648liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tapedeck
    Användare
    • February 2015
    • 22

648liter

Dags för mig att starta en liten logg på mitt pågående projekt. Har vart fisklös sedan i maj, så nu är det dags att komma igång igen. Bland annat en flytt och sommar som hamnade i vägen.

Har beställt ett 180x60x60cm av Akvarielagret. Lär levereras under nästa vecka, alt efter jul. Hoppas på det sistnämnda så jag hinner få klart bänken och all utrustning.

Två SunSun 704b är beställda av wiltec.de samt en säck med alfagrog från eBay. Funderar också på att komplettera med en filtermodul men en powerhead.

Bänken tänkte jag bygga av tre st köksstommar från IKEA. Sockel av 45x75 lär räcka samt en plyfa på baksidan för att stadga upp det lite. Vita dörrar, täcksidor och en list i nederkant av akvariet blir nog fint.

Gällande fiskbestånd har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Har haft Mbuna tidigare, men är sugen på att pröva något nytt.
    Just nu lutar det åt Tanganyika, bland annat efter all trevlig läsning här på forumet. Otroligt inspirerande trådar här på ciklid.org. Hatten av!

Undersökt lite i butikerna i närområdet, men utbudet på Tanganyika är väldigt skralt, milt uttryckt. Så kommer nog bli en del beställningar via Akvarielagret för att få tag i en rolig startelva. Synd att man inte kan se lite fisk live efter att ha sett så mycket fint på nätet. Kanske någon här på forumet som odlar i krokarna kring Sthlm?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • mrazster
    Användare
    • September 2014
    • 428

NICE...ett projekt till att följa !
    Ska bli intressant och inspirerande att följa.

Kul att du hoppar på Tanganyika denna gång.
    Malawi har sin charm också, ofta väldigt färgrann fisk med mycket fart i.
    Men är man ute efter en bredare variation i artspecifikt beteende i olika biotoper så är det helt klart tanganyika som gäller av dom 3 stora afrikanska sjöarna.

Gällande filter så upptäckte jag sjäv alfagrog för första gången för någon vecka sedan.
    Har kollat runt efter lavakross i större förpackningar som ska vara till sumpen i mitt bygge.
    Men det tycks vara svårt att få tag på. Har även funderat på pimpsten. Men när jag hittade alfagrog så var det inget snack om saken. Ska inom dom närmsta dagarna lägga en beställning själv. Men det blir en laddning på typ 100 liter(4-5 säckar). Ska bli kul att testa något hyfsat nytt(för mig nytt).
    Senast redigerad av mrazster; 21 December 2016, 14:30.
    1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

• delfin61
      Användare
      • June 2010
      • 106

Javisst är det inspirerande!! Välkommen! Kul! Låter som en bra julklapp efter jul.
      Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Finns flera som odlar Tanganyika, men det går att beställa en hel del också. kolla med Södermalms akvarieaffär, Aqua Stockholm och Akvarielagret. Pär Fremdling Odlar, kanske Joakim Sternborn. Sedan finns det Dankar med intresanta firrar som brukar komma upp till Stockholm då och då med lådor.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pettap
          NCS Medlem
          • January 2005
          • 1385

Kul med en tråd till Alfagrog måste kollas upp, låter som en redigt manlig Grogg. Som DaRe skriver så har Pär Främdling massa Tanganyika i Bålsta. sen har du ju Aquatropic i Sala som har mycket Tanganyika. Annars får du komma ner till framsidan och kika på Tanganyika
          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Tapedeck
            Användare
            • February 2015
            • 22

God afton. Vilken respons, kul!

mrazter> Ja precis, Tanganyika verkar ju vara riktigt spännande och roliga. Kollade en del på tuben och läste en del forum angående filtermedia och det var så jag hörde talas om alfagrog. Det verkar ju vara en battle mellan förespråkare av Seachem Matrix (pimpsten) och Alfagrog. Pimpsten försökte jag få tag i här på hemmaplan, den enda handlaren som saluför pimpsten var Ikea och blomsterlandet. Men deras pimpstenar var alldeles för små (ett par mm). Kul att fler testar alfagrog, vi får köra en utvärdering senare.

delfin61> Tackar! Ja absolut, så taggad på att komma igång igen.

