Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

motaguense:

fish total 515.50 - 10% (51.55) = 463.95
    SAS shipping 152.10
    US F & W clearance 100.00
    export broker 100.00
    veterinary cert 50.00
    subtotal 866.05 x 4% international paypal transfer fee (34.64) = 900.69

billigt å bra

sen tillkomer veterinärskostnader i sverige, moms/tull + frakt till mig TJOHOO!!
    fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

orm: Er det i svenske kronor? Da er det sinnsykt billig, for så mye fin fisk og frakt og alt det der Tusen takk for informasjoen
      No er jeg ikke i tvil om at jeg skal bestille fra Jeff i løpet av en stund, men først må jeg få spart opp litt penger.
      Preben

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

najje heheh, det är DOLLAR!

900.00 USD (US Dollar) is 6345.63 NOK (Norwegian Krone).
        fish r friend

Kommentar

• INXS

Orm,
          ni kom ju undan ganska billigt. Hur manga firrar totalt?

Se bara till att du har ett karantanakvarium uppsatt och att det ar minst ett par manader gammalt sa det finns ordentligt med bakteria att bryta ner amonia och nitrit. Fisk som skickas lider ofta av ammonia forgiftning i pasen och temperaturstress vilka bada ofta leder till 'clamped fins' och vita pricken sa var redo att kampa mot det.

Mata sedan inte heller pa ett par dagar nar du far fisken - all mat som gar i akvariet och all avforing kommer att forhoja NH3/4 och NO2 vilket stressar fisken extra efter en lang transport. Sedan ar det lattare for fisken att vanja sig lite langsammare vid en ny bakteria fauna/flora i sitt nya kar.

Nar jag drog ner till Jeff blev det sa har mycket:
          Fisk $ 360
          Bensin $ 70
          Mat och kaffe $35
          Olika tullar $ 12
          Totalt $ 477

Ta ledigt fran jobbet en dag $ 200
          TOT $ 677

Kolla in Jeffs stalle : Priceless

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

det är jinnarparen som ska karantäna all fisk, jag litar till 100% att han grejjar det strålande. annars jävlar
            fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

orm: hehe... syns det var veldig billig ja, var derfor jeg spurte
              Er ganske bra uansett, for fiskene dere får er jo av god kvalitet og utrolig vanskelig å få tak i i Scandinavia
              Lykke til med de, håper dere legger inn masse bilder av de etterhvert Jeg skal uansett bestille fra Jeff, men da må jeg spare litt penger først, blir sikkert i løpet av et halvt år
              Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

tror inte du behöver beställa allt från jeff. både jag och jinnarparen kommer inte behålla all fisk. vi beställer flera av varje för att få ut par eller som i mitt fall, hanar, så om ett halvår lär det finnas rätt mycket fin fisk över till billiga priser. frakt går ju alltid att lösa.
                fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

motaguensis: Som orm skriver så blir det fisk över så småningom. Jag skall t ex inte ha 10 st Tetracanthus. 1 eller 2 par räcker (troligtvis 1 par).

orm: Jag skall göra mitt bästa för att alla skall överleva. Karantänkaret är dock inte ett par månader gammalt som INXS skriver. Men invänjningen till det nya vattnet kommer att gå över flera timmar och jag har än så länge inte misslyckats förut.
                  Då karet är på 150 l så finns det lite marginaler vad det gäller olika föroreningar. Till huvudrätt hade jag tänkt att bjuda på djupfryst artemia och räkmix, detta bör få igång tarmsystemet igen efter transporten.

Mina egna får jag har i 600 l karet som nu kommer att delas i ett 200 l och ett 400 l kar. Skall hämta en ruta idag för att ha som en provisorisk lösning.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

orm og Jinnarparen: ok Hvis dere selger fisk etterhvert kjøper jeg de gjerne, hvis vi finner en måte å frakte de på. Takk, for at dere foreslår dette, kan jo sende dere noen jeg og hvis dere vil ha
                    eks. Parachromis friedrichsthali

Jinnarparen det høres ut som du har kontroll på hva du skal gjøre for at de skal overleve når de kommer, så jeg tror nok alle overlever Når får dere fiskene?
                    Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

på freda troligen. har inte fått datum bekräftat av jeff ännu.
                      fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Nu har en ny doviihona lagt ägg. Det är hane2 som är den blivande pappan. Om den första honan har några yngel att vårda ser jag inte just nu, det verkar inte så. Men de har visat sig vara experter på att gömma yngel förut så vi får se.

En tråkig sak har dock hänt i karet. Jag har fått vitaprick för första gången sen jag vet inte när. Det blir till att handla medicin i morgon. Mycket medicin, det är ju 1350 l i karet.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• INXS

Jinnarparen,
                          jag fick just vita pricken i jaguarkaret over helgen - trock upp temperaturen till 30 grader, satte in lite salt (typ 5 matskedar/400 liter) och halv dos av RidIck (detta innehaller frams formalin och malachete gron som bada i kombination anvands av odlare och importorer som medicin mot vita pricken).
                          En dag senare var dom nastan prickfria och innan andra dagen var over sa var dom helt prickfria.

Vantade en dag till och korde ett 60% vattenbyte.

Denna kuren har rekommenderats at mig av Jeff Rapps och jag far saga att det funkar bra.

Ofta ar det nagan sorts stress som leder till utbrottet sa det ar bra att kolla vattenvardena och annat som kan sta pa tok. Enligt mina anteckningar ar laga temperaturer och forhojd ammonia och nitrit dom storsta problemen som leder till vita pricken.

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

INXS: Fiskarna har ju varit stressade, men det är drygt en månad sedan. Det var när jag höll på att byta akvarium, då gick de i ett halvfyllt kar under en drygt vecka. Sedan dess har de varit i ett helt nytt kar med ny grus och rena filter. Vattenbyte 40-50% en gång varannan vecka. Det som är lite underligt är att de reagerar just nu.

Alla är tydligen inte påverkade då ett doviipar lekte i går kväll.

Skaffar medicin idag för medicinering.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Såja, nu har fiskarna från USA kommit tillrätta i sina respektive akvarier.
                              När man sitter och tittar på dem så undrar man varför man har lagt ner arbete och pengar på att beställa gråa fiskar. Det är inte mycket färg på dem just nu och det lär dröja också då de är väldigt små. De minsta är bara 3 cm. De största är orms Trimaculatum, de ser rätt fräcka ut med sina silverfärgade kroppar.
                              Mina Regani ser också lovande ut om man tittar riktigt riktigt nära, svagt metallicgröna med iriserande röda prickar i fenorna, men de är bara 4 cm.
                              Av de minsta, Umbriferusen och Tetracanthusen, ser man inte så mycket. För Tetracanthusens del så har jag noterat att åtminstone 3 st är missbildade . Främre delen av ryggfenan kan de inte fälla upp. Tråkigt då det var denna art som jag mest av allt ville ha. Hoppas bara att de resternade 7 st inte visar någon "felaktigheter"

När jag ser på de citrinellum som orm har beställt så råder det inget tvivel om att de jag köpte i Danmark som citrinellum är, om inte renodlade labiatum, så har de i varje fall mycket labiatum i sig.

Av de 75 st som vi beställde så klarade inte 4 st resan. Ändå ett ganska bra resultat då många av dem som sagt är små. Tråkigt nog så var 3 st av dem P Managuense "svartvit". De hade varit döda en bra stund då de redan förlorat all färg, och till och med något öga också.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• phases
                                Användare
                                • April 2003
                                • 15

Grattis till tillskotten, Orm å Jinnarparen! Nå, när får vi se bilder?

Kommentar

Arbetssätt...