Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Jinnarparen - jag haller tummarna for dig och firrarna. Tyvarr larde jag mig pa samma satt som du.

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

att ta sand/grus och/eller filtermaterial från gamla akvarier till nystartade akvarier brukar vara bra för att få igång bakterierna väldigt snabbt.
      fish r friend

Kommentar

• INXS

En grej till: Levand vaxter - slang in ett gang , dom rensar vattnet och hjalper med syresattning.

Kommentar

• Gäst

Spännade att ni beställt och fått cikliderna nu... (har följt och läst hela tråden).

Håller med om att bilden på Vieja Regani i 'Aqualog South.. 3' ser super grym ut! En av de vackrare cikliderna i katalogen i min smak!

Hur krångligt var det att köpa fisk utanför eu? (jeff i detta fall)
          Mycket jobb med papper i sverige (tull) etc?

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

INXS: En månad orkar jag nog inte vänta men jag ska åtminstone vänta tills jag säkert vet om de drog med sig vitaprick eller ej. Tack för infon.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

det var lite krångligt och mycket dyrt! Jag och jinnarparen kommer nog inte beställa igen om vi inte är minst 4 som kan dela på de fasta kostnaderna, ca $600 allt som allt. Dock om man slår ut det på styckepris så blir inte fisken så fasligt dyr. men mer än hälften vi betalade var frakt och avgifter av olika slag.
              fish r friend

Kommentar

• Gäst

Förutom de höga avgifterna hur mycket krånegel blir det för personlig del? (vad jag förstått fixar jeff export papper, vet intyg etc)

Var ni tvugna att fylla i papper själva?

Med dagens låga dollar kurs är 600$ (circa 4500kr) inte så mycket utslaget på 80 fiskar eller vad ni hade köpt? Blir ett snitt pris per fisk i samma pris klass som i en svensk butik ungefär.

Jag har själv funderat på att prova beställa nån gång men som du sa är det hemskt dyrt att beställa själv.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Det är ju synd att det är så få som är intresserade av de lite ovanligare centralamerikanska cikliderna, annars så hade man säkert kunna få någon akvariebutik att hjälpa en att importera, hade det funnits efterfrågan på firrarna så hade de säkert kunna göra en fetbeställning och sedan sälja dem och tjäna en slant.

Finns det verkligen inga svenska akvariebutiker som specialicerar sig på import bortsett från Amazon Akvarium (http://discus.ms/) som är mer inriktade på malar och diskus?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Länktips...

Grymt bra sida.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

Erik.S: ja, men sen kostade det ytterligare $450 för fisken

FI: nä det finns inte :-/ sverige suger som akvarieland i jämförelse med japan/usa/tyskland.

Mycket bra länktips! Alla sånna länkar borde vi samla på en svensk sida om enbart centralare.
                      fish r friend

Kommentar

• Gäst

Orm: ahhhhhhh! Japp då börjar vi tala mycket stora summor.

FI: Cool länk, bortsett från att man nästan vill stänga sidan direkt för det mycket obehagliga ljudet... Ska frossa i läsning nu!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Här är två färska bilder på en av nicaraguacikliderna som går i karantänsakvariet. Kortet är taget med blixt och färgerna är betydligt kraftigare i verkligheten, mer blågrönt på huvudet och ryggen och mer guld på magen. Två till har exakt samma färgteckning och ni som har erfarenhet av nicaraguense får gärna hjälpa mig könsbestämma dessa rackare.

När jag ändå är igång så slänger jag upp en bild på jaguarhanen också.

Och en till... Kolla in färgerna på analfenan! Det är nästan regnbågens alla färger.

Ingen centralamerikanare... inte ens en ciklid... men likafullt tuffaste firren i 222-litrarn. Polypterus senegalus.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                            Användare
                            • June 2003
                            • 250

Jinnarparen: Det var fint at dere har fått fiskene fra Jeff, men jeg ble litt skuffet når du fortalte at noen av de var misdannet. Har jo hørt så mye om at Jeff er så seriøs og da trodde jeg ikke han sendte misdannede fisk! Blir nervøs for å bestille selv, begynner å lure på om det løner seg? Men det var bra at du fikk fine Vieja regani. Er enig med deg at det er en ganske fin art selv om jeg aldri har sett den på ekte Parachromis motaguense er jo favoritt cichliden min av de jeg ikke har, så den skulle jeg også gjerne bestilt fra Jeff Men det høres ut som du og orm har fått mye fin fisk også
                            Lykke til med fiskene begge to

Jeg har også fått noen fine cichlider siden sist jeg kom var på forumet. 2 VF Nandopsis festae på 10cm og 12cm. Det er han og hun og jeg har jo tre fra før av så jeg skal prøve å få til et par. Det var den lokale dyrebutikken jeg fikk de fra, de hadde den på fiskelista og jeg bestilte de og fikk de 2 dager etterpå Har jo savnet min gamle VF Festae hann og det ble ganske glad når jeg fikk nye Skal legge ut bilder av de når de blir litt større.

Preben

Kommentar

• Magnus Pettersson

Heisann!
                              Er ny i det forumet her, men ser at dere har mye fin fisk!
                              Norsk jeg og..
                              Får prøve og følge litt med her, mye mer aktivitet her en i Norge, med tanke på mellomamerikanske cichlider.. Har en del fisk selv, de fleste står på profilen min..

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Magnus: Om du också skriver lite i jaguartråden och sedan fotograferar dina managuense så är det en del som kommer att vara intresserade. De gillar stora managuense där.

För övrigt undrar jag om alla dina labiatum har färgat om. Mina största har passerat 11-12 cm nu, men har inte visat någon tendens till att färga om. Fortfarande gråa och intetsägande. Har i och för sig haft labiatum förut men då har de redan färgat om. De jag har nu har vuxit fort. Från 3-4 cm i början av Juli.

Melanurum och Synspilus de är väl rätt så lika varandra. På bilder man ser i böcker har jag ibland funderat på om det inte är samma art men lite olika färgvarianter.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...