If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Honan brukar ha en diffus fläck i ryggfenan ungefär mitt på ryggen (om du förstår vad jag menar). När de blir större så får hanen längre ryggfena och analfena. När de har kommit upp i 7-8 cm så bör du nog kunna se vad det är för kön. Hur många skaffade du? 6-8 st?
De kan vara knepiga att få ihop. Det är detta problemet som jag har nu. Jag har bara 3 st (från början 4, det var vad jag fick tag i). Den minsta är en hona, hon går nästan alltid i lekdräkt också, endast huvudet ovanför munnen är ljust, resten är svart. Den mellanstora trodde jag länge att det var en hona. Men nu är den så ljus och har ett så utdraget fenverk att jag mer lutar åt att det är en hane. Och så är det den största som jag har varit helt övertygad om att det är en hane. Den har vuxit absolut fortast, den är nog den tuffaste cikliden i karet, utdraget fenverk, men det är ofta jag tycker mig kunna märka den här diffusa fläcken i ryggfenan samt att den inte visar något som helst intresse för den säkra honan. Även denna är ofta lekdräktfärgad.
Jag ger de ett halvt år till, märker jag ingen förändring så får jag antingen leta efter en stor hane (hur lätt är det att få tag på en hane som måste vara minst 17-18 cm) eller så säljer jag dem.
Den mellanstora som jag tror är den säkraste hanen är så fredlig så att den nästan är rädd för sin egen skugga, det enda den gör är att simma fram och tillbaka samt att äta. Här har ni ett strålande exempel på hur olika fiskar är som individer. Det skiljer max 2 cm i storlek. Den ena är i princip kung i karet, den andra blir rädd för sig själv ibland och blir bortflyttad av de små också. Vet inte om jag någon gång sett den utföra någon aggressiv handling.
Jag ser en sån där diffus fläck på ryggfenan på alla mina(4st) men de kanske ser ut så då de är unga, både honan och hanen alltså?
Två är i alla fall lite mindre(3cm) och två är större(4cm), i övrigt så är det bara småsaker som skiljer dem åt, en av de stora och en av de små har t.ex lite fler fläckar men jag vet inte om det har något med könen att göra...?
Nåja, jag håller bara på att prova lite olika arter för att se om jag kan hitta någon annan art bortsett från jaguarcikliden som jag kan fastna för, så det är ingen brådska att de parar ut sig, det blir bara problem för de övriga arterna. Det är för övrigt rena rama soppan av ungfiskar i 222-litrarn just nu, alla härstammar givetvis från centralamerikana.
De som har kommit längst i utvecklingen är nicaraguacikliderna, två av dem har parat ut och håller på att fixa till lekplatsen i skrivande stund. De övriga firrarna är bara pluttisar i storleken 3-7cm. Lilljaggan som bara är någon månad från 1-årsdagen växer i snigelfart och har stora problem att kunna hävda sig mot den största multispinosa-hanen som nu är nästan lika stor, det är märkligt att multispinosorna som blir typ en tredjedel i storlek har vuxit snabbare... Yngeluppfödning är tydligen inte min starka sida...
Jag mixtrade lite med belysningen nu i morse och lyckades ta ett rätt bra kort på en av mina carpintes, fenorna är tyvärr nedsänkta men skärpan blev ju rätt bra.
Jag skall köpa en ny lysramp idag till mitt 600 l kar. Då blir det lite bättre ljus i detta så då skall jag ta lite bilder. Men det är inte så mycket att titta på egentligen, de är ju inte så stora.
Har också bestämt mig för att det är dags för Splendidan att göra ett nytt försök i mitt stora kar. Det är bara 4 dovii kvar där nu. De skall över tillsammans med 8 st Labiatum. Eventuellt kan jag sen ta bort avdelaren i 600 l karet.
motaguensis: kolla på min hemsida http://akvarie.vatt.net där lägger jag upp bilder allt eftersom. bilderna överst är nyast. det är iofs inte så mycket.
jag måste bara berätta om mina små fiskar. mina 4cm små jaguarer äter vildsint mysis ur handen på mig och biter mig i fingrarna :-)
i förrgår köte jag 8 svärdbärare som är större än jaguarerna/texas/citrinellumarna för att de skulle spruta lite yngel som småjaggorna å de kunda jaga. 5st naturligt färgade beiga och 3st röda. på 2 nätter har de jagat ihjäl 3 svärdbärare som är större än dem själva :-) observera att det är de tre röda som gått åt, de mer naturfärgade har bara lite trasiga fenor.
Orm,
fin hemsida!
Hur stora ar jaggorna nu? Om det ar dom som Jeff fick av mig har jag 3-4 st kvar av den kullen och mina ar ungefar 8-10cm nu - haller med om at dom ar riktiga matvrak.
Hur gar det med escondidon? Dom verkar vara mycket taliga och dominanta hos mig.
Jag sag en gadda pa din sida - har du fortfarande kvar den? Ar det en cinta? Jag har tva Tapajos Red som jag inte ar sa nojd med. Allt dom gor ar att braka ,ata och gomma sig. Inte speciellt kul. Jag vet inte om det ar en hona och hane men en ar mycket dominant och den andra hanger under filtret forutom vid matdags.
INXS: jag är rätt säker på att det är yngel från din kull. de är MAX 5cm nu men jag hoppas de ska växa fort nu för jag matar dom ca 3 ggr om dagen.
Escondidon håller sig lugna, alla mina fiskar är så små så några riktiga agressioner har inte börjat visa sig. sen har jag ett par Sajica där i som är mycket större så de små fiskarna håller sig nog lugna tills de vuxit förbi sajicorna.
Jag hadde ett "par" C. sp Menezesi förut. De var mycket revliga, eller hanen var, honan var väldigt underlägsen och fick mycket stryk. Extremt agressiv ät-stil, de var alltid först och de högg gärna mat ur munnen på andra fiskar. Hanen var dock lite för dominant så jag lämnade bort honom i hopp om att mina dåvarande jaguarer skulle tuffa till sig lite.
Orm, det later exakt som mina gaddor. Dom ar pilsnabba nar det ar matdags och 'hanen'(?) ar valdigt aggressiv - jag borjar bli radd for honans skull.
Fina farger, ovanlig art och en utmaning att forsoka odla men jag borjar tappa intresset. Jag undrar hur dom skulle klara sig med andra storre ciklider typ citronellus/labiatus eller jaguarer.
Vad det gäller C Menezesi så klarar de sig alldeles utmärkt tillsammans med CA. Jag har ett par och de leker med jämna mellanrum.
De är bland de mest aggressiva i hela karet.
Tyvärr så har jag inte sett några ägg kläckas ännu. Vad det beror vet jag inte. Hanen kanske är steril?
Kommentar