Lämplig ciklid för gökmalsodling?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

Lämplig ciklid för gökmalsodling?

Hej!
    Nu har jag utan framgång försökt sälja mina 4 st S. Multipunctatus (Gökmalar). Så jag tänkte prova att odla dem istället. Efter lite efterforskning på nätet så verkar inte tanganyikaciklider bra som sällskap då de vet vad gökmalarna är ute efter och därför är på sin vakt när de leker. Optimalt sällskap för lyckad odling ska vara Haplichromisar från Victoriasjön, men de är inte helt lätta att hitta. Då återstår Malawiciklider. Som är ett vitt område på kartan för mig... De ska vara lättlekta för att ge malarna bra med chanser att lyckas, samtidigt som de inte får vara för stora, akvariet (150 l) sätter begränsningar. Kanske inte helt lätt detta - men alla förslag mottages tacksamt!
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Med tanke på din akvariestorlek skulle jag ändå rekomendera viktoriaciklider. Välsorterade ciklidaffärer brukar ha några av de vanligaste arterna hemma. Astatotilapia latifasciata brukar fungera bra i mindre akvarier och är också relativt lätt att få tag på.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Det finns en hel del information om detta på Planetcatfish´ forum. Lite kortfattat kan man säga att cikliderna inte får vara för små, eftersom malarna då kan fastna i munnen på dem, och då förlorar man både malen och ciklidhonan. Jag har i mitt kar Venustus, compressiceps och lithobates. Lithobates är ju inte så stora så det kanske kan gå.
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Är rödZebra för smått då? Aulonocaror borde väl gå när dom är fullvuxna?
        ola lindeberg

Kommentar

• fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

Om du inte lyckats sälja fyra gökmalar, blir det inte då hopplöst att sälja hela kullar?
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Tommy K
            Användare
            • May 2002
            • 309

Hej Fredrik.
            Huvudsyftet är inte att tjäna pengar på dem. Jag skänker hellre bort dem till nå´n affär än nackar dem. Odlingsförsöket är för mitt eget nöjes skull - Det är väl därför vi håller på med vår hobby, eller hur?

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

Nol har väll en hel del Viktoriaciklider?

Kommentar

• Tommy K
                Användare
                • May 2002
                • 309

Ingen som vet om det finns Viktoriaciklider i Stoby eller S Sandby?

Kommentar

• towel

Stoby hade inga viktoriaciklider när jag var där förra veckan, men du kan ju ringa och kolla på Tel. 0451-361 73, södra sandby har Tel. 046-572 20

Kommentar

• fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

Jag menade att det kanske inte finns någon efterfrågan på dem, oberoende av pris. Ville bara peka på risken att du får nacka dem ändå, och då är det väl inte så roligt att föda upp. Men kanske finns det en efterfrågan, inte vet jag.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Om du bor i närheten av malmö så finns det nog på Jägers Zoo var där för ett par veckor sedan och då fanns det lite Vicktoria.
                      ola lindeberg

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

s.sandby har flera arterviktoriaciklider, tror de 4 eller fler..... o förresten, jag e gärna intresserad av synodontisar till ett vettigt pris (dvs, jag vill inte köpa vf för 250kr/st) så om du får lite yngel så e ja intresserad.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Tommy K
                          Användare
                          • May 2002
                          • 309

Har vi några på forumet som haft gökmalslekar? Erfarenheter? Mina lekte i 720-karet tillsammans med Frontosor i vintras, men de ynglen blev det inget av pga övrigt sällskap i karet.

Kommentar

• supermick
                            Användare
                            • May 2002
                            • 151

Prova med Tilapia Mossanbiqus !!!! dom leker till o med i lerpölar
                            hej hopp i plurret

Kommentar

• supermick
                              Användare
                              • May 2002
                              • 151

har skaffat Gökmalar å tänker testa med dom iaf !!! (mossanbiqus)
                              hej hopp i plurret

Kommentar

Arbetssätt...