortfarande hålla sitt revir och hanen tar ingen av honornas parti längre.Vi får se om det blir lek med den mindre honan inom snar framtid.
En annan sak som är mindre rolig är att Zebrahanen nu tagit det mindre akvariumet i total kontroll.Alla andra fiskar inklusive Zebrahonan blir jagade stup i ett.
Jag var nära att stoppa över honom igår när han var som värst till Doviina igen.Men gör jag det går han en säker död till mötes.
Jeg har også lest at motaguense og dovii ikke bør holdes sammen, og som du sa er vel dette fordi de er så nært beslektet og det samme gjelder de andre "Guapotene" tror jeg. Beskytter ikke Loisellei hannen hunnen sin mot Doviiene?
Motaguensis: Nej den sidan hade jag inte sett förut, ingår nu i favoritsamlingen. Doviihanen 43 cm var ståtlig, men jag gillade inte färgteckningen ritkigt.
Tetracanthus hanen var också ståtlig, men jag hoppas att mina inte får denna färgteckning. Jag ärblir gladare om de kommer att se ut så här http://www.tangledupincichlids.com/images/tetracan.jpg . Vi får se vad det blir så småningom.
Vad det gäller Loisselei så hjälper inte hanen till alls, igårkväll efter vattenbytet så verkade det som om honan ändå fick en liten del av karet där hon kunde hålla undan de andra fiskarna.
Vad har du för adress till hemsidan?
Upptäckte en liten kul sak igår också. Mina Ancistrusmalar hade lekt. Det har aldrig hänt att jag haft någon mallek under dessa 25 år. Kanske för att jag sällan har haft mer än en mal åt gången i ett kar.
Äggen, eller om det bara var skalen kvar, var helt genomskinliga och ca 3 mm i diameter. Ca 15 st var fastklistrade under en skiffersten.
Jinnarparen: Jeg syns ikke at fargetengningen på Tetracanthusene på siden er så veldig fine, men jeg har aldri sett bilde av en så kraftig Tetracanthus Og Motaguense paret der er sinnsykt fine.
Litt merkelig at Loisellei hannen ikke beskytter henne, kommer vel til å gjøre det hvis de får yngel
Gratulerer med at dine Ancistrus har fått yngel For øyblikket har jeg en stor hann Ancistrus dolichopterus (13cm).
Vad det gäller Ancistrusen så såg jag bara äggen (eller skalen) något yngel har jag tyvärr inte sett till. Sannolikheten för att ynglen skall överleva är liten, i samma kar så går det 45 st USAimporter.
Men har de lekt en gång så kan de göra det fler gånger, skall se om jag inte kan sätta upp ett kar för dem.
Någon som vet om föräldrarna käkar upp ynglen eller inte.
Hanen bedrev någon form av föräldravård för jag blev misstänksam när han under 3-4 dagar hade klämt in sig under samma sten och låg och fläktade in vatten där.
fan ... av de 6 jaguarer som skeppades så överlevde 3 till att de hamnade i mitt akvarium. de har sällskap med sina 9 små polare ur arterna texas och midas. av dessa 12 fiskar är 11 super-aktiva, hungriga, pigga och nyfikna. men en jaguar hänger mest stilla på botten bland sten och växter. han har inte rört sig sen jag kom hem idag för en halvtimme sen. och jag vet inte ens o det är fel på honom eller om han bara tar det lugnt. visuellt verkar allt bra ... inga prickar ingen tung andhämtning. vattnet är kanon enligt tester. det vore total katastrof om jag bara skulle få två jaguarer kvar av dessa 6 jag beställde :-/
det finns liksom inga marginaler när de är så här små. jag har ett par Uaru i samma akvarium, de har vita prickar på fenorna men jag tror inte de har "pricken" då de har hafft detta i över en vecka och ingen annan fisk uppvisar några prickar öht. jag funderade på att medicinera i preventivt syfte ändå, men är rädd att de små tar skada av medicinen då. hmmmmm
Ajdå...
Har du provat salta?
Jag har läst att lindriga vitaprickangrepp kan försvinna endast genom saltning med typ 1dl salt/100liter vatten eller nåt sånt. Om det fungerar eller ej vet jag däremot inte...
Appropå jaggan så kanske den känner sig lite utmobbad, små jaggor är ju allt annat än aggressiva, åtminstone enligt min ringa erfarenhet. Citrinellumcikliderna och carpintisarna kanske mobbar honom? Är han mörk till färgen?
mjae nog kan de va lite ettriga ibland di små fröna .. men de är inte elaka mot varann ännu. 1 midas saknar lite fjäll på huvvet och en texas saknar halva stjärtfenan, men det är också allt.
han käkar å så ....
såhär ser han ut: (och det är här han spenderar all sin tid)
jo ja får hoppas det .... vid matdags har jag 2 jaggor, 5 midas, 4 texas, 1 synspila, 2 sajicor och ett stim med svärdbärare uppe i ena hörnet vilt plaskandes.... men den här killen chillar lugnt vid sitt plejs
de två andra jaggorna är störtsköna dock, de är helvilda när de får mat och hugger mig i fingrarna lika ofta som maten jag håller i
de två andra jaggorna är störtsköna dock, de är helvilda när de får mat och hugger mig i fingrarna lika ofta som maten jag håller i
Åh vad avis jag blir att dina låter sig handmatas!!...
Lilljaggan käkar iofs direkt ur händerna men han är ju knappt värd namnet jaguarciklid, snart ett bast och på sin höjd 8cm... *suck*
Skulle däremot fetjaggorna i 375an börja låta sig handmatas så skulle jag förmodligen hjula av glädje... typ. ;D
Men de rör inte en fena förrän jag släpper maten så det lär inte hända... Trist.
Något som däremot är kul är att jaguarhanen nu har börjat tugga i sig annat än pellets. =) Jag kastade i ett gäng guldfiskar för ett par dagar sedan och hanen pressade ner 4st och såg allmänt FET ut... Så jag passade på att svälta dem lite och har inte kastat ner en enda pellets sedan dess, igår tog hanen lite mysis och idag lite oxhjärta(aja-baja!). Att han käkade oxhjärta är väl knappast positivt då han redan ser ut som ett fetto och då man mer eller mindre vet att det är skadligt för fiskarna... men det var det enda som fanns i frysen förutom mysis som jag redan hade testat. Hur som helst, variationen i sig är säkert positiv och det är verkligen jättekul att han nu äntligen börjar se annat än Hikaris och foderfisk som mat. =)
Det var över ett halvår sedan han åt något annat...
Honan håller däremot fortfarande på och tjurar... men äter hanen så tycker man att honan borde fatta att hon också borde provsmaka så det ska nog gå bra. Det känns i alla fall som att det här matproblemet nu äntligen är på väg att lossna.
Om jag nu ska börja köpa in lite olika frysfoder, vad rekommenderar ni?
Det är bra om det är stora bitar, mysis grisade något fruktansvärt så det kommer jag inte att prova igen, är det något annat ni andra rekommenderar som kan fungera bra till stora fiskar och som har bra näringsinnehåll osv? Något som fungerar som basföda alltså? Pellets ska de max få en gång i veckan i fortsättningen, jag låter dem inte fastna i pellets-träsket igen.
Kommentar