Det ser riktigt bra ut!
....and so it has begun !!
Kollaps
X
-
-
Tjusigt. Kul att du hittade dröm fisken . Det blir ett spännande projekt med mycket fart.Kommentar
-
Nu har det lite stiltje i byggandet ett tag.
Men nu kommer det rassla på lite framöver.
Har beställt delarna till belysningen ska ska även påbörja byggandet av sumpen under veckan.
Jag har äntligen fått hem dom nya firrarna.
Min små sötnosar. Dessa är ungdjur...mellan 5-10cm. Petrochromis sp. "Moshi Yellow". För dom som inte sett Moshi tidigare länkar jag här: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=913
Ni får hålla tillgodo med bilder på dom så länge:
Kommentar
-
-
-
För att försöka göra en historia kort så har jag fått tag på ett gäng ungdjur av Petrochromis sp. "Moshi Yellow" (<-- Länk). Om allt går som det ska så hämtar jag dom i helgen. Detta är en av 2 s.k "holygraal" för mig, när det gäller tanganyika. Den andra är Tropheus sp. "Nkonde" Jag hade en tanke när jag började bygga karet om att jag skulle ha Moshi och rikta in mig på Petrisar helt. Men priset på halvvuxna/vuxna djur är så förbannat högt särskilt med tanke på att dom nästan alltid är vildfångade. Så jag kände att det var mer än jag ville ge. Men nu har jag fått fatt på denna grupp som jag ska hämta i helgen...till ett riktigt bra pris. I och med detta har jag bestämt mig för att rikta in mig på Petrisar som var tänkt från början. Nu ska jag bara hitta en pterisgrupp till av någon sort som funkar ihop med dessa.
Funderar på Petrochromis sp. red "Bulupoint"....någon som har förslag att komma med så är det välkommet. Som jag har förstått det så är just Moshi en av dom tuffare varianterna så det får ju vara något annat hyfsat tufft.
Röda ska vara lugna och harmoniska.
Finns ju en annan fisk som klarar att hålla petrochromis stången, simochromis diagramma. Klart tuff firre som inte tar skit.Kommentar
-
22st...men jag räknar med dom kommer sålla bort en del själva och att jag själv kommer plocka bort någon.
Målet är 12-15 fullvuxna individer. Utöver dessa så hade jag även tänkt mig en grupp med Ctenochromis Horei...kanske ett 10 tal vuxna djur.Kommentar
-
Kommentar
-
yellow moshi är ju små mysdjur, gentemot macrognatus tex. Även texas flametail etc verkar rejält ilsknare.
Röda ska vara lugna och harmoniska.
Finns ju en annan fisk som klarar att hålla petrochromis stången, simochromis diagramma. Klart tuff firre som inte tar skit.
Jag har kollat lite på diagramman också. Men valet blir nog en grupp med Ctenochromis Horei.Kommentar
-
En variant som fungerar väldigt bra som utfyllnad och slagpåse åt ilskna Pettrisar är ju annars oreochromis tanganicae. Det är en stor robust munruvare. Hanarna blir riktigt vackra med blågrön metallic färgade fjäll. stjärt och rygg fenan blir blodsröd.Kommentar
-
Man har ju sett den i artregistret men inte tänkt så mycket på den.
Har du haft dom själv ?
Frågan är bara vart man får tag på dom..ska kolla runt lite.Kommentar
-
Nyfiken på Petrisar! Mellan tumme och pekfinger....vilken prisklass ligger de inom?Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Det är väldigt varierande har jag fått erfara nu. Jag har sett vildfångade allt från 295kr till 2500kr /st och F1/F2 allt från 50kr till 800kr /st. Så det beror helt och hållet på vilken av dom du vill ha !Kommentar
-
Ok! Jag får sondera marknaden! För mig en helt ny art!Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Nol har ett stort på på ca 30 cm och ca 20 yngel som är ca 12-15cm. De får jätte stora kullar och brukar vara billiga i handeln. Jag har aldrig haft de men funderar på ett gäng i min stora burkKommentar
Kommentar