Paronhaj!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • May 2003
    • 183

    Paronhaj!

    Jag är sugen på att köpa två Paronhajar till mitt 520 liters kar. Men jag vet inte riktigt om det skulle funka.

    Tacksam för alla svar.
    Mvh/Fredrik
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Du skall MINST ha ett akvarium som är 10 gånger så stort som ditt till dessa fiskar.
    Har för mig att jordbruksverkets min.krav är 30.000 liter för denna fisk för att man skall få ha den i offentliga akvarier.
    Inget för hemmaakvariet direkt med andra ord.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • May 2003
      • 183

      #3
      Nja det låter ju inte som nån direkt jättebra fisk för akvariet. Varför får dom sälja dom överhuvudtaget? Det verkar ju sjukt.

      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #4
        Anledningen att de säljs är för att folk köper dem. Sluta köpa dem, så försvinner de ur butikerna!
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          kan man inte sätta upp den på någon lista där man måste ha ngt sorts intyg för att få köpa den, typ att man måste ha ett 5000litersakvarium eller ngt? då hade ju handlarna inte tagit in fisken och vi hade sluppit folk som köper dem o lägger dem i ett 200literskar........
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

            #6
            Visst kan man ha det. Sedan behöver vi bara komplettera med intyg för att man har stort nog hemma för att ha hund, att man har tillräckligt med grönområden i närheten för hunden, att man har ett jobb som inte gör att hunden måste vara ensam hela dagen, att man har en tillräckligt stor bur för sin chinchilla, att man har tid över för en häst... En 10-20000 olika intyg borde räcka bra. Och så behöver vi en myndighet med inspektörer som kan komma ut och undersöka att kraven efterlevs och utfärda relevanta intyg, och dit man måste anmäla om man säljer sitt 5000L-akvarium etc. Ja, du förstår kanske vart jag vill komma.

            Människan har alltid haft husdjur. I grunden måste vi nog lita på att folk klarar av att ha de husdjur de skaffar. De som uppenbarligen inte gör det kan anmälas för djurplågeri, och något säkrare system än så blir kanske svårt att hitta.

            Sedan är det ju så att en liten Paroonhaj kan klara sig bra i ett 500L-akvarium, problemen kommer väl när de blir större, eller? Man har ju rätt att nacka fiskar man drar upp ur sjön. Jag antar att man har rätt att nacka Paroonhajar man köpt också, om man nu har lust med det.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Håller helt med Fredrik i hans syn på intyg.
              Däremot tycker jag han tar lite väl lättvindigt på att många skaffar fiskar som egentligen blir för stora. Tyvärr är det väldigt få som i humanitetens namn nackar fisken när den blir för stor utan den får istället gå i ett alldeles för litet akvarium.
              Men visst den som köper borde tänka efter före (vilket också roni helt korrekt gjorde genom att fråga i denna tråd) och avstå från att köpa fisk som de inte har utrymme för.
              Sedan borde det också vara självklart att affären på ett bra sätt upplyser om hur stor denna fisk blir, att den växer snabbt och hur stort akvarium den behöver (många affärer gör det, men långtifrån alla) - enligt lagen är de faktiskt skyldiga att göra detta.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • roni
                Användare
                • May 2003
                • 183

                #8
                Tack för alla svar, det blir ingen Paronhaj för mig även om det skulle vara roligt, jag tycker att man måste värna om fisken i första hand.
                Mvh/Fredrik

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  #9
                  ok, håller med både fredrik och kjell....... då hade jag ju vart tvungen o skaffa ett intyg för att kunna hålla varenda liten firre ja har.......de hade ju varit ett rent h-vete =)

                  hoppas att du (roni) hiitar en annan bra firre o ha i ditt akvarium, kanske en fin ciklid =)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #10
                    Då fiskarna är små så är det ju inget fel i att ha dem i ett mindre kar, det spelar ingen roll om de kan bli 20 cm eller 3 meter då de är fullvuxna, en 5cm stor fisk behöver inte ett 5 meter långt kar för att trivas... Men det man bör tänka på när det gäller dessa stora arter är att de växer mycket snabbt och att man snabbt måste flytta dem till ett större kar även om man börjar med ett förhållandevis stort kar. En paroonhaj växer sannolikt ur ett 520-liters på mindre än ett år om man matar den ordentligt, den har dessutom potential att bli fruktansvärt stor och kommer inte att stanna av i växten förrän den är VÄLDIGT stor... Så köper man dessa extremt storvuxna arter så måste man antingen se till att planera in en uppgradering av karet inom det närmaste året... eller också se till att hitta en köpare som klarar av att ta hand om fisken, vilket inte är det lättaste...

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...