DaRe & Pettap> Värdefulla tips, tack för det. Jag kommer definitivt ta en sväng upp till Sala och besöka Aquatropic.
            Det verkar tyvärr vara så att AquaStockholm slutat med ciklider. I alla fall enligt Fb.

Idag åkte jag till posten och hämtade upp mina SunSun's, passade även på att besöka biltema och köpa plexiglas. Tänkte kapa till och fixera mot bottenglaset, eftersom jag planerar att ha ett par stora stenbumlingar.
            Imorgon blir det leverans av akvariet, och samtidigt lär alfagrog dyka upp. Wooho, snart igång!

Bänken är i princip klar, saknas dock täcksidor och lister. Men det får vänta i och med att karet inte är på plats ännu.
            Passade också på att förstärka gavlarna med glespandel, förmodligen overkill. Men bättre att vara på den säkra sidan.

När allt teknik och karet cyklat ett tag kommer ju det angenäma problemet att bestämma sig för arter. Jag har fastnat för ett par arter som verkar intressanta och roliga. Dessa verkar vara ganska vanligt förekommande, så ska nog inte bli allt för svåra att få tag på.
            Först ut blir Lamprologus ocellatus. Verkar vara en tuff liten rackare .
            Vidare har jag fastnat för dessa: Neolamprologus caudopunctatus och Cyprichromis leptosoma. Även någon form av Xenotilapia.

Kommentar

• mrazster
              Användare
              • September 2014
              • 428

Ursprungligen postat av Tapedeck
              God afton. Vilken respons, kul!
              mrazter> Kollade en del på tuben och läste en del forum angående filtermedia och det var så jag hörde talas om alfagrog. Det verkar ju vara en battle mellan förespråkare av Seachem Matrix (pimpsten) och Alfagrog. Pimpsten försökte jag få tag i här på hemmaplan, den enda handlaren som saluför pimpsten var Ikea och blomsterlandet. Men deras pimpstenar var alldeles för små (ett par mm). Kul att fler testar alfagrog, vi får köra en utvärdering senare.
              Vill du ha riktigt billig pimpsten finns det i länken nedan. Jag är dock lite osäker på hur bra det är. Har aldrig använt det själv. Vad gäller Sacems Matrix...är det verkligen bara pimpsten ? I så fall är det ju rätt många som blir skapligt blåsta på priset. I alla fall i jämförelse med länken jag bifogar.

Senast redigerad av mrazster; 22 December 2016, 00:52.
              1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

• mrazster
                Användare
                • September 2014
                • 428

Lite mer teknisk info om pimpsten: http://www.baramineraler.se/images/p...erpimpsten.pdf
                1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

• Trafter
                  Användare
                  • October 2013
                  • 345

Oj har de slutat helt? Aquastockholm hade dåligt sortiment med Tanganyika när jag ringde dem i sensomras. Vi pratar några apelsiner, och kanske två arter till. För dålig marknad var svaret (surprise surprise). Jojje på forumet säljer x. kanoni. Sen har ju som sagt Christer på akvarielagret lite tanganyika (tex Ocellatus), men har också möjlighet att hämta hem roliga arter. Bland annat Cyprichromis sist jag kollade
                  Senast redigerad av Trafter; 22 December 2016, 09:19.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

De tjänar inga pengar på ciklider tyvärr. Folk odlar så lätt hemma och säljer så det har helt sänkt marknaden. Och det drabbar också de som vill ha lite unikare arter. Det lönar sig inte att bara ta hem specialare, man måste ha en bas i försäljningen. Jag tro rAqua Stockholm satsar mer på salt nu. Dock kan de ha lite kvar.

De sålde ut alla Malawi, men det kan finnas lite av varje kvar till bra pris

Men missa inte Södermalms akvarieaffär, dock måste det mesta beställas där. Men det är supersmidigt.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Trafter
                      Användare
                      • October 2013
                      • 345

Tyvärr finns det även relativt få som säljer Tanganyika privat. Dubbelmacka i negativ mening!

Gäller att hålla uppe omsättningen. Ut och julhandla fisk!
                      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Tapedeck
                        Användare
                        • February 2015
                        • 22

Ja det har diskuterats flitigt att det verkar vara just pimpsten, men länge sedan jag läste något om det. Så gjorde en snabb sökning och hittade ett uttalande från Seachem: http://www.seachem.com/support/forum...trix-vs-pumice

De säger inte rakt ut att det är "pumice" men hintar ändå att det är just det. De jämför med vanlig pimpsten och säger att deras är noga utvald. Intressant länk du skickade med teknisk info ang hekla, då den verkar vara renodlad/utvald filtermedia, likt Matrix.

Kommentar

• Tapedeck
                          Användare
                          • February 2015
                          • 22

Igår dök akvariet upp samt all kvarvarande utrustning. Tyvärr blev det en miss i kommunikationen så det blev tyvärr inte framruta i Optiwhite. Äsch, blir nog bra ändå..

Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,2 KB
ID: 694805

Så här ser bänken ut just nu. Kommer snyggas till med täcksidor och lister för att gömma bottenskivan + sockel.

Ett annat problem som jag måste lösa är att "böjarna" till mina filter inte når runt kanten av akvariet. Men som tur är har man lusläst alla projekttrådar här på forumet och kom genast på att jag sett en lösning med lösa pvc-delar (576 ciklidarium). Så det blir till att efter morgonkaffet ta en sväng till akvarielagret och inhandla lite delar.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,8 KB
ID: 694806
                          Senast redigerad av Tapedeck; 23 December 2016, 17:41.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ja de breda kanterna är luriga.

Snyggt ser det ut i alla fall

///David

Kommentar

• mrazster
                              Användare
                              • September 2014
                              • 428

Ursprungligen postat av Tapedeck
                              Ett annat problem som jag måste lösa är att "böjarna" till mina filter inte når runt kanten av akvariet. Men som tur är har man lusläst alla projekttrådar här på forumet och kom genast på att jag sett en lösning med lösa pvc-delar (576 ciklidarium). Så det blir till att efter morgonkaffet ta en sväng till akvarielagret och inhandla lite delar.
                              Ja "Ciklidarium" är min förra projekttråd.
                              Jag har kvar hela den "PVC monteringen" liggandes ihopsatt. Vill du så kan jag ta en bild på hur det ser ut utanför akvariet. Så blir det kanske en tydligare bild.

Har funderat fram och tillbaka om jag ska försöka använda dom rören och kranarna i nya bygget för att spara lite pengar eller om man kanske skulle försöka sälja det. Men det är en annan historia !

Gällande pimpsten...så blir jag fan osäker på hur jag ska göra nu.
                              Kontaktade "Bara Mineraler" dom som skrivit ihop pdf:en jag länkade till tidigare.
                              Frågade om man kan handa direkt av dom, som privatperson.
                              Det var inga som helst problem och priset var galet bra. Dom skulle ha 80 +moms för 20liter av den variant som heter "Coarse" och är 10-32mm. Man kunde få den fraktad hem...men då blev det genast dyrt. Men jag bor så pass när så jag kör i så fall ner och hämtar. Men jag får se...det får rulla runt i skallen över helgerna och gro en stund innan jag bestämmer mig !
                              Senast redigerad av mrazster; 23 December 2016, 23:46.
                              1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

Arbetssätt